Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19144)

Vierailija
15301/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä olisi ottaa joka teekupille uusi teepussi. Miksi sitä samaa ei voisi käyttää 2-3 kupilliseen mitä nyt illalla sattuu juomaan? Samat tyypit ei varmaan edes huuhtele ketsupin jämiä ruokaan vaan heittää sen pullon vain muoveihin vaikka siellä olisi vielä otettavissa ketsuppia. Sitten ihmetellään kun ruoka on kallista, eikä rahat riitä.

Kenekään talous tuskin kaatuu pariin lusikalliseen ketsuppia. 

15302/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla riittää teetä tai rooibosta yksi pussi vajaaseen litraan (vajaaseen litraan siksi, että termospulloni vetää sen verran).

Kuuma vesi ensin termariin, saksilla naru poikki pussista ja perään.

Ei tarvitse samaa pussia liotella ja juoda viimeistä teekupillista laihempaa teetä vaan kaikki kupilliset on tasavahvuisia.

Tuhlausta käyttää joka kupilliseen uusi pussi! 

Jos tykkää sokerista tai hunajasta, sekin vaan termariin ja vesi päälle. Mä vielä joskus laitan pätkän kanelitangosta.

Pussi ulos termarista vasta kun koko satsi on juotu.

Kampin Pimu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15303/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän maalaisjärkeä eli esimerkiksi nyt viimeksi kun ostin ruodotonta lohifileetä K-Marketista 14,95€/kg niin siitä palasta riitti moneen ruokaan ja päiviksi kun otin sitä lautaselle vain vähän muun ruoan kanssa. Mökillä taas kun ongitaan niin silloin saatan syödä päivässä vaikka 6 ahventa kerralla koska on ilmaiseksi saatavilla. Että kyllä se hinta vaikuttaa, että paljonko mitäkin milloinkin syön. Lisukkeeksi voi valita halpoja ja terveellisiä juttuja. Olen myös vähentänyt kahvin juontia koska se on kallistunut, ja olen myös kokonaan vaihtanut pikakahviin 3,15€ 100g purkki jonka hinta taas ei ole noussut. Eikä ikinä tule hävikkiä tai extra tiskiä pannusta tai suodatinpusseista kun teen aina vain 1 kupin kerrallaan. Ja kyllä se 1 kuppi riittää aamulla. Illalla 1 teepussi ja siitä saa niin monta kupillista kuin jaksaa juoda.

Mulle olis ihan hirveän ahdistavaa, että joutuisin rajoittamaan ruuan määrää kustannusten vuoksi. Ennemmin edullisempi ruoka jota saa syödä niin paljon kuin hyvältä tuntuu

Vierailija
15304/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä helppoa syödä noin halvasti. Alkoholi nyt pitää ainakin heti unohtaa ja tyytyä edullisin merkkeihin tai etsiä huipputarjouksia. Ja iso pakastin pitää olla sekä ei voi harrastaa ketoilua, hiilarit on edullisia. Juhlia ei voi järjestää tai pitää olla nyyttärit-periaatteella. Tai tarjota vain tarjouskahvia ja teetä ja itsetehtyä piirakkaa sekä keksejä tai popparia.

Omassa lähipiirissäni monella ainakin aika tarkat ruokailutavat. 1 ikilaihduttaja saattaa olla ainoa joka pääsee edes lähelle tuota 100€ summaa. On tosin eläkeläinen ja syö lähes pelkästään keittoja ja kauraleipää. Muilla tutuillani on kallis maku ruoassa ja kukaan ei esimerkiksi kelpuuta halvinta sika-nautaa kaupasta kotiin. Vegaanikaveri ostelee kalliita erikoiskahveja ja samppanjaa ja yksi ketoilee jne. Itse taas ostelen kaupasta vähän sitä sun tätä eli sipsipusseja, katkarapuja ja oluita myös yms. Mutta jos pitäisi olla 100€ niin varmasti pystyisin mutta kun ei tarvitse olla niin en ole tarkkaan laskenut.

Vierailija
15305/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän maalaisjärkeä eli esimerkiksi nyt viimeksi kun ostin ruodotonta lohifileetä K-Marketista 14,95€/kg niin siitä palasta riitti moneen ruokaan ja päiviksi kun otin sitä lautaselle vain vähän muun ruoan kanssa. Mökillä taas kun ongitaan niin silloin saatan syödä päivässä vaikka 6 ahventa kerralla koska on ilmaiseksi saatavilla. Että kyllä se hinta vaikuttaa, että paljonko mitäkin milloinkin syön. Lisukkeeksi voi valita halpoja ja terveellisiä juttuja. Olen myös vähentänyt kahvin juontia koska se on kallistunut, ja olen myös kokonaan vaihtanut pikakahviin 3,15€ 100g purkki jonka hinta taas ei ole noussut. Eikä ikinä tule hävikkiä tai extra tiskiä pannusta tai suodatinpusseista kun teen aina vain 1 kupin kerrallaan. Ja kyllä se 1 kuppi riittää aamulla. Illalla 1 teepussi ja siitä saa niin monta kupillista kuin jaksaa juoda.

Mulle olis ihan hirveän ahdistavaa, että

Mieluummin joisin itsekin yhden kupin kunnon teetä, kuin kolme kuppia, joista 2 on laimeaa litkua. Laatu korvaa määrän tässä. Itse en heitä edes kahvia ikinä viemäriin, ei ole mitenkään vaikeaa keittää yhtä kupillista kahvinkeittimellä ja mahtuu joka aamu samaan mukiin sama määrä.

15306/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän noilla suosituksilla ole muuta virkaa kuin hämmentää ja syyllistää ihmisiä jotka yrittävät parhaansa mukaan syödä terveellisesti. Pitäisi ymmärtää että jos suurella osalla ihmisiä tekee tiukkaa syödä edes 500 g kasviksia päivässä, niin mitäpä sitten tapahtuu kun laitetaan vähän rasismia kehiin että mikä kenellekin ja missäkin kelpaa kasvikseksi ja samalla vielä lisätään tavoitemäärää. Ja juuri kun on saanut lisättyä kasvisten syöntiä, niin sitten tulee joku ruokafasisti sanomaan että ei se enää mikään kasvis ole, sulle ainakaan. Eihän tuollaisen edessä järki-ihmiselle jää muuta vaihtoehtoa kuin viisveisata näistä norsunluutornien inkvisiittoreista ja syödä sitä mikä hyvältä maistuu.

Näin, ja vielä - luultavasti oleellisin asia tässä on se, että kouluissa, vanhainkodeissa ja muissa laitoksissa voidaan säästää kun oikein viranomaisten siunaamana tarjotaan ihmisille eläinrehua (soijaa) ja muuta kakkelia.

Nuoriso jättää nykyään kouluruoan syömättä ja käy lähikaupasta ostamassa energiajuomaa ja karkkia. He voivat. Sääli vaan vanhuksia joilta on viety se viimeinenkin lihakikkare lautaselta.

Pian loppunee kouluruoka, nääs kun ei kelpaa...

Kampin Pimu

Vierailija
15307/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Mulla riittää teetä tai rooibosta yksi pussi vajaaseen litraan (vajaaseen litraan siksi, että termospulloni vetää sen verran).

Kuuma vesi ensin termariin, saksilla naru poikki pussista ja perään.

Ei tarvitse samaa pussia liotella ja juoda viimeistä teekupillista laihempaa teetä vaan kaikki kupilliset on tasavahvuisia.

Tuhlausta käyttää joka kupilliseen uusi pussi! 

Jos tykkää sokerista tai hunajasta, sekin vaan termariin ja vesi päälle. Mä vielä joskus laitan pätkän kanelitangosta.

Pussi ulos termarista vasta kun koko satsi on juotu.

Rooiboksella ei ehkä niin väliä, mutta kyllä musta/vihreä tee tulee kitkeräksi jos sitä liian kauan hauduttelee. Ei ne haudutusajat siinä paketissa huvikseen ole laitettuna. Toki jos kippaa sokeria perään ison kasan niin häviää kitkeryyskin.

Vierailija
15308/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Ruokasavotta hoidettu muutamaksi päiväksi - loput pakkaseen.

Kanaa intialaisittain ja riisiä. Garam masala loppu taas! Miksi, oi miksi niitä myydään minipusseissa?

En nyt jaksa kaivella hintoja mutta broilerin "sisäfileet" (mitä ne oikeasti onkaan) 2 x 450 grammaa Lidlin tarjouksesta ammoin. Lisäksi ilmainen broilerin minuuttisuikalerasia 450 grammaa sekin.

Saatteko te muut Lidlin sovellukseen näitä ilmaisia elintarvikkeita? Mä en ollut uskoa ennen kuin hain tuon kanan sieltä. Ilmainen oli! Eikä mitään koiraa haudattuna. Olen myös saanut ilmaisen omenataskun ja ilmaisen suklaalevyn. Näitä tulee ehkä pari kertaa vuodessa mulle.

Kanapataan meni myös kolme isohkoa sipulia, kokonainen inkiväärinjuuri, 6 kynttä valkosipulia ja korianteripuska. Lisäksi mausteet joita uppoaa sellainen määrä, että ei se ihan ilmaista ole.

Olen ennenkin nutissut mausteista. Enkä ole vielä löytänyt maustekaup

Minä olen saanut just noita suklaita ja omenataskuja tai muita paistopisteleivonnaisia. Sinänsä ihan kiva ajatus, mutta nuo tuotteet oikein ole minun makuun eilä niiyä ole aina tullut haettua. Ennemmin olisin ottanut vaikka ilmaisen banaanin tai kurkun. Tuollainen kana tai jokin muu "oikea ruoka" ois ihan tosi jees, mäkin haluun!

Vierailija
15309/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle olis ihan hirveän ahdistavaa, että

Itselleni riittää se pieni maistiainen esimerkiksi pala suklaata tai kourallinen popparia tai vaikka alle puolikas pitsa tai pari palaa sushia. Voin mielelläni jäädä muita vähemmälle jos tiettyä ruokaa rajallinen määrä. Otan sitten jotain muuta nälkään vaikka teen leivät tai keitän pastaa.

Mutta monesti meillä puolison kanssa tehdään kerralla se iso makaroonilaatikko tai keitto, jota voi vain lämmittää. Niitä on helppo sitten santsailla, puoliso syö enemmän kuin minä ja useammin. Tosin hänen keskivartalolihavuutensa takia ei ole nyt santsaillut vähään aikaa, on ilmaantunut erilaisia terveysongelmia kuten astmaa, kolesterolia ja verenpainelääkkeet sai vaikka vasta päälle 30 vuotta.

Vierailija
15310/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä olisi ottaa joka teekupille uusi teepussi. Miksi sitä samaa ei voisi käyttää 2-3 kupilliseen mitä nyt illalla sattuu juomaan? Samat tyypit ei varmaan edes huuhtele ketsupin jämiä ruokaan vaan heittää sen pullon vain muoveihin vaikka siellä olisi vielä otettavissa ketsuppia. Sitten ihmetellään kun ruoka on kallista, eikä rahat riitä.

Nämä on taas näitä keksittyjä tarinoita miten säästetään maailmanympärysmatkaan liottamalla samaa teepussia ja käyttämällä ketsupinjämät. Todellisuuden kanssa ei mitään tekemistä.

Vierailija
15311/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos mä haluan kahvia, juon sitä. Jos haluan lohta, ostan sitä silloin, kun saa järkevällä hinnalla ja syön niin paljon kuin haluan. Vaikka sitten harvemmin, mutta puistattava ajatus nypertää rahan vuoksi jotain ruokalusikallista lohta, koska _maksaa_

15312/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Ruokasavotta hoidettu muutamaksi päiväksi - loput pakkaseen.

Kanaa intialaisittain ja riisiä. Garam masala loppu taas! Miksi, oi miksi niitä myydään minipusseissa?

En nyt jaksa kaivella hintoja mutta broilerin "sisäfileet" (mitä ne oikeasti onkaan) 2 x 450 grammaa Lidlin tarjouksesta ammoin. Lisäksi ilmainen broilerin minuuttisuikalerasia 450 grammaa sekin.

Saatteko te muut Lidlin sovellukseen näitä ilmaisia elintarvikkeita? Mä en ollut uskoa ennen kuin hain tuon kanan sieltä. Ilmainen oli! Eikä mitään koiraa haudattuna. Olen myös saanut ilmaisen omenataskun ja ilmaisen suklaalevyn. Näitä tulee ehkä pari kertaa vuodessa mulle.

Kanapataan meni myös kolme isohkoa sipulia, kokonainen inkiväärinjuuri, 6 kynttä valkosipulia ja korianteripuska. Lisäksi mausteet joita uppoaa sellainen määrä, että ei se ihan ilmaista ole.

Olen ennenkin nutissut mausteista. Enkä ole vielä löytänyt maustekauppaa josta niitä voisi ostaa kilotavarana omaan purkkiin. Hermo menee noitten miniatyyripussien kanssa.

Punnitse ja säästä taitaa olla aika lailla kadonnut vähän joka paikasta? Vielä 80-luvulla oli monessa kaupungissa herkkukauppoja, niitä pieniä kivijalkaliikkeitä, joihin sisään mennessä tulvahti vastaan makea mausteiden ja suklaan tuoksu. Siellä oli erilaisia suklaita, ei pelkkää Fazerin sinistä ja Royalia, mitä tavallisissa ruokakaupoissa oli. Konvehteja, Mozartin kuulia, kultarahoja! Ja mausteita, joita ostettiin 100g hinnalla. 

Koska Pimu olet siellä pääkaupunkiseudulla, niin siellä voisi olla joku etninen kauppa, jossa olisi basaarityyliin mausteita vielä myytävänä? Suurimmassa osassa, tai siis niissä missä olen onnistunut käymään, mausteet myydään pakattuina, ei irtotavarana.

Aasiamarketissa olisi 400g: https://www.aasiamarket.fi/tuote/garam-masala-400g-fi2891/&nbsp;  <- tuolta voi tilata, mutta kannattaa tilata jotain muutakin, koska postikulut ovat vakio 0-5kg.

Asian Food Marketissa on 100g pusseja: https://www.asianfoodonline.fi/product/574/garam-masala-100g-trs, se löytyy Espoosta....

Muita "tukkupakkauksia" en löytänyt "siviilipuolelta". Yksi vaihtoehto on sitten ostaa yksittäisiä mausteita isompia määriä (esimerkiksi maustepörssi tai salliselta), Salliselta löytyy garam masalakin, ammattilaisille eli yritysmyynnistä. Näen jo sieluni silmin, kuinka Pimu näppäränä kamppilaisena paahtaa puoli kiloa korianterin ja kardemumman siemeniä kotonaan ja jauhaa ne aromaattiseksi seokseksi graniittisella huhmarellaan...

juuei.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
15313/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa tarjotaan puuropäiviä lukuunottamatta lähes aina kasvisruoan lisäksi liharuokaa jos ei ole ilmoittautunut kasvissyöjäksi. Jos ei koululaiselle ruoka kelpaa niin sitten voi mennä ostamaan kaupasta sen energiajuoman ja karkkipussin. Ei haittaisi ollenkaan vaikka Suomeen tulisi sääntö, että omaat eväät kouluihin niin kuin Jenkeissä. Saataisiin vähän pienemmäksi valtion velkaa ja verorahoja muualle. Meillä ainakin lapset on opetettu syömään kaikkea ja siivoamaan vielä jälkensä eli kyllä kasvatuksessa on jotain pielessä jos vaan sokeri maistuu eli ihan turha syyttää niitä keittäjiä tai soijasuikaleita. Netistä löytyy koulujen ruokalistat, voit ihan itse katsoa kuinka paljon sinun lihapullia syövä lapsesi joutuu syömään soijasuikaleita vuoden aikana.

Vierailija
15314/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää joka täällä uhoilee että syö kerralla vaikka kokonaisen lohen jos vain huvittaa, että ahdistaisi syödä vain vähän, että hinnasta viis. Se sama joka juhlissa nappaa ensimmäisenä ja lautasen täyteen harvinaisia herkkuja, että ehtii vielä santsaamaan ennen kuin kaikki ovat edes saaneet maistaa niitä, ettei nyt vain ainakaan lopu kesken? Aika itsekäs ajattelutapa. Itse ainakin otan aina vasta viimeisenä, että kaikki muut saavat varmasti maistiaisen. Toki jos tuollainen ajattelutapa niin säästäminen voi olla vaikeaa kun napa pitää aina vetää täyteen hinnalla millä hyvänsä.

15315/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisikohan tehdä itsensä tykö jollekin nepalilaisravintoloitsijalle ja sujauttaa oma pänikkä tukkukierrokselle? Tai vaikka jos toisi edes puolen kilon pussin epätoivoiselle garam masalahimoiselle pimulle...

Kampin Pimu

Vierailija
15316/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse myös periaatteesta. Jos huuhtoo jämät ketsuppipullosta joka tapauksessa ennen kuin laittaa kierrätykseen, niin miksi sen kaataisi viemäriin eikä ruokaan.

Vierailija
15317/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää joka täällä uhoilee että syö kerralla vaikka kokonaisen lohen jos vain huvittaa, että ahdistaisi syödä vain vähän, että hinnasta viis. Se sama joka juhlissa nappaa ensimmäisenä ja lautasen täyteen harvinaisia herkkuja, että ehtii vielä santsaamaan ennen kuin kaikki ovat edes saaneet maistaa niitä, ettei nyt vain ainakaan lopu kesken? Aika itsekäs ajattelutapa. Itse ainakin otan aina vasta viimeisenä, että kaikki muut saavat varmasti maistiaisen. Toki jos tuollainen ajattelutapa niin säästäminen voi olla vaikeaa kun napa pitää aina vetää täyteen hinnalla millä hyvänsä.

Ootko sä jotenkin kipeä päästäs? Sanoin, että syön sen verran kuin hyvältä tuntuu, nälkä määrittää kuinka paljon eikä hinta. Sulla ei ole kyllä kaikki kohdillaan. En sinun sosiaalisen piirin juhlista tiedä, mutta meillä ei ole tapana rajoittaa vieraiden ottamaa ruokamäärät, koska sitä on tarpeeksi ja koska kenelläkään ei viiraa päästä tuolla tavalla kuin sulla. Silloinkin mennään niin, että tarjoilut valitaan sen mukaan, että se on todella vara tarjota eikä tarvi kytätä kenenkään annoksia. Voin juurikin kuvitella sinut laskemassa pikkutomaatteja siinä kälyisessä pastasalaatissa yksi per nuppi ja keksejä samoin. 

teidän bileet on varmasti mahtavia

15318/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on taas näitä keksittyjä tarinoita miten säästetään maailmanympärysmatkaan liottamalla samaa teepussia ja käyttämällä ketsupinjämät. Todellisuuden kanssa ei mitään tekemistä.

Näkisin että kyse on periaatteesta ja ennen kaikkea asenteesta. Ei mitään hukkaan. Ei näistä ehkä maailmaympärimatkan kassaa saa kokoon mutta pienistä puroista kertyy iso virta.

Kampin Pimu

Vierailija
15319/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele että jos ei ole kiinnostunut siitä ketsuppipullon jämästä niin varmaan aika moni muukin on hälläväliä-asia. Ei varmaan jakseta kierrättää tai etsiä tarjouksia tai tutkia kilohintoja aina. Ehkä asumiskulutkin ovat aavistuksen liian korkeat ja sähköäkään ei juuri säästellä. Puhelinliittymäkään ei välttämättä ole edullisin, vaatteita saatetaan ostaa huvin vuoksi eikä tarpeeseen ja sitten vielä ihmetellään, että miten sen maailmanympärysmatkan olisi voinut säästää. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että ihan vain juuri noilla kaikilla pienillä yksityiskohdilla samaan aikaan ja useamman vuoden verran.

Vierailija
15320/19144 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin eri asia huuhtoa ketsuppipurkki ihan tavan vuoksi hyödyksi kuin väittää sen tilkan tuovan jotain merkittävää rahansäästöä. Hyvä tapa on ettei heitä viemäriin. Mutta kuukauden budjettiin sillä ei ole merkitystä. 

Kaksi eri asiaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän