Köyhä lapsuus - seitikeittoa ja juureksia. Voi helvetti 70-luvulla kaikki perheet söi noin.
Jenna on köyhän lapsuuden elänyt äiti
Kun olin lapsi, ruoat olivat hiilaripainotteisia. Oli perunaa ja pastaa. Tuoreita kasviksia ja hedelmiä ei juurikaan ollut. Salaatteja ruoan kanssa ei ollut ikinä.
Kalakeitto oli tehty halvemmasta kalasta. Se oli seitikeittoa ja sekaan laitettiin keittojuureksia. Meillä oli purkkihernekeittoa todella paljon. En terveyssyistä pystynyt syömään sitä.
Meillä oli aina kotona lämmin ruoka kerran päivässä, mutta jos siitä jäi nälkä, söimme leipää.
Kommentit (524)
Palaan nyt vielä siihen 1970-lukuun....purkkihernekeitto,. pakastetut keittojuurekset, pakastesei yms olivat silloin suosittuja erityisesti sen vuoksi, että ne helpottivat ruuanlaittoa. Ei tarvinnut enää käyttää aikaansa herneiden liottamiseen, kalan perkaamiseen, juuresten kuorimiseen ja pilkkomiseen. Ylipäätään einesten ja puolivalmisteiden käyttö alkoi yleistyä sitä mukaa, kun sellaisia tuli kauppojen valikoimiin. 1980-luvulla neuvolassakin kehotettiin ehkäisemään väsymistä käyttämällä eineksiä ja puolivalmisteita ruuanlaitossa.
Jennan kohdalla kyse on siitä, että hän pitää näitä ruokia köyhäilyruokina, koska hänen lapsuutensa oli köyhä. Mun kaverini, joilla on sama tilanne kuin Jennalla, ovat sen verran iäkkäämpiä, että heille nuo ruuat eivät ole köyhäilyruokaa vaan ihan heidän lapsuutensa ja nuoruutensa normaalia ruokaa. Osaavat myös itse valmistaa näitä ruokia, koska ovat olleet koulussa köksäntunneillakin aikana, jolloin vielä opetettiin juuri noiden ruokien valmistamista.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 109: No niinpäs olikin. Sotkin ketjun otsikon enkä huomannut, että toi Jenna on vasta 24. Mutta siis ymmärrän Jennaa ihan hyvin. Ja vielä enemmän ymmärrän tämän päivän lapsia, kun kaupat pursuaa kaikkea mahdollista.
On pursunnut kyllä 10 vuotta sittenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi, hernekeitto oli lempiruokaani. Olen syntynyt -74.
Mun lapsen, syntynyt 2007, lempiruoka on aina ollut iskän tekemä seitikeitto. Nirsoimmassa vaiheessa meillä oli sitä kalasoppaa kerran viikossa, sen jälkeen ei ole itselle enää uponnut, vaikka ihan ok ruoka onkin. Ja samanlasita äiti teki meille 70-luvulla.
Silleenhän ne rahat riittä herkkuruokiinkin, että välillä syödään halvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 109: No niinpäs olikin. Sotkin ketjun otsikon enkä huomannut, että toi Jenna on vasta 24. Mutta siis ymmärrän Jennaa ihan hyvin. Ja vielä enemmän ymmärrän tämän päivän lapsia, kun kaupat pursuaa kaikkea mahdollista.
Ymmärräthän minuakin aikuisköyhää insinööriä. Nykyään kaupat pursuaa myös tesloja, mersuja, ferrareita ja lamboja. Masentaa.
Ymmärrän. Tänä päivänä jo tieto siitä, mitä ylipäätään on olemassa, aiheuttaa monelle masennusta. Joskus aikoinaan ei oltu niin tietoisia asioista tai ainakin ymmärrettiin paremmin, että joillain rokkistaroilla tai filmitähdillä saattoi olla varaa siihen ja tähän, mutta tavistiinoilla ja tavistimoilla ei ollut. Sanoisin, että rikkauden ja yltäkylläisyyden ihannointi on lisääntynyt erityisesti tällä vuosituhannella eivätkä tavistiinat ja tavistimotkaan osaa olla tyytyväisiä siihen, mitä heillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutusta on jätetty taas ärsyttävästi pois oleelliset tiedot. Kuten onko asunto liian kallis. Sen kuvan tuosta jutusta saa. Meneekö rahaa esim. tupakkaan tai Veikkaus-peleihin. Mies ei paljoa tuo talouteen, mutta kuluttaako runsaasti rahaa.
Mitä ratkaisuksi? Pitäisikö esim. luopua isoruokaisesta miehestä, tai jos miehellä on vaikka jotain rahaa kuluttavia terveysvaivoja?
Opettelee tekemään edullista ja täyttävää ruokaa. Jos jutun nainen näkee nälkää, niin miksei sitten mieskin.
Minä olen siis tuossa aiemmin kommentoinut olleeni taaperon yh ja eläneeni toimeentulotuella. Ei nähty nälkää ja tein monipuolista perusruokaa lihasta, kalasta ja kasviksista. Eineksiä ei syöty. Kyllä se viitseliäisyyttä ja vaivannäköä vaati, mutta aikaahan minulla oli. Ja jutussa on kaksi aikuista yhden vauvan kanssa. Ehtii valmistaa vaikka mitä syötävää.
Keikkatyötä voisi tehdä, jollei vakituista löydy. Varmasti mikä tahansa aktiivisuus edistäisi työllistymistä. Ylipäätään kulutus pitää sovittaa tulojen mukaan, se on niin yksinkertaista. Jollei ole varaa vaikka autoon, niin sitten kulkee julkisilla.
Söin just sipulisoosia. Se on ruskeata kastiketta, missä on pelkästään sipulia. Perunaa kaveriksi. Oli HVÄÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös vasta joku huippukokki hehkuttanut suomalaisia juureksia ja ihmetteli miksei tätä aarretta hyödynnetä enemmän?
Ilmeisesti ne juurekset on niinku tosi noloja, niin siksi
80-luvulla koulussa tuotiin välipalaksi peltiämpärissä lanttukuutioita.
Varmaan jossain maaseudulla.
Turussa ei edes ollut välipaloja.
Nyt tulee vielä mieleen, että likaisin käsinkö niitä sieltä ämpäristä noukittiin ja syötiin. Hyi.
Seitikeittohan oli jo tuolloin terveellisempää ja vähän parempaa ruokaa. Meillä oli kotona keittäjä/taloudenhoitaja ja tuota syötiin useamman kerran kuussa. Luokkakavereilla syötiin vielä läskisoossia harva se päivä.
Vierailija kirjoitti:
Jutusta on jätetty taas ärsyttävästi pois oleelliset tiedot. Kuten onko asunto liian kallis. Sen kuvan tuosta jutusta saa. Meneekö rahaa esim. tupakkaan tai Veikkaus-peleihin. Mies ei paljoa tuo talouteen, mutta kuluttaako runsaasti rahaa.
Eli ei ole tarpeeksi ikävää, että oli köyhä lapsena ja on köyhä nyt. Sinun pitäisi päästä heristämään sormea, että väärin eletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös vasta joku huippukokki hehkuttanut suomalaisia juureksia ja ihmetteli miksei tätä aarretta hyödynnetä enemmän?
Nyt tulee vielä mieleen, että likaisin käsinkö niitä sieltä ämpäristä noukittiin ja syötiin. Hyi.
Olen eri, mutta ihan Helsingissä oli tarjoilla. Asuin itse Kampissa.
Eineksiä ja puolivalmisteita sekä valmisruokia on ollut jo vuosikymmeniä ennen 1980-lukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun naapurissa, liedossa, saatiin kasarilla välipalaa ja ilmaiset lukiokirjat :)
Mitä hanhenmaksapalleroita ja sisäfilettä pitäisi olla, että köyhä ruoka ei traumatisoisi?
Meistä varmaan tehtäisiin lasi, jos sanoisin, että meillä on usein seitikeittoa ja jauhelihakeitto, kalapuikkoja ja perunamuusia yms. epäruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lanttukuutiot on just hyviä. Niitä saisi olla ravintoloissa tarjolla ja myös mäkkärissä, hesessä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asumisen yksi suurimpia luksuksiahan on puhtaat raaka-aineet luonnosta ja pellosta. Sulaa typeryyttä jättää ne hyödyntämättä ja syödä pelkkää sutta ja sekundaa. Toki jos on varaa niin ihan kiinnostavaa tehdä makumatkoja ulkomaille, mutta se perusruokavalio kannattaa rakentaa itämerensuomalaisen ruokavalion ympärille. Tutkitusti todella terveellinen ja hyvä ruokavalio.
Kala taitaa olla tuossa ruokavaliossa se kallein osa, jos ei ole mahdollisuutta itse kalastaa. Ymmärrän jos ei ole usein varaa kotimaiseen kalaan.
Ulkomailla asuessani oli eniten ikävä kunnollista suomalaista ruokaa. Suomessa esimerkiksi perunat ja marjat ovat todella maukkaita, raaka-aineet puhtaita ja laadukkaita.
Mulla on aina ollut toisin päin. Joo, perunat on kyllä Suomessa huippuhyviä. Mutta ai että kun oli ihanaa olla kasvissyöjä Italiassa. Ihan tavalliset tomaatit ja kesäkurpitsatkin maistui aivan eriltä kuin täällä Prisman tiskiltä. Riitti tosi yksinkertainen ruoka, koska raaka-aineissa oli makua valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asumisen yksi suurimpia luksuksiahan on puhtaat raaka-aineet luonnosta ja pellosta. Sulaa typeryyttä jättää ne hyödyntämättä ja syödä pelkkää sutta ja sekundaa. Toki jos on varaa niin ihan kiinnostavaa tehdä makumatkoja ulkomaille, mutta se perusruokavalio kannattaa rakentaa itämerensuomalaisen ruokavalion ympärille. Tutkitusti todella terveellinen ja hyvä ruokavalio.
Kala taitaa olla tuossa ruokavaliossa se kallein osa, jos ei ole mahdollisuutta itse kalastaa. Ymmärrän jos ei ole usein varaa kotimaiseen kalaan.
Ulkomailla asuessani oli eniten ikävä kunnollista suomalaista ruokaa. Suomessa esimerkiksi perunat ja marjat ovat todella maukkaita, raaka-aineet puhtaita ja laadukkaita.
Mulla on aina ollut toisin päin. Joo, perunat on kyllä Suomessa huippuhyviä. Mutta ai että kun oli ihanaa olla
Espanjassa kaupasta ostetut tomaatit, ihan mielettömän hyvän makuisia. Suomesta ei ole ikinä saanut niin punaisia ja maistuvia tomaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Eineksiä ja puolivalmisteita sekä valmisruokia on ollut jo vuosikymmeniä ennen 1980-lukua.
Kerrotko mitä eineksiä ja puolivalmisteita oli vuosikymmeniä ennen 1980-lukua eli 1940-50 ja -60 luvuilla.
Jos nykypäivään vertaa, 80-luvulla syötiin todella köyhästi. Perunaa, perunaa ja vielä kerran perunaa eri muodoissaan, ruskeaa kastiketta, keittoja ml. hernekeitto jne. Syöminen oli silloin pelkkää nälän siirtämistä eikä mitään herkuttelua tai nautintoa. Eikä kyse ollut köyhyydestä, vaan ihan yleinen tapa. Tulotasosta riippumatta kaikissa kaveriperheissäkin syötiin samalla tavalla. Nykyään em. ruokavaliosta valitetaan, ettei ole varaa muuhun kuin em. tyyppiseen safkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan avuttomuutta. 70-luvun lapsena ruoka oli hyvin yksinkertaista. Ja me kaikki olimme hoikkia ja terveitä. Nykyään on liian helppoa syödä lihottavasti.
Ja köyhyys ja osaamattomuus on nykyajan köyhyyttä. Hernari on hyvää ja halpaa itse tehtynä, mutta kun pitäisi vaivautua ja opetella, se ei köyhälle yleensä käy. Tai ei ole köyhä pitkään.
Eikö juuri 70- ja 80-luvun vanhempia voi syyttää siitää jos nykyiset parikymppiset ei osaa tehdä ruokaa? Mistä se malli on tullut 24-vuotiaalle ellei kotoa? Myöhäistä se toki nyt on, kun nämä sinun uusavuttomiksi haukkumat saavat omia lapsia vaikkei heillä itsellekään ole kaikki peruskotitaloustaidot hallussa. Ja toisaalta ymmärrän kyllä jutun Jennaa, jos rahasta on jatkuvasti huoli niin vaikea siinä on pikkulapsiarjen ohessa alkaa vielä opettelemaan terveellisiä köyhäilyruokia. Varsinkin, kun ei ole koskaan saanut mallia, miten syödään edullisesti, mutta terveellisesti.
Jenna oli lapsi 2000-luvulla!