Miksi jotkut luulevat että suomen terveydenhuolto on maailman parasta?
Siis toki täällä on vaikka keskosten hoito ensiluokkaista tai aivokirurgia. Mutta mikä tahansa kiireetön tai mahdollisesti myöhemmin kiireelliseksi muuttuva asia, niin eipä lääkäriin pääse. Takaisinsoitto ei toimi. Suunterveydenhuolto täysin rappiolla ja kaikki vähänkään maksukykyiset menevät yksityiselle jne.
Kommentit (121)
Meillä työterveys pompottaa terveysasemalle ja kun on sinne yhteydessä niin pompottavat sieltä takaisin työterveyteen eikä kukaan ota koppia. Tarkoittaa sitä että pää kainalossa töihin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaiseni kuoli diagnosoimattomaan syöpään vaikka oli yrittänyt hakea apua koviin kipuihinsa. Hän sai särkylääkkeitä ja sitten vain enemmän särkylääkkeittä. Häntä moitittiin koska kävi niin usein terveyskeskuksessa. Tämä ei ole mitenkään harvinaista, olen saanut kuulla (toisten omaisten taholta) miten muillekin on käynyt samoin. Sairaaloissa osaaminen voi olla hyvää mutta terveyskeskuksissa on arpapeliä millaisen lääkärin saat.
Näin kävi myös mun äidilleni. Lihaskivuksi diagnosoitiin tutkimatta
Ja näillä mokaavilla lääkäreillä ei ole mitään vastuuta. Jopa autokorjaamolla jos tunaroi tarpeeksi paljon niin tulee potkut. Lääkärit sen sijaan saa kohdella potilaita miten haluavat eikä haittaa vaikka hutiloidun diagnoosin vuoksi kuolee myöhemmin.
Taso nyt vaan heittelee. Kroonisena kilpirauhastapauksena turhauduinpa minäkin, kun yleislääkäreille ei tunnu viesti menevän perille ja tuijotetaan endokrinologien neuvojen vastaisesti pelkkiä yhden aamun labra-arvoja. Viime kerran jälkeen nostan kädet pystyyn ja menen suosiolla yksityiselle. Mieluummin kärsin lompakolla kuin hermoilla. Erikoissairaanhoidon puolella ei ollut koskaan tällaista säätämistä.
Ei kukaaan enää luule suomen terveydenohoitoa erityisen hyväksi.
Ennen tiedettiin, että se oli maailman parasta, silloin kun sitä teki 100% valkoiset.
Vain suomalaiset sanovat, että meidän terveydenhuolto ja koulutus ja tasa-arvo ja luonto on maailman parhaita. Vaikka eihän ne ole oikeasti. Joten ei pelkoa, ei kukaan muu maailmassa ajattele, että Suomi olisi jotenkin ykköspaikalla ja paras maa näissä tai missään muussakaan asiassa. Me saadaan ihan rauhassa olla niin paskoja kuin ollaan, ei ketään jaksa oikeasti kiinnostaa.
Suomi on tippunut täysin kehityksen kelkasta. Pisa-tulokset laski kuin lehmän häntä, terveydenhuoltoon ei enää panosteta mutta rikkaiden verohelpotuksia kyllä ollaan heti myöntämässä. Moni ökyeläkkeen nostaja lähtee vieläpä Sveitsiin pakoon kun tänne ei halua verojaan maksella. Eli poimitaan vaan rusinat pullasta, antaa rahvaan köyhtyä ja kuolla hoitojonoissa. Omat lapset ja lapsenlapset ulkomaille yksityiskouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen tiedettiin, että se oli maailman parasta, silloin kun sitä teki 100% valkoiset.
Niin eikös se ollut vähän tummahipiäisempi tapaus tämä eräskin joka käytti samaa neulaa joka potilaaseen..... Ei se oo nii tarkkaa siellä kotimaassakaan ku vähän sylkäsee ja pyyhkäsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittää se, että kiireelliseen hoitoon pääsee oikeasti nopeasti, kun on tarve.
Nimenomaan Suomessa ei pääse.
Suomen terveydenhuolto on kehitysmaatasoa saatavuudessa. Lääkäreillä olisi taitoa kyllä mutta kun hoitoon ei pääse!
Mullakin on sairaus mikä vaatisi mm tietyt verikokeet 6kk välein, viimeksi otettu 2v ditten. Kiireellistä aikaa ei saa ja kiireettömiä aikoja ei ole ollenkaan! Aina pitäisi mennä päivystykseen mutta eivät ota tällaisia potilaita. Sairaanakin jonotin 2x tuntikausia kunnes voimat loppui ja jouduin poistuman ilman käyntiä. No, selvisin hengissä mutta toipuminen ilman hoitoa vei 6kk.
Hammashoidosta en viitsi edes mainita kun sitä ei ole
Niin et puhu kiireellisestä hoidosta, siihen kyllä pääsee.
Päivystyksessä käynnit oli kiireellisintä hoitoa. Mun mielestä keuhkokuumeessa ei pitäisi notkua terkkarin aulassa tuntikausia.
Mun tyttäreltä lohkesi eilen hammas mikä alkoi juilimaan, sai päivystysajan 9.2!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sitten jonkun muun maan terveydenhuollosta kokemuksia, mihin verrata??
terv Ulkosuomalainen
Mä olen käyttänyt terveydenhuoltopalveluita mm Varsovassa, Sisiliassa ja Etelä-Ranskassa.
Vm yksityislääkäri maksoi 30e ja siihen sisältyi lääkkeet, 2 muuta ilmaisia. Sisäänpääsyyn meni alle 5 min ja hoito oli erinomaista vaikka ei kaikissa yhteistä kieltä ollutkaan.
Jos saisin valita, hoidatanko vaivani Suomessa tai Varsovassa, niin en minä ainakaan Varsovaa valitsisi.
Soitin Suomeen lääkärille joka sanoi etten voi odottaa Suomeen pääsyä 3 pvn kuluttua vaan piti heti hakeutua sairaalaan. Hoito oli nopeaa ja tehokasta ja sain lääkkeet samantien injektiona. Vuorokaudessa jalkeilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei paremmasta tiedä eikä ole koskaan ulkomailla asunut. Lisäksi uskoo Suomen mediaa vailla mitään kritiikkiä.
Suomen mediaa kun seuraa, niin saa käsityksen että Suomen terveydenhuolto on kehitysmaatasoa, mitä se ei todellakaan ole.
On se. Itse välttelen lääkärille menoa kuin ruttoa. Saan ahdistuskohtauksen kun ajattelenkin että pitäisi lähteä terveyskeskukseen vänkäämään.
Miksi sinun pitää mennä vänkäämään? Kuvitteletko tietäväsi asiat paremmin kuin 6-12 vuoden koulutuksen saanut lääkäri? (yleislääketieteen erikoislääkärin koulutus on 11-12vuotta).
🤣🤣🤣🤣🤣
Reilu kuukausi sitten mun tyttäreni vei lääkäriin ystävänsä jolla oli hirveä kurkkukipu ja lähes taju kankaalla. Lääkäri ei ottanut edes nieluviljelyä, vain kurkkaamalla suuhun päätteli että ei ole angiinaa eikä mononukleoosia.
Tyttäreni - jolla oli aiemmin vastaava tauti kysyi entä jos kaverillakin on nielupaise.
Ei ole - sanoi lääkäri. Ammattilainen joka siis tietää enemmän kuin tradenomiopiskelija.
Viikkoa myöhemmin tytön ystävä oli sisällä sairaalassa. Nielupaise.
Vierailija kirjoitti:
Tähän mun on pakko sanoa että kun lopulta pääsin tk:een niin ihan parasta hoitoa ikinä sain nuorelta arabilääkäriltä. Hän oikeasti kuunteli, kyseli ja yritti edes auttaa. Ja pyysi anteksi että aikaa oli vain 15 min. Soitti tulokset vielä kotiin 2 pvn kuluttua
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittää se, että kiireelliseen hoitoon pääsee oikeasti nopeasti, kun on tarve.
Ei välttämättä pääse. Hoidon tarpeen arvio usein viivästyy ja sitten tilanne onkin jo vakava.
Oli se joskus hyvää. Siitä on yli 20 vuotta.
Äitini lähetettiin kotiin sisäisen verenvuodon kanssa. Ihme että on vielä hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sitten jonkun muun maan terveydenhuollosta kokemuksia, mihin verrata??
terv Ulkosuomalainen
Monissa muissa Euroopan maissa on omalääkärijärjestelmä ja paljon lyhyemmät hoitojonot. Myös lääkkeet huomattavasti halvempia tai jopa ilmaiset.
Omalääkäri ei tee Suomessa yhtään mitään jos ei halua. Mitään seurauksia ei tule.
En ole muuten ikinä käsittänyt tätä harhaa. Mikä siinä järjestelmässä tekee hoidosta hyvää? Saa kertoa jos kerran haluaa antaa vertailua meille muillekin. En usko että omalääkäri itsessään vaan jokin ihan muu seikka.
Ovat varmaankin pahasti aivopestyjä vasemmistolaisia
Se onkin jännä paradoksi. Siis hoitohan onkin varmaan - jos ei maailman parasta - niin ainakin kärkitasoa. Mutta kun sinne hoitoon ei pääse säntillisessä ajassa, jos et ole saanut äkillistä sairauskohtausta. Saat jonottaa viikkokausia ja hammashoidossa kuukausikaupalla. Paitsi jos sinulla on jotakin kautta yksityiselle puolelle pääsy. Työ, vakuutus tai opiskelupaikka voivat oikeuttaa siihen, että pääset jopa heti lääkäriin.
Koittakaa selittää jotenkin mulle vaikka toi korkeakouluopiskelijoiden terveydenhuoltosysteemi ilman, että sanotte julkista huonoksi (=hitaaksi). Se ei onnistu, koska koko järjestelmää ei tarvitsisi olla olemassa, jos julkinen toimisi niinkuin sen pitää. Sen takia ne opiskelijat haluaa pitää sen; sinne hoitoon pääsee. Sen takia amk-opiskelijat halusi mukaan siihen. Sinänsä ihan hyvä juttu, mutta se on ainoastaan olemassa siitä syystä, että kaikki tietävät sen tosiasian, että julkisella saat jonottaa välillä kirjaimellisesti hautaan asti.
Nyt Suomessa on siis sama tilanne kuin Neuvostoliitossa autojen suhteen. Autot on sinänsä ihan jees, mutta autoa et saa ilman tiettyä statusta, jolla pääsee jonon ohi.
Koska suurelle osalle kansasta on aina toitotettu että Suomessa kaikki on maailman parasta. Suurin osa kansasta on uskonut tähän, koska tietoa muualta on ollut vaikea saada ennen nettiä ja etenkin somea.
Nuoremmat sukupolvet eivät usko Suomen loputtomaan erinomaisuuteen samalla tavalla kuin tervaskannot, joille on toitotettu 50-100v että Suomi on huipulla kaikessa.
Oli joskus 80-90 luvuilla maailman huippuluokkaa, nykyään päinvastoin.
Allekirjoitan tämän mielipiteen. Olen itse päässyt ns. hyvään aikaan terveyskeskuslääkärin lähetteellä erikoissairaanhoidon piiriin, nykyisen mittapuun mukaan tosi pienin oirein. Nykyisin minut varmaan naurettaisi pihalle jo ennen kuin lääkäriä näkisinkään. Niin vaan siitä pienestä oireesta kasvoi suuri ongelmavyyhti ja ilman vuosia kestänyttä tarkkaa seurantaa en olisi enää hengissä tai ainakaan työelämässä.
Jouduin hiljattain hakemaan apua tk:sta saadakseni ihan tavallisen pissatulehdusepäilyn takia. Jo pelkkä labralähetteen saaminen oli työn takana. Chatissa hoitaja lupaili jo suoraa antibioottireseptiä, mutta eihän se tällaiselle vaivaiselle onnistu. Ja kaikki puhelinnumerot on takaisinsoiton takana. Lopulta päädyin jonottamaan kiirevastaanotolle tuntikausiksi, kun labra ehti menemään kiinni ennen kuin sain lähetteen.