Miksi jotkut luulevat että suomen terveydenhuolto on maailman parasta?
Siis toki täällä on vaikka keskosten hoito ensiluokkaista tai aivokirurgia. Mutta mikä tahansa kiireetön tai mahdollisesti myöhemmin kiireelliseksi muuttuva asia, niin eipä lääkäriin pääse. Takaisinsoitto ei toimi. Suunterveydenhuolto täysin rappiolla ja kaikki vähänkään maksukykyiset menevät yksityiselle jne.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittää se, että kiireelliseen hoitoon pääsee oikeasti nopeasti, kun on tarve.
Nimenomaan Suomessa ei pääse.
Suomen terveydenhuolto on kehitysmaatasoa saatavuudessa. Lääkäreillä olisi taitoa kyllä mutta kun hoitoon ei pääse!
Mullakin on sairaus mikä vaatisi mm tietyt verikokeet 6kk välein, viimeksi otettu 2v ditten. Kiireellistä aikaa ei saa ja kiireettömiä aikoja ei ole ollenkaan! Aina pitäisi mennä päivystykseen mutta eivät ota tällaisia potilaita. Sairaanakin jonotin 2x tuntikausia kunnes voimat loppui ja jouduin poistuman ilman käyntiä. No, selvisin hengissä mutta toipuminen ilman hoitoa vei 6kk.
Hammashoidosta en viitsi edes mainita kun sitä ei ole
Vielä Saksasta sen verran että itsellä on heikot rauta-arvot, lääkäri suosittelee kontrollia 6kk välein. Soitan lääkäriasemalle, saan labra-ajan seuraavalle viikolle ja tulokset voin kysyä puhelimitse muutaman päivän päästä.
Suomi on maailman onnellisin maa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on maailman onnellisin maa.
Olemme ainakin yhdessä asiassa ykkösiä. Verojen maksussa.
Vierailija kirjoitti:
Omaiseni kuoli diagnosoimattomaan syöpään vaikka oli yrittänyt hakea apua koviin kipuihinsa. Hän sai särkylääkkeitä ja sitten vain enemmän särkylääkkeittä. Häntä moitittiin koska kävi niin usein terveyskeskuksessa. Tämä ei ole mitenkään harvinaista, olen saanut kuulla (toisten omaisten taholta) miten muillekin on käynyt samoin. Sairaaloissa osaaminen voi olla hyvää mutta terveyskeskuksissa on arpapeliä millaisen lääkärin saat.
Hävytöntä toimintaa lääkäreiltä. Kyllähän kivut pitää tutkia. Luvat pois pöllöiltä. Menkööt pizzoja paistamaan tai juna-asemia vartioimaan.
Mä en luule vaan tiedän omasta kokemuksestani, että Suomessa ja täällä, missä minä asun, on sairaudenhoito aivan syvältä, et pääse jatkotutkimuksiin; lähetteitä ei kirjoiteta erikoissairaanhoidon polille, vaikka erikoislääkäri olisi ehdottanut aiemman tutkimuksen yhteydessä, että pitäisi tehdä lisätutkimuksia jne.
Säästetään kuntien rahoja, ja julkiselta puolelta on vallan turhaa potilaan saada aikoja erikoislääkäreille isompiin sairaaloihin. Sitten vasta ryhdytään toimiin, kun potilas saa jonkin henkeä uhkaavan sairaskohtauksen vallankin jos ei satu menehtymään. Sittenhän patologian laitoksella ruumis avataan ja tutkitaan, että missäs se vika nyt sitten menehtyneellä potilaalla olikaan, sillä vuosien ajanhan tuo mukoma valitti vointiaan ja ronkui tarkempia, tehokkaampia tutkimuksia oireittensa tähden????
Suomen sote pitäisi heittää roskikseen ja laittaa ihan kokonaan uusiksi. Nimenomaan Saksasta voisi kopioida mallin. Korjailemalla ja kehittämällä siitä ei enää toimivaa voi saada.
Esimerkiksi se vuokratyövoiman käyttö. Jos se raha ohjattaisiin normaalin henkilökunnan palkkoihin, saataisiin samalla rahalla suht pysyvät omalääkärit varmaan kaikille kansalaisille.
Tulokset väestötasolla on hyviä, etenkin hinta huomioiden.
Ainakaan Helsingissä ei toimi yhtään hoito. Kuulemma jossain pikkupaikkakunnilla voi jo parin viikon sisällä soitosta päästä lääkäriin. Kalasataman terveysasemalla ainakin kuukauden jono vaikka mikä vaiva olis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sitten jonkun muun maan terveydenhuollosta kokemuksia, mihin verrata??
terv Ulkosuomalainen
Monissa muissa Euroopan maissa on omalääkärijärjestelmä ja paljon lyhyemmät hoitojonot. Myös lääkkeet huomattavasti halvempia tai jopa ilmaiset.
Veli poika asuu Virossa ja kehuu niiden omalääkäri järjestelmää. Sanoo, että edullinen, helppo päästä ja toimii. Ei kuulemma enään ikinä takaisin Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä työterveys pompottaa terveysasemalle ja kun on sinne yhteydessä niin pompottavat sieltä takaisin työterveyteen eikä kukaan ota koppia. Tarkoittaa sitä että pää kainalossa töihin vaan.
Ikiliikkuja keksitty
Vierailija kirjoitti:
Oli joskus 80-90 luvuilla maailman huippuluokkaa, nykyään päinvastoin.
Ja elintasoerotkin kasvaneet noista ajoista ihan huimasti. Vielä 80-luvulla suomessa oli tosi pienet elintasoerot. Rikkaatkin maksoivat veronsa mukisematta eivätkä pakoilleet veroparatiiseihin. Sen jälkeen kaikki onkin mennyt päin persettä.
Omalääkärijärjestelmä Suomeenkin, kiitos!
Minä olen saanut erinomaista hoitoa Oysairaalassa. Osaavat syöpälääkäriy ja hoitajat. Osaavat aivokirurgit ja hyvät hoitajat. Osaavat sydänlääkärit ja kirurgit kiitos heille kaikille. Korona aikoina kävin yksityisellä, reseptejä uusituttamassa ja oli iloisesti yllättynyt, ettei tuosta vaan uusinutkaan, vaan halusi tutkia terveydentilani, kuinka ollakaan löytyi vielä diabetes, johon sain hoito-ohjeet ja kaikki lääkityksenikin tarkistettiin ajan tasalle.
Hammaslääkärillä olen aikuisikäni käynyt yksityisellä. Aikoja ei kuulemma saa kuin jonnekinnkuikausien päähän.
Että en nyt tiefä olisiko jossain toisessa valtiossa kaikki paremmin.
Ikäviä nämä ketjut, joita jotkut suoltaa, kuin juuri Suomi on huono ja suomalaiset muita hölmömpiä ja varsinkin valitsemamme päättäjät ovat aivan luokattomia.
Kenenhän etua ajetaan.
Itse asuin vuosia ulkomailla , Lähi-idän alueella. Koomiselta kuulostaa sanoa ääneen että lähi-idässä olen saanut parempaa hoitoa kuin Suomessa, jolla edelleen vähän se stigma että kyllä Suomessa on hyvä ja asiantunteva hoito. Toisaalta , sekin kuva on alkanut rapistua itsellänikin.
nyt takaisin Suomessa ja ei voi kuin haukkua tätä systeemiä julkisella puolella. Entisessä asuinmaassani julkisella puolella jokaisella on oma lääkärinsä, ajan saa varattua jos ei samalle päivälle niin seuraavalle, ja mikä itselleni tärkeintä, pääsen lääkärille ilman mitään hoitajan kuulustelua ensin. Nyt Suomessa asuessa taas jos haluan lääkärille ajan, tuntuu että ensin on läpäistävä tuo seula että puhuu hoitajan kanssa joka arvioi tarvitsetko lääkäriä. Vastaus on aina sama : no seuraile nyt sitä tilannetta ensin.
Jos lääkärin ajan saa niin se on kuukauden päähän.
Itse ainakin arvostan että pääsen lääkärille vaikkakin vain mielenrauhan vuoksi jos jokin vaivaa, ilman että joku hoitaja puhelimessa päättää että tarvitsenko lääkäriä vai en.
Myös se oli iso plussa tuolla entisessä maassa että lääkäri oli tosiaan se sama tuttu lääkäri vuosia joka sekin on mukavampaa ja käytännöllisempää kuin aina uusi ja eri lääkäri. Tulee lääkärille tutuksi sairaushistoria ja ihmisen elintavat sekä terveys ihan siinä vuosien mittaan eikä vain potilaan kansiota selaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse asuin vuosia ulkomailla , Lähi-idän alueella. Koomiselta kuulostaa sanoa ääneen että lähi-idässä olen saanut parempaa hoitoa kuin Suomessa, jolla edelleen vähän se stigma että kyllä Suomessa on hyvä ja asiantunteva hoito. Toisaalta , sekin kuva on alkanut rapistua itsellänikin.
nyt takaisin Suomessa ja ei voi kuin haukkua tätä systeemiä julkisella puolella. Entisessä asuinmaassani julkisella puolella jokaisella on oma lääkärinsä, ajan saa varattua jos ei samalle päivälle niin seuraavalle, ja mikä itselleni tärkeintä, pääsen lääkärille ilman mitään hoitajan kuulustelua ensin. Nyt Suomessa asuessa taas jos haluan lääkärille ajan, tuntuu että ensin on läpäistävä tuo seula että puhuu hoitajan kanssa joka arvioi tarvitsetko lääkäriä. Vastaus on aina sama : no seuraile nyt sitä tilannetta ensin.
Jos lääkärin ajan saa niin se on kuukauden päähän.
Itse ainakin arvostan että pääsen lääkäri
Ja lisäyksenä että lähetteitä tosiaan sai kyllästymiseen asti. Mentaliteetilla että parempi ainakin tutkia varmuuden vuoksi. Itse ei tarvinnut rukoilla että saisinko lähetteen, eikä tarvinnut murehtia että otetaanko minut vakavasti
Itsekin asuin ulkomailla maassa jossa käytössä omalääkäri-systeemi. Ajan sai samalle päivälle, oman valinnan mukaan soitto- tai käyntiajan. Jokainen oire otettiin tosissaan, lähetteitä sai ennenkuin ehti kissaa sanoa. Jäi kyllä terveydenhuollon osalta tuolta ajalta todella hyvä fiilis , kun systeemi oikeesti toimi ja oli turvallinen olo. Mikä tahansa vaivasi , asian sai hoidettua heti.
Suomen terveydenhuolto on täyttä pas kaa. Esim diabeetikoita ei osata hoitaa. Diabeteskontrollit on sitä että lääkäri osoittelee verensokeriarvoja ja kyselee miksi tuolla sokeri on 4 ja tuolla 15? Sitten arvuuttelee miten ne saisi paremmaksi. Tietenkään hoitotarvikkeita ei saa tarpeeksi eikä pumppua saa jos sen haluaa vaan riippuu kaupungista missä asuu( maksaa monta tonnia veronmaksajille) ja myös siitä millä päällä lääkäri on. Hoetaan vaan joka kerta että sokerit pitää saada paremmaksi!
Suomessa terveyskeskukseen ei todellakaan noin vaan mennä ja jos satut yhtäkkiä sairastumaan kuin salama kirkkaalta taivaalta niin sinut leimataan mielisairaaksi. Itse sain pitkään käyttämistä e pillereistä vakavia sivuvaikutuksia. Mulla mm sydän oirehti ja jalasta lähti tunto. Kaikki vika oli lääkärien mielestä pään sisällä. Ylipäänsä julkisen terveydenhuollon vastaanotoille on vaikeaa päästä ja jos pääsee niin lääkärit ei osaa yhtään mitään.
Olen huomannut ettei lääkärit tunnu kovin mielellään hoitavan esim monisairaita koska ei vaan osaa. Itselläni on monta perussairautta vaikka olen nuori ja lääkärit usein jopa huutaa päivystyksessä mulle kun ei ne tiedä mistään mitään. Esim voimakasta kipua kyljissä ei otettu todesta vaikka sairastan diabetesta eikä ole tutkittu millään tavalla julkisella. Tavallaan arpapeliä ja riippuu millaisen lääkärin saa. Anemia ei myöskään tietty mulla ollut kun hemoglobiini laski viikoissa yli 20 pykälää ja ferritiini oli matala vaan masennus yritettiin diagnosoida.
Vierailija kirjoitti:
Koska meille mm. mediassa julkisesti valehdellaan ja pidetään yllä kuvaa jostain happylandiasta missä kaikki on taivaallista, parasta ja iloisinta. Suomessa iloisinta väkeä, paras terveydenhuolto ja mikä nyt muka ei olisi parasta. Keneen tää muka uppoaa :D Tulee joku pohjois-korean propaganda mieleen lähinnä.
Komppaan!
tuntuu ihan naurettavalta jo. Kun ottaa silmän käteen ja katsoo ympärille niin Suomi on kaikkea muuta mitä on uskoteltu. Ainakin terveydenhuollon ja tuon maailman onnellisin maa- mantran osalta.
mun mielestä sen sanominen pitäisi lopettaa ja mitata tuota onnellisuutta oikeasti henkisenkin hyvinvoinnin osalta. Ei käy järkeen että Suomi saa tuon ykkössijan tuossa vertailussa vuosi toisensa jälkeen ja samaan aikaan masennus ja itsemurhatilastot jatkaa nousuaan. Jokuhan täällä mättää ja pahasti ja itsekin sen eron tunnen ulkomaan vuosien jälkeen. Yksinäisyys mt-ongelmat ja ihmisten omassa kuplassa eläminen ja muista välittämättömyys on isossa osassa. Nyt viime päivinä mediassa on myös ollut muutama tapaus jossa on ollut joku äksidentti autolla tai joku on kaatunut ja satuttanut itsensä pahasti tms ja ongelma on on ollut aina sama: kukaan ei pysähdy auttamaan ja ketään ei kiinnosta. Onko ihme että näkyy ihmisten hyvinvoinnissa kun tämä on tätä nykymenoa Suomessa?
Jos se ei ole hyvää, se on ainakin kustannustehokasta. Ihme kyllä.
No ainakin täällä Saksassa toimii paremmin perusterveydenhoito. Koskaan ei muutamaa viikkoa kauempaa tarvitse odottaa lääkärin vastaanotolle pääsyä. Ja kun lääkäriasemalle soittaa, sieltä vastaa ihminen puhelimeen ja hoitas asiat. Reseptit, labrat, ajanvaraukset, sairaslomalaput, kaikki saa sieltä oman lääkärin vastaanotolta. Sama omalääkäri on ollut lapsillani syntymästään asti, nyt täysi-ikäistyttyään vaihtoivat minun lääkärilleni. Itselläni on 20 vuoden aikana kahdesti vaihtunut omalääkäri, kun yksi jäi eläkkeelle ja toinen muutti muualle. Ja se puhelimeen vastaava ihminenkin on jo monen vuoden ajalta tuttu, kun on ollut siellä pitkään töissä.
Juuti viime viikolla kävin gynellä vaihdevuosiongelmien takia, varasin ajan pari viikkoa sitten. Käynti oli muuten maksuton paitsi alavatsan ultra, joka maksoi 40€. Tosin tämänkin saan sairausvakuutukselta takaisin.
Tyttären hammaslääkäri, myöskin sama ihminen jo 18 vuoden ajan, sanoi että viisaudenhampaat kannattaidi poistaa piakkoin. Tytärai ajan tammikuulle, eikä omavastuuosuutta ole paitsi ehkä 5€ reseptimaksu, jos pitää reseptilääkkeitä hankkia leikkauksen jälkeen.
Näin kauempaa katsottuna todella ihmetyttää, miten Suomessa on onnistuttu sotkemaan tuo sote-asia niin perin pohjin. Naurattaa ihan ne jutut jostain takaisisoittopalvelusta, että pitäisi puhelinta kesken työpäivän kytätä jos soitto sattuiso tulemaan. Täällä tosiaan vastataan ihan siihen puhelimeen ja hoidetaan asiat saman tien.