Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (20480)

19701/20480 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään outo päivä: aamiainen kahvia, lounas yksi pizzaviipale (yli jäänyt), päivällinen kaksi paahtoleipää kahdella paistetulla kananmunalla ja puolikkaalla öljyyn säilötyllä latva-artisokalla (saatu).

 

Oli työ ja tuska saada artisokkapurkki auki. Siinä on erilainen, korkeareunaisempi kansi kuin lasitölkeissä yleensä. Mun oiva kannenaukaisijani ei yltänyt siihen "hammastaan". Kuuma vesi lopulta auttoi.

 

Onpa isoja artisokkia, melkein nyrkin kokoisia, siksi vain puolikas. Eihän sitä meinannut saada purkista edes ulos, miten lie saatu sisään. On niitä vielä useampi.

Kampin Pimu

19702/20480 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimu, kuinka iso se artisokkapurkki oikein on?

Sulla oli kovin italialainen päivä... Älä hukkaa sitä öljyä 😂

(oikeasti, sitä voi käyttää moneen asiaan...)

Kiusa se on pienikin kiusa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19703/20480 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn aika ajoin muistuttamassa, että tehtävä on helppo, kun ostaa vain sellaisia ruoka-aineita, joiden kg-hinta on max 2 eur. Luonnollisesti osa tuotteista on halvempia, joten lisäksi on vara ostaa 6,99 eur kg lihaa tai papuja. tuossa kategoriassa on valinnanvaraa ja munia kanssa. Tällä hintasysteemillä jää kuin itsestään pois kalliit leivät ja leikkeleet sekä turhat pullat ja muut. Itse laihtuu mutta kukkaro ei.

Vierailija
19704/20480 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Jahas, omaa viestiä ei saa lainata.

 

Mistä kaupasta saa banaanin 5 sentillä?

 

Jätin merkkaamatta mitä olen mistäkin hankkinut.

"Ilmaisia" eli ruokajakelun kompostikasasta pelastettuja: valkosipulijuustoleipä, banaani, herkkusienet, perunat, jäävuorisalaatti.

Halvalla: pavut oli 4prk/1€ Prismassa joskus syksyllä, tortillat -30% tokmanni, tomaatti -50% tokmanni, karkit -50% tokmanni, coleslaw'n kaali tarjouksessa 0,69€/kg. Kokis 24plo/11,90€.

Jos selaat taaksepäin, niin taisin tiistaina hakea noita jämiä, siellä on se laskuperiaate. Jotain 15senttiä per tuote (esim. banaaniterttu), eli jos tertussa oli 5 banaania, niin yksi bansku 3senttiä, pyöristin viiteen.

Mä ostin banskuja joskus s-kaupan eiliset tähdet -laarista 2 kg 0,60. Juu juu oli osassa jo ruskeita pilkkuja, mutta en mä niitä kuorineen syö, toivottavasti ei muutkaan ;D

Kvinoaa en oo vielä tehnyt, saati maistanut. Hauska huomata, että on kuitenkin tuttu tuote.

-winner-

Vierailija
19705/20480 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jahas, menipä lainaus hassusti tuossa edellä. Ei kyllä koskaan tiedä mitä Vauvan lainaukset tekevät ;DDDD

-winner-

Vierailija
19706/20480 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pystyy jos haluaa. Joka toinen kk menee alle 100!/kk ja joka toisena sitten enemmän kun näen kavereita ja käydään ravintoloissa. Ei toki ole pakolliset nuo ravintolakäynnit tai että kanan jauhelihan sijaan ostankin poronkäristystä kotiin. Varsinkaan jos ahmin sen kerralla enkä jaa vaikka lihamääriä 50g/päivä tms. Lihoja tai kalliita raaka-arvoja voi aina korvata halvemmilla ja määritellä itse sen ruoka-annoksensa hinnan.

Mut joo pystyy, mut mun ei oo pakko. Lomalla syön aina ravintoloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
19707/20480 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jahas, menipä lainaus hassusti tuossa edellä. Ei kyllä koskaan tiedä mitä Vauvan lainaukset tekevät ;DDDD

-winner-

 

Liika ennustettavuus tekisi elämästä tylsää ;-D

Kiusa se on pienikin kiusa

19708/20480 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Pimu, kuinka iso se artisokkapurkki oikein on?

Sulla oli kovin italialainen päivä... Älä hukkaa sitä öljyä 😂

(oikeasti, sitä voi käyttää moneen asiaan...)

 

No ehkä mä vähän liioittelin mut isoja kokonaisia ne on. Reilun puolen kilon tölkki, 530 grammaa näemmä.

Kampin Pimu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19709/20480 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi minkä teit! Oli artisokkahimo jo viikko sitten, ja nyt se vaan kasvaa....

 

-tarinankertoja-

Vierailija
19710/20480 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://tradingeconomics.com/commodity/cocoa

"StoneX ennusti tammikuun lopulla  287 000 tonnia kaakaon maailmanlaajuiseksi ylijäämäksi satovuodelle 2025/26 ja 267 000 tonnia ylijäämäksi satovuodelle 2026/27. Norsunluurannikon viljelijät totesivat, että maaperän kosteus oli riittävä, ja tulevien sateiden odotettiin vahvistavan satoa ja auttavan korkealaatuisten kaakaopapujen tuotannossa. He kuitenkin ilmaisivat huolensa siitä, että huonot varastointiolosuhteet vaikuttivat papujen laatuun, ja jotkut epäröivät korjata kypsiä palkoja pelätessään maksujen jäämistä."

Nyt on kaakao halpaa, se on taas halventunut. Taitaa osa kaakaopavuista jäädä peltoon mätänemään, kun länsimainen markkinatalous ei salli hintojen normaalia laskua kaakaotuotteissa, vaikka raaka-aineet halventuneet pysyvästi. Mutta kyllä se romahdus tulee sieltä jossakin vaiheessa, vaikka Fazer toivoisi varmaan voivansa puolittaa suklaalevyjensä kokoa, ja nelinkertaistaa hintansa (2x on jo tapahtunut, mutta shrinkflaatiossa on vielä tekemistä) 😄.

T. Lidl-mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19711/20480 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käyn aika ajoin muistuttamassa, että tehtävä on helppo, kun ostaa vain sellaisia ruoka-aineita, joiden kg-hinta on max 2 eur. Luonnollisesti osa tuotteista on halvempia, joten lisäksi on vara ostaa 6,99 eur kg lihaa tai papuja. tuossa kategoriassa on valinnanvaraa ja munia kanssa. Tällä hintasysteemillä jää kuin itsestään pois kalliit leivät ja leikkeleet sekä turhat pullat ja muut. Itse laihtuu mutta kukkaro ei.

 

Kertoisit ennemmin mitä syöt, niin kuin aloituksessa pyydetään. 

19712/20480 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakao ei varsinaisesti voi mädäntyä peltoon, koska se kasvaa puussa, se on hedelmä (ja kaakaopavut niitä siemeniä hedelmän sisällä siis). Mut pilaantuuhan se, jos ei sitä korjata pois. Ja pilaantuu, jos sitä ei kuivata ja käsitellä eteenpäin.

Kaakao on yksi sääherkkä viljelykasvi. Ilmastonmuutos vaarantaa kaakaonviljelyä, myös siksi, että kasvituholaiset ja kasvitaudit yleistyvät.

Että loppujen lopuksi aina käy huonosti.

Kiusa se on pienikin kiusa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19713/20480 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://tradingeconomics.com/commodity/cocoa

"StoneX ennusti tammikuun lopulla  287 000 tonnia kaakaon maailmanlaajuiseksi ylijäämäksi satovuodelle 2025/26 ja 267 000 tonnia ylijäämäksi satovuodelle 2026/27. Norsunluurannikon viljelijät totesivat, että maaperän kosteus oli riittävä, ja tulevien sateiden odotettiin vahvistavan satoa ja auttavan korkealaatuisten kaakaopapujen tuotannossa. He kuitenkin ilmaisivat huolensa siitä, että huonot varastointiolosuhteet vaikuttivat papujen laatuun, ja jotkut epäröivät korjata kypsiä palkoja pelätessään maksujen jäämistä."

Nyt on kaakao halpaa, se on taas halventunut. Taitaa osa kaakaopavuista jäädä peltoon mätänemään, kun länsimainen markkinatalous ei salli hintojen normaalia laskua kaakaotuotteissa, vaikka raaka-aineet halventuneet pysyvästi. Mutta kyllä se romahdus tulee sieltä jossakin vaiheessa, vaikka Fazer toivoisi varmaan voivansa puolittaa suklaalevyjensä kokoa, ja nelinkertaistaa hin

 

Halvalle suklaalle ei ole mitään tarvetta. Jos joku välttämättä haluaa mättää sitä naamaansa kilokaupalla niin maksakoot sen hinnan mitä siitä pyydetään. Ne joille suklaa ei ole päivittäinen ruoka-aines vaan satunnainen herkku (kuten sen pitäisikin olla) kykenevät kyllä maksamaan siitä pari kolme euroa. 

Olisi vain hyvä että monet kaakaoviljelmät tulisivat kannattamattomiksi siinä määrin että viljely lopetettaisiin. Säästyisi monet lapset lapsityövoimalta ja sademetsät turhan päiväisiltä hakkuilta länsimaalaisten kermaperseiden takia. 

Kannatan Suomeen myös sokeri- ja makeutusaineveroa. 

Vierailija
19714/20480 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärkele mikä viadolorosa taas oli kaupass (prismassa) käynti. Porukkaa enemmän kuin ruuhkaksi asti käytävillä ja hyllyjen edessä tukkona, Rääkyviä kakaroita enemmän kuin laki sallii....vtutti,väsytti ja nälätti työviikon ja työpäivän jälkeen. Ei yhtään hotsittanut punaisia lappuja metsästää. Rahaa meni 30e, mutta taas on ruokaa viikonlopun ja tulevan arkiviikon tarpeisiin. Huomenna ja sunnuntaina kokkailu ja meal preppaus päivät.

Ostoskorissa: peruna-sipuli -pakastetta, kinkkusuikaleita,ruokakermaa. Kananmunaa,maitoa, pastaa tomaattimurskaa, sipulia, valkosipulia. Porkkanaa,selleriä, kurkkua, ruisleipää. Nyhtökauraa,juustoraastetta. Pakaste Sei, pakaste BroccoliMix, Pakaste parsakaali, pakaste pinaatti, maapähkinöitä...

Lisäksi hyödynnetään kuivakaapin antimia, jauhoja,kaurahiutaleita,linssejä, soijarouhetta, mausteet,öljyt,yms...helmikuussa mennyt vähän yli 60€, Hintsusti kun käy kaupoilla niin voisi päästä jopa satasen pintaan, todennäköisemmin kuitenkin 120€ ruokakulut odotettavissa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
19715/20480 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärkele mikä viadolorosa taas oli kaupass (prismassa) käynti. Porukkaa enemmän kuin ruuhkaksi asti käytävillä ja hyllyjen edessä tukkona, Rääkyviä kakaroita enemmän kuin laki sallii....vtutti,väsytti ja nälätti työviikon ja työpäivän jälkeen. Ei yhtään hotsittanut punaisia lappuja metsästää. Rahaa meni 30e, mutta taas on ruokaa viikonlopun ja tulevan arkiviikon tarpeisiin. Huomenna ja sunnuntaina kokkailu ja meal preppaus päivät.

Ostoskorissa: peruna-sipuli -pakastetta, kinkkusuikaleita,ruokakermaa. Kananmunaa,maitoa, pastaa tomaattimurskaa, sipulia, valkosipulia. Porkkanaa,selleriä, kurkkua, ruisleipää. Nyhtökauraa,juustoraastetta. Pakaste Sei, pakaste BroccoliMix, Pakaste parsakaali, pakaste pinaatti, maapähkinöitä...

Lisäksi hyödynnetään kuivakaapin antimia, jauhoja,kaurahiutaleita,linssejä, soijarouhetta, mausteet,öljyt,yms...helmikuussa mennyt vähän yli 60€, Hintsusti kun käy kaupoilla niin voisi päästä jopa satasen pi...

 

Huomenna on ystävänpäivä, niin se varmaan lisäsi sitä kaaosta kaupassa. En enää käy perjantai-iltapäivisin kaupassa ellei ole aivan välttämätön pakko. Ymmärrän sun tuskan tie-kokemusta.

 

Kiusa se on pienikin kiusa

19716/20480 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala juustovalkosipulileipää, hummusta ja teetä. 0,50€.

Lounas perunamuusia ja paistettua makkaraa sekä pakastekasviksia jääkaapista. 1€? Juustowilhelmi ei selvästikään ole nuorison lempimakkaraa.

Välipalana banaani, 0,05€.

Iltaruokana täytetty chiabatta-sämpylä; pannulla "paahdettuja" kikherneitä, jäävuorisalaattia, tomaattia, juustoa ja majoneesia. Sämpylä 0,05€, kikherneet noin 0,33€, salaatille en laske edes hintaa, tomaatti ehkä 0,05€, juusto 0,10€, majoneesi 0,05€. Kokista pullo koska antaa mennä kun on alamäki. Yhteensä 1,10€

Alle kolmen euron päivä tänäänkin, varmaan aika reilustikin alle, jos laskisin tiukasti.

(ja kikherneet on ostettu ennen joulua Prismasta tarjouksesta kolme pikkupurkkia eurolla, bonduellen tuote - saatoin ostaa niitä aika paljon...)

Muu perhe testasi Sopu-pyöryköitä (italiaversio), punalaputettuja tietenkin... Oli eilen Prismassa.

 

Huomenna pitäisi kuulemma vihdoinviimein saada hodareita, olen yrittänyt viivytellä niiden kanssa. Ehkä kostoksi keitän aamulla viisi litraa kaurapuuroa. tai sit en.

Miesten vapaaohjelma vuorossa olympialaisissa. Yleveroa maksan, niin kannattaahan se hyödyntää.

Kiusa se on pienikin kiusa

19717/20480 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaustoiminto on onneton, joten ilman.

Erityiseen ruuhkaan ruokakaupassa just tänä perjantaina voi vaikuttaa Sken jo mainitsena ystävänpäivä, olympialaiset ja täällä etelässä nyt alkanut lasten hiihtolomaviikko. Kaikki yhdessä sumassa.

Paakarit muuten manasivat kun on kaikki yhteen syssyyn: Runeberginpäivä, ystävänpäivä ja laskiainen. Ei tullut heidän mielestään tarpeeksi pitkiä sesonkeja kullekin herkulle. 

Kampin Pimu

Vierailija
19718/20480 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubessa myös joni7-9 tekee viikottain sapuskaa alle 5€. Kaikenlaista sitä saa Vitosella tehtyä. Usein annoksen hintana euron pintaan tai jopa alle. Noilla resepteillähän pääsisi kohtalaisen helposti 100€/kk budjettiin!

19719/20480 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtubessa myös joni7-9 tekee viikottain sapuskaa alle 5€. Kaikenlaista sitä saa Vitosella tehtyä. Usein annoksen hintana euron pintaan tai jopa alle. Noilla resepteillähän pääsisi kohtalaisen helposti 100€/kk budjettiin!

 

Eli ymmärsinkö oikein, että hän kokkaa ruokaa, joka maksaa 5€, ja siitä sitten saa 3-6 annosta?

 

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
19720/20480 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Youtubessa myös joni7-9 tekee viikottain sapuskaa alle 5€. Kaikenlaista sitä saa Vitosella tehtyä. Usein annoksen hintana euron pintaan tai jopa alle. Noilla resepteillähän pääsisi kohtalaisen helposti 100€/kk budjettiin!

 

Eli ymmärsinkö oikein, että hän kokkaa ruokaa, joka maksaa 5€, ja siitä sitten saa 3-6 annosta?

 

Juurikin näin. Ihan simppeliä perussafkaa. Ilman kikkailuja ja punalappuja