Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhä lapsuus - seitikeittoa ja juureksia. Voi helvetti 70-luvulla kaikki perheet söi noin.

Vierailija
01.12.2023 |

Jenna on köyhän lapsuuden elänyt äiti

Kun olin lapsi, ruoat olivat hiilaripainotteisia. Oli perunaa ja pastaa. Tuoreita kasviksia ja hedelmiä ei juurikaan ollut. Salaatteja ruoan kanssa ei ollut ikinä.

Kalakeitto oli tehty halvemmasta kalasta. Se oli seitikeittoa ja sekaan laitettiin keittojuureksia. Meillä oli purkkihernekeittoa todella paljon. En terveyssyistä pystynyt syömään sitä.

Meillä oli aina kotona lämmin ruoka kerran päivässä, mutta jos siitä jäi nälkä, söimme leipää.

Kommentit (524)

Vierailija
141/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan syönyt seitikeittoa, en koulussa enkä kotona . 53vee.

Seidistä tehtiin 70-luvulla purjopataaeikä mitään keittoa. Kasviksia - eli porkkanaraastetta ja kiinankaalia - syötiin paljon.

Vierailija
142/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eineksiä ja puolivalmisteita sekä valmisruokia on ollut jo vuosikymmeniä ennen 1980-lukua.

Kerrotko mitä eineksiä ja puolivalmisteita oli vuosikymmeniä ennen 1980-lukua eli 1940-50 ja -60 luvuilla. 

Googlaa itse, tietoa löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on seitikeitossa? Tai noissa muissa ruoissa. On terveellistä syötävää. 

Arkena kannattaakin syödä niitä terveellisiä perusruokia. Sushit yms sitten joskus ekstrana. Sushiin kyllästyisi, jos joka päivä vetää niitä. Tosin omasta mielestä ei ne niin ihmeellisiä ole. Sushin kilohinnalla saisi tehtyä lohisopan, jos ostaa lohta tarjouksesta. Ja on paljon parempaa!

Perus suomalainen kotiruoka kunniaan! Sillä säästäisi paljon rahaa. Einekset ovat paljon kalliimpia. Täytyy alkaa itsekkin tekemään enemmän suomalaista kotiruokaa.  Olen tuota Jennaa parisen vuoden vanhempi.

Vierailija
144/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös vasta joku huippukokki hehkuttanut suomalaisia juureksia ja ihmetteli miksei tätä aarretta hyödynnetä enemmän?

Ilmeisesti ne juurekset on niinku tosi noloja, niin siksi

80-luvulla koulussa tuotiin välipalaksi peltiämpärissä lanttukuutioita.

Tuon muistan elävästi, myös Helsingissä koulussa tehtiin noin usein.

Seidistä tehtiin siihen aikaan purjopataa eikä mitään keittoa.

Purjopadan resepti on yhä netissä.

Vierailija
145/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain työmaaruokalassa sai seitiä smetanakastikkeessa, se oli tosi hyvää.

Vierailija
146/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että 70-luvulla syötiin enemmän kasviksia kuin nykyään perusjunttimies syö, mutta se oli aina joko jotain raastetta tai kiinankaalia tai kurkkua. Koulussa noita tuputettiin huolella.

Vierailija
147/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle nyt kaivaa jostain sen marginaalisen ja joka osaa valittaa tykimmin.

Vierailija
148/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotonani syötiin vain itse pyydystettyä kalaa. En osannut sitä silloin arvostaa. Olisi ollut varmaan tosi hienoa laittaa joskus ruokaa kaupan pakasteseidistä. 

Vierailija
149/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittaa köyhää lapsuuttaan ja sitten on tehnyt itse lapsen huonoon rahatilanteeseen - koska mä haluuuuuun. 

Olen syntynyt -71 ja meillä ruoka oli makaronimoskaa (nistipataa, pääkallopataa), ruskeita kastikkeita, makkarasoppaa, kaloja katiskasta tai pilkiltä, verilettuja. Kyljyksen sai joskus viikonloppuisin. Äiti kasvatti itse salaattia, mutta en kyllä muista, että tehtiinkö siitä varsinaisesti salaattia (tomaattia, kurkkua tms. lisänä). Elintaso oli paljon matalampi kuin nykyään ja kaupoissa ei ollut tarjolla kuin perusjuttuja esim. kana oli kokonaisena pakastealtaassa eli ollut siitä mitään suikaleita, pihvejä tms. Koipireisiä tuli jossain vaiheessa lihatiskeihin.

En tajua pelkkien nuudelien syömistä tai sama ranskalaisissa. Pelkkää hiilaria ja suolaa.

Valittaa myös harrastusten puutteesta. 70-luvulla oli kotipaikkakunnallani ilmaisia kerhoja. Itsekin kävin urheilukerhossa, koripallokerhossa ja kuviskerhossa ja askart

Kannattaa niiden ranskalaisten tilalle tehdä hernekeittoa ja seitikeittoa. Ovat ravintorikkaampia. Ranskalaiset ovat aikamoinen rasvapommi.

Vierailija
150/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eineksiä ja puolivalmisteita sekä valmisruokia on ollut jo vuosikymmeniä ennen 1980-lukua.

Kerrotko mitä eineksiä ja puolivalmisteita oli vuosikymmeniä ennen 1980-lukua eli 1940-50 ja -60 luvuilla. 

Googlaa itse, tietoa löytyy.

Ihan hyvän kysymyksen sait vastattavaksi. Minuakin kiinnostaa, koska elin lapsuuden 1950-luvulla. Hernekeittopurkkeja, etikkapunajuuri- ja suolakurkkupurkkeja oli ja sotainvalidien kuntoutuksessa ollut isä toi Tukholmasta tomaattikeittoa, joka meistä lapsista oli pahaa.

Vierailija
151/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin myös lapsuudessa vuosituhannen vaihteella pääsääntöisesti hiilaripitoista ruokaa, kuten ranskalaisia, perunamuusia iso kattilallinen, makaronilaatikkoa ja perunapainotteista keittoa. Leipänä oli halvinta paahtoleipää aka "pullamössöä". Olin kuitenkin hoikassa kunnossa lapsena ja nuorena. Tuon lyylin vartalon perusteella taitaa mennä paljon rahaa herkkuihin. 

Vierailija
152/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olis ollut edes seitiä. Lihaa ei ollut juuri koskaan, lihaa ei törsätty niinkuin nykyään.  Lapset kasvoi enimmäkseen maitoa juomalla, sieltä ne proteiinit.

Vierailija
153/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää siltä, että nykyihmisille köyhyys tarkoittaa ihan eri asiaa, kuin niille, ketkä ovat sen kokeneet esimerkiksi 70-80-luvuilla. 

Joskus ihmetyttää, että joku valittaa köyhyydestä ja kuitenkin hänellä on esim. kaksi omistusasuntoa, tai muuta omaisuutta, minkä voisi realisoida. 

Myöskin asunnon pitäisi nykyään olla niin iso, että jokaisella on oma huone. Mieluiten myös perheen koiralla. Lisäksi lemmikkejä on harkitsematta otettu monta, niiden ylläpito on tunnetusti kallista. 

Sitten kun nämä elämisen vähimmäisvaatimukset ei toteudu, niin se onkin äärimmäistä köyhyyttä, josta pitää ihan lehdessä valittaa. 

Köyhyys on aina suhteellista. Köyhinkin suomalainen elää paremmin kuin ylellisyydestä tunnettu aurinkokuningas muutama sata vuotta sitten. Köyhyys on silti kamalaa.

Oikeasti köyhä vaeltaa päältä tippuvissa rääsyissä, ei löydä mistään ruokaa, eikä hänellä ole asuntoa. Köyhä on hengenvaarassa. Jos näin ei ole, ei ole köyhä.

Vierailija
154/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki köyhyyden mielenmaisemasta. Joku vain päättää, että nyt olen köyhä, kun saan seitikeittoa ja ryhtyy rakentamaan päässään omia illuusioitaan siitä, että muilla "rikkailla" on joka päivä lohta. Tähän ilmiöön törmää todella paljon. 

Vierailija
155/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös vasta joku huippukokki hehkuttanut suomalaisia juureksia ja ihmetteli miksei tätä aarretta hyödynnetä enemmän?

Ilmeisesti ne juurekset on niinku tosi noloja, niin siksi

80-luvulla koulussa tuotiin välipalaksi peltiämpärissä lanttukuutioita.

Varmaan jossain maaseudulla. 

Turussa ei edes ollut välipaloja. 

Nyt tulee vielä mieleen, että likaisin käsinkö niitä sieltä ämpäristä noukittiin ja syötiin. Hyi. 

Lanttukuutiot on just hyviä. Niitä saisi olla ravintoloissa tarjolla ja myös mäkkärissä, hesessä ym.

Meillä oli aika, jolloin koulun jälkeen kotiin tupsahti 3-5 jääkiekkoilevaa poikaa monta kertaa viikossa. Pilkoin AINA pari kiloa  jotain tuoreksia: kukkakaalia, porkkanaa, kyssäkaalia, keräkaalia, naurista, kurkkua, paprikaa, jne odottamaan ja he istuivat heti pöydän ääreen, höpöttivät siinä omiansa ja odottivat että ns "kunnon ruoka" (usein jtn täysjyväpastaa tai perunaa ja kastiketta) valmistui. 

Kukaan heistä ei valittanut ja minä säästin varmaan tuhansia euroja kun eivät syöneet siinä välissä leipää juustoa leikkelettä jugurttia jne. Ja lisäksi heistä kaksi on tehnyt jääkiekosta uran, kolme on yliopistossa, joten ei ne ainakaan siinäkään mielessä "kelvotonta ruokaa" olleet. 

Vierailija
156/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutusta on jätetty taas ärsyttävästi pois oleelliset tiedot. Kuten onko asunto liian kallis. Sen kuvan tuosta jutusta saa. Meneekö rahaa esim. tupakkaan tai Veikkaus-peleihin. Mies ei paljoa tuo talouteen, mutta kuluttaako runsaasti rahaa.

Eli ei ole tarpeeksi ikävää, että oli köyhä lapsena ja on köyhä nyt. Sinun pitäisi päästä heristämään sormea, että väärin eletty.

Minkä ihmeen takia pitää mennä ulisemaan lehteen "köyhyydestä", kun ei edes ole köyhä? En tiedä onko motiivina se että ihmiset säälisivät tai antaisivat rahaa, mutta kyllä silloin saa varautua arvosteluun kun ihan itse on oman elämänsä julkiseksi laittanut.

Vierailija
157/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, miten Jenna näki nälkää lapsena ja samaan aikaan oli jo ylipainoinen ("Äiti kehotti ottamaan ruokaa säästeliäästi ja näin nälkää monena päivänä"). No, en nyt oikein muutenkaan ymmärrä tuollaisia Jennoja, joiden mielestä lapsuutta voi syyttää kaikesta. Enemmän tuo on elämänhalllinnan puutetta - SE tosin voi johtua lapsuudesta saaduista vääränlaisista vaikutteista tai lapsuudenaikaisesta turvattomuuden tunteesta.

Mä olen ollut lapsena oikeasti aliravittu, ja se ei todellakaan näkynyt ylipainona, vaan olin laiha rimpula, joka jäi alimittaiseksi (oli aliravittu allergioiden vuoksi, ei siksi, etteikö meillä olisi ollut tarpeeksi ruokaa). Olen sittemmin hyvittänyt tätä itselleni ja kerännyt oikein mukavan vararavintokerroksen, mutta harmi vaan, en enää kasva pituutta.

Jännää on, että 80-luvulla syntynyt siskoni tekee nyt kotona ruokia, joita tuo Jenna halveksii: kasviskeittoja, kalakeittoa (miehen kalastamasta kalasta), perunaa ja ruskeaa kastiketta. Oikein 70-lukulaisia ruokia. Ei ole lapset ylipainoisia liiallisen hiilihydraatin saannista, vaikka leipää ja perunaa syövät melkein joka päivä, välillä on leipää ja riisiä tai leipää ja pastaa.

Minulla oli tänään kauppapäivä, ostin 4kg pastaa, 2kg vehnäjauhoja ja yli kolme kiloa valmista leipää. Ostin myös pakastevihanneksia (halvimpia vieläpä!), herneitä, maissia, parsakaalia. Halvinta juustoa, koska se vaan on meidän maun mukaista (oltermanni on jotenkin hapanta), kurkkua en ostanut, kun on kallista. Salaattia meillä onkin, kun ostin hävikkilaatikon S-marketista viikko sitten. VIileässä se nahistunutkin salaatti säilyy, kun sen käsittelee oikein. Kananmunia tarjouksesta ja punalaputettua kanaa. Kotona on pakastimessa lisää erilaisia kasviksia, ja perunaa useampi kilo.

Noista teen erilaisia ruokia: wokkia kanasta ja kasviksista riisin kanssa, juustomunakasta ja höyrytettyjä kasviksia, perunamuussia ja paistettuja kananmunia (myös keitettyjä pakastekasviksia ja paistettuja itse kerättyjä sieniä), wokkia meillä ei ollut 70-luvulla, mutta jos olisi ollut niissä pahvisissa ruokaohjekorteissa resepti, niin äitini olisi jossain vaiheessa koittanut sellaistakin tehdä. Niissä oli mm. pizzan ohje, linssimuhennoksen ohje jne. Äitini ei ehkä ole kauhean mielikuvituksekas ruokaa laittaessaan, mutta osaa kyllä tehdä ohjeiden mukaan.

Vierailija
158/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan syönyt seitikeittoa, en koulussa enkä kotona . 53vee.

Seidistä tehtiin 70-luvulla purjopataaeikä mitään keittoa. Kasviksia - eli porkkanaraastetta ja kiinankaalia - syötiin paljon.

Seitikåäm mitään halpaa ollut.

Meillä kalaruokaa oli usein höyrykattilassa keitetyt perunat ja niiden päälle ladotut silakat sekä tietenkin silakkalaatikko ja silakkapihvit+keitetyt perunat. Seiti olisi ollut ihan luksusta!

n54 

Vierailija
159/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa on seitikeitossa? Tai noissa muissa ruoissa. On terveellistä syötävää. 

Arkena kannattaakin syödä niitä terveellisiä perusruokia. Sushit yms sitten joskus ekstrana. Sushiin kyllästyisi, jos joka päivä vetää niitä. Tosin omasta mielestä ei ne niin ihmeellisiä ole. Sushin kilohinnalla saisi tehtyä lohisopan, jos ostaa lohta tarjouksesta. Ja on paljon parempaa!

Perus suomalainen kotiruoka kunniaan! Sillä säästäisi paljon rahaa. Einekset ovat paljon kalliimpia. Täytyy alkaa itsekkin tekemään enemmän suomalaista kotiruokaa.  Olen tuota Jennaa parisen vuoden vanhempi.

Lapsenlapsi 8v juurikin sanoi ruokapöydässä "ihanaa kun on kalan kanssa PERUNOITA eikä aina vaan sitä mautonta riisiä" :)  

Vierailija
160/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että 70-luvulla syötiin enemmän kasviksia kuin nykyään perusjunttimies syö, mutta se oli aina joko jotain raastetta tai kiinankaalia tai kurkkua. Koulussa noita tuputettiin huolella.

Porkkanaraaste+rusinoita

kukkakaalipalaset+purkkiananas+curry

kaaliraaste+puolukoita

Punakaaliraaste+omenasilppu

nauris ja lantturaaste+silputtu appelsiini

olihan niitä....