Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18400)
Ske, meillä on kanssa suvun kotitalolla kantarellipelto, aina kun siivotaan kantarelleja niin roskat käydään viskelemässä tiettyyn metsän reunaan joka tiettyyn aikaan vuodesta suoltaa niitä hyvänä vuotena ihan huolella.
Jostain muistan lukeneeni että sato ei näy ekana eikä välttämättä vielä edes toisena vuotena mutta jos olosuhteet on ok niin toimii..
Vierailija kirjoitti:
Sopivasti oli kaupassa punaista maitoa punalaputettuna, keittelen viikonloppuna helmipuuroa. Tänään oli kauppapäivä, mutta en käynyt edes Prismassa, vain Citymarketissa ja Tokmannilla. Cittarissa oli 15 munan kennot 1,99€(päiväystuotteita), ja Tokmannilla kymmenen munan kennot -50% päiväystuotteina tietenkin. Naapurin naapuri oli samaan aikaan Tokmannin kassalla ja naureskeli, että meinasinko alkaa leipoa. No ei, äkkiäkös teinit noi munat saa syötyä keitettynä, paistettuna, munakokkelina, munakkaana...
Tänään oli pääruokana pitsaa, jossa oli omasta pihasta kerättyjä herkkusieniä. Olen joskus heittänyt kaupasta ostettujen herkkusienten jalkoja/perkeitä avokompostiin, ja sittemmin se avokomposti on purettu pois. Ne herkkusienet sitten ovat juurtuneet siihen (juurtuuko sienet? no levittäneet sienirihmastonsa) ja joka kesä sieltä nousee muutamia sieniä. Viime kesä oli ennätysmäinen, siinä kasvoi usein 2-3 isoa herkkusientä kerrall
Ostitko muuten perunoita cittarista? Katsoin että alle puoli euroa kilo, naudan jauhelihakin alle 8 e/kg.
Vierailija kirjoitti:
Ostitko muuten perunoita cittarista? Katsoin että alle puoli euroa kilo, naudan jauhelihakin alle 8 e/kg
En ostanut, huomasin saman kyllä (mulla on se siskon perunakellari käytettävissä). Jos tulenkin katumapäälle, niin tuo on sunnuntaihin asti voimassa. Käyn joka tapauksessa viikonloppuna abin kanssa kangaskaupassa ostamassa vanua penkkaripukuun, niin Cittari on siinä vieressä.
Minä syön.
Resepti: Kädet ristiin ennen ruokaa, ja myös sen jälkeen.
Ei ruuan siunausta turhaan meille opetettu!
Juu. Helposti onnistuu kun asuu yksin. Sesongin mukaan ja kokkaan paljon itse. Pakastaminen auttaa. Yleensä syön aamulla kaurapuuroa kauramaidolla, maapähkinävoilla ja niillä hedelmillä / marjoilla mitä sattuu olemaan. Päivällä syön viikolla joko lounaan kodin ulkopuolella tai jos kotona, yleensä ison smoothien ja joskus myös leipää lisänä. Viikonloppuisin skippaan lounaan ja herkuttelen joko imelällä tai suolaisella itse leipomalla herkulla. Kahvia juon pari kuppia päivässä. Välipaloina sesongissa olevia hedelmiä tai marjoja. Varsinainen illallinen itse kokattua ja usein kasvispitoista. Kalaakin kyllä syön mutta harvemmin kosken punaiseen lihaan tai kanaan. Teen melkein aina ison satsin kerralla ja pakastan lopun jotta ei joka päivä tarvitse olla kokkaamassa. Illalla juon kupin teetä ja usein syön jonkun hedelmän.
Liha on kallista. Proteiiniksi kuivattuina:
- Palkokasvit: herneet, pavut, linssit
- Soijarouhe
Vierailija kirjoitti:
Juu. Helposti onnistuu kun asuu yksin. Sesongin mukaan ja kokkaan paljon itse. Pakastaminen auttaa. Yleensä syön aamulla kaurapuuroa kauramaidolla, maapähkinävoilla ja niillä hedelmillä / marjoilla mitä sattuu olemaan. Päivällä syön viikolla joko lounaan kodin ulkopuolella tai jos kotona, yleensä ison smoothien ja joskus myös leipää lisänä. Viikonloppuisin skippaan lounaan ja herkuttelen joko imelällä tai suolaisella itse leipomalla herkulla. Kahvia juon pari kuppia päivässä. Välipaloina sesongissa olevia hedelmiä tai marjoja. Varsinainen illallinen itse kokattua ja usein kasvispitoista. Kalaakin kyllä syön mutta harvemmin kosken punaiseen lihaan tai kanaan. Teen melkein aina ison satsin kerralla ja pakastan lopun jotta ei joka päivä tarvitse olla kokkaamassa. Illalla juon kupin teetä ja usein syön jonkun hedelmän.
Kerrotko tarkemmin tuosta syöt lounaan kodin ulkopuolella - miten saat sen mahtumaan yhtälöön? Kuinka usein syöt lounaan ravointolassa/ruokalassa, paljonko hinta keskimäärin per ulkona syöty lounas? Kyllä oma satasen kuukausibudjetti sotkeentuisi jo yhdellä viikottaisella kympin lounaalla.
Vierailija kirjoitti:
- Soijarouhe
Miksi tämä papujen proteiinipitoisuusmyytti pitää vuodesta toiseen pintansa? Kidneypavuissa 100 grammassa noin 8 g proteiinia, puolikarkea vehnäjauho 13 g proteiinia/100 grammaa, makaroni myös 13 g/100 g. Vehnäjauhokin on siis proteiinipitoisempaa kuin pavut.
Perusruoka on itse asiassa hinnaltaan aika huokeaa. Mutta kyllä siihen saa myös tolkuttomasti menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Soijarouhe
Miksi tämä papujen proteiinipitoisuusmyytti pitää vuodesta toiseen pintansa? Kidneypavuissa 100 grammassa noin 8 g proteiinia, puolikarkea vehnäjauho 13 g proteiinia/100 grammaa, makaroni myös 13 g/100 g. Vehnäjauhokin on siis proteiinipitoisempaa kuin pavut.
Kannattaa verrata sitä proteiinisisältöä kuivatuista tuotteista niin on vertailukelpoisempi tulos. Kuivatut kidneypavut esimerkiksi proteiinia 23 g. Jos vertaat keitettyjä makaroneja, niin niissä proteiinia 3,8 g per 100 g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Soijarouhe
Kidneypavuissa on päälle 20-25g/100g proteiinia jos otat vertailuun kuivatut pavut kun kerran vertaat niitä kuivatuotteisiin. Esimerkiksi keitetyssä makaronissa on kolmisen grammaa proteiinia, ei suinkaan 13.
Järjen käyttö on sallittua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Soijarouhe
Syötkö useinkin vehnäjauhoa tai kuivaa makaronia ihan sellaisenaan?
Ja lisäksi se että moni ei pidä soijarouheen mausta/ koostumuksesta kuten minä.
Se että on vain tietty raha kuussa kuluttaa ruokaan, ei tarkoita että pitäisi syödä tuotteita/ ruokia jotka ei itselle putoa vaan sen takia että muuhun ei ole rahaa. Toki tässä se että mikä kullekin maistuu, moni esim haukkuu x-tran halvimmat tonnikalahiutaleet syvälle jonnekin kun itse taas satun tykkäämään niistä ja käytän esim tonnikalakastikkeessa pastalle.
Kuten se etten esim tykkää makeasta leivästä, prismassa oli joulun jälkeen setsuurilimppuja tosi halvalla enkä ostanut edes maistaakseni, jätin sinne ja söin mieluummin pakkasesta vähän väsynyttä leipää kun laitoin rahani siihen limppuun ja olisin jopa tiukkana aikana ollut mieluummin ilman leipää.
Se että on harkittu budjetti (olipa hieno kiertoilmaus :D ) ei tarkoita että pitäisi ruveta sellaiseen mikä on vastentahtoista..
Toki mulla on edelleen se että käytössäni on kaikki kaupat ja niiden versiot, tiukan paikan edessä myös kävellen eli sympatiat heille joilla tätä mahdollisuutta ei ole.
Siis Apt kirjoitti tuon 1794 vuodatuksen.
Pointtina vielä se että olen yli 50v, elänyt lapsuuteni lähiössä yms yms ja silti hengissä kaikesta syömästäni huolimatta vailla esim kakkostyypin diabetesta tai kolesterolilääkitystä tms.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi se että moni ei pidä soijarouheen mausta/ koostumuksesta kuten minä.
Se että on vain tietty raha kuussa kuluttaa ruokaan, ei tarkoita että pitäisi syödä tuotteita/ ruokia jotka ei itselle putoa vaan sen takia että muuhun ei ole rahaa. Toki tässä se että mikä kullekin maistuu, moni esim haukkuu x-tran halvimmat tonnikalahiutaleet syvälle jonnekin kun itse taas satun tykkäämään niistä ja käytän esim tonnikalakastikkeessa pastalle.
Kuten se etten esim tykkää makeasta leivästä, prismassa oli joulun jälkeen setsuurilimppuja tosi halvalla enkä ostanut edes maistaakseni, jätin sinne ja söin mieluummin pakkasesta vähän väsynyttä leipää kun laitoin rahani siihen limppuun ja olisin jopa tiukkana aikana ollut mieluummin ilman leipää.
Se että on harkittu budjetti (olipa hieno kiertoilmaus :D ) ei tarkoita että pitäisi ruveta sellaiseen mikä on vastentahtoista..
Toki mulla on edelleen se että käy
Ihan kuin olisin itse kirjoittanut, täysin samaa mieltä kanssasi soijarouheesta, tonnikalahiutaleista ja makeasta leivästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista. Näillä hinnoilla menee satanen viikossa, jos syö normaalisti ja terveellisesti.
Kohta menee paljon enemmänkin, hitaasti mutta varmasti. Johtuen siitä, että tässä maassa ei kannata olla mt-tuottaja. Tukut ja vähittäiskaupat on syynä elintarvikkeitten hinnannousuun. Ja jalostajatkaan ei saa kuin murto-osan, viljelijät jotka tekee työn sitäkin vähemmän.
Koko ajan kuitenkin maataloustuttajat vähenee, kun se ei nykyisellään kannata. Sitten kun jäljellä on vain ehkä muutamia satoja jättitiloja, niin isännät/emännät sen verran vaikutusvaltaisia, että heille sitten tuotantohinnatt voidaan kasvattaa?! ja onhan se A.Herlinkin esimerkiksi "karjankasvattaja" kuulema verotilastoissa (=ykkösammatti), joten miksei sekin ala voisi mennä miljonääreille kokonaan?!
Monessa asiassahan on se, että oikein valmistettuna on hyvää, syötävää tai jopa herkullista. Ja sitten on ne makuasiat, jotka ei vaan kertakaikkiaan uppoa (ennenkuin edessä on oikeasti nälkäkuolema). Minä en voi sietää basilikaa missään muodossa missään ruuassa, se on pahaa. Enkä sellerinvarsia, raakana. Yyyh. Enkä pidä makkaran rakenteesta, siis nakkien tai lenkkimakkaran, ellei niitä ole käräytetty oikein kunnolla syöpähiilivetyjä täyteen.
Mutta pärjääpä sitä ilmankin.
(pidän linsseistä, kurkumasta ja valkosipulista, ja rakas veljeni, jonka kanssa kuitenkin jaan aika paljon perintötekijöitä, vihaa niitä yli kaiken ;-D Onneksi meitä kuitenkin yhdistää rakkaus perunoihin ja sieniin)
Proteiiniuskovaisten mielestä mikään muu kuin liha ei käy proteiininlähteeksi, joillekin käy myös nämä keinotekoiset proteiinit (hera). Suuri osa suomalaisista syö liikaa proteiinia ja suolaa. Liika proteiini ei kasvata lihaksia, vaan menee munuaisten kautta Itämereen rehevöittämään jo valmiiksi huonokuntoista mertamme. Liika suola taas heikentää munuaisten toimintaa, jotka jo muutenkin huutavat apua sen proteiinikuorman kanssa. Kohtuullistamalla proteiinin- ja suolan syöntiä siis parantaa paitsi Itämeren tilaa, myös omien munuaistensa tulevaisuutta.
Olen lapsena ollut aliravittu, ja sen seurauksena jäin kitukasvuiseksi (ihan terveydenhuollon tekemä päätelmä). Söin vähän ja huonosti ja yksipuolisesti allergian vuoksi, 70-luvulla ei paljon ripulit, vatsakivut ja ihottumat merkanneet. Nyt, kun teen ihan itse ruokani, niin näen vaivaa sen eteen, että varmasti saan itselleni mieluisaa ja sopivaa ruokaa. Ja jätän syömättä ne itselleni mieluisat mutta suolilleni tuhoisat ruuat. Onneksi suoleni pitävät yksinkertaisista ja maanläheisistä ruuista, kasviksista - myös palkokasveista - ja viljoista. Samalla syyllä saan jättää hyvällä omallatunnolla pois viinit ja oikeastaan aika monet alkoholituotteetkin, ja siitä kiittää kyllä lompakkokin. Tai pankkitili.
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista. Näillä hinnoilla menee satanen viikossa, jos syö normaalisti ja terveellisesti.
Kohta menee paljon enemmänkin, hitaasti mutta varmasti. Johtuen siitä, että tässä maassa ei kannata olla mt-tuottaja. Tukut ja vähittäiskaupat on syynä elintarvikkeitten hinnannousuun. Ja jalostajatkaan ei saa kuin murto-osan, viljelijät jotka tekee työn sitäkin vähemmän.
Koko ajan kuitenkin maataloustuttajat vähenee, kun se ei nykyisellään kannata. Sitten kun jäljellä on vain ehkä muutamia satoja jättitiloja, niin isännät/emännät sen verran vaikutusvaltaisia, että heille sitten tuotantohinnatt voidaan kasvattaa?! ja onhan se A.Herlinkin esimerkiksi "karjankasvattaja" kuulema verotilastoissa (=ykkösammatti), joten miksei sekin ala voisi mennä miljonääreille kokonaan?!
Harlinilla on iso karja, ei ole mikään vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopivasti oli kaupassa punaista maitoa punalaputettuna, keittelen viikonloppuna helmipuuroa. Tänään oli kauppapäivä, mutta en käynyt edes Prismassa, vain Citymarketissa ja Tokmannilla. Cittarissa oli 15 munan kennot 1,99€(päiväystuotteita), ja Tokmannilla kymmenen munan kennot -50% päiväystuotteina tietenkin. Naapurin naapuri oli samaan aikaan Tokmannin kassalla ja naureskeli, että meinasinko alkaa leipoa. No ei, äkkiäkös teinit noi munat saa syötyä keitettynä, paistettuna, munakokkelina, munakkaana...
Tänään oli pääruokana pitsaa, jossa oli omasta pihasta kerättyjä herkkusieniä. Olen joskus heittänyt kaupasta ostettujen herkkusienten jalkoja/perkeitä avokompostiin, ja sittemmin se avokomposti on purettu pois. Ne herkkusienet sitten ovat juurtuneet siihen (juurtuuko sienet? no levittäneet sienirihmastonsa) ja joka kesä sieltä nousee muutamia sieniä. Viime kesä oli ennätysmäinen
Naudan ulkofilekin 12,95e!
Sitkeys palkitaan :-)
Ske