Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (20480)
Pimu, kuinka iso se artisokkapurkki oikein on?
Sulla oli kovin italialainen päivä... Älä hukkaa sitä öljyä 😂
(oikeasti, sitä voi käyttää moneen asiaan...)
Kiusa se on pienikin kiusa
käyn aika ajoin muistuttamassa, että tehtävä on helppo, kun ostaa vain sellaisia ruoka-aineita, joiden kg-hinta on max 2 eur. Luonnollisesti osa tuotteista on halvempia, joten lisäksi on vara ostaa 6,99 eur kg lihaa tai papuja. tuossa kategoriassa on valinnanvaraa ja munia kanssa. Tällä hintasysteemillä jää kuin itsestään pois kalliit leivät ja leikkeleet sekä turhat pullat ja muut. Itse laihtuu mutta kukkaro ei.
S k e kirjoitti:
Jahas, omaa viestiä ei saa lainata.
Mistä kaupasta saa banaanin 5 sentillä?
Jätin merkkaamatta mitä olen mistäkin hankkinut.
"Ilmaisia" eli ruokajakelun kompostikasasta pelastettuja: valkosipulijuustoleipä, banaani, herkkusienet, perunat, jäävuorisalaatti.
Halvalla: pavut oli 4prk/1€ Prismassa joskus syksyllä, tortillat -30% tokmanni, tomaatti -50% tokmanni, karkit -50% tokmanni, coleslaw'n kaali tarjouksessa 0,69€/kg. Kokis 24plo/11,90€.
Jos selaat taaksepäin, niin taisin tiistaina hakea noita jämiä, siellä on se laskuperiaate. Jotain 15senttiä per tuote (esim. banaaniterttu), eli jos tertussa oli 5 banaania, niin yksi bansku 3senttiä, pyöristin viiteen.
Mä ostin banskuja joskus s-kaupan eiliset tähdet -laarista 2 kg 0,60. Juu juu oli osassa jo ruskeita pilkkuja, mutta en mä niitä kuorineen syö, toivottavasti ei muutkaan ;D
Kvinoaa en oo vielä tehnyt, saati maistanut. Hauska huomata, että on kuitenkin tuttu tuote.
-winner-
jahas, menipä lainaus hassusti tuossa edellä. Ei kyllä koskaan tiedä mitä Vauvan lainaukset tekevät ;DDDD
-winner-
No pystyy jos haluaa. Joka toinen kk menee alle 100!/kk ja joka toisena sitten enemmän kun näen kavereita ja käydään ravintoloissa. Ei toki ole pakolliset nuo ravintolakäynnit tai että kanan jauhelihan sijaan ostankin poronkäristystä kotiin. Varsinkaan jos ahmin sen kerralla enkä jaa vaikka lihamääriä 50g/päivä tms. Lihoja tai kalliita raaka-arvoja voi aina korvata halvemmilla ja määritellä itse sen ruoka-annoksensa hinnan.
Mut joo pystyy, mut mun ei oo pakko. Lomalla syön aina ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
jahas, menipä lainaus hassusti tuossa edellä. Ei kyllä koskaan tiedä mitä Vauvan lainaukset tekevät ;DDDD
-winner-
Liika ennustettavuus tekisi elämästä tylsää ;-D
Kiusa se on pienikin kiusa
S k e kirjoitti:
Pimu, kuinka iso se artisokkapurkki oikein on?
Sulla oli kovin italialainen päivä... Älä hukkaa sitä öljyä 😂
(oikeasti, sitä voi käyttää moneen asiaan...)
No ehkä mä vähän liioittelin mut isoja kokonaisia ne on. Reilun puolen kilon tölkki, 530 grammaa näemmä.
Kampin Pimu
Voi minkä teit! Oli artisokkahimo jo viikko sitten, ja nyt se vaan kasvaa....
-tarinankertoja-
https://tradingeconomics.com/commodity/cocoa
"StoneX ennusti tammikuun lopulla 287 000 tonnia kaakaon maailmanlaajuiseksi ylijäämäksi satovuodelle 2025/26 ja 267 000 tonnia ylijäämäksi satovuodelle 2026/27. Norsunluurannikon viljelijät totesivat, että maaperän kosteus oli riittävä, ja tulevien sateiden odotettiin vahvistavan satoa ja auttavan korkealaatuisten kaakaopapujen tuotannossa. He kuitenkin ilmaisivat huolensa siitä, että huonot varastointiolosuhteet vaikuttivat papujen laatuun, ja jotkut epäröivät korjata kypsiä palkoja pelätessään maksujen jäämistä."
Nyt on kaakao halpaa, se on taas halventunut. Taitaa osa kaakaopavuista jäädä peltoon mätänemään, kun länsimainen markkinatalous ei salli hintojen normaalia laskua kaakaotuotteissa, vaikka raaka-aineet halventuneet pysyvästi. Mutta kyllä se romahdus tulee sieltä jossakin vaiheessa, vaikka Fazer toivoisi varmaan voivansa puolittaa suklaalevyjensä kokoa, ja nelinkertaistaa hintansa (2x on jo tapahtunut, mutta shrinkflaatiossa on vielä tekemistä) 😄.
T. Lidl-mies
Vierailija kirjoitti:
käyn aika ajoin muistuttamassa, että tehtävä on helppo, kun ostaa vain sellaisia ruoka-aineita, joiden kg-hinta on max 2 eur. Luonnollisesti osa tuotteista on halvempia, joten lisäksi on vara ostaa 6,99 eur kg lihaa tai papuja. tuossa kategoriassa on valinnanvaraa ja munia kanssa. Tällä hintasysteemillä jää kuin itsestään pois kalliit leivät ja leikkeleet sekä turhat pullat ja muut. Itse laihtuu mutta kukkaro ei.
Kertoisit ennemmin mitä syöt, niin kuin aloituksessa pyydetään.
Kaakao ei varsinaisesti voi mädäntyä peltoon, koska se kasvaa puussa, se on hedelmä (ja kaakaopavut niitä siemeniä hedelmän sisällä siis). Mut pilaantuuhan se, jos ei sitä korjata pois. Ja pilaantuu, jos sitä ei kuivata ja käsitellä eteenpäin.
Kaakao on yksi sääherkkä viljelykasvi. Ilmastonmuutos vaarantaa kaakaonviljelyä, myös siksi, että kasvituholaiset ja kasvitaudit yleistyvät.
Että loppujen lopuksi aina käy huonosti.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
https://tradingeconomics.com/commodity/cocoa
"StoneX ennusti tammikuun lopulla 287 000 tonnia kaakaon maailmanlaajuiseksi ylijäämäksi satovuodelle 2025/26 ja 267 000 tonnia ylijäämäksi satovuodelle 2026/27. Norsunluurannikon viljelijät totesivat, että maaperän kosteus oli riittävä, ja tulevien sateiden odotettiin vahvistavan satoa ja auttavan korkealaatuisten kaakaopapujen tuotannossa. He kuitenkin ilmaisivat huolensa siitä, että huonot varastointiolosuhteet vaikuttivat papujen laatuun, ja jotkut epäröivät korjata kypsiä palkoja pelätessään maksujen jäämistä."
Nyt on kaakao halpaa, se on taas halventunut. Taitaa osa kaakaopavuista jäädä peltoon mätänemään, kun länsimainen markkinatalous ei salli hintojen normaalia laskua kaakaotuotteissa, vaikka raaka-aineet halventuneet pysyvästi. Mutta kyllä se romahdus tulee sieltä jossakin vaiheessa, vaikka Fazer toivoisi varmaan voivansa puolittaa suklaalevyjensä kokoa, ja nelinkertaistaa hin
Halvalle suklaalle ei ole mitään tarvetta. Jos joku välttämättä haluaa mättää sitä naamaansa kilokaupalla niin maksakoot sen hinnan mitä siitä pyydetään. Ne joille suklaa ei ole päivittäinen ruoka-aines vaan satunnainen herkku (kuten sen pitäisikin olla) kykenevät kyllä maksamaan siitä pari kolme euroa.
Olisi vain hyvä että monet kaakaoviljelmät tulisivat kannattamattomiksi siinä määrin että viljely lopetettaisiin. Säästyisi monet lapset lapsityövoimalta ja sademetsät turhan päiväisiltä hakkuilta länsimaalaisten kermaperseiden takia.
Kannatan Suomeen myös sokeri- ja makeutusaineveroa.
Pärkele mikä viadolorosa taas oli kaupass (prismassa) käynti. Porukkaa enemmän kuin ruuhkaksi asti käytävillä ja hyllyjen edessä tukkona, Rääkyviä kakaroita enemmän kuin laki sallii....vtutti,väsytti ja nälätti työviikon ja työpäivän jälkeen. Ei yhtään hotsittanut punaisia lappuja metsästää. Rahaa meni 30e, mutta taas on ruokaa viikonlopun ja tulevan arkiviikon tarpeisiin. Huomenna ja sunnuntaina kokkailu ja meal preppaus päivät.
Ostoskorissa: peruna-sipuli -pakastetta, kinkkusuikaleita,ruokakermaa. Kananmunaa,maitoa, pastaa tomaattimurskaa, sipulia, valkosipulia. Porkkanaa,selleriä, kurkkua, ruisleipää. Nyhtökauraa,juustoraastetta. Pakaste Sei, pakaste BroccoliMix, Pakaste parsakaali, pakaste pinaatti, maapähkinöitä...
Lisäksi hyödynnetään kuivakaapin antimia, jauhoja,kaurahiutaleita,linssejä, soijarouhetta, mausteet,öljyt,yms...helmikuussa mennyt vähän yli 60€, Hintsusti kun käy kaupoilla niin voisi päästä jopa satasen pintaan, todennäköisemmin kuitenkin 120€ ruokakulut odotettavissa :(
Vierailija kirjoitti:
Pärkele mikä viadolorosa taas oli kaupass (prismassa) käynti. Porukkaa enemmän kuin ruuhkaksi asti käytävillä ja hyllyjen edessä tukkona, Rääkyviä kakaroita enemmän kuin laki sallii....vtutti,väsytti ja nälätti työviikon ja työpäivän jälkeen. Ei yhtään hotsittanut punaisia lappuja metsästää. Rahaa meni 30e, mutta taas on ruokaa viikonlopun ja tulevan arkiviikon tarpeisiin. Huomenna ja sunnuntaina kokkailu ja meal preppaus päivät.
Ostoskorissa: peruna-sipuli -pakastetta, kinkkusuikaleita,ruokakermaa. Kananmunaa,maitoa, pastaa tomaattimurskaa, sipulia, valkosipulia. Porkkanaa,selleriä, kurkkua, ruisleipää. Nyhtökauraa,juustoraastetta. Pakaste Sei, pakaste BroccoliMix, Pakaste parsakaali, pakaste pinaatti, maapähkinöitä...
Lisäksi hyödynnetään kuivakaapin antimia, jauhoja,kaurahiutaleita,linssejä, soijarouhetta, mausteet,öljyt,yms...helmikuussa mennyt vähän yli 60€, Hintsusti kun käy kaupoilla niin voisi päästä jopa satasen pi...
Huomenna on ystävänpäivä, niin se varmaan lisäsi sitä kaaosta kaupassa. En enää käy perjantai-iltapäivisin kaupassa ellei ole aivan välttämätön pakko. Ymmärrän sun tuskan tie-kokemusta.
Kiusa se on pienikin kiusa
Aamupala juustovalkosipulileipää, hummusta ja teetä. 0,50€.
Lounas perunamuusia ja paistettua makkaraa sekä pakastekasviksia jääkaapista. 1€? Juustowilhelmi ei selvästikään ole nuorison lempimakkaraa.
Välipalana banaani, 0,05€.
Iltaruokana täytetty chiabatta-sämpylä; pannulla "paahdettuja" kikherneitä, jäävuorisalaattia, tomaattia, juustoa ja majoneesia. Sämpylä 0,05€, kikherneet noin 0,33€, salaatille en laske edes hintaa, tomaatti ehkä 0,05€, juusto 0,10€, majoneesi 0,05€. Kokista pullo koska antaa mennä kun on alamäki. Yhteensä 1,10€
Alle kolmen euron päivä tänäänkin, varmaan aika reilustikin alle, jos laskisin tiukasti.
(ja kikherneet on ostettu ennen joulua Prismasta tarjouksesta kolme pikkupurkkia eurolla, bonduellen tuote - saatoin ostaa niitä aika paljon...)
Muu perhe testasi Sopu-pyöryköitä (italiaversio), punalaputettuja tietenkin... Oli eilen Prismassa.
Huomenna pitäisi kuulemma vihdoinviimein saada hodareita, olen yrittänyt viivytellä niiden kanssa. Ehkä kostoksi keitän aamulla viisi litraa kaurapuuroa. tai sit en.
Miesten vapaaohjelma vuorossa olympialaisissa. Yleveroa maksan, niin kannattaahan se hyödyntää.
Kiusa se on pienikin kiusa
Lainaustoiminto on onneton, joten ilman.
Erityiseen ruuhkaan ruokakaupassa just tänä perjantaina voi vaikuttaa Sken jo mainitsena ystävänpäivä, olympialaiset ja täällä etelässä nyt alkanut lasten hiihtolomaviikko. Kaikki yhdessä sumassa.
Paakarit muuten manasivat kun on kaikki yhteen syssyyn: Runeberginpäivä, ystävänpäivä ja laskiainen. Ei tullut heidän mielestään tarpeeksi pitkiä sesonkeja kullekin herkulle.
Kampin Pimu
Youtubessa myös joni7-9 tekee viikottain sapuskaa alle 5€. Kaikenlaista sitä saa Vitosella tehtyä. Usein annoksen hintana euron pintaan tai jopa alle. Noilla resepteillähän pääsisi kohtalaisen helposti 100€/kk budjettiin!
Vierailija kirjoitti:
Youtubessa myös joni7-9 tekee viikottain sapuskaa alle 5€. Kaikenlaista sitä saa Vitosella tehtyä. Usein annoksen hintana euron pintaan tai jopa alle. Noilla resepteillähän pääsisi kohtalaisen helposti 100€/kk budjettiin!
Eli ymmärsinkö oikein, että hän kokkaa ruokaa, joka maksaa 5€, ja siitä sitten saa 3-6 annosta?
Kiusa se on pienikin kiusa
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Youtubessa myös joni7-9 tekee viikottain sapuskaa alle 5€. Kaikenlaista sitä saa Vitosella tehtyä. Usein annoksen hintana euron pintaan tai jopa alle. Noilla resepteillähän pääsisi kohtalaisen helposti 100€/kk budjettiin!
Eli ymmärsinkö oikein, että hän kokkaa ruokaa, joka maksaa 5€, ja siitä sitten saa 3-6 annosta?
Juurikin näin. Ihan simppeliä perussafkaa. Ilman kikkailuja ja punalappuja
Tänään outo päivä: aamiainen kahvia, lounas yksi pizzaviipale (yli jäänyt), päivällinen kaksi paahtoleipää kahdella paistetulla kananmunalla ja puolikkaalla öljyyn säilötyllä latva-artisokalla (saatu).
Oli työ ja tuska saada artisokkapurkki auki. Siinä on erilainen, korkeareunaisempi kansi kuin lasitölkeissä yleensä. Mun oiva kannenaukaisijani ei yltänyt siihen "hammastaan". Kuuma vesi lopulta auttoi.
Onpa isoja artisokkia, melkein nyrkin kokoisia, siksi vain puolikas. Eihän sitä meinannut saada purkista edes ulos, miten lie saatu sisään. On niitä vielä useampi.
Kampin Pimu