đ Lihavat ja laihduttajat, TIEDĂTTEKĂ kuinka vaikeaa on pysyĂ€ hoikkana laihduttamisen jĂ€lkeen? đ Asiasta on tehty useampi tuore tutkimus.
Laihduttaminen on elimistölle viesti nÀlÀnhÀdÀstÀ, siitÀ ettÀ ruoan saaminen ei enÀÀ olekaan ihan varmaa. TÀmÀ herÀttÀÀ geeneissÀmme olevan selviÀmisvietin ja elimistö alkaa hamuamaan ylimÀÀrÀistÀ rasvakerrosta kaikin mahdollisin keinoin. Hormonitoiminnan takia mm. kyky tuntea kyllÀisyydentunnetta heikkenee ja tÀssÀ tilanteessa ihminen syö liikaa.
Lihominen on jÀttÀnyt elimistÀmme rasvasolujen mÀÀrÀn koholle, laihduttaminenkaan ei enÀÀ tilannetta muuta, vaikka rasvasolujen koko pienenee laihduttaessa.
Laihduttamisen jÀlkeen jÀytÀvÀ nÀlkÀ kestÀÀ ihmisestÀ riippuen 1 - 3 vuotta ja sitÀ ei loppujen lopuksi kestÀ kukaan. NÀlkÀ onkin yksi tunnettu kidutuskeino.
Tutkimuksessa laihduttaminen johti lopulta painoindeksi kohoamiseen lÀhtötilannetta korkeammaksi. Laihduttaminen siis tekee ihmisestÀ lihojan.
Paras - ja kÀytÀnnössÀ ainoa - tapa pysyÀ hoikkana on olla koskaan lihottamatta itseÀÀn. TÀstÀ syystÀ itsestÀÀn hoikkana pysyvÀt ovat sellaisia ihmisiÀ, jotka ovat aina olleet hoikkia. Muut ovat lihavia tai ikuisia jojoilijoita.
Lihavat, ÀlkÀÀ enÀÀ odottako, ettÀ voisitte enÀÀ olla hoikkia kuin tilapÀisesti vain. Kaikki tuntemani laihduttajat ovat lihoneet takaisin - korkojen kera. Se on todella sÀÀli nÀiden ihmisten puolesta.
Kommentit (424)
Muutama vuosi sitten laihduin 20 kiloa, ja kyllÀ, mulla oli ozempic apuna nÀlkÀÀ hillitsemÀssÀ. Sain jÀttÀÀ lÀÀkkeen pois, kun sokeriarvot palautui normaaleiksi. Kilot on nyt pari vuotta pysyneet poissa aivan vaivatta. Liikkuminen lisÀÀntyi vÀhÀn kuin huomaamatta, kun kevyempÀnÀ alkoi taas nauttia liikunnasta, ja ruokavaliokin korjaantui niin, ettei kaloripitoiset herkut juurikaan houkuta. Rasvakudoksen vÀheneminen ilmeisesti korjasi oman hormonitoiminnan normaaliksi. TÀssÀ on ollut vÀittelyÀ siitÀ, onko rasvakudos hormonihÀiriöiden syy vai seuraus, minun nÀhdÀkseni se on vÀhÀn molempia ja ruokkii lihomiskierrettÀ, jollei siihen puututa.
Olen tietoinen siitÀ, ettÀ meitÀ on moneksi eikÀ mun esimerkki ole yleispÀtevÀ, mutta minusta on suorastaan rikollista masentaa laihtumista yrittÀvÀt jo heti alkuunsa. Jos viesti on se, ettei pidÀ pÀÀstÀÀ itseÀÀn koskaan lihomaan, niin se on myöhÀistÀ niiden kohdalla, joille tuo vahinko jo tapahtui. He tarvitsevat rohkaisua, eivÀt syyllistÀmistÀ ja masentamista. Mutta sitÀ on kai turha sanoa ihmiselle, joka on luonteeltaan ilkeÀ tai kÀrsii jostain oudosta traumasta, joka pakottaa ilkeilemÀÀn muille.
Itse otin ruokaiulutavaksi vÀhÀhiilarisen dietin ja pÀtkÀpaaston ja minun kohdalla se toimii, tahti on rauhallinen ja lipsun vÀlillÀ mutta pÀÀsÀÀntöisesti noudatan, paino tippunut jotain 15 kiloa parin vuoden aikana, eli melko maltillisesti, toisen saman verran haluan vielÀ pudottaa ja se nyt nÀyttÀÀ tarvitsevan vielÀ sen pari vuotta, rauhallinen tahti mahdollistaa kuntoilun ja estÀÀ toivottavasti nahkan roikkumisen kun tuota ikÀÀ on jo 60vuotta eli iho ei taida enÀÀn kovin elastista olla:)
Vierailija kirjoitti:
Itse otin ruokaiulutavaksi vÀhÀhiilarisen dietin ja pÀtkÀpaaston ja minun kohdalla se toimii, tahti on rauhallinen ja lipsun vÀlillÀ mutta pÀÀsÀÀntöisesti noudatan, paino tippunut jotain 15 kiloa parin vuoden aikana, eli melko maltillisesti, toisen saman verran haluan vielÀ pudottaa ja se nyt nÀyttÀÀ tarvitsevan vielÀ sen pari vuotta, rauhallinen tahti mahdollistaa kuntoilun ja estÀÀ toivottavasti nahkan roikkumisen kun tuota ikÀÀ on jo 60vuotta eli iho ei taida enÀÀn kovin elastista olla:)
Mullakin ikÀÀ yli 60 ja saman tapaiset kuviot. Tosin ekat 20 kiloa lÀhtivÀt aika nopeassa tahdissa, n. vuodessa, koska painoa oli kymmeniÀ kiloa ylimÀÀrÀistÀ, mikÀ alkoi olla jo vaarallista. Nyt kun veriarvot on jo normaalit, niin ei ole niin kiire, joten laihduttelu jatkuu vielÀ vuoden tai pari hitaammalla tahdilla. TÀssÀ iÀssÀ ei ole niin kiire kun ymmÀrtÀÀ jo, ettÀ se aika kuluu vaikkei tekisi mitÀÀn, mutta maltillisilla elÀmÀnmuutoksilla on vuoden pÀÀstÀ jo 10 kiloa kevyempi eikÀ se vuosi tunnu enÀÀ niin pitkÀltÀ kuin nuorempana. Hitaasti laihtumisella on monia hyviÀ puolia. Ei tarvitse tehdÀ kovin radikaaleja muutoksia, joita ei jaksaisi kuitenkaan noudattaa pitemmÀn pÀÀlle, tulokset ovat pysyvÀmpiÀ, ja nahka pysyy paremmin mukana. Ap:n ja muiden vastaavien ilkiöiden juttuihin ei kannata uhrata liikaa ajatuksia, kiukutelkoot keskenÀÀn.
Olen laihtunut onnistuneesti ja pitÀnyt tuloksen, se on siis tÀysin mahdollista. YlimÀÀrÀisen rasvan hÀviÀminen aiheutti ainakin minulla sen, ettÀ nÀlÀn tunnetta sÀÀtelevÀt hormonit alkoivat toimia normaalisti. En siis tunne sitÀ jÀrkyttÀvÀÀ nÀlkÀÀ, millÀ tÀssÀ yritetÀÀn pelotella. Joillekin varmaan kÀy nÀin, mutta ainakaan mulle ei kÀynyt. Sen sijaan tapasyöminen on mun kohdalla ollut riski, kuten sosiaalisiin tilanteisiin liittyvÀ ylenmÀÀrÀinen juominen ja siihen liittyvÀ syöminen, tai iltapÀivÀn kahvittelu pullan kera. Joskus olen repsahtanutkin, mutta harvoin, ja sen jÀlkeinen olotila on yleensÀ niin epÀmiellyttÀvÀ, ettÀ se estÀÀ repsahtelun muodostumista tavaksi.
Ei kannata uskoa kaikkea mitÀ netissÀ lukee. Mun kokemuksen mukaan mitÀÀn elÀmÀÀ suurempaa nÀlkÀÀ ei tule, tai no ei ainakaan kaikille laihtuneille. Suurempi ongelma tulosten pitÀmisessÀ taitaa olla se, ettÀ vanhat tavat istuvat tiukassa, kuten tuossa ylempÀnÀ mainittiin.
AP:n kertomasta kilojen palautumisesta kertoi myös Tekniikan Maailma. Tekniikan Maailmassa on jo muutaman vuoden ajan ollut myös terveyteen liittyviÀ aika syvÀllisiÀ juttuja.
ItsensÀ lihottanutta voi tietysti harmittaa, ettÀ on mennyt lihottamaan itsensÀ eikÀ siitÀ parantuminen olekaan helppoa tai kÀytÀnnössÀ edes mahdollista.
Jos laihtuminen ja sen jÀlkeen tervepainoisena pysyminen olisi helppoa, ei lihavia olisi lÀheskÀÀn nÀin paljon kuin niitÀ nykyÀÀn on.
Te jotka ette ole vielÀ lihottaneet itseÀnne, ÀlkÀÀ edes miettikö itsenne lihottamista!!!!
MÀ laihduin paljon, kun rahat loppui ja söin puuroa. NykyÀÀn on ammattilainen suunnitellut ruokavalion, syön n 1700 kaloria pÀivÀssÀ, painon57/169. TÀmÀ sopii minulle. Lihon ÀÀrimmÀisen helposti, mutta myös arjen tullessa laihdun suht vaivattomasti. Vuosi sitten olimme kk Amerikassa ja minusta tuntui lihoin lÀhemmÀs 10 kg.
Arki alkoi ja alussa söin ehkÀ n 1300 ja elokuussa palasin 1700 kaloriin. Sitten vasta kÀvin vaa alla ja paino oli vakio 57.
Loma on lomaa ja arki arkea
Vierailija kirjoitti:
MÀ laihduin paljon, kun rahat loppui ja söin puuroa. NykyÀÀn on ammattilainen suunnitellut ruokavalion, syön n 1700 kaloria pÀivÀssÀ, painon57/169. TÀmÀ sopii minulle. Lihon ÀÀrimmÀisen helposti, mutta myös arjen tullessa laihdun suht vaivattomasti. Vuosi sitten olimme kk Amerikassa ja minusta tuntui lihoin lÀhemmÀs 10 kg.
Arki alkoi ja alussa söin ehkÀ n 1300 ja elokuussa palasin 1700 kaloriin. Sitten vasta kÀvin vaa alla ja paino oli vakio 57.
Loma on lomaa ja arki arkea
jostain syystÀ tuntemani hoikat eivÀt kyttÀÀ syömisiÀÀn tai laske kaloreita...
Eikös tÀmÀ kesÀkuu ole sitÀ aikaa kun ihmiset kysyy miten saisi 25 kg pois ennen kuin menee rannalle kahden viikon pÀÀstÀ???
ĂlkÀÀ ainakaan lihavuuslÀÀkkeisiin sortuko! NiillĂ€ saa kropan lopullisesti sekaisin ja asiaa kokematon ei voi edes kĂ€sittÀÀ minkĂ€lainen loppumaton nĂ€lĂ€ntunne pamahtaa pÀÀlle, kun lihavuuslÀÀkitys lopetetaan.
Laihduttaminen johtaa lopulta lihomiseen. MitÀ useammin on laihduttanut, sitÀ painavampi yleensÀ on.
Harmittaako teitÀ itsenne lihottaneita yhtÀÀn? Siis kertokaa rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikkaa kannattaa kÀyttÀÀ:
Laihdutetut kilot tietenkin palaavat, jos kuurin jÀlkeen palaa entiseen tapaan syödÀ. Ainoa keino pysyvÀÀn painonpudotukseen on elÀmÀnmuutos. Siis sellainen ruokavalio ja liikunnan mÀÀrÀ, jolla laihtuu ensin normaalipainoon ja pysyy sitten siellÀ.Pikakuurit ovat vain "kertakÀyttöÀ" varten, esim. kun haluaa laihtua johonkin tiettyyn juhlatilaisuuteen jotta nÀtti puku mahtuisi ja sen jÀlkeen suostuu sitten lihoamaan takaisin entisiin - ja taas hidastui aineenvaihdunta lisÀÀ...
Lihasmassan kasvattaminen kannattaisi: Viime vuonna juuri tuli tutkimustulos siitÀ, ettÀ aineenvaihdunta EI itsestÀÀn hidastu iÀn myötÀ. Se mitÀ sen sijaan tapahtuu on, ettÀ kun ihmiset huomaamattaan vÀhentÀvÀt liikuntaa iÀn myötÀ, he vaihtavat lihasmassaa rasvakudokseen. SE on se mikÀ hidastaa aineenvaihduntaa.
Ja pikakuurit yleensÀ vÀhentÀvÀt lihasmassaa rasvan ohella.
Luepas tuota uusinta tutkimusta niin ymmÀrrÀt ettÀ laihduttanut kÀrsii jatkuvasta nÀlÀstÀ ja kyvyttömydestÀ tuntea kyllÀisyyttÀ. Harva kestÀÀ pidempÀÀn nÀlÀssÀ ilman repsahdusta.
Ihan tÀyttÀ p.skaa. Olen laihduttanut, yli kaksi vuosikymmentÀ sitten. Luuletko todella mun kÀrsineen kaikki nÀmÀ vuodet sen jÀlkeen jatkuvasta nÀlÀstÀ? Vatut. Mukavaa kun tulee tÀyteen pienemmÀstÀ mÀÀrÀstÀ kuin silloin ennen, ja joo, sen tuntee.
EnkÀ muuten ole lihonnut kiloakaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
YstÀvÀni yrittÀÀ laihduttaa ja nyt hÀn yrittÀÀ keksiÀ kaikenlaisia tekosyitÀ syömiseen. HÀn haluaisi lÀhteÀ tiettyjen ihmisten kanssa ostoksille, koska tietÀÀ nÀiden menevÀn shoppailureissulla syömÀÀn. Milloin vain hÀnen kanssa puhuu niin hÀn kÀÀntÀÀ puheenaiheen ruokaan. Mahtaa olla melkoinen nÀlkÀ, kun elÀmÀ ja ajatukset pyörivÀt ruoan ympÀrillÀ.
Vaikeata varman on, varsinkin alussa. Harmi, ettÀ hÀnen "ystÀvÀnsÀ" ei ole tukena vaan netissÀ ilkkumassa.
Kehopositiiviset nÀkevÀt lihavuuden hyvÀnÀ asiana.
Kun itsensÀ lihottanut sanoo hoikalle, ettÀ "Oletpa sÀ hoikka", hoikka voi vastata itsensÀ lihottaneelle, ettÀ "Oletpa sÀ lihava."
Eikö vain?
Mua niin ÀrsyttÀÀ nÀÀ "tiedÀttekö ettÀ pysyvÀ laihtuminen on vaikeaa", "vaihdevuosina laihtuminen on mahdotonta" jne. Itekin uskoin niihin ja tavallaan pÀÀstin itseni helpolla - miksi kannattaisi edes yrittÀÀ, kun on kuitenkin mahdotonta. Mut sitten sain ylipainosta tarpeekseni ja hups, ei se niin vaikeeta ollutkaan. Nyt taas normaalipainossa enkÀ aio enÀÀ lihoa takas. Olen löytÀnyt itselleni sopivan liikunta- ja ateriarytmin enkÀ yhtÀÀn nÀe nÀlkÀÀ tms enkÀ nÀe syytÀ, miksi lihoisin uudelleen.
Joku ongelmahan sillÀ on, kun on jaksanut sivukaupalla jankuttaa. MitÀÀn rakentavaahan nÀissÀ viesteissÀ ei ole. Ap:n agenda pÀhkinÀnkuoressa: 1) "itsensÀ lihottaneet" ovat huonompia ja tyhmempiÀ ihmisiÀ ja minÀ olen tosi fiksu kun en ymmÀrrÀ, miten joku voi "lihottaa itsensÀ". 2) "itsensÀ lihottaneilla" ei ole toivoakaan paremmasta, joten ei kannata edes yrittÀÀ. 3) lÀllÀllÀÀ.