Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?

Vierailija
15.11.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html

Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä? 

"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."

Kommentit (1426)

Vierailija
1241/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aviossa miehen kanssa joka tienasi huomattavasti vähemmän. Mulle oli aivan luonnollista että maksan enemmän. Mies jäi myös hoitovapaalle ja silloin maksoin kaiken plus miehelle "palkkaa" kompensoimaan hoitovapaan vaikutuksia esim. eläkekertymään. Tämäkin oli täysin luonnollista. Mutta kyllä mun on pakko myöntää että olisin toivonut siinä tilanteessa hänen ottavan isompaa vastuuta kodinhoidosta. Kuitenkin työpäivän päätteeksi mua odotti aina päivän sotkujen siivoaminen ja ruoanlaitto. Väsyin ja lopulta totesin että pärjään paremmin ilman miestä. Kuten pärjäsinkin. Olin pitkään yksin kunnes rakastuin. Tällä kertaa minua huomattavasti paremmin tienaavaan mieheen. Hän ehdotti että kaikki rahat olisi yhteisiä mutta se ei tuntunut musta lainkaan hyvältä. Mulla olisi koko ajan sellainen olo että mun pitää hyväksyttää kaikki ostokset miehellä. Ei hän sellaista vaatisi mutta mulla olisi sellainen olo kuitenkin. Yhteiset kulut menee puoliksi, loput on sitten omaa rahaa. 

Ps. On ihanaa olla se joka tienaa vähemmän. Riittää että maksaa puolet. Toki mulla itsellänikin on hyvät tulot. 

Vierailija
1242/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihanaa olla se joka tienaa vähemmän. Riittää että maksaa puolet. Toki mulla itsellänikin on hyvät tulot. 

Miksi? Eikö mieskin maksa puolet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihanaa olla se joka tienaa vähemmän. Riittää että maksaa puolet. Toki mulla itsellänikin on hyvät tulot. 

Mutta on ihanaa olla se heikompi astia.

Vierailija
1244/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mä myönnän että mä kunnioitan miestä enemmän kun se tienaa mua enemmän. Näin anonyymisti voin sen myöntää, muuten en kehtaisi. 

Vierailija
1245/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIin no näissä asioissa aina se vähemmän tienaava on sitä mieltä, että enemmän tienaava maksaa enemmän ellei jopa kaiken. Kyllä reiluinta on, että kulut menevät puoliksi, oli tulot sitten mitä tahansa. 

Samaa mieltä. Jos ei voi maksaa puolikasta yhteisistä  menoista, niin millä hitolla maksaa sinkkuna kaiken itse?

Matalampi elintaso. Jos suurempituloista ei haittaa pitää yllä sellaista elintasoa, johon pienempituloisella on mukavasti varaa, mikäs siinä maksella puoliksi. 

Vierailija
1246/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä menot ovat rikkaamman tason mukaan muodostuneet: köyhempi huomaakin että maksaa extraa. Lamppu 100€ vai lamppu 300€. Rikas saa kalliin puoleen hintaan, köyhä pulittaa enemmän kuin tulot sallisi. 

Eikö se useammin ole niin että pienituloinen nainen nimenomaan haluaa erittäin kalliita asioita, eli menot ovat nimenomaan hänen halujensa mukaan muotoutuneet, mutta häntä ei huvittaisi halujensa tyydyttämisestä maksaa edes omaa puolikastaan.

Lähinnä siis tarkoita vauvakuumeessa munasarjojen käskyjen palvomista ja monenmoista pesänrakennusleikkiä, ynnä suuremman kodin tarvetta em. kotileikkeihin.

Mistä nämä oppisi saat? Et ainakaan oikeasta elämästä. Elät jossain vaihtoehtotodellisuudessa.

Katsomal

Mikä hel vetti teitä vaivaa, että naisenne noin huijaatte? Ja sitten valitatte. Kukaan nainen ei voi pakottaa yhtään miestä yhtään mihinkään. Jos ootte olleet niin vellihousuja, ettette ole osannut pitää päätänne asioissanne, elkää nyt jumankauta jälkikäteen syyttäkö naisianne siitä, että itse ootte saamattomia pojan kloppeja. Kuspäistä touhua. Mikä on paikkakunta? Onko siellä joku saamattomien sankareiden armeija? Juomavedessä joku "idiotismia" aiheuttava?

Vierailija
1247/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hirvittää tämä nykyinen meno. Ollaan muka jonkinlaisessa liitossa, mutta eletään kuin vieraat tai korkeintaan kämppikset.

Mitä tapahtui perheelle?

Sitäkö se mielestäsi tarkoittaa kun tasa-arvon nimissä estetään naisten tekemän miesten hyväksikäyttö?

Mutta miehet saavat hyväksikäyttää naisia ihan surutta- parisuhteessa. Naisten terveys, elämänlaatu ja talous ja onnellisuus huononevat parisuhteessa, miesten paranee. 

Miten niin? Ei minulla ole miestä. Asun hienossa omakotitalossa.

Vierailija
1248/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävettäis jos oikeesti maksettaisiin 50/50 kaikesta. Ihan ensinnäkin jo se, että mun mies syö paljon enemmän kun minä. Siitähän hyötyisi vaan se mies, jos puolitetaan menot. Onneks oon löytänyt miehen kuka maksaa mielellään munkin elämästä :)

Sua hävettäis, jos joutusit maksamaan enemmän. Mutta se ei hävetä, että elät siivellä. Ookke, gotcha.

Naurattaa kun te laskette senttejä täällä :D Rakkaus kukoistaa?

Ihan kuin puolisot ovat jotain sisaruksia nykyään, KAIKKI TASAN YHTÄÄN EI VOI JOUSTAA. Rakastatko ihmistä jolle käyttäydyt noin? Rakastaako hän sinua? Jos sairastut syöpään pysyykö hän rinnallasi? Epäilen... Surullista luettavaa.

Naiset lähtökohtaisesti naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla. Osa naimisissa parempituloisen duunarin-yritysjohtajan, tai mitä vaan siltä väliltä. Näissä perheissä mies usein arvostaa sitä, että vaimo tekee yhteiskunnallisesti merkittävää työtä, vaikka yhteiskunta sitä ei arvostaisikaan. Näissä suhteissa se puolison arvo on joku muu, kuin palkkansa. 

Sitten on paljon näitä matalapalkkaisia, jotka elättävät itsensä ja ehkä pari lastakin ilman yhdenkään toimarin apuja. 

Vierailija
1249/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Katsomalla omaa ja lähipiirini elämää. Näillä lisääntymisintoisilla naisilla useimmilla matala palkka."

Mikä sinussa ja lähipiirissäsi on oikein vikana kun te ette saa koulutettuja kohtuutuloisia naisia? Niitähän on nykyään vaikka kuinka paljon.

Romanttinen mieli ja hölmö nuori sydän varmaan alkujaan. Silloin ei ole vielä ihan niin tarkkanäköinen kuin jälkiviisaat rillit päässä.

Nyt on ikäluokka jo semmoinen, että ei ole äitikandidaattien seulominen ollut enää ajankohtaista moniin moniin vuosiin.

Miehet ei ole romanttisia, ihan itse olette noin kertoneet.

No, en ole "miehet", vaan "mies". Muiden puheet koskevat vain puhujaa itseään.

Enemmän toki toivoisin nuorille

Täällä miehet usein puhuvat edustaen koko mieskuntaa. Naiset taas kertovat omista lähtökohdista. Toki on seassa muutama mies, jotka kertovat omasta perheestään. 

Nää yleisesti miehet vs. naiset julistavat aina jotain omituista yleistävää mantraa siitä, miten naiset aina jotain ja miehet sit kärsivät.

Vierailija
1250/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä nainen tienaan huomattavasti enemmän ja maksa myös kuluista enemmän. Tämä on mulle ihan ok.

Se sen sijaan ei ole ok, että esim mun työttömyysaikana, maksoin edelleen vähintään puolet kuluista kun taas miehen vastaavassa tilanteessa, hän maksoi perheen kuluista minimissään 500 euroa. Meillä on 3 lasta ja isohkot asumiskulut.

Ei ollut ok eli erositte. Puhu teistä sitten menneessä aikamuodossa.

Miksi vähän väliä esität, että tiedät jotain enemmän sinulle tuntemattomien ihmisten kertomisista?

Vierailija
1251/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävettäis jos oikeesti maksettaisiin 50/50 kaikesta. Ihan ensinnäkin jo se, että mun mies syö paljon enemmän kun minä. Siitähän hyötyisi vaan se mies, jos puolitetaan menot. Onneks oon löytänyt miehen kuka maksaa mielellään munkin elämästä :)

Sua hävettäis, jos joutusit maksamaan enemmän. Mutta se ei hävetä, että elät siivellä. Ookke, gotcha.

Naurattaa kun te laskette senttejä täällä :D Rakkaus kukoistaa?

Ihan kuin puolisot ovat jotain sisaruksia nykyään, KAIKKI TASAN YHTÄÄN EI VOI JOUSTAA. Rakastatko ihmistä jolle käyttäydyt noin? Rakastaako hän sinua? Jos sairastut syöpään pysyykö hän rinnallasi? Epäilen... Surullista luettavaa.

Syöpä on erikoistilan

Kenen vastuulla ovat lapset ja huushollin päivittäinen pyöritys?

Syöpä ei ikävä kyllä ole enää mikään erikoistilanne. Ennemmin tai myöhemmin joka toisella sellainen on. 

Vierailija
1252/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mä myönnän että mä kunnioitan miestä enemmän kun se tienaa mua enemmän. Näin anonyymisti voin sen myöntää, muuten en kehtaisi. 

Olen iloinen, että mieheni tienaa! Ei kauheasti, mutta sen verran, että leivässä pysytään. 

Alunperin minä opiskelin korkeakoulussa ja ajatus oli, että tuloni tulevat olemaan isommat, kuin mieheni. No, elämä näytti voimansa, eikä suunnitelmat toteutuneet. 

Nyt kaksi aikuista lasta, säästöjä ei ole, mutta olemme elossa, sairauksista huolimatta. 

T: "lompakkoloinen"

Vierailija
1253/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIin no näissä asioissa aina se vähemmän tienaava on sitä mieltä, että enemmän tienaava maksaa enemmän ellei jopa kaiken. Kyllä reiluinta on, että kulut menevät puoliksi, oli tulot sitten mitä tahansa. 

Samaa mieltä. Jos ei voi maksaa puolikasta yhteisistä  menoista, niin millä hitolla maksaa sinkkuna kaiken itse?

Matalampi elintaso. Jos suurempituloista ei haittaa pitää yllä sellaista elintasoa, johon pienempituloisella on mukavasti varaa, mikäs siinä maksella puoliksi. 

Harva hyvätuloinen suostuu laskemaan asumisen tasoa ym. sen vähemmän ansaitsevan mukaan. Lisäksi usein kovempituloinen edellyttää, että on vapautettu kotitöistä. Näin ikäänkuin ostaa palvelun siltä vähävaraisemmalta. Sekin on ok, jos se sopii molemmille. Näissä tapauksissa ikävä kyllä helposti suhtautuminen myös muuttuu siihen kodinpyörittäjään. Hänestä tulee siis palkollinen ja se ei sit tee suhteelle hyvää. 

Vierailija
1254/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hirvittää tämä nykyinen meno. Ollaan muka jonkinlaisessa liitossa, mutta eletään kuin vieraat tai korkeintaan kämppikset.

Mitä tapahtui perheelle?

Sitäkö se mielestäsi tarkoittaa kun tasa-arvon nimissä estetään naisten tekemän miesten hyväksikäyttö?

Mutta miehet saavat hyväksikäyttää naisia ihan surutta- parisuhteessa. Naisten terveys, elämänlaatu ja talous ja onnellisuus huononevat parisuhteessa, miesten paranee. 

Miten niin? Ei minulla ole miestä. Asun hienossa omakotitalossa.

Niin?? Sinulla ei ole miestä, elämänlaatusi ei ole siis sen takia huonontunut.

Ymmärsitkö, mihin kommentoit?

Vierailija
1255/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On reilua ja suositeltavaa.

Naisen ei kuuluu hyötyä miehestä taloudelllisesti. Naiselle pitää riittää se, että hän hyötyy miehestä jo fyysisesti sekä älyllisesti. Naisen fyysinen ja älyllinen heikkous estää jo lähtökohtaisesti sen, että hän suoriutuu hyvin minimaalisen vähistä asioista ja mies täydentää jo näitä naisen heikkouksia ja nainen hyötyy jo niden osalta miehestä huomattavan paljon.

Tähän jos lisätään vielä taloudellinen hyöty on tilanne jo kohtuuton.

Näin se vaan menee..

Olet oksettava.

Vierailija
1256/1426 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos Petra on valinnut itselleen helpon paskatyön ja saa liksaa verojen jälkeen 1500e ja Matti tekee pitkää päivää rakennusalalla ja tienaa 3000e verojen jälkeen niin Petran mielestä Matin pitäisi maksaa isompi siivu elämisestä?

Totta hemmetissä Petra hommaa itselleen kunnon työn tai käyttää niitä rahoja mitä työllään ansaitsee, eikä oleta Matin elättävän.

Eikä Matti, pitkästä päivästä huolimatta, oleta , että Petra tekee enemmän kotitöitä, kun helppo työ. Matti tekee joka tapauksessa oman osansa kotitöistä, koska totta hemmetissä Matti tajuaa , ettei saa olla varastaa Petran aikaa.

Vierailija
1257/1426 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos Petra on valinnut itselleen helpon paskatyön ja saa liksaa verojen jälkeen 1500e ja Matti tekee pitkää päivää rakennusalalla ja tienaa 3000e verojen jälkeen niin Petran mielestä Matin pitäisi maksaa isompi siivu elämisestä?

Totta hemmetissä Petra hommaa itselleen kunnon työn tai käyttää niitä rahoja mitä työllään ansaitsee, eikä oleta Matin elättävän.

Eikä Matti, pitkästä päivästä huolimatta, oleta , että Petra tekee enemmän kotitöitä, kun helppo työ. Matti tekee joka tapauksessa oman osansa kotitöistä, koska totta hemmetissä Matti tajuaa , ettei saa olla varastaa Petran aikaa.

Kertokaas nyt, mitä ovat ne helpot työt, mistä täällä jankataan? Haluan sellaiseen. Sairaanhoitajan ja opettajan työt eivät ole helppoja. Kaupan kassatkin saattavat olla rasittuneta, kaupasta ja paikasta tietty riippuen. Mut työajat on paskoja. Mikä työ olis helppo, mukava ja siitä myös vähän maksettais? Mielelläni olisin työpäivän jälkeen pirteä ja aikaansaapa.

Vierailija
1258/1426 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme varmaan kauhean vanhanaikainen pariskunta, mutta meillä on rahat yhteisiä. Se on vaihdallut, kumpi tienaa enemmän, mutta aina on tehty noin. Kun toinen on ollut esim. työttömänä, on sitten tehnyt enemmän kotitöitä, mutta rahanjakoon se ei ole vaikuttanut mitenkään. 

Vierailija
1259/1426 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset kulut puoliksi, henkilökohtaiset kulut maksetaan itse.

Vierailija
1260/1426 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kylmäävää luettavaa joittenkin miesten tekstit täällä!

Toivon hartaasti että ette ole perustaneet perhettä kun koette sen pelkäksi menoksi ja vaimon ja omien lastenne kuppaavan rakkaan tilinne tyhjäksi.

Oma mieheni on antelias ja huomaavainen, rahat ovat yhteiset eikä ikinä ole ollut riitaa siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän