Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhä lapsuus - seitikeittoa ja juureksia. Voi helvetti 70-luvulla kaikki perheet söi noin.

Vierailija
01.12.2023 |

Jenna on köyhän lapsuuden elänyt äiti

Kun olin lapsi, ruoat olivat hiilaripainotteisia. Oli perunaa ja pastaa. Tuoreita kasviksia ja hedelmiä ei juurikaan ollut. Salaatteja ruoan kanssa ei ollut ikinä.

Kalakeitto oli tehty halvemmasta kalasta. Se oli seitikeittoa ja sekaan laitettiin keittojuureksia. Meillä oli purkkihernekeittoa todella paljon. En terveyssyistä pystynyt syömään sitä.

Meillä oli aina kotona lämmin ruoka kerran päivässä, mutta jos siitä jäi nälkä, söimme leipää.

Kommentit (524)

Vierailija
521/524 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olivat paljon terveempiä ja hoikempia myös. Ei tällaisia sairaita lösö-tankkeja kuin nykyään.

Vierailija
522/524 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saattoi olla riisivelliä päivällisenä. Silloin sai lisäksi leipäsiivun ja sen päälle 1 siivun kinkkua - muuten ei leivänpäällisiä ollut koskaan. 

Stadi 60-70-luvulla, vanhemmat pienituloisia duunareita fyysisessä työssä. Hyvin jaksoivat käydä töissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/524 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon syntynyt 1971 ja vaikka kuinka yritän muistella, en muista ikinä syöneeni seitikeittioa. Saisikohan tuota jossain, että voisi edes kerran elämässään kokeilla? Ja hedelmiä meillä oli aina kotona tarjolla, vaikka varmasti oltiin köyhempiä kuin tuo kertoja tuoss.

Kouluissa syödään tuota vieläkin. Seitikeitossa ei ole muuta vikaa kuin, ettei seiti maistu juuri miltään ja on rakenteeltaan kuivaa. Sama keitto, mutta kalana lohi on huomattavasti parempaa. Hintakin voi olla lohisopalle edullisempi.

Vierailija
524/524 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon terveempää porukkaa oli 70-luvulla. Matkoja, työ- ja koulumatkoja ym, ei tehty autolla. Eikä syöty roskaruokaa, hampurilaisia ja ranskalaisia. Oltiin hoikempia ihan kaikki. Pihaliikuntaa, pyöräilyä, kotitöitä tekivät kaikki. Maalla autettiin tilan töissä. Marjoja eivät thaimaalaiset poimineet.