Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Monet pariskunnat jakavat kulunsa tasa-arvon nimissä puoliksi, mutta onko se reilua?

Vierailija
15.11.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009987821.html

Mitä mieltä? Entä kun tulee sairautta, työttömyyttä? 

"RAIJAS pitää perhe-elämän kannalta haitallisena ajatusmallia, jossa rahojen ajatellaan kuuluvan vain ne tienanneelle ihmiselle ainakin jos parilla on yhteisiä lapsia."

Kommentit (1426)

Vierailija
1261/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna harkitsisin vakavasti eroa. Mitä ihmettä saat tuollaisesta suhteesta? Tuoko suhde jotain lisäarvoa elämääsi verrattuna sinkkuna olemiseen? Olen itse eronnut tuon tyyppisestä riistäjämiehestä, joten sanon tämän kaikella lähimmäisenrakkaudella. 

Vierailija
1262/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain tässä juuri potkut töistä ja tipun ansiosidonnaiselle, jonka suuruus on bruttona varmaan n. 1500€/kk. Mies taas saa bruttona varmaan n. 3300€/kk. Olemme tähän asti maksaneet kulut 50-50, vaikka olen tienannut vähemmän (mies ei ole ollut halukas muuttamaan tätä tulojen suhteessa). Nyt sain lähestulkoon kerjätä, että asialle tehdään jotain, koska maksukykyni heikkenee selvästi. Mies laittaa omista tuloistaan useita satasia säästöihin eikä suostu tinkimään niistä "elättääkseen" minua. 

Olen kerran aiemminkin ollut työttömänä pari vuotta eikä silloin ollut näin vaikeaa sopia asioista miehen kanssa. Eikö tässä voisi ajatella, että olen varmasti maksanut jo sen parin vuoden työttömyyteni aikaiset menetykset takaisin, kun olen maksanut 50-50 vuosikaudet? Tuntuu loukkaavalta ja siltä, että miehestä ei ole mitään tukea. 16v yhteiseloa.

Sinuna harkitsisin vakavasti eroa. Mitä ihmettä saat tuollaisesta suhteesta? Tuoko suhde jotain lisäarvoa elämääsi verrattuna sinkkuna olemiseen? Olen itse eronnut tuon tyyppisestä riistäjämiehestä, joten sanon tämän kaikella lähimmäisenrakkaudella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ja kaikille hyville miehille sama neuvo jo ennakkoon: mitä nainen tuo teidän elämäänne lisää, muuta kuin vaatimuksia ja rahanmenoa. Halautteko maksaa vapaamatkustajan elintason?

Vierailija
1264/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellista väkivaltaa vaatia tiukkaa 50/50-jakoa ja kyttäystä kulujen kanssa niin, että tapellaan kenen vuoro on tällä viikolla ostaa jugurtit ja vessapaperit. Puhumattakaan siitä että saman katon alla elettäisi kahta eri elintasoa eli mies harrastaa ja hankkii itselleen kotiteatterijärjestelmän samalla kun vaimo maksaa pienestä palkastaan yksin lapsille uudet talvivaatteet ja ruoan pöytään. Mutta jotkut tuonkin näkevät "tasa-arvoisena", ei voi ymmärtää.

Vierailija
1265/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme perheitä teillä kyllä.

Kaikki rahat yhteisillä tileillä.

Ostellaan mitä tarvitaan ja halutaan.

Helppoa, ei ole kertaakaan aiheesta riidelty tai oikeastaan edes juteltu.

Ja ennenkuin joku syyttää naista siipeilystä: oma netto 4500€/kk, miehellä 3400€/kk.

Vierailija
1266/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellista väkivaltaa vaatia tiukkaa 50/50-jakoa ja kyttäystä kulujen kanssa niin, että tapellaan kenen vuoro on tällä viikolla ostaa jugurtit ja vessapaperit. Puhumattakaan siitä että saman katon alla elettäisi kahta eri elintasoa eli mies harrastaa ja hankkii itselleen kotiteatterijärjestelmän samalla kun vaimo maksaa pienestä palkastaan yksin lapsille uudet talvivaatteet ja ruoan pöytään. Mutta jotkut tuonkin näkevät "tasa-arvoisena", ei voi ymmärtää.

Älä ota miestä joka tienaa enemmän.

Viestistäsi näkee hyvin naisten syyn pariutua miesten kanssa. 

Vierailija
1267/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennenkuin joku syyttää naista siipeilystä: oma netto 4500€/kk, miehellä 3400€/kk.

Hauska miten palstamammat aina tienaa miestään enemmän. Tilastokeskus sitten kertoo omaa karua totuuttaan.

Vierailija
1268/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat laskut itse maksaa ja sitten katsotaan miten menee ja toisella jos reilusti isompi palkka niin sijoituksiin pahan pvän varalle tietenkin omiin nimiin. Avioliitossa kaikki on yhteistä muttei AVOliitossa. Rakastetaan niin kuluja tasataan, eiks niin? 

Vierailija
1269/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska miten palstamammat aina tienaa miestään enemmän. Tilastokeskus sitten kertoo omaa karua totuuttaan.

Hauska miten palstamiehet tietää aina paremmin, mistä naiset kirjoittaa. 

Ymmärrätkö, että vaikka suurin osa, ei kaikki? Tiesitkö, että tulottomia miehiä on enemmän, kuin tulottomia naisia? Ihan tilastojen mukaan tämäkin totuus.

Vierailija
1270/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ikinä muuttaisi yhteen miehen kanssa, jonka kanssa kaikki pitäisi olla 50/50. Pihi mies ei ole hyvä mies. Se kumpi ansaitsee enemmän maksaa enemmän.

Naiset miksi tyydytte tällaisiin pihi miehiin?

Vähän sama, kun yksi työkaveri, nainen, joka aina valittaa kuinka hänen pitää tehdä kaikki lumityöt pihassa, kun mies ei ehdi. Miehellä kun on työ ja sit hän harrastaa juoksemista ja pyöräilyä ympäri vuoden. Et ehtii kyllä harrastaa, mutta ei ehdi auttaa kodin/ talon töissä. Tästä kun kysyy työkaverilta -miksi teet kaiken niin vastaus on, kun on pakko... ja valitus jatkuu ja jatkuu ja mikään ei koskaan muutu... Tällaista elämääkö te haluatte? Jatkuvaa raatamista? Tyytymistä leivänmuruihin? 

Vierailija
1271/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloinen mies joka ei halua kantaa isompaa vastuuta pariskunnan taloudesta, ei oikeasti rakasta vaimoaan. 

Tarkoituksella tämä asetelma, koska näin päin se yleensä on. 

Itse olen elänyt 16 vuotta avioliitossa, jossa miehelle oli alusta asti täysin itsestäänselvää että hän elättää perheen. Itse en ole sellaista koskaan vaatinut. Kunnioitan häntä mm tästä syystä todella paljon. Avioliitossa molemmat tuovat suhteeseen erilaisia asioita. 

Vierailija
1272/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihön se ole koskaan reilua että nainen joutuu maksaa oman osuutensa. Parisuhteessa naisen on aina hyödyttävä taloudellisesti miehestä muuten ei ole hyvä parisuhde. Ja jos ei ole hyvä parisuhde miksi siihen suhteeseen jäisi. Naisena löytää aina uuden kumppanin joo ei nyt heti sitä täydellistä mutta aina löytää parisuhteita matkalle täydellisen suhteen etsimisessä mutta ei niihin matka suhteisiin jäädä.

Vierailija
1273/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ja kaikille hyville miehille sama neuvo jo ennakkoon: mitä nainen tuo teidän elämäänne lisää, muuta kuin vaatimuksia ja rahanmenoa. Halautteko maksaa vapaamatkustajan elintason?

Eli sun parisuhde loppuu aina siihen jos itse tai puolisosi jää työttämäksi? Olet varmasti hieno mies ja kova panemaan!

-m45

Vierailija
1274/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos Petra on valinnut itselleen helpon paskatyön ja saa liksaa verojen jälkeen 1500e ja Matti tekee pitkää päivää rakennusalalla ja tienaa 3000e verojen jälkeen niin Petran mielestä Matin pitäisi maksaa isompi siivu elämisestä?

Totta hemmetissä Petra hommaa itselleen kunnon työn tai käyttää niitä rahoja mitä työllään ansaitsee, eikä oleta Matin elättävän.

Eikä Matti, pitkästä päivästä huolimatta, oleta , että Petra tekee enemmän kotitöitä, kun helppo työ. Matti tekee joka tapauksessa oman osansa kotitöistä, koska totta hemmetissä Matti tajuaa , ettei saa olla varastaa Petran aikaa.

Naiset ne niitä kotitöiden tekoa vaatii niillä siisteys ja puhtaus vaatimuksilla ja kaikki sen tietävät että miehille riittäisi huomattavasti alempi siisteystaso mitä ihan joka nainen vaatii.

Vierailija
1275/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aviossa miehen kanssa joka tienasi huomattavasti vähemmän. Mulle oli aivan luonnollista että maksan enemmän. Mies jäi myös hoitovapaalle ja silloin maksoin kaiken plus miehelle "palkkaa" kompensoimaan hoitovapaan vaikutuksia esim. eläkekertymään. Tämäkin oli täysin luonnollista. Mutta kyllä mun on pakko myöntää että olisin toivonut siinä tilanteessa hänen ottavan isompaa vastuuta kodinhoidosta. Kuitenkin työpäivän päätteeksi mua odotti aina päivän sotkujen siivoaminen ja ruoanlaitto. Väsyin ja lopulta totesin että pärjään paremmin ilman miestä. Kuten pärjäsinkin. Olin pitkään yksin kunnes rakastuin. Tällä kertaa minua huomattavasti paremmin tienaavaan mieheen. Hän ehdotti että kaikki rahat olisi yhteisiä mutta se ei tuntunut musta lainkaan hyvältä. Mulla olisi koko ajan sellainen olo että mun pitää hyväksyttää kaikki ostokset miehellä. Ei hän sellaista vaatisi mutta mulla olisi sellainen olo kuitenkin. Yhteiset kulut menee puol

voi voi vain suomalainen nainen niin hyvä jätkä, että elää tällaisissa asetelmissa. Itse näe tässä mitään luonnollista, enkä ihmettele että ero tuli. 

Vierailija
1276/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyykin alkaa itsekin ajattelemaan naisista että täytyy tuoda lisäarvoa ja etuja minulle kun eihän muuten saa suhteesta mitään kun kumppanuus elämän ylä ja alamäkiin ei enää nykypäivänä riitä alkuunkaan. 

Täytyy tosiaan muistaa että parisuhteen pitää tuoda lisä arvoa ja etuja pelkästään itselle että siihen kannattaa ryhtyä. Onneksi naisia saa yhdeksi yöksi että parisuhdetta ei näillä kriteereillä tarvi edes miettiä

Vierailija
1277/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos Petra on valinnut itselleen helpon paskatyön ja saa liksaa verojen jälkeen 1500e ja Matti tekee pitkää päivää rakennusalalla ja tienaa 3000e verojen jälkeen niin Petran mielestä Matin pitäisi maksaa isompi siivu elämisestä?

Totta hemmetissä Petra hommaa itselleen kunnon työn tai käyttää niitä rahoja mitä työllään ansaitsee, eikä oleta Matin elättävän.

Eikä Matti, pitkästä päivästä huolimatta, oleta , että Petra tekee enemmän kotitöitä, kun helppo työ. Matti tekee joka tapauksessa oman osansa kotitöistä, koska totta hemmetissä Matti tajuaa , ettei saa olla varastaa Petran aikaa.

Naiset ne niitä kotitöiden tekoa  vaatii niillä siisteys ja puhtaus vaatimuksilla ja kaikki sen tietävät että miehille riittäisi huomattavasti alempi siisteystaso mitä ihan joka nainen vaatii.

Älä yleistä.

Vierailija
1278/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NIin no näissä asioissa aina se vähemmän tienaava on sitä mieltä, että enemmän tienaava maksaa enemmän ellei jopa kaiken. Kyllä reiluinta on, että kulut menevät puoliksi, oli tulot sitten mitä tahansa. 

No mitenkäs ne jaetaan jos toinen vaikka menettää työpaikkansa tai on kotona hoitamassa lapsia?? Kannattaako hankkia sitten lapsiakaan kun ne äitiyspäivärahat on sen verta pieniä että äityli taitais nähdä suorastaan nälkää.

Vierailija
1279/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyykin alkaa itsekin ajattelemaan naisista että täytyy tuoda lisäarvoa ja etuja minulle kun eihän muuten saa suhteesta mitään kun kumppanuus elämän ylä ja alamäkiin ei enää nykypäivänä riitä alkuunkaan. 

Täytyy tosiaan muistaa että parisuhteen pitää tuoda lisä arvoa ja etuja pelkästään itselle että siihen kannattaa ryhtyä. Onneksi naisi

Nainen on sinulle ja kaltaisillesi pillureikä, ei muuta.

Vierailija
1280/1426 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin eronneena, pienituloisena yksinasujana ihmettelen, miten näillä parisuhteessa elävillä pienipalkkaisilla naisilla ei muka tulot riitä yhteisiin kuluihin osallistumiseen. Yksinasuessa 2000,- palkasta reilu puolet menee kuukausittain asumiseen, käyttörahaa jää n.800,-.

Jos asuisin yhdessä toisen kanssa vähän isommassa asunnossa josta maksaisin puolet, jäisi minulle yhtäkkiä 400,- enemmän käyttörahaa/kk. Lisäksi sähkö- ja nettilasku puolittuisivat, samoin kuin monet muutkin kulut kuten jonkun huonekalun tai kodinkoneen osto, satunnainen taksimatka tai vaikka hotelliyöpyminen.

Toki olisin ikionnellinen, jos tämä kuvitteellinen hyvätuloinen puolisoni haluaisi välillä kustantaa minut kanssaan matkalle tai tarjota teatteri-iltoja tai ravintolaillallisia. Ja taatusti tuntuisi hirveältä, jos jän harrastaisi näitä yksinään tai kavereittensa kanssa. Mutta tuskin me siinä tapauksessa mikään pariskunta oltaisiinkaan, jos mä en olis se ihminen, jonka kanssa mies haluaa aikaansa viettää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän