Suomessa syntyvyys hälyttävän pieni. Mikä on se syy että sinulla ei ole lapsia?
Tähän syitä ja perusteluja omaan lapsettomuuteen tai pieneen lapsilukuun.
Asiallista keskustelua, kiitos.
Kommentit (547)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua olla vanhempi.
YYYYHYY MÄ EN HALUUUUU😩😫
Mikä siinä harmittaa että kaikki eivät halua samoja asioita kuin sinä?
Kokoomusta ja persuja ärsyttääkseni en tee Suomeen lapsia
Ei hyvää kumppania, ei varmaa työelämää vaan työpaikat vaihtuu muutamien vuosien välein eikä taloudellisesti turvattua varmaa elämää. Toisin sanoen, elämän epävarmuus on se juuri syy.
Meillä on neljä alle 15v.
Kaikki puhuu jo sujuvaa saksaa. Lapsista asti ollaan kasvatettu hyviksi Steuerzahler:eiksi.
En vain halua lapsia. Vauvoista pidän kyllä tosi paljon, vauvat on tosi suloisia, mutta sitten aina muistan, että ne kasvaa. Vauvoista tulee räkäisiä, likaisia, huutavia, meluavia, täitä ja tauteja levittäviä lapsia. Lisäksi ne on kalliita. Ei kiitos.
N. 40 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua olla vanhempi.
YYYYHYY MÄ EN HALUUUUU😩😫
Mikä siinä harmittaa että kaikki eivät halua samoja asioita kuin sinä?
Huorista kiukuttaa, kun naiset eivät edes pieraise hänen suuntaansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani uskottelivat minulle koko nuoruuteni, että kun kasvan aikuiseksi, minun tulee olemaan helppo perustaa perhe, koska kiinnostuneita naisia tulee olemaan jonoksi asti. Uskoin tähän, sillä olinhan tasapainoinen, kiva ja raitis, suorittamassa korkeakoulutukintoa, sekä harrastin maratonjuoksua, osallistuin yhdistystoimintaan, ja niin edespäin.
Kun olin 28-vuotias, yksikään nainen ei ollut vielä koskaan kiinnostunut minusta. En ollut koskaan yrittänyt erityisen kovasti, koska luulin, että asiat vain tapahtuvat kuten minulle oltiin uskoteltu, mutta tutustuin kuitenkin aina tilaisuuden tullen uusiin ihmisiin. Aloin tässä vaiheessa epäilemään minulle opetettuja asioita, ja ryhdyin etsimään aktiivisemmin seuraa netistä ja kaikenlaisista tapahtumista. Pyysin kavereilta apua, ja yritin jopa iskeä
No ei ole vaikeaa normaalille ihmiselle. Se taas ei ole normaalia että vanhemmat toitottavat jatkuvasti lapselleen miten haluttu hän tulee olemaan aikuisena. Selvästi tiesivät ettet tule kelpaamaan kellekään ja ehkä pelkäsivät että tiedät sen itsekin.
Eikö oma lapsi ole kaikkien vanhempien mielestä se paras? Kuvailun perusteella tuo mies jopa kuulostaa ihan hyvältä. Kaikilla vain ei käy tuuri.
Olisi pitänyt vaihtaa tuo pullamössömies, oikeaan mieheen, joka olisi halunnut lapsia. Kiva talo ja elintaso, niin en jaksanut alkaa etsiä uutta miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani uskottelivat minulle koko nuoruuteni, että kun kasvan aikuiseksi, minun tulee olemaan helppo perustaa perhe, koska kiinnostuneita naisia tulee olemaan jonoksi asti. Uskoin tähän, sillä olinhan tasapainoinen, kiva ja raitis, suorittamassa korkeakoulutukintoa, sekä harrastin maratonjuoksua, osallistuin yhdistystoimintaan, ja niin edespäin.
Kun olin 28-vuotias, yksikään nainen ei ollut vielä koskaan kiinnostunut minusta. En ollut koskaan yrittänyt erityisen kovasti, koska luulin, että asiat vain tapahtuvat kuten minulle oltiin uskoteltu, mutta tutustuin kuitenkin aina tilaisuuden tullen uusiin ihmisiin. Aloin tässä vaiheessa epäilemään minulle opetettuja asioita, ja ryhdyin etsimään aktiivisemmin seuraa netistä ja kaikenlaisista tapahtu
Yleensä, mutta tervepäiset vanhemmat tajuavat tekevänsä karhunpalveluksen lapselleen hokemalla sille että se on sitä kaikkien muidenkin mielestä.
Miksi pitäisi tehdä lapsia. Ei yhtään järkevää syytä lisääntyä. Kustannus lapsesta 125 000€ ja ajallinen menetys 18v minimissään. Estää urakehityksen ja oman elämän pitkäksi aikaa ja este muutenkin kaikelle.
Synnyttäminen sattuu, raskaus on epämukavaa, lapset ovat kalliita ja haittaavat työllistymistä, Suomessa vallitseva naisviha laskee haluja hankkia lapsia
(Vapaaehtoisen) lapsettomuuden hyviä puolia:
Saa nukkua yönsä rauhassa
Saa nukkua vapaapäivän niin pitkään kuin huvittaa
Saa keskittyä töihin rauhassa
Saa keskittyä harrastuksiin rauhasa
Ei ruuhkavuosia
Ei tyhjän pesän -kriisiä
Voi keskittyä parisuhteeseen
Voi keskittyä perhesuhteisiin
Voi keskittyä ystävyyssuhteisiin
Ei metatöitä
Voi olla nakuna kotona vaikka koko ajan
Ei tarvitse kuskata harrastuksiin, huoltaa harrastusvälineitä
Ei tarvitse ostaa vaatteita toiselle ihmiselle
Talous helpompaa
Ei tarvitse vuorovaikuttaa muiden vanhempien kanssa
Ei tarvitse leipoa mokkapaloja eikä myydä arpoja
Ei tarvitse kuunnella tai laulaa lastenlauluja
Ei tarvitse altistua lastenohjelmille
Ei tarvitse opetella lautapelien sääntöjä
Ei tarvitse tarkistaa läksyjä
Ei tarvitse leikkiä
Ei tarvitse sinnitellä huonossa liitossa lasten takia
Voi olla hiljaa vaikka koko päivän
Tässä muutama mitä nopeasti tuli mieleen.
Viera kirjoitti:
Onkohan Etelä-Koreassa (missä vielä Suomeakin alhaisempi syntyvyys) samanlaisia nettikeskusteluita asiasta?
Mielenkiintoista olisi nähdä mikä maailman väestötilanne on esim. sadan vuoden päästä.
Kauhukausi alkaa jo tällä vaalikaudella.
En ollenkaan tykkää lapsista, vaan teen kaikkeni että minimoin altistuksen niille. Meluisia syöpäläisten ja tautien kantajia. En todellakaan ole näitä "en halua omia mutta voi kuinka tykkään silti lapsista" lässynlää. En tykkää, saavat pysyä niin kaukana minusta kuin mahdollista.
Sain ensimmäisen vakituisen työn vasta 30-vuotiaana. Aloin heti yrittämään raskautta. Olen tullut kerran raskaaksi parin vuoden yrittämisen jälkeen ja se päättyi keskenmenoon. Julkisella puolella ei oteta lapsettomuushoitoihin koska olen hiljattain tullut raskaaksi ilman hoitoja, vaan pitäisi odottaa vielä lisää. Olen kohta 33-vuotias.
Yhteiskunta kyllä kustansi 10 vuoden ajalle ehkäisyn mutta nyt kun olisi ok taloudellinen tilanne, valmiudet kasvattaa lapsia ja osallistuva mies niin apua ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma on tuhoutumassa.
Luonto ja sen eläinlajit tuhoutuu, on lapsis*ksiorjuutta, epäeettistä tuotantoa, myrkkyjä lasketaan vesiin, ydinsodan uhka, jatkuvat inflaatiot, massatyöttömyydet, pienet palkat, eläkerahojen toivottomuus, ilmastonmuutos, työuupumukset Miksi heIvetissä joku tekee lapsia tällaiseen maailmaan, missä tulevaisuus on ihan onnetonta?
Miksi sinun vanhempasi ovat halunneet sinut? Oliko maailmassa silloin yhtään sen enempää tulevaisuutta?
Sitä minäkin olen ihmetellyt miksi vanhempani minut tänne ovat halunneet! Pakko vain elää sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Omalle lapselle olen sanonut ettei kannata tehdä lapsia.
Sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosiani ei hoidettu mitenkään julkisella. Hyväkun saa kovempia kipulääkkeitä pienen määrän kerran vuodessa. Todella ala-arvoisesti hoidetaan naisten alapään sairauksia. Kun endo pilaa kohdun niin eipä sillä synnytellä. Aivan käsittämätön säästö kohde. Tästä johtuu monella miksei lapsia tule. Mitään näytteitä ei kohdusta oteta vaikka paisuisi jalkapallon kokoiseksi.
Naisten väliset kumppanuusvanhemmuus kuviot ovat yleistymään päin. Ehdottomasti kaikki kannattaa kirjata paperille. https://letsbeparents.com/#download , https://www.co-parentmatch.com/
Hoidot: https://www.whatclinic.com/fertility/greece/athens/ivf-in-vitro-fertili… , https://www.whatclinic.com/fertility/bulgaria/egg-donor
Spermaa: "Donor IUI - Includes a Choice of donor catalog, thaw treatment Sperm and Insemination
from 383 €
Donor Intrauterine Inseminatsiya- Repeat Next Day
from 128 €" => https://www.whatclinic.com/fertility/bulgaria/sofia/malinov-clinic
En ole tavannut miestä jonka kanssa haluaisin hankkia lapsia.
Rakastan miestäni, mutta hän ei kykenisi huolehtimaan lapsesta. En halua olla yksinhuoltajaäiti parisuhteessa. :D
No ei ole vaikeaa normaalille ihmiselle. Se taas ei ole normaalia että vanhemmat toitottavat jatkuvasti lapselleen miten haluttu hän tulee olemaan aikuisena. Selvästi tiesivät ettet tule kelpaamaan kellekään ja ehkä pelkäsivät että tiedät sen itsekin.