Miksi jotkut luulevat että suomen terveydenhuolto on maailman parasta?
Siis toki täällä on vaikka keskosten hoito ensiluokkaista tai aivokirurgia. Mutta mikä tahansa kiireetön tai mahdollisesti myöhemmin kiireelliseksi muuttuva asia, niin eipä lääkäriin pääse. Takaisinsoitto ei toimi. Suunterveydenhuolto täysin rappiolla ja kaikki vähänkään maksukykyiset menevät yksityiselle jne.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sitten jonkun muun maan terveydenhuollosta kokemuksia, mihin verrata??
terv Ulkosuomalainen
Mä olen käyttänyt terveydenhuoltopalveluita mm Varsovassa, Sisiliassa ja Etelä-Ranskassa.
Vm yksityislääkäri maksoi 30e ja siihen sisältyi lääkkeet, 2 muuta ilmaisia. Sisäänpääsyyn meni alle 5 min ja hoito oli erinomaista vaikka ei kaikissa yhteistä kieltä ollutkaan.
Jos saisin valita, hoidatanko vaivani Suomessa tai Varsovassa, niin en minä ainakaan Varsovaa valitsisi.
Miksi? Johtuen jostain faktatiedosta vai omista ennakkoluuloistasi mitkä ei perustu mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Se on mantra jota on hoettu tarpeeksi kauan niin tietty kansanosa uskoo siihen. Hyviä muita esimerkkejä on: suomalainen laatu ja lada on hyvä auto.
Se on asia, johon on olemassa ihan kansainväliset tilastot. Uskotko, että sinä tiedät asian paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sitten jonkun muun maan terveydenhuollosta kokemuksia, mihin verrata??
terv Ulkosuomalainen
Monissa muissa Euroopan maissa on omalääkärijärjestelmä ja paljon lyhyemmät hoitojonot. Myös lääkkeet huomattavasti halvempia tai jopa ilmaiset.
Romania, Bulgaria, Albania, Serbia...?
Kukaan ei luule niin. Ota lääkkeesi.
En luule. Yksittäiset erikoisyksiköt ja -hoidot ovat kyllä huippuluokkaa, mutta niihin hoitoon pääsy on vaikeaa ja yleinen terveydenhuolto on ihan retuperällä.
Vierailija kirjoitti:
Koska meille mm. mediassa julkisesti valehdellaan ja pidetään yllä kuvaa jostain happylandiasta missä kaikki on taivaallista, parasta ja iloisinta. Suomessa iloisinta väkeä, paras terveydenhuolto ja mikä nyt muka ei olisi parasta. Keneen tää muka uppoaa :D Tulee joku pohjois-korean propaganda mieleen lähinnä.
Ymmärtääkseni media kyllä levittää varsin negatiivista kuvaa terveydenhuollon tasosta. Ei Suomi varmaan maailman paras ole, mutta kevyesti 20 parhaan joukossa ja jos otetaan huomioon miten paljon siihen laitetaan rahaa, olemme todella hyviä.
siksi, koska Suomi on saari eikä täällä ole kokemusta muiden maiden terveydenhuollosta. Itsellä on, ja muiden järjestelmät toimivat vähintään yhtä hyvin kuin Suomen.
En tosin Suomessakaan käy julkisella perusterveydenhuollon osalta ollenkaan, ja erikoissairaanhoidon osaltakin kaksi viimeistä operaatiota on suoritettu yksityisellä. Julkisella jäätävät jonot ja minutkin priorisoitiin hoitojonoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mantra jota on hoettu tarpeeksi kauan niin tietty kansanosa uskoo siihen. Hyviä muita esimerkkejä on: suomalainen laatu ja lada on hyvä auto.
Se on asia, johon on olemassa ihan kansainväliset tilastot. Uskotko, että sinä tiedät asian paremmin?
Äkkiäkös ne tilastot on pas kottu nykyisenlaisella meiningillä, pisa-tilokset ainakin olleet jo hyvässä syöksyssä.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että jos onnistuu pääsemään julkisen terveydenhoidon piiriin niin kaikki toimii loistavasti. Mutta hyvin vaikeaa sinne päästä on.
Samaa mieltä tästä. Ja omakohtaista kokemustakin on: Halusin tarkistuttaa sokeri-, rasva- ja kilpirauhas-, maksa- ja munuaisarvoni. Takaisinsoitto tuli seuraavana päivänä, ja olisin saanut lähetteen vain sokeri- ja rasva-arvojen osalta (pieni PVK), koska kuulemma ilman oireita ei oteta noita muita arvoja. Kyselin, mitähän oireita tarttis olla lievän verenpaineen lisäksi. Siinä aikaimme jutusteltua hoitaja kävi kysymässä joltain lääkäriltä luvan maksa- ja munuaisverikokeisiin. kilpirauhasta se ei koskenut (?). Noh, verikokeista sitten ilmeni krooninen, parantumaton ja etenevä sairaus. Sen jälkeen olen 1,5 kk:n aikana käynyt, ultrassa, rtg, rasituskokeessa ja magneettissa, verikokeissa 4 krt (myös kilpirauhaskoe vihdoin) ja lääkärin kanssa olen jutellut 4 krt puhelimessa ja kerran kasvotusten. Eli kyllä julkisellakin tapahtuu. Ehdottomasti vaikein oli päästä ensimmäisen kontaktin eli puhelinhoitajan ohi. Jos en olisi pitänyt puoliani ja korostanut ennaltaehkäisyn tärkeyttä jne., niin varmaan olisin ko. verikokeet saanut vasta, kun todellisia oireita olisi tullut, ja tällöin puhutaan tämän sairauden (ja minun) loppuvaiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei paremmasta tiedä eikä ole koskaan ulkomailla asunut. Lisäksi uskoo Suomen mediaa vailla mitään kritiikkiä.
Suomen mediaa kun seuraa, niin saa käsityksen että Suomen terveydenhuolto on kehitysmaatasoa, mitä se ei todellakaan ole.
Ei niin, olen saanut kehitysmaissa paljon parempaa palvelua ja sairaanhoitoa.
Palvelun tasoa pystyt varmaan itse arvioimaan, mutta jos sinulla hoidetaan esim. endokardiittia, niin enpä usko, että kykenet arvioimaan olisiko hoito parempaa Mogadishussa kuin Helsingissä.
Venäjällä oli näppärä systeemi kun lääkäri tuli aina kotiin ja yleensä lääkkeetkin sai samalla. Ei pakotettu terveyskeskukseen sairaana tuntikausiksi odottelemaan. Hinta on murto-osa siitä mitä Suomessa joutuu maksamaan. Veroprosentti 13.
Vierailija kirjoitti:
No veihän se yksi äiti lapsensa takaisin Kiovaan sairaalaan, kun täällä ei saanut hoitoa.
Suomalaiset ensin. Niin se pitääkin mennä. Onhan se jännä miten somalitkin vain marssivat tänne ja hampaat laitetaan kuntoon, ja sitten ei kantaväestölle riitä aikoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terv Ulkosuomalainen
Mä olen käyttänyt terveydenhuoltopalveluita mm Varsovassa, Sisiliassa ja Etelä-Ranskassa.
Vm yksityislääkäri maksoi 30e ja siihen sisältyi lääkkeet, 2 muuta ilmaisia. Sisäänpääsyyn meni alle 5 min ja hoito oli erinomaista vaikka ei kaikissa yhteistä kieltä ollutkaan.
Jos saisin valita, hoidatanko vaivani Suomessa tai Varsovassa, niin en minä ainakaan Varsovaa valitsisi.
Katsoppa dokumentti Puolalaisesta aivokirurgista,voit hämmästyä.
En minä menisi sydänvaivojani 90 vuotiaalle aivokirurgille hoidattamaan. Olihan Suomessakin Juha Hernesniemi joka oli aivokirurgina aivan samaa tasoa. Keskimääräinen taso Puolassa ei ainakaan kansainvälisissä vertailuissa yllä Suomen tasolle (nämä tilastot siis kansainvälisiä eivätkä suomalaisten itsensä tekemiä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terv Ulkosuomalainen
Miksi? Johtuen jostain faktatiedosta vai omista ennakkoluuloistasi mitkä ei perustu mihinkään?
Kansainvälisistä vertailuista terveydenhuollon tasosta eri maissa.
Vierailija kirjoitti:
siksi, koska Suomi on saari eikä täällä ole kokemusta muiden maiden terveydenhuollosta. Itsellä on, ja muiden järjestelmät toimivat vähintään yhtä hyvin kuin Suomen.
En tosin Suomessakaan käy julkisella perusterveydenhuollon osalta ollenkaan, ja erikoissairaanhoidon osaltakin kaksi viimeistä operaatiota on suoritettu yksityisellä. Julkisella jäätävät jonot ja minutkin priorisoitiin hoitojonoon
Lääketiede on varsin globaalia. Lääkärit tietävät sekä ammattikirjallisuuden että kongressi- ym vierailujen perusteella ja muissa maissa työskentelemällä hyvin tarkkaan muiden maiden terveydenhuolloista. Yksityinen toki voi hoitaa yksinkertaisimpia operaatioita, mutta hiukankin vaativimpiin hoitoihin vaaditaan julkista ja esim. tehohoitoa ei muualla annetakaan kuin julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terv Ulkosuomalainen
Ainakin Saksassa toimii terv. huolto selkeästi paremmin ja käyttäjän kannalta edullisemmin kuin Suomessa.
t. toinen ulkosuomalainen
Saksakin lienee top 15 sijoilla kuten muuten Suomikin.
Saksa on varmaan nro 1 tai vähintään top 3:saa.
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä oli näppärä systeemi kun lääkäri tuli aina kotiin ja yleensä lääkkeetkin sai samalla. Ei pakotettu terveyskeskukseen sairaana tuntikausiksi odottelemaan. Hinta on murto-osa siitä mitä Suomessa joutuu maksamaan. Veroprosentti 13.
On varmaan potilaan kannalta mukavampaa kotona odotella sitä lääkäriä. Kovin akuutissa vaivassa se ei tietenkään onnistu. Et kai kuitenkaan tosissasi pidä Venäjän keskimääräistä tasoa Suomalaista korkeampana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terv Ulkosuomalainen
Mä valitsisin, kunhan kieli ei ole esteenä. Kaverini hoidatti yhden sairautensa remissioon siellä. Suomessa ei hoidettu ollenkaan.
Osaatko sinä ihan itse arvioida, kumman kohdalla se ultraääni oli tarpeellinen. Tiedätkö millä indikaatioilla ihmiselle sydämen ultraäänitutkimus tehdään?