Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miten monta kertaa käy kaupassa kuukaudessa. Jos käy kaksi - kolme kertaa kaupassa niin ostaa kerralla enemmän - tulee heräteostoksia vähemmän. Ostaa laputettuja (30-50% ale) ja laittaa osan pakkaseen. Tekee ruoat itse ja enemmän kerralla, joista osan voi pakastaa.
Ehkä harvoin kaupassa käynti kannattaa jos pelkää tekevänsä (turhia) heräteostoksia. Itse käyn usemman kerran viikossa, usein iltalenkin ohessa ja aika usein tarttuu jotain "sopivaa" mukaan. Päivän leipää puoleen hintaan, hevi-osaston hävikkejä, satunnaista punalappua (niiden kanssa olen aika valikoiva). Oma motto on, mitä useammin käy sitä suuremmat mahdollisuudet osua oikeaan aikaan paikalle :D Samalla tulee askelia ja hyötyliikuntaa.
Tuo varmaan ok joillekin, riippuu tilanteesta ja kaupoista. Minulle ei sovi - tiedän milloin lähikaupoissa on parhaat mahdollisuudet ja keskitän käyntini niihin päiviin. Kaksi vaihtoehtoa viikossa. Yleensä saan mitä tarvitsen, enkä kehtaisikaan käydä kaupassa ostamatta mitään.
Yo ei ole arvostelua vaan kuvaus omasta tilanteestani.
Että mitä syöt päivän aikana:
Aamu: kahvia, maitoa, ja vaihtelevasti leipää ja margariinia tai puuroa ja marjoja, joskus pullaa tai piirakkaa tai sämpylä, jos olen leiponut.
Lounas: kotiruokaa, kuten jauheliha/makkara/kalakeittoa tai makaroni- tai kaalilaatikkoa tai porkkana/pinaattilettuja tai jonkin ruokaisan peltipiirakan pala. Lisukkeeksi kaalisalaattia, puolukkahilloa tai keiton kanssa leipää tai sämpylä.
Välipala: hedelmä tai joskus jokin kiisseli tai uuniomenaa
Päivällinen: perunoita/pastaa/riisiä ja kanaa/kalaa/lihapullia/kalapullia, salaattia tai raastetta.
Iltapala: leipää tai sämpylä ja margariinia, teetä.
En osta juuri koskaan täyslihaa enkä kalaa. Minun naapuri onkii kaloja, se on hänelle mieluinen harrastus, ja saan häneltä kaloja. Hän saa minulta omenoita ja raparperiä. Minulla on kolme omenapuuta, ja pakastan omenalohkoja myös talveksi, niin saa uuniomenaa ja omenapiirakkaa. En osta koskaan mitään kalliita hedelmiä. Kahvia kuluu yksi paketti kuukaudessa.
Asun nykyään pikkukaupungissa. Omakotitalossa elämä on kokonaisuutena paljon halvempaa kuin ennen kun asuin vuokralla kerrostalossa. Asumiskulut kaikkineen on noin 400 e/kk ja ruokaan menee noin 100 e/kk. Mutta eihän tätä elämää voi verratakaan entiseen kaksioelämään.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu tätä ketjua lukiessa, että kun joku satasella kuussa pärjäävä kertoo mitä hän syö, niin välittömästi tulee joku vänkäämään vastaan. No kerron nyt kuitenkin, mitä minä esimerkiksi syön. Enkä tarkoita että jokaisen pitäisi tehdä samoin, joten älkää vängätkö.
Aamulla: kahvia, maitoa, itse leivottua pullaa, appelsiini
Lounaaksi: paistettuja ahvenfileitä, perunamuusia, vihreää salaattia, vinegrettikastike (kyllä, on itse ongittuja kaloja, sain pilkillä 2 kg ahvenia, riittää moneksi päiväksi ja menee pakasteeseenkin)
Välipalaksi: omena, ruisleipää, margariinia
Päivälliseksi: paistettua riisiä, kanaa, valkosipulia, sipulia ja wokkivihanneksia (1/3 wokkipussista, 1 broilerinkoiven lihat, eiliset riisin jämät)
Iltapalaksi: teetä, Maisku
Hyvin samanlainen ruokalista oli minulla tänään. Ero oli että minulla nuo pääateriat oli toisin päin, lounaalla eilisen kanawokin ja riisin loput ja iltapäivällä perunamuusia ja kalaa, eikä ollut paistettuja ahvenfileitä, vaan ahvenista tehtyjä kalapullia.
Alle 100 e/kk menee ruokaan. Mitä nuo ihmiset oikein syö, joilla menee 400 euroa?
Mä syön ihan tavallista ruokaa, paitsi lihaa en syö juuri koskaan. Liha on kallista eikä sitä edes ole terveellistä syödä kovin usein. Suurimman osan ruuasta ostan kaupasta ja jonkin verran kerään marjoja, sieniä ja nokkosia. Minulla on tavallinen jääkaappi-pakastin.
Mulla kasvaa ihan omat raparperit ja marjapuskat. Mustikkametsä on vieressä. Mun marjat ei maksa kuin keräämisen ilon. Syön paljon kananmunia, just oli kaupassa 50 centtiä rasia kun päiväys oli menossa. Ne säilyy viikkoja sen jälkeenkin. Leipää haen tehtaanmyymälästä halvimmillaan 20 centtiä pussi. Leivän päällä margariinia, joskus juustoa ja maustekurkkua joka on itse tehtyä.
Käytän pakastevihanneksia, ostan kaiken tarjouksesta tai laputettuna. En juo kahvia.
Skelle :peukku: täältä! Vaikka ollaan eri elämän tilanteissa täysin niin silti paljolti samanlaisia.
Aamupalalla tänään kaurapuuroa omenasoseen kanssa ja teetä
Välipala näkkäriä levitteellä, teetä ja banaani
Ruokana tein chili sin carnea jossa tomaattimurskaa, kuullotettua sipulia ja porkkanaa, valkoisia papuja tomaattikastikkeessa ja coleslawta
Iltapalalla poppareita ja jääteetä
Apt siis kirjoitti viestin 1847.
Kysymys Ske (ja muut), oletteko ikinä tehneet kuivatuista kaupan herneistä pihvejä?? Olen itse mutta en ole saanut niistä ns makoisia vaikka niitä kyllä syö.. Kaapissa olisi moisia herneitä, ja lähinnä nyt se jos niille löytyisi joku "salainen mausteosa"
Olen laittanut herneet likoon edellisenä iltana, seuraavana päivänä murskannut ne ja perään curryssä kuullotettua sipulia ja porkkanaa raasteena ja sotkenut massat keskenään, kananmuna perään ja paistanut lettumaisia pihvejä. Mikä näissä toimisi? Kun kaipaa sinappimaista potkua?? Cayennejauhe on mun makuun liian tujua tähän koska tykkään syödä pihvit perunan/ -muusin kanssa, peittää sen maun.
Pariisissa viljelijöiden protesteja. Pariisia saarretaan. Suomi vaikenee
Vierailija kirjoitti:
Mulla kasvaa ihan omat raparperit ja marjapuskat. Mustikkametsä on vieressä. Mun marjat ei maksa kuin keräämisen ilon. Syön paljon kananmunia, just oli kaupassa 50 centtiä rasia kun päiväys oli menossa. Ne säilyy viikkoja sen jälkeenkin. Leipää haen tehtaanmyymälästä halvimmillaan 20 centtiä pussi. Leivän päällä margariinia, joskus juustoa ja maustekurkkua joka on itse tehtyä.
Käytän pakastevihanneksia, ostan kaiken tarjouksesta tai laputettuna. En juo kahvia.
En kyllä ymmärrä näitä juttuja. Syöt siis mustikoita, marjoja ja raparpereja, joilla korvaat ruokaasi? Ja kerrotko että huimaako, koska jotain muistihäiriöitä tämä kaloriton ruokavaliosi on selvästi aiheuttanut, koska jankkaat täällä koko ajan samoja asioita. Onko siellä siskon perunakellarissa hometta?
Meillä menee n. 400e kolmen hengen ruokiin. Meillä on yksi ylimääräinen jääkaappi täynnä itse säilöttyjä vihanneksia ja mehuja (jääkaappi ilmaiseksi torista) ja yksi pakastin täynnä marjoja, sieniä ja ja soseita. Niillä säästää paljon rahaa ja on aivan taivaallista syödä villivadelmia ja mustikkaa aamupuurossa ja käyttää omista tomaateista tehtyä murskaa ruoanlaittoon. Sieniä syödään viikottain, eilen lounaalla oli kantarelleja pyttipannussa ja tänään pyörykäiden kanssa suppilovahverokastiketta.
Haaveissa on kellari, jossa säilyisi omat juurekset.
Syödään kasvisruokaa, pääosin papuja (itse keittäen kuivista!), soijarouhetta, linssejä ja herneitä sekä tofua. Kaikki viljat täysjyvänä. Pähkinöitä ja siemeniä tarjouksista. Proteiinien kilohinta jää edulliseksi. Ei osteta eineksiä. Ruisleivät tehtaanmyymälästä, vaaleat leivät ja näkkärit tehdään itse.
Edullinen mutta terveellinen syöminen vie aikaa. Itselle se on vähän harrastuskin. Kuuntelen podcastia tai äänikirjaa ja sitten kokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pariisissa viljelijöiden protesteja. Pariisia saarretaan. Suomi vaikenee
Mistä saa nuo tiedot? Pariisin ystävänä olen kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Apt siis kirjoitti viestin 1847.
Kysymys Ske (ja muut), oletteko ikinä tehneet kuivatuista kaupan herneistä pihvejä?? Olen itse mutta en ole saanut niistä ns makoisia vaikka niitä kyllä syö.. Kaapissa olisi moisia herneitä, ja lähinnä nyt se jos niille löytyisi joku "salainen mausteosa"
Olen laittanut herneet likoon edellisenä iltana, seuraavana päivänä murskannut ne ja perään curryssä kuullotettua sipulia ja porkkanaa raasteena ja sotkenut massat keskenään, kananmuna perään ja paistanut lettumaisia pihvejä. Mikä näissä toimisi? Kun kaipaa sinappimaista potkua?? Cayennejauhe on mun makuun liian tujua tähän koska tykkään syödä pihvit perunan/ -muusin kanssa, peittää sen maun.
Herneistä en olekaan tehnyt pihvejä.
Mähän vannon valkosipulin nimiin, se toimii falafeleissäkin hyvin.
Mut toi porkkana+sipuli+herne on aika makea yhdistelmä, se ehkä tosiaan kaipaisi jotain happoa. Sitruunaa? Majoneesia?
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä näitä juttuja. Syöt siis mustikoita, marjoja ja raparpereja, joilla korvaat ruokaasi? Ja kerrotko että huimaako, koska jotain muistihäiriöitä tämä kaloriton ruokavaliosi on selvästi aiheuttanut, koska jankkaat täällä koko ajan samoja asioita. Onko siellä siskon perunakellarissa hometta?
En tiedä, onko tuolla kirjoittajalla siskoa. Minä tiedän, että on kovin vaikea uskoa, että täällä kirjoittaa useampikin mustikanpoimija! Mutta MINUN siskoni pottukellarissa ei ole hometta 🤣
Joo stön 100e päivä. Hanhenmaksa palleroita,beluga kaviaaria,peltopyytä kermassa,nieriää ,poroa ja muita pikku herkkuja. Onnistuu kyllä
Apt on valkosipulille allerginen. Pelkkä tuoksu saa vähintään sapet kurkkuun.. En jaksa laskea miten monta kertaa olen laatannut pelkästä voimakkaasta valkosipulin tuoksusta. Paikallisessa prismassa joudun välttämään leipomo-osastoa joa paistavat mitään missä valkosipulia. Ravintolassa lapseni/ seurue on useampaan kertaan joutunut viemään mut kesken ruokailun ulos kun viereiseen pöytään on tuotu jotain valkosipulista ja ovat nähneet mun oireet...
Vierailija kirjoitti:
Apt on valkosipulille allerginen. Pelkkä tuoksu saa vähintään sapet kurkkuun.. En jaksa laskea miten monta kertaa olen laatannut pelkästä voimakkaasta valkosipulin tuoksusta. Paikallisessa prismassa joudun välttämään leipomo-osastoa joa paistavat mitään missä valkosipulia. Ravintolassa lapseni/ seurue on useampaan kertaan joutunut viemään mut kesken ruokailun ulos kun viereiseen pöytään on tuotu jotain valkosipulista ja ovat nähneet mun oireet...
Perunakellarin hometta epäilen...
Vierailija kirjoitti:
Joo stön 100e päivä. Hanhenmaksa palleroita,beluga kaviaaria,peltopyytä kermassa,nieriää ,poroa ja muita pikku herkkuja. Onnistuu kyllä
Toki onnistuu, koska olet omavarainen. Kaikkiahan noita voi luonnosta kerätä ja säilöä pakastimeensa.
Onko muut huomanneet että sienityyppi ja aamupalatyyppi ovat sama henkilö? Onko myös aloittaja?
Vierailija kirjoitti:
Onko muut huomanneet että sienityyppi ja aamupalatyyppi ovat sama henkilö? Onko myös aloittaja?
En ole lukenut/seurannut niin tarkkaan, että uskaltaisin sanoa. Mutta jo jonkin aikaa olen epäillyt, että tänne kirjoittaa paljon viestejä yksi ja sama henkilö. Samanlainen kirjoitustyyli, tekstin jäsentely, samanlainen ostoskäyttäytyminen ja ruokavalio pitkälti.
Laskin tiliotteelta tammikuun ostokset: 143,30 e. Minulla on kissa, ja se syö Latzia yli laatikon märkäruokaa viikossa. Sen eväät on n. 20 e/kk. Lisäksi ostan linnuille jyviä. Joten omissa ruuissa en ihan pääse 100 euroon kuukaudessa, sanoisin 120 e/kk.
Aamupala lähes joka aamu: kaurapuuro/mannapuuro, marjoja pakkasesta, maito tai mehulasi +leipäpala tai kaksi. päälle juustoviipale tai kurkkua. Kahvia kaksi mukillista. Jos olen leiponut pullaa, kahvin kanssa pulla. Tai ostan keksipaketin, siitä pari keksiä kahvin kanssa. Leivon usein; kaakkuja, pullaa, marjapiirakoita, sämpylöitä.
Lounas: Teen makkara-kala-/jauhelihakeiton, siitä syön useamman päivän. Oheen leipää+ juustoa, maitolasi, jälkiruuaksi ehkä joku halpa hedelmä, esim. omena. Joskus purkkihernekeittopäivä. Nyt olen tehnyt lihaperunalaatikon puu-uuniin. Siitä laitan pakastimeen yhden hengen satsia monta. Teen myös omista mehuista ja marjoista marjasoppaa. Perunamuussi ja lihapullat, jauhelihakastike+ perunat, makaronilaatikko, tällaisia ruokia vaihdellen. Höysteenä porkkanaraastetta.
Välipala: kahvi+ pulla tms.
Päivällinen: Kts. lounaskohta, samoja ruokia.
Iltapala: teetä ja voileipää, joku hedelmä tai marjarahka
Toivottavasti tämä "ruokalista" auttaa sinua. En juurikaan käytä eineksiä, vaan ostan perusraaka-aineita. Minulla on kerätyt marjat pakkasessa, sekä omat perunat, mehut ja hillot kellarissa.