Suomessa syntyvyys hälyttävän pieni. Mikä on se syy että sinulla ei ole lapsia?
Tähän syitä ja perusteluja omaan lapsettomuuteen tai pieneen lapsilukuun.
Asiallista keskustelua, kiitos.
Kommentit (547)
On ihan hyvä että palstalaiset ei ainakaan lisäänny, sen verran matalalta vaikuttaa älykkyys tämän ketjun perusteella.
Ei oo tullut mitään vauvakuumetta, joten en oo väkisin viittiny yrittää, eikä miehelläkään oo ollut tarvetta lisääntyä. Nyt +35v periaatteessa vois alkaa yrittämään, kun ei tässä oo parempaakaan suunnitelmaa tulevaisuuden suhteen, kun en mikää uraohjus ole.
huoli syntyvyydestä on PÖHÖTTYNEELLÄ virkahenkilöstöllä. PL terveys poliisi armeija nyt jo saisi vähentää 50% muista turhakkeista. esim puolet kansan edustajista riittäisi. selittelijä parantaisia on koko virkakunta täynnä jopa kummeli totesi tämän jo -80 luvulla eikun lisää avustajia ja kaveri konsulentiltä tilataan lausunto.
woke tehnyt tehtävänsä jos mies vaikka juttelisi hän on pervo joka suunnittelee raiskausta. pitäkää pillunne netissä on selvä peli. saa mitä tilaa
En ole koskaan pitänyt lapsista, enkä osaisi kuvitella itseäni äidiksi. Vauvat ja raskausmahat lähinnä puistattaa. Tehkööt ne joita kiinnostaa. Ikää alkaa onneksi olla jo sen verran, että vihjailuja aiheesta ei enää tarvitse kuunnella.
Mies onneksi samaa mieltä asiasta, tosin eri syistä.
Pikkuvanhana ala-asteelaisena terkkari kysyi minulta "olenko ajatellut tiitiäisiä", en edes aluksi ymmärtänyt mitä tarkoitti tuolla. En ollut ajatellut, mutta senjälkeen en ole ikinä halunnut omia lapsia.
Aikoinaan väkivalta perheestä jossa äiti viellä alkoholisti, en usko että olisin osannut toimia kenellekkään anhempana, enkä myöskään moista tuskaa olisi halunnut kenellekkään.
Nykyään n:30v myöhemmin, tilanne on sama, edelleenkään en ole halunnut lapsia, mutta nykyään en myöskään voi sietää pieniä lapsia. En niitä ääniä enkä sitä itsekkyyttä mitä ne kääröt edustavat.
Toisekseen mailman väkiluku on ollut tapissaan jo kymmeniä vuosia, väkiluku ylitti juuri vuodenvaihteessa 8Miljardia
suomessakin kansaa jo se 5.6miljoonaa. Ei tänne tosiaankaan tarvitse tehtailla lisää väkeä.
Sitten toisekseen -60 luvulla viellä lapsia tehtailtiin työväeksi teollisuuteen ja maatalouteen, mutta nykyään lapsia tehdään paljolti omaksi iloksi / leikkikaluksi. Harmittavasti sitten osa näistäkin jätetään kokonaan yhteiskunnan kasvatettavaksi ja tuosta pershedelmästä ei itse kanneta mitään vastuuta kun pari ensimmäistä vuotta on saatu klaarattua.
Tuohon edelliseen viellä lisäten että jos kasvattaminen on unohtunut, on mahdollisuus että tuosta lapsesta ei ikinä kasva yhteiskunnan osaa, joka veromarkoillaan tukisi yhteistä kassaa, vaan kuten trendi on nykyään tässäkin maassa ollut , on yhteiskunnan elättien määrä hitaasti kasvamassa. Kiitos osin tästä yhteiskunnan rakenteen.
Kapitalismi elää ja kukoistaa politiikalla kaikkea saatava enemmän, mutta ei se oli mienkään kestävä trendi, jos ihminen elää keskimäärin 86vuotta, on yhden sukupolven aika ihmiskunnan historiassa häviävän pieni, eikä vuonna 2024 avointa työpaikkaa (300 000) kannata ruveta täyttämään hedelmöittämällä munasolua 10.03.2024, sille noin 20V päästä vuonna 2044 se työpaikka on varmasti täytetty, mutta hyvin hyvin mahdoillista että sitä ei myöskään ole enään olemassakaan.
Toki uusia työpaikkoja synytyy jatkuvasti, mutta teknoligia, on tällähetkellä todella suuren murroksen kohdalla ja tuo tietotekninen murros saattaa 10vuoden sisällä pakottaa 10 miljoonia ihmisiä kortistoon, ja tässä skenaariossa ei ole enään helppo työllistyä kenenkään.
Esimerkkejä mailmalla viikoittain, heitetäänpäs nyt sitten vaikka nuo pankkipalvelujen siirto hommat n:700 henkeä korvasi kerralla yksi keinoäly botti.
ja vuosienpäästä on mahdollista että joku sen superkeinoälyn toteuttaa.
Itse tuli muutamia vuosia sitten koettua shanghai, 25mijoonaa ihmistä samassa kaupungissa. ja välillä tuntui ett promille siitä määrästä halusi mahtua samaan kilometrinmittaiseen metroon... Tai kun eilen pyöräilin päijänteen rantojapitkin jäällä ja katselin mökkipaljoutta, paikoitellen kilometrin matkalle mahtui liki 100 rakennusta ( laskin jos oli katto päällä) mökkejäkin useita kymmeniä.... Ihmisiä on valtavasti, resursseja käytetään menttaliteetilla kun on niin käytetään kunnes loppuu, niin muutkin tekee.
No itse siis Veela mies 44V. Sinkku ja asun maalla joku 135m2 tilaa ja puolilämmin autotalli jossa 80m2 tilaa, päivittäin ajan 48Km töihin ja takaisin, että ihan samassa junassa olen, mutta en ylpeä kuitenkaan.
Aina olen ollut hyvin varovainen sen suhteen minne siemeneni ruikin, ja nykyän en kyllä kylvä enään ihmisen siementä minnekkään, ei voi koskaan olla liian varma että ei ruopea itämään väärässä paikassa....
Leuka rintaan ja kohti uusia selkkauksia.
Totuus on että en pidä lapsista, en ole koskaan pitänyt.
En pidä mistään mikä rajoittaa vapauttani. Minulla on suuri tarve omaan tilaan, omaan aikaan, siihen että voin tulla ja mennä miten tahdon. Jos pakottaisin itseni johonkin mitä kaikki ympärilläni hokevat, olisin aika p-mäinen ihminen heille jotka lähelläni joutuisvat elämään.
Ei kaikista ole äidiksi sen enempää kuin ei kaikista ole isäksi.
Sitä en ymmärrä miksi miehillle, ihan vieraille, joilla ei ole osaa eikä arpaa elämääni on niin punainen vaate se että en halua lapsia? Haluavatko he itse? Ovatko he itse valmiita siihen kaikkeen mittä hyvänä isänä olo vaatii? Luopumaan itsekkyydestään? Tuskinpa vain, mutta naiselta sitten kyllä vaaditaan että pentuja piää tehtailla ja on epänormaali jos ei halua!
Oletko sinä mies valmis valvomaan öitä koliikkivauvan kanssa? Oletko valmis huolehtimaan ja hoivaamaan? Oletko valmis jäämään kotiin ja pitämään huolta lapsikatraasta että vaimo pääsee välillä vapaalle? Oletko henkisesti kypsä ja pystyt kasvattamaan tasapainoisia jälkeläisiä? Osaatko suhtautua murrosikäänsä kipuilevaan teiniin? Pystytkö ja oletko valmis tukemaan väsynyttä vaimoasi ja lastesi äitiä?
Minä kyllä pystyisin tuohon kaikkeen mutta en halua. Siksi en siihen ryhdy.
En usko, että tekoälyn ja digitalisaation takia minulla tulee olemaan töitä tulevaisuudessa
Olin niin vanha kun sain ekan lapsen, ettei toinen enää onnistunut.
En jaksa arkea kunnolla ilman lastakaan, lapsen kanssa se ois helvettiä. Tarvitsen paljon hiljaisuutta ja hyvät 8-9 tunnin yöunet että jaksan käydä töissä.
Hyvä elämä ilman lasta. Lapsi ei minulle mikään hyvän elämän mittari. Lisäksi tietoinen valinta.
Vela M52
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani uskottelivat minulle koko nuoruuteni, että kun kasvan aikuiseksi, minun tulee olemaan helppo perustaa perhe, koska kiinnostuneita naisia tulee olemaan jonoksi asti. Uskoin tähän, sillä olinhan tasapainoinen, kiva ja raitis, suorittamassa korkeakoulutukintoa, sekä harrastin maratonjuoksua, osallistuin yhdistystoimintaan, ja niin edespäin.
Kun olin 28-vuotias, yksikään nainen ei ollut vielä koskaan kiinnostunut minusta. En ollut koskaan yrittänyt erityisen kovasti, koska luulin, että asiat vain tapahtuvat kuten minulle oltiin uskoteltu, mutta tutustuin kuitenkin aina tilaisuuden tullen uusiin ihmisiin. Aloin tässä vaiheessa epäilemään minulle opetettuja asioita, ja ryhdyin etsimään aktiivisemmin seuraa netistä ja kaikenlaisista tapahtumista. Pyysin kavereilta apua, ja yritin jopa iskeä kadulla satunnaisia vastaantulijoita, kun keinot alkoivat loppua.
Etsimisen aikana hankin oman talon, joka olisi sopiva tulevalle perheelleni, et
Minkä ikäinen mahdat olla nyt? Olen pahoillani puolestasi, että unelmasi eivät ole toistaiseksi toteutuneet. Minulla ei ole omaa kotia, mutta muuten olen kokenut ihan saman kuten sinä ja olen nainen.
Lapsilukuni on yksi, koska erosin lapsen isästä lapsen ollessa pieni enkä ole onnistunut saamaan uutta parisuhdetta, johon lapsia voisi tulla. Olisin kyllä halunnut lisää, mutta ikä alkaa pikkuhiljaa olla este (vajaa 40).
Välillä minä mietin, miten natalistit maapallon näkevät, eletäänkö me samalla planeetalla?
Kaikki uhkakuvat selitetään (itselleen?) hyväksi:
ilmastonmuutos? -keksittyä!
Sota itänaapurissa? -jooo!!! Mutta miten liittyy Suomeen ?!
Tuleva nälänhätä ja nykyinen? -jooo, mutta ei Suomessa !!!!!
Veden loppuminen? - nomutku Suomessa on vettä!!
Ylikansoittuminen? -no mut ei Suomessa oo liikaa ihmisiä!!!!!
Kuivien alueiden kuivuminen entisestään? - nojoo!!! Mutku ei Suomi kuivu! (siitähän ei voi seurata kansainvaellusta kohti elinkelpoista maata)
Ei ole rahaa lapseen? - No mut ei se vauva vie rahaa ja raha ei oo tärkein !!!!!
Ja lista jatkuu..
Selitetäänkö nämä asut hyväksi, jotta voi hyvällä omalla tunnolla lisääntyä vai siksi, että ei kestetä kohdata totuutta? Vai onko niin, että jotkut vain näkevät maailman kauniiden lasien läpi?
Onhan noita syitä, tässä muutama:
- en halua altistaa mahdollista jälkikasvua niille sanoinkuvaamattomille kauhuille jota koulujen liikuntatunneiksi kutsutaan
- en halua poistua mukavuusalueeltani
- maailma ei ole pitkään aikaan ollut näin lähellä totaalista tuhoa, naapurimaassamme on vallassa sekopää psykopaatti; tuskin kukaan haluaa lastaan kasvamaan ydinsäteilyn ja sodan tuhoman maan keskelle?
1. En vain halua lapsia. En ole koskaan edes ohimennen halunnut olla vanhempi.
Lisäsyyt:
2. En halua synnyttää, enkä edes olla raskaana.
3. En halua edes harrastaa seksiä.
4. Olen erakkoluonne, joten tulen todennäköisesti pysyttelemään sinkkuna koko ikäni.
5. Minulla ei ole edes lemmikkieläimiä, koska en jaksaisi huolehtia edes niistä.
6. Minua vaivaa krooninen uupumus, minkä johdosta en jaksa aina pitää edes itsestäni tai kodistani huolta.
7. Tykkään muutenkin asua ns. vaatimattomasti, en tarvitse tai edes halua yksiötä isompaa asuntoa.
8. Tarvitsen PALJON omaa aikaa, päivittäinen ihmiskontakti olisi minulle liikaa.
9. Omat harrastukseni ovat minulla arvo-asteikolla korkeammalla kuin ihmisseura, jopa ystävien.
10. Harrastan myös sellaisia asioita, jotka eivät sovellu lasten silmille, enkä halua rajoittaa itseäni.
11. Kuitenkin samanaikaisesti koen itsekin olevani vielä "ihan lapsi", vaikka olen jo 30.
12. Olen pitkäaikaistyötön, joten myöskään rahatilanteeni ei ole missään määrin vakaa.
13. Lapsen parasta ajatellen olisi myös tärkeää, että vanhempi olisi myös mieleltään vakaa. Itse en ole.
14. Enkä haluakaan olla vastuussa toisesta ihmisestä 18+ vuotta.
Pidemmällä pohdiskelulla keksisin varmasti enemmänkin, mutta tuossapa ne tärkeimmät. Aika "itsekkäitä" tai itsekeskeisiä syitä suurin osa, mutten vain jaksa miettiä vielä maapallon tilannettakin näissä asioissa. Olen jo aikaa sitten valinnut ns. napsauttaa aivoni pois päältä ja elää vain omassa pienessä kuplassani, kun en jaksaisi vielä maailmantuskaakin tähän päälle...
Vierailija kirjoitti:
Olen monisairas ja hädin tuskin saan huolehdittua itsestäni. En todellakaan aio tehdä ylimääräisiä avuttomia ihmisiä vastuulleni ja yhteiskunnan elätettäväksi.
Täällä toinen samassa tilanteessa. Ja uskokaa pois olen saanut kuulla yli 20 vuotta että olen vain itsekäs paskiainen kun ei minulla ole lapsia. Sairaudet ovat silti yksityisasia.
Eihän aloittaja sanonut että lapsia pitäisi tehdä, kysyi vain mitä syitä sille on että ihmiset ei niitä tee. Kauhea hyökkäys täällä joillain, vaikea keskustella normaalisti?