Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18403)
Noin 120 euroa kuussa, että hieman yli menee. Katson tarkkaan, mitä ostan. Käyn kaupassa kahden viikon välein. Syön tavallista kotiruokaa. Teen ruuan aina 2-3 päiväksi kerrallaan. En ole mitään nälässä, vaan syön kolme ruokaa päivässä + joskus välipaloja.
Lasken ostosten arvon ennen kuin edes menen kauppaan. Käytän tähän yleensä s-ryhmän sovellusta.
Riippuu miten monta kertaa käy kaupassa kuukaudessa. Jos käy kaksi - kolme kertaa kaupassa niin ostaa kerralla enemmän - tulee heräteostoksia vähemmän. Ostaa laputettuja (30-50% ale) ja laittaa osan pakkaseen. Tekee ruoat itse ja enemmän kerralla, joista osan voi pakastaa. Peruna on suht' edullista jös ha kastiketta tai lientä voi tehdä enemmän ja osan pakastaa sopiviin annoksiin. Perunaa voi keittää kerralla enemmän ja ostaa halpaa makkaraa jota saa puolellatoista eurolla ja sen voi käyttää kahtena - neljänä osana esim. pyttipannuun. Keitetystä perunoista voi myös valmistaa perunavelliä (voi laittaa lihaa sekään pieninä paloina jotka on paistettu pannulla tai uunissa ja sitten pannulla uudestaan.
Keitot ovat myös edullisia ja kananmunista saa pikaruokaa jossa on kaikki tarpeellinen ravintoaineiden suhteen. Niitä ei kuitenkaan tule syödä joka päivä (itse kerran viikossa max).
Kyllä mun ruokamenot kauppaan on yli 200€, mutta siihen lukeutuu paljon muutakin kuin ruokaa itselle. Kahvi (on kallista), tee, kaakao, hygieniatuotteet, pesuaineet ja välineet, kissan ruoka ja herkut, kissanhiekka (puupohjainen) jne.
Mainitsen vielä että kissa on suurikokoinen ja syö monta kertaa päivässä ja 100-125g kerralla 5-6x/pv.
Ostan myös marjoja kun selkävaivaisena en pysty niitä noukkimaan edes mukillista. Marjoista saa kiisseleitä, mehua, mutta enimmäkseen syön ne pakasteesta silleen, että saan enemmän vitamiineja.
Ruokajonot on yksi keino olla nälättä ja sitä moni hyödyntää. Meillä seurakunta tarjoaa kerran kk:ssa aterian ja myös jouluaterian (korvaa normiaterian).
Jos pystyy puuroja syömään, niin kannattaa hyödyntää. Tattari on gluteeniton ( = sarjakukkaiskasvi), se on makea puuro ja voin/hyvän margariinin kanssa hyvää syötävää. Puuro pitää pitkään nälän poissa (kaurapuuro, tattari-, ohra- ruis-).
Myös martat neuvoo ja heiltä voi tilata "pula-ajan" ruokaohjeet vihkosta jossa neuvotaan halpoja aterioita, miten niitä tehdään. Munavoi on myös leivänpäällä edullista ja halpa -päällinen. Leipä kannattaa tehdä itse jos ei ole alehinnalla ostettu tai hyväntekeväisyydestä saatu.
Karkki-, tupakka, alkoholi- eivät ole välttämättömiä joten ne rahat mielummin kunnon sapuskaan kuin niihin itseensä tai muuhun turhaan. Sehän on sanomattakin selvää.
"Karkkia ja tupakkia ja viinaa ei saa ostaa, jos on vähävarainen" Kyllä nyt vähissä varoissa olevakin voi ostaa silloin tällöin karkkia. Mikä ihmeen tarve täällä on leimata vähävaraisia ihmisiä debiileiksi. Meitä on monia, jotka on vähissä varoissa syistä, joita ei eläkeläismummon järki riitä ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
"Karkkia ja tupakkia ja viinaa ei saa ostaa, jos on vähävarainen" Kyllä nyt vähissä varoissa olevakin voi ostaa silloin tällöin karkkia. Mikä ihmeen tarve täällä on leimata vähävaraisia ihmisiä debiileiksi. Meitä on monia, jotka on vähissä varoissa syistä, joita ei eläkeläismummon järki riitä ymmärtämään.
Jos laitat tekstiä lainausmerkkeihin, niin älä silloin muuta sen sisältöä. Oletan että lainasit tätä: 'Karkki-, tupakka, alkoholi- eivät ole välttämättömiä joten ne rahat mielummin kunnon sapuskaan '.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan vänkää, että ei joku syö satasella, jopa allekin. Täällähän se on monesti jo kerrottu. Mutta täällähän myös kerrotaan erilaisia tapoja elää ja syödä. Ei ole vänkäämistä kun joku kertoo, että tiukkaa on ja saa miettiä tarkkaan eikä ole kivaa elämää. Se on puolestaan sen asianonaisen ihmisen omakohtainen kokemus ja mielipide, se suotakoon täällä. Jollekin satanen on riittävä, jollekin ei.
On otettava huomioon myös, että toisille askeettinen elämänkatsomus ja niukahko syöminen on jonkinlainen elämäntapa ja heille se on ok. Mutta jos joku haluaa myös nauttia elämän pienistä iloista ja ruoka kuuluu yhteen ssiaan niistä, niin se on myöskin ok.
Satasella tai alle joku syö kuukauden. Joillain on myös lisäksi omavaraisuutta siihen päästäkseen. Mutta joillekin se ehkä olisi mahdollista, mutta eivät vain halua tai jollekin se ei ole mahdollista erilaiste
Tämä on nyt ihan ihmeellinen näkökanta etteivät jotkut nauttisi jostain kommentoijan mainitsemista asioista vaan koska ei siihen ole kaikilla samanlaista mahdollisuutta. Varmaan moni sellainen ihminen, jolla ei ole mahdollisuutta pilkkimiseen ja tuoreisiin ahvenfileihin tai mahdollisuuksia tai voimia samoilla kanttarellimetsässä NAUTTTISI kyllä niistä. Ei kai nyt siitä ole kyse. Voi herran pieksut kun ovat rouvan jalassa.
Tässä on nyt kummallinen vastakkainasettelu. Itse voin luetella vaikka kuinka pajon asioista nauttisin ,jos minulla olisi niihin mahdollisuus.
Nauttisin takkatulen lämmöstä ja laittaisin puuhellalla edullisesti ruokaa JOS minulla olisi takka, puuhella sekä ilmaiset tai puoli-ilmaiset puut. Esimerkiksi. Lämmittäisin ilomiein sen puusaunan, kos se minulla olisi. Menisin sieni- ja arametsään jos ne olisivat noin 500 metrin päässä ja olisin parempikuntoinen. Saattaisin jopa nauttia pilkkimisestä, jos minulla olisi auto, hyvät välineet, ettäkalaa tulisi ja varaa ostaa bensaa sinne missä on pilkkipaikka. Jne.
On todella alentavaa ja puusilmäistä sanoa, että minäpä olen nyt jotenkin fiksumpi ja parempi ihminen kun osaan nauttia siitä ja tuosta. Mihin vain osalla on mahdollista. Kuten edellä jo sanottiin, jos luet ja yhtään sisäistät, meillä ihmisillä on erilaisia elämäntilateita ja -tarinoita.
Mutta edelleen olen sitä mieltä yleisesti, sitä en ymmärrä, että joku pihistelee, laskee senttejä ja grammoja, syö yksipuolisesti tai jotain mauttomia mössöjä kun olisi varaa muuhunkin. Jos tästä saa nautintoa, niin olkoon niin, mutta silti en ymmärrä miksi sitä rahaa säästää oman terveyden ja syömisen hinnalla.
Minäkin ostaisin halvalla,kun kävisin vaikka ostoksilla Haaparannassa. Tai no, on laiskuutta, jos sinne asti ei aja ostamaan halpaa ruokaa.Siinä säästää ainakin 70 euroa ruokakuluissa.
Niin, miksiköhän Torniolaiset ovat niin fiksuja, että käyvät säännöllisesti edullisilla ostoksilla Haaparannassa? Ja me, jotka asumme satojen kilometrien päässä emme siellä säännöllisesti käy. Vaikka saatais halvalla kuten Sulo W.
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksiköhän Torniolaiset ovat niin fiksuja, että käyvät säännöllisesti edullisilla ostoksilla Haaparannassa? Ja me, jotka asumme satojen kilometrien päässä emme siellä säännöllisesti käy. Vaikka saatais halvalla kuten Sulo W.
Sulo Vilén.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies, 178cm ja 75kg, eli sieltä nippanappa normaalipainon tai laihan läskin välimaastosta.
Sinkulle tuo 25e/vko on ehkä tehtävissä, mutta herkkua se ei tule olemaan. Olen kuitenkin todella vähiä viikkojakin opiskelijana elellyt. Syön yleensä päivässä vain yhden lämpimän aterian, ja illalla sitten toisena ateriana kaurapuuroa, riisipuuroa tai esim. näkkäreitä leikkeleellä ja juustolla ja kurkulla, tai jotain muuta kuitupitoista ja nälän pois pitävää.
Jos on vähän enempi kuin tuo 25e/viikko, niin voi syödä opiskelijalounaan 2,95 € per päivä ja sitten vähän kokkailla soosseja kotonakin.
Jauheliha on onneksi yhä todella halpaa, esim.
- 400g sikanauta-jauhelihaa 2,5 €
- tomaattimurska 1 €
- kerma 1,5€
- 400g täysjyvämakaronipussi 0,30 €
- sipulia en laske, koska sitä ostan yleensä kerran parissa viikossa ja siihen menee tyyliin 50 senttiä
- jauhoja en laske, koska
Pitääkö perunasipulipussi ostaa. Halvemmaksi tulee ostaa perunat erikseen ja sipulit erikseen ja pilkkoa itse.
Ja onko oltava aina kermaa ja juustoa. Tuorekurkkua juuston sijasta, tulee halvemmaksi. Vaihtoehtona tomaatti.
Kulutusmaito (punainen) korvaa kerman. Kananmunaa jauhojen sijasta.
Kerma ja juusto ovat kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laitat tekstiä lainausmerkkeihin, niin älä silloin muuta sen sisältöä. Oletan että lainasit tätä: 'Karkki-, tupakka, alkoholi- eivät ole välttämättömiä joten ne rahat mielummin kunnon sapuskaan '.
No, eiköhän asia silti ole sama? Jos käytettävissä olevat rahat on käytettävä mieluummin muuhun kuin karkkeihin ja viinaan. Silloin ei voi/saa ostaa karkkeja yms. Vai onko sitten muka olemassa joku haamu/ylimääräinen karkkikassa? Ja sillä saa ostaa karkkea yms?
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan vänkää, että ei joku syö satasella, jopa allekin. Täällähän se on monesti jo kerrottu. Mutta täällähän myös kerrotaan erilaisia tapoja elää ja syödä. Ei ole vänkäämistä kun joku kertoo, että tiukkaa on ja saa miettiä tarkkaan eikä ole kivaa elämää. Se on puolestaan sen asianonaisen ihmisen omakohtainen kokemus ja mielipide, se suotakoon täällä. Jollekin satanen on riittävä, jollekin ei.
On otettava huomioon myös, että toisille askeettinen elämänkatsomus ja niukahko syöminen on jonkinlainen elämäntapa ja heille se on ok. Mutta jos joku haluaa myös nauttia elämän pienistä iloista ja ruoka kuuluu yhteen ssiaan niistä, niin se on myöskin ok.
Satasella tai alle joku syö kuukauden. Joillain on myös lisäksi omavaraisuutta siihen päästäkseen. Mutta joillekin se ehkä olisi mahdollista, mutta eivät vain halua tai jollekin se ei ole mahdollista erilaisten olosuhteiden vuoksi. Jne.
Meillä
Olen samaa mieltä. Veit "sanat" suustani.
Siellä missä asuu on merkitystä. Esim. jossain kyläkaupassa on melkein tuplahinnat ja vähintäänkin pienissä kaupoissa tuotteet ovat 10c-1€ kalliimpia kuin vieressä olevissa kaupoissa.
Ihmisen kunto ratkaisee käykö halvemmassa vai onko voimia käydä vielä kauempana jossa olisi halvempaa. Se että onko autoa vai joutuuko kenties kävelemään vai voiko pyörällä ajaa kauemmas on väliä.
Kaikki on suhteellista ja olosuhteista sekä varallisuudesta riippuvaista. Suurissa kaupungeissa kaikki on halvempaa. Joka paikassa ei ole Lidl kauppoja tai Tokmanneja ym. joista saa halvalla ym.
Pointti; Ei kiistellä. Kokemuksiaan voi tietenkin jaella, mutta hyvässä hengessä.
Kiitos ja näkemiin.
Sam
Cittarista ostin tänään useamman paketin täysjyvänuudeleita. Olivat poistossa 0,50€/400g pussi. Ostin myös voita tarjouksesta ja punalaputettua maitoa. En sitten kuitenkaan ostanut perunoita, vaan ajattelin aiheuttaa tietyille kommentoijille aivohalvauksen ja käyn siskon kellarista hakemassa "ilmaiset" perunat.
Jo toinen kerta tällä viikolla kaupassa! Käytiin teinin kanssa ostamassa tarvikkeet penkkaripukuun, ja cittari ja kangaskauppa ovat samassa pihassa. Tiesin voitarjouksesta ja halusin hyödyntää sen.
Makaronia/spagettia saa toki hieman halvemmallakin, mutta onhan tuo suht' edullista vaihtelua. Ja ne ilmaiset perunat? Käydään joka kevät istuttamassa ne ja joka syksy nostamassa ne, ja välillä keskellä kesää multaamassa ja kitkemässäkin. JOKA vuosi.
JOKA VUOSI kerään sieniä pakkaseen noin 40 pussillista ( noin 400g per pussillinen, punnittu sen jälkeen kuin ylimääräinen neste on pannulla haihdutettu pois sienistä). Ja joo, kerään naapurin marjat ja raparperit kitkemistä vastaan. Ja niitä syödään talven ajan, ettei tartte niin hedelmiä ostaa...
Ja oikeasti joka vuosi sienestän noin paljon. Se vaatii välillä ihan sikana aikaa ja kulkemista, mutta miksi minä terve ihminen en kulkisi?
Ske
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin lähinnä sitä, kun joku täällä kirjoitti että yhtenä päivänä syö karkkia koko karkkipussillisen eikä muuta. Rasvamaksa tulee sitten pian ja rasvamaksasta tulee maksakirroosi. En leimaa ketään. Minunkin on oltava tarkkana ja laskettava päässä mitä ostokset tulevat maksamaan. Tarkoitus ei ollut loukata - pyydän anteeksi jos joku niin käsitti. Kerroin vain tärkeysjärjestyksen ja sen että joskus ei ole varaa ostaa sitä karkkipussia ja itse ainakin valitsen perunat ja vaikka pienen purkin tonnikalaa ennemmin kuin sen karkkipussin ateriakseni jos on valittava jompi kumpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eiköhän asia silti ole sama? Jos käytettävissä olevat rahat on käytettävä mieluummin muuhun kuin karkkeihin ja viinaan. Silloin ei voi/saa ostaa karkkeja yms. Vai onko sitten muka olemassa joku haamu/ylimääräinen karkkikassa? Ja sillä saa ostaa karkkea yms?&nbs
Älä käytä lainausmerkkejä, jos muutat tekstiä, siitä kyse. Ihan perussääntöjä kirjoitettaessa. Jos haluat muokata lainaamaasi tekstiä, niin älä silloin käytä lainausmerkkejä, vaan ilmaise muuten mihin viittaat.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ostaisin halvalla,kun kävisin vaikka ostoksilla Haaparannassa. Tai no, on laiskuutta, jos sinne asti ei aja ostamaan halpaa ruokaa.Siinä säästää ainakin 70 euroa ruokakuluissa.
Mulla on Haaparantaan reilut 500km, et ei enää kannata käydä. Joskus välillä oli matkaa vain 70km, niin silloin tuli käytyä kun koiran ruokaa sai puolta halvemmalla 15kg, mitä rajan tällä puolen 12kg ja tarvikkeetkin olivat halvempia. Harvoin kuitenkin kävin. Linja-autolla oli halpa käydä kun oli kortti ja sillä pääsi just sinne Haaparantaan Iistä.
Makaronista - katsoin viimeksi kaupassa että perus torino pussin hinta 41 senttiä. Onko se oikeasti joka paikassa noin kallista, johtuukohan siitä että oli pitkään lopussa tuotantovaikeuksien takia? En ostanut, kun kaapissa vielä pari vanhaa pussia, kunhan ihmettelin. Edellisen kerran kun katsoin sen hintaa, niin taisi olla alle 30 senttiä pussi.
Vierailija kirjoitti:
Makaronista - katsoin viimeksi kaupassa että perus torino pussin hinta 41 senttiä. Onko se oikeasti joka paikassa noin kallista, johtuukohan siitä että oli pitkään lopussa tuotantovaikeuksien takia? En ostanut, kun kaapissa vielä pari vanhaa pussia, kunhan ihmettelin. Edellisen kerran kun katsoin sen hintaa, niin taisi olla alle 30 senttiä pussi.
Torinollahan oli myös tuotantotauko kesällä, kun uusivat jotain linjaa. Myllyn parhaan makaronit katosivat laiterikon vuoksi samaan aikaan. Kaikkien kotimaisten makaronien hinnat ovat nousseet. Myllyn paras on halvimmillaan 0, 39€/400g pussi mitä olen nähnyt, ja Torino on aina ollutkin kalliimpi vaihtoehto.
Muistan ne ajan, kun myllyn parhaat-makaronia sai tarjouksesta 10 pussia eurolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Torinollahan oli myös tuotantotauko kesällä, kun uusivat jotain linjaa. Myllyn parhaan makaronit katosivat laiterikon vuoksi samaan aikaan. Kaikkien kotimaisten makaronien hinnat ovat nousseet. Myllyn paras on halvimmillaan 0, 39€/400g pussi mitä olen nähnyt, ja Torino on aina ollutkin kalliimpi vaihtoehto.
Muistan ne ajan, kun myllyn parhaat-makaronia sai tarjouksesta 10 pussia eurolla!
Joo, myllynparasta tarkoitin. Sulla parempi muisti tai kaupat mitä mulla - mä muistan vaan 5 pussia eurolla tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miten monta kertaa käy kaupassa kuukaudessa. Jos käy kaksi - kolme kertaa kaupassa niin ostaa kerralla enemmän - tulee heräteostoksia vähemmän. Ostaa laputettuja (30-50% ale) ja laittaa osan pakkaseen. Tekee ruoat itse ja enemmän kerralla, joista osan voi pakastaa.
Ehkä harvoin kaupassa käynti kannattaa jos pelkää tekevänsä (turhia) heräteostoksia. Itse käyn usemman kerran viikossa, usein iltalenkin ohessa ja aika usein tarttuu jotain "sopivaa" mukaan. Päivän leipää puoleen hintaan, hevi-osaston hävikkejä, satunnaista punalappua (niiden kanssa olen aika valikoiva). Oma motto on, mitä useammin käy sitä suuremmat mahdollisuudet osua oikeaan aikaan paikalle :D Samalla tulee askelia ja hyötyliikuntaa.
Sieniä kerätään toki kauden mukaan, mutta syödään sitten pitkin vuotta - kuivatus tai muu säilöntä. Ei ulkoilua pidä karttaa sen takia että siinä menee aikaa ja kuluu energiaa, ulkoilu on tarpeellista ja terveellistä.
Eipä tuo pilkkiminen ole ihan minunkaan juttuni, mutta ymmärrän hyvin niitä jotka siitä nauttivat. Mun ahvenkausi alkaa jäiden lähdettyä katiskapyyntinä.