Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tunnut olevasi erittäin hyvin perillä siitä mitä saat ja mitä et, sekä siitä mitä sinun kaikki rauta- ja punasoluarvosi ovat olleet läpi elämäsi 😄. "
Seurailen ravintoaineiden saantia Finelin ruokapäiväkirjan avulla, ei tarvitse arvuutella. Veriarvot olleet aina hyvät. Jos jotain nyt olisikin niin olkoon, oireettomuus riittää minulle. En tavoittele mitään huipputerveellisyyttä ja -terveyttä muutenkaan.
Eli et siis edes tiedä niitä arvojasi. Aivan. Näin ajattelinkin. Kunhan vain tuuli huulia heiluttaa...
Sulla on vähän huono asenne keskusteluun. Jutellaan sitten kun korjaat tuon asenteesi.
Halvaksi tulee, jos keiton vedenkin laskee ravinnoksi. Täyttyyhän silläkin vatsa hetkellisesti, mutta ravinteita tulee täysi nolla.
Minulla on seurattu veren hb-arvoa alle vuoden ikäisestä. Maito-leipä-peruna-dieetillä, jolla elin noin kymmenvuotiaaksi, hb pysytteli noin 160. Olin siis laiha kuin mikä ja kitukasvuinen, siksi jo varhaislapsuudessa seuranta. Hyvät veriarvot säilyivät raskauksiin asti, jolloin alimmillaan hb oli 80 ja veritankkaajat juoksivat perässäni. Kun raskauksien ja synnytyksien verihukasta ja kuukausittaisesta ämpärillisestä hukkaan mennyttä verta pääsi eroon, veriarvot kohosivat takaisin sinne 150 hb arvoon ja ferritiinivarastot palautuivat, mikään rautalisä tai maksan ahmiminen puolukkahillolla ei auttanut sitä ennen. Punasolut ovat olleet aina oikean muotoisia, ja niitä on veressä sopivasti.
Tähän olen päässyt kasvisruualla, jossa energiaa on noin 2000kcal. En ole vegaani. 60-ja 70-luvuilla lastenneuvolatoiminta oli voimissaan, vaikka keinovalikoima oli niukka. Tallessa on neuvolakortti edelleen.
Tonnikalapurkki maksaa 76 senttiä lidlissä. Riisiä saa kilon eurolla. Sokerilla jatkettua ketsuppia päälle. Kyllä eurolla päivässä on mahdollista syödä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolesteriarvot koholla viime vuonna mitattu. mutta ei aloitettu lääkitystä.
Syön myös verenpainelääkettä.
Punaisenlihan jätin pois koska se rasvaista ja epäterveellistä.
Leikkeitä ja juustoja en käytä.
Pyrin syömään vähä rasvaista kanaa,paljon kasviksia ja marjoja ,täysjyvä/kuitua sisältäviä tuotteita.
Ja kalaa.
Välillä pidän vegaaniruoka päiviä.
Juomaksi vettä.
Pitäisi tänä vuonna käydä mittaamassa kolesteroarvot onko ruokavalio auttanut ja liikkuminen.
Vai pitääkö alkaa entistä tiukemmalle ruokavaliolle.
Ei pelkkä liha nosta kolesterolia, vaan nimenomaan ruokavalion kova rasva, jota voi olla myös juustossa, rasvaisissa maitotuotteissa, prosessoidussa ruuassa. Veren triglyseridipitoisuutta nostaa myös runsas sokerin käyttö, alkoholi ja ylipaino, joiden kautta kolesteroli voi myös nousta. Ei vähärasvaisen lihankaan syöntiä ole kokonaan kielletty, kuuluu yhä ihan nykyisiinkin ravintosuosituksiin. Osalla on myös geeniperimässä alttius korkeaan kolesteroliin eikä omilla elintavoilla voi asiaan juuri vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on seurattu veren hb-arvoa alle vuoden ikäisestä. Maito-leipä-peruna-dieetillä, jolla elin noin kymmenvuotiaaksi, hb pysytteli noin 160. Olin siis laiha kuin mikä ja kitukasvuinen, siksi jo varhaislapsuudessa seuranta. Hyvät veriarvot säilyivät raskauksiin asti, jolloin alimmillaan hb oli 80 ja veritankkaajat juoksivat perässäni. Kun raskauksien ja synnytyksien verihukasta ja kuukausittaisesta ämpärillisestä hukkaan mennyttä verta pääsi eroon, veriarvot kohosivat takaisin sinne 150 hb arvoon ja ferritiinivarastot palautuivat, mikään rautalisä tai maksan ahmiminen puolukkahillolla ei auttanut sitä ennen. Punasolut ovat olleet aina oikean muotoisia, ja niitä on veressä sopivasti.
Tähän olen päässyt kasvisruualla, jossa energiaa on noin 2000kcal. En ole vegaani. 60-ja 70-luvuilla lastenneuvolatoiminta oli voimissaan, vaikka keinovalikoima oli niukka. Tallessa on neuvolakortti edelleen.
Ja keskustelun aihe on mitä syöt, jos syöt satasella kuussa. Ei millaiset rauta-arvot sinulla on.
Vierailija kirjoitti:
Eli ikäännyit ja kuukautiset loppuivat ja ferritiini palautui sitä kautta, kun verta ei enää menetetty säännöllisesti. Eihän tämä liittynyt mitenkään ruokavalioon, vaan nimenomaan ikääntymisen tuomiin muutoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ikäännyit ja kuukautiset loppuivat ja ferritiini palautui sitä kautta, kun verta ei enää menetetty säännöllisesti. Eihän tämä liittynyt mitenkään ruokavalioon, vaan nimenomaan ikääntymisen tuomiin muutoksiin.
NIinpä. Ajattele - ruokavaliolla EI OLLUT MITÄÄN MERKITYSTÄ!!!! Ja siten se liittyy ketjun aiheeseen, ihan sama syökö kalliisti vai halvasti . Vuoden eläinperäistä rautaa ja rautalisää syönnillä ei ollut mitään vaikutusta rauta-arvoihin, eikä sillä, että sen jälkeen lopetin rautalisän ja lihansyönnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän olen päässyt kasvisruualla, jossa energiaa on noin 2000kcal. En ole vegaani. 60-ja 70-luvuilla lastenneuvolatoiminta oli voimissaan, vaikka keinovalikoima o
Tässä kyllä painotettiin, että nimenomaan kasvisruoka sai muutoksen aikaan, vaikka samaan aikaan ne kuukautiset jäi pois. Ihan normaali kuvio, että vaihdevuosi-iässä rauta-arvot paranee itsestään, kun verta ei enää menetetä, ei liity mitenkään kasvisruokavalioon tai että tuossa tilanteessa nimenomaan kasvisruokavalio olisi sen muutoksen saanut aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän olen päässyt kasvisruualla, jossa energiaa on noin 2000kcal. En ole vegaani. 60-ja 70-luvuilla lastenneu
Tässä kyllä painotettiin, että nimenomaan kasvisruoka sai muutoksen aikaan, vaikka samaan aikaan ne kuukautiset jäi pois. Ihan normaali kuvio, että vaihdevuosi-iässä rauta-arvot paranee itsestään, kun verta ei enää menetetä, ei liity mitenkään kasvisruokavalioon tai että tuossa tilanteessa nimenomaan kasvisruokavalio olisi sen muutoksen saanut aikaan.
Lukutaito? Nimenomaan kerroin, että ruokavaliolla ei ollut merkitystä. Kun häiriötekijät poistuivat, niin rauta-arvot palautuivat, vaikka ruokavalio oli sama kuin ennenkin. Se lihatankkauskokeilu oli kauan aikaa sitten, eikä sillä ollut mitään vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tunnut olevasi erittäin hyvin perillä siitä mitä saat ja mitä et, sekä siitä mitä sinun kaikki rauta- ja punasoluarvosi ovat olleet läpi elämäsi 😄. "
Seurailen ravintoaineiden saantia Finelin ruokapäiväkirjan avulla, ei tarvitse arvuutella. Veriarvot olleet aina hyvät. Jos jotain nyt olisikin niin olkoon, oireettomuus riittää minulle. En tavoittele mitään huipputerveellisyyttä ja -terveyttä muutenkaan.
Eli et siis edes tiedä niitä arvojasi. Aivan. Näin ajattelinkin. Kunhan vain tuuli huulia heiluttaa...
Sulla on vähän huono asenne keskusteluun. Jutellaan sitten kun korjaat tuon asenteesi.
Kun argumentit loppuu kesken, niin tällä tavoin vaiennetaan keskustelu?
-eri
Näköjään täällä ollaan taas vauhdissa. Hupaisin kommentti viime lukemisen jälkeen se missä joku nillittää siitä ettei pavut ole kasviksia ja sitten seuraavassa lauseessa syyttää muita ortoreksiasta.
Vaihtelun vuoksi söin tänään aamupalaksi juustorinkelin (sekin -50%), leikkelettä ja levitettä sekä hieman nuukahtamaan yön aikana päässeitä salaatinlehtiä ja teetä sokerilla. Laitoin vettä salaatin kuppiin ja nyt näytti hyvinkin pirteältä (on siis sellainen juurellinen salaattipuska).
Lounaaksi syötiin kotona olleen nuoren kanssa viimeiset hernesoppa-annokset ja ruisleipää (niitä ilmaisia). En tiedä, muistinko kertoa viikonloppuna, että ne soppaherneet oli punalaputettuja!
Päiväruuaksi on tilattu makaronilaatikkoa, siis lihamakaronilaatikkoa. Otin pakastimesta punalaputettua jauhelihaa sulamaan, jääkaapissa on punalaputettua maitoa ja kananmunatkin olivat näköjään punalaputettuja 😝 että kyllä, aika pitkälle pystyy tekemään AINA ruokaa punalaputetuista aineksista, ainakin niin, että osa aineksista on punalaputettuja.
Eihän tohon tarvi enää muuta kuin makarooneja ja mausteita, niin perinteinen lihamakaronilaatikko on siinä. Lisäkkeeksi pitäisi tehdä coleslaw'ta, kun jääkaapissa oleva kaalinloppu alkaa olla vähän nahjus.
Jotainhan tässäkin on väärin, en ole vielä keksinyt, että mitä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Tämä ketjuhan on suorastaan sivistävä! No, ainakin välillisesti.
Tuli raudansaannista mieleeni tietysti Kippari-Kalle joka saa voimansa pinaatista. Eikun googlaamaan, ja kas:
"Vuonna 1937 kävi ilmi, että käsitys pinaatin valtavasta rautapitoisuudesta perustui laskelmissa tapahtuneeseen desimaalivirheeseen.
Todellisuudessa pinaatissa on yhtä paljon rautaa kuin vihreissä vihanneksissa keskimäärin."
Kaikkea sitä oppii!
Kampin Pimu
Juuri äsken tein ja söin perunamuusia (6 lapinpuikula pottua, tilkka kermaa ja voita, maito on loppu) toissapäiväistä sienikastiketta ja pakkasesta 6 kanajauhelihapyörykkää, porkkanaraastetta. Ruokaa jäi vielä huomiseksi lounaaksi. Välipalaksi on pari mandariinia. Iltaruoka on varmaan pakkasesta hernekeittoa, teetä ja voileipää. Huomenna on pakko käydä kaupassa, tuoreet kasvikset, maito, leikkeleet ja juusto on lopussa. Nämä minun syönnökset eivät kyllä maltaita maksa. Tässä kuussa on mennyt ruokaan rahaa 59,12€.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään täällä ollaan taas vauhdissa. Hupaisin kommentti viime lukemisen jälkeen se missä joku nillittää siitä ettei pavut ole kasviksia ja sitten seuraavassa lauseessa syyttää muita ortoreksiasta.
https://www.is.fi/terveys/art-2000010862118.html
No katsoppa itse kuvasta, palkokasvit ja kasvikset on täysin eri lokeroissa uusissa suosituksissa. Pavut ei siis uusien suositusten mukaan lukeudu kasviksiin, joten se riisipapuruoka ei nykyvalossa sisällä yhtään kasvista niinkuin ei se kanapastakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katsoppa itse kuvasta, palkokasvit ja kasvikset on täysin eri lokeroissa uusissa suosituksissa. Pavut ei siis uusien suositusten mukaan lukeudu kasviksiin, joten se riisipapuruoka ei nykyvalossa sisällä yhtään kasvista niinkuin ei se kanapastakaan.
Tuollaiset 'suositukset' ovat täysin mielivaltaista idioottimaista ortoreksiaa. Pahimmillaan niillä vain vieroitetaan ihmisiä entisestään kasvisten syönnistä kun keksitään kaikenlaisia sääntöjä mikä milloinkin ja missäkin kelpaa kasviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset 'suositukset' ovat täysin mielivaltaista idioottimaista ortoreksiaa. Pahimmillaan niillä vain vieroitetaan ihmisiä entisestään kasvisten syönnistä kun keksitään kaikenlaisia sääntöjä mikä milloinkin ja missäkin kelpaa kasviksi.
Mäkin kyllä tuppaan ajattelemaan näin. Intiassa peruna on kasvis mutta Suomessa ei koska sitä syödään niin paljon!
Söinkö kasviksia Englannissa asuessani kun sitä intialaisravintolassa tarjottiin kavislisäkkeenä? Vaikeaa on!
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Juuri äsken tein ja söin perunamuusia (6 lapinpuikula pottua, tilkka kermaa ja voita, maito on loppu) toissapäiväistä sienikastiketta ja pakkasesta 6 kanajauhelihapyörykkää, porkkanaraastetta. Ruokaa jäi vielä huomiseksi lounaaksi. Välipalaksi on pari mandariinia. Iltaruoka on varmaan pakkasesta hernekeittoa, teetä ja voileipää. Huomenna on pakko käydä kaupassa, tuoreet kasvikset, maito, leikkeleet ja juusto on lopussa. Nämä minun syönnökset eivät kyllä maltaita maksa. Tässä kuussa on mennyt ruokaan rahaa 59,12€.
Aika pieniruokainen olet. Muusia pieni annos, 6 kanapullaa ja siitä noin 3 toiselle päivälle. Raaste ja sienikastike on kevyttä. Iltaruokana keittoa, vähän voileipää ja teetä. Mandariinit myös hyvin kevyttä syömistä.
Aamupalaa tai aamiaista ei mainittu. Mutta nyt ollaan vielä maaliskuussa, 59,12 e on vain osa kuukautta.
Oliko jokin fine dining-ravintola pikkupiiperryksineen? 😂