Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19157)

Vierailija
14281/19157 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa kysyttiin mitä oikeasti syö päivässä päästäkseen 100e/ kk. Luulet varmaan olevasi kovinkin vitsiksi mutta et ole.

Vierailija
14282/19157 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa kysyttiin mitä oikeasti syö päivässä päästäkseen 100e/ kk. Luulet varmaan olevasi kovinkin vitsiksi mutta et ole.

Täysi vitsihän tämä koko ketju on ollut suurimman osan ajasta. Sadalla eurolla saa aikaan vain puutteellisen ruokavalion, jolla ei terveenä pysy ellei saa huomattavia määriä ilmaista ruokaa jostain tai vaihtoehtoisesti on syömishäiriöinen jolle riittää murto-osa aikuisen ihmisen ravinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14283/19157 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hauskaa, jos nämä "vitsinikkarit" kertoisivat sitten itse, minkälaisella ruokavaliolla saa alhaisimmat ruokakulut, ja mikä on se ehdoton minimi, jonka alle ei voi mennä.

Voitte tieyenkin jatkaa omille "vitseillenne" nauramista, tuollaisella älykkyydellä ei oikein muuta voi olettaa.

Vierailija
14284/19157 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hirvittävän vaikeaa ymmärtää erilaisia elämäntyylejä. Minä olen valinnut hypätä oravanpyörästä ja olen yhteiskunnan tukitoimien ulkopuolella koska minulla on omistusasunto, ok-talo jonka ylläpitokulut ovat yhdelle ihmiselle suuret. En kertakaikkiaan voi käyttää ruokaan kuin 100-150e kuussa. Niinpä minun on ollut laajennettava ruokavaliotani sekä totuteltava uusiin makuihin. Ja syötävä elääkseni ( terveenä). Ehkä sitten pystyn tekemään tämän helpommin valittamatta, kun on oma valinta?

Vierailija
14285/19157 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla riittää tuo satanen hyvin. En ole uusavuton vaan teen itse ruoat. Osaan syödä taloudellisesti ja monipuolisesti ja ennen kaikkea en ylensyö. Olen aika pienikokoinen.

N47

Vierailija
14286/19157 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla riittää tuo satanen hyvin. En ole uusavuton vaan teen itse ruoat. Osaan syödä taloudellisesti ja monipuolisesti ja ennen kaikkea en ylensyö. Olen aika pienikokoinen.

N47

Nimenomaan olet pienikokoinen ja ikävuosista päätellen keski-ikäinen nainen, turha syyllistää muita. Ei isompikokoisempi ole mitenkään sen uusavuttomampi, mutta se ruuan tarve on silti enemmän vaikka itse kokkaisi kaiken. 

Vierailija
14287/19157 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N47

Nimenomaan olet pienikokoinen ja ikävuosista päätellen keski-ikäinen nainen, turha syyllistää muita. Ei isompikokoisempi ole mitenkään sen uusavuttomampi, mutta se ruuan tarve on silti enemmän vaikka itse kokkaisi kaiken. 

En syyllistänyt ketään. Totesin vain tosiasin, että olen pienikokoinen, en syö syömisen ilosta ja ostan ruokatarpeita taloudellinen ja terveellinen näkökulmasta. Siinä kaikki. Syyllistyminen on omassa päässäsi. 

Mutta kysymykseen, syökö täällä joku satasella kuussa ja kuinka, vastasin.

N47

Vierailija
14288/19157 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kertaa päivässä 55gramassia pika nuudeleita ja kun rahaa tulee niin alkukuukaudesta niiden kanssa ensimmäiset kaksi päivää kalanpäitä jos kaupasta löytyy. Loppu rahat menee lääkkeisiin ja vuokra+netti. Saksi-käsi Purra päätti näin.

14289/19157 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden ihmisten elämäntapoja ja valintoja on joskus tosiaan vaikea ymmärtää. Mä sentään kuvittelen olevani kohtalaisen paljon nähnyt, mutta silti en aina ihan jaksa ymmärtää kaikkia.

Aamupalana söin viime viikonlopun viimeiset pannukakunpalat - olivat piiloutuneet hyvin, letut oli kyllä syöty jo aikaisemmin. Söin pannukakun kanssa raparperihilloa!!!

Lounaaksi syötiin yhden nuoren kanssa possuwokin jämät, hän nuudeleiden ja minä riisin kanssa. Keitin suklaapuuroa, punalaputetusta maidosta. Sitä söi pari muuta nuorta aamupalanaan puolen päivän aikaan... Saunan jälkeen sitten ranskalaisia perunoita ja kalapuikkoja+mustekalarenkaita ja säilykkeitä jääkaapista. Ainakin isoja kapriksia, jalopenoja, kurkkusalaattia ja kurpitsakuutioita. Noi kaprikset on hauskoja, koska ne on säilötty oliiviöljyyn. Meidän jääkaapissa oliiviöljy kiinteytyy.

Ollaan ahkerasti tyhjennetty jääkaapista jämiä pois, ajattelin hyöyntää tilaisuutta kauppalakon aikana. Se nyt loppui jo, mutta en mene kauppaan ennen maanantaita. Eihän tuossa tule kuin viikko ilman kauppareissua, se on ihan normaali kauppatahti, tosin usein perjantaista perjantaihin tai torstaista torstaihin.

Katson tässä sivusilmällä Dr Now:ta, noilla ruokavalioilla ei kyllä pääse satasen budjettiin kuussa. Riittääköhän tonnikaan?

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
14290/19157 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eläkeläinen tai kaksikin 100e pärjää kuukauden (4viikkoa) kun osaa itse laittaa ruokaa. Broilerisuikaleet, pakastekala, jauheliha x 4 pientä annosta ja vihannespussi (iso). Salaatit ja tuorekurkku ovat halpoja, sekaan 1 herkkukurkku ja pienet tomaatit. Leipä on halpaa ja tumma (vie hyvin nälkää) ja näkkäri. Floora (kestää jonkin aikaa) ja halpisleikkeleitä (halkaisen ne vielä keskeltä, lisää päiviä). Lidlin jugurtit hyviä ja riittää pitkään. En osta mitään ylimääräistä tai sitten säästetään. Teen itse tutkimusta kuinka pienellä selviämme vaikkei olisi pakkokaan.Ja laskelmaani kuuluu mukana mieheni myös. Siksi teen paljon keittoja ja laatikoita tai muusia koska siitä saa myös seuraavana päivänä uuniin laatikon tai jos tykkää perunakeitosta, ei kaikkien mieleen. Hiomista riittää mutta aika hyvin hallinnassa. Mutta joka ruoan tarveaine tulee jakaa 4 että riittää. Keitot ja laatikot, perunamuusi hyvin riittoisia sekä makaronit, pastat, riisi. Herneet, pavut, sipuli, sekä maidosta saa monia keittoja, puuroja ym, vaikkapa lettuja joihin voi laittaa ruokaisia vaihtoehtojakuten nakkeja, makkaraa, jauhelihaa, kasviksia ymym... Vältä heräteostoja niistä tulee herkästi lisäkuluja. Säästä ruoka jos et jaksa kokonaan syödä ja nauti se "huomenna". Meidän motto on että tee reilumpi annos ja laita pakkaseen. Pakkasessa on monia eri ruokia mistä ottaa tai jos ei aina ole ruoanlaittotuulella. Tässä minun mietteitä <3 

Vierailija
14291/19157 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hauskaa, jos nämä "vitsinikkarit" kertoisivat sitten itse, minkälaisella ruokavaliolla saa alhaisimmat ruokakulut, ja mikä on se ehdoton minimi, jonka alle ei voi mennä.

Voitte tieyenkin jatkaa omille "vitseillenne" nauramista, tuollaisella älykkyydellä ei oikein muuta voi olettaa.

Sanoisin, että nykyhinnoilla 150-200 e/kk, jos joutuu ostamaan kaiken itse kaupasta eikä saa ilmaiseksi sukulaisilta tai ruokajonosta, ja haluaa ravita kehoaan terveellisellä, monipuolisella ruualla eikä kaikista halvimmalla hötöllä. Ei kaikki ole 50-kiloisia, keski-ikäisiä naisia.

Vierailija
14292/19157 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että nykyhinnoilla 150-200 e/kk, jos joutuu ostamaan kaiken itse kaupasta eikä saa ilmaiseksi sukulaisilta tai ruokajonosta, ja haluaa ravita kehoaan terveellisellä, monipuolisella ruualla eikä kaikista halvimmalla hötöllä. Ei kaikki ole 50-kiloisia, keski-ikäisiä naisia.

Edelleenkään et kuitenkaan kerro, että mitä ruokia YKSITYISKOHTAISESTI syöt? Niinhän otsikossa kysytään. Kerro vielä myös, minkä ikäinen ja kokoinen olet, ja oletettu sukupuolesi.

Vierailija
14293/19157 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehdot ovat ne, jotka ovat realististen matkojen päässä, kun huonoilla nivelillä ja julkisilla kulkee. Esim. lähimmästä isommasta marketista en jaksa kantaa kotiin kahta maitoa, kaalia ja loppuruokia, vaan ne on kyllä haettava lähimmästä kaupasta, joka pieni k-kauppa. Eli ei ole juuri mahdollisuuksia lähteä Cittareihin - matka-ajat julkisilla alkavat olla aikamoiset ja kovin montaa eri reissua viikossa sinne ei ole ajallisesti mahdollista tehdä, kun osa-aikainen ja vähäpalkkainen työ syö Kelan tuista ison osan ja toki ajasta myös. Voi miettiä, onko järkeä käydä töissä, mutta kun palkka on vain hieman isompi kuin mitä Kelan toimeentulotuki, niin eipä sillä työttömän täydentävällä juhlita, työssäkäynti kun rokottaa heti. Ei ole kannustavaa käydä töissä, mutta käyn, koska se on mielekästä muuten. Ajallisesti vain tosiaan alkaa olla liikaa hakea jokaista tarjousta cittarista epärealistista, kun kerralla en pysty kovin paljon kantamaan enkä edes kävelemään. Jo isossa kaupassa asiointi tekee niitä kävelyaskelia aika monta. Tänään ei päässyt kauppaan ollenkaan, vaikka oli tarve, koska sattui kinttuihin niin paljon. Kuitenkaan tähän ei mitään kotiapua vielä saa eikä kaveritkaan jaksa loputtomiin auttaa, tai realistisesti toiselta puolen pk-seutua pääse tulemaankaan. Kauppojen tulee myös sijaita sopivalla lippuvyöhykkeellä, tai alkaa olla plus miinus nolla hakea tarjousta kauempaa.

Kaalilla minä olenkin jo puolitoista viikkoa elänyt, mutta jotain muutakin olisi varmaan hyvä syödä. PIdemmän päälle tulee kyllä jotain puutostiloja, koska sähkö- ja vesimittari raksuttaa, pitäisi kokatessa seistä, ja sitä kintut eivät oikein enää työpäivän päälle salli, eli jokin perinnekokkailu jää niihin nopeampiin ruokiin, eikä lantun kuorinta ole kovin nivelystävällistä. Oli vaikeuksia saada kaali palasiksi, jaksoin kerralla huonoilla käsillä tehdä puolikkaan ja istuen siihen ei saanut tarpeeksi voimaa. Mutta sitten kun siihen ostaa siirapit, meiramipussin, öljypullon ja lihaliemikuution tai jauhelihaa (ei ole varaa ainakaan kokolihaan), niin ei se enää niin halpa ostos ollutkaan. Joo, toki öljy ja muut jakautuvat pidemmälle ajalle, mutta ei Kela maksa alkuun yhtään sen enempää kuin myöhemmin. On pitänyt olla aika kekseliäs, että mitä sitä söisi, kun samalla pitää ostaa suunnillen kattilasta ja haarukasta kaikki välineetkin. Siitä huolimatta, että ne omistaisikin, en pidä edelleenkään realistisena syödä satasella kuussa, jos kauppavaihtoehtona on lähikauppa tai pari lähikauppaa ja ei älypuhelinappi-bonus-plussikaan. Pelkkä osuuskaupan aloitusmaksu on juuri nyt liikaa, saati uusi puhelin kun vanhakin toimii, joskaan mitään uusimpia appeja siihen on turha latailla. 

Arvostaisin, jos joku tekisi kuukauden menyn ostoslistoineen, siis ölyineen ja meirameineen, niin menisi välittömästi kokeiluun kyllä. Maha ei siedä hernekeittoa tai muita papukasveja juurikaan, ja eineksiä en pidä terveellisinä, ja maksalaatikkoa en saa alas. Muuten menee lähes kaikki, mutta maustetut pikanuudelit sisältävät niin paljon epäaineita, että niitä kieltäydyn syömästä. Saa todellakin ehdottaa. Toiveena olisi päivittäinen maito puolisen litraa ja olisi kiva, jos leivällekin riittäisi jotain. Mitä suosittelette - realistiset vaihtoehdot ovat tosiaan lähi-K ja lähi-S, mutta painavat pitää ottaa pikku-K:sta, joka päivä niihin kauenpana oleviin ei kyllä pysty. Pysyykö ehdotukset satasessa per kuukausi, vaikkapa vuoden ajan? (Siis niin, että syö aidosti monipuolisesti ja ehkä synttäriherkunkin tai tuliaisviemisen joskus?)

Vierailija
14294/19157 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehdot ovat ne, jotka ovat realististen matkojen päässä, kun huonoilla nivelillä ja julkisilla kulkee. Esim. lähimmästä isommasta marketista en jaksa kantaa kotiin kahta maitoa, kaalia ja loppuruokia, vaan ne on kyllä haettava lähimmästä kaupasta, joka pieni k-kauppa. Eli ei ole juuri mahdollisuuksia lähteä Cittareihin - matka-ajat julkisilla alkavat olla aikamoiset ja kovin montaa eri reissua viikossa sinne ei ole ajallisesti mahdollista tehdä, kun osa-aikainen ja vähäpalkkainen työ syö Kelan tuista ison osan ja toki ajasta myös. Voi miettiä, onko järkeä käydä töissä, mutta kun palkka on vain hieman isompi kuin mitä Kelan toimeentulotuki, niin eipä sillä työttömän täydentävällä juhlita, työssäkäynti kun rokottaa heti. Ei ole kannustavaa käydä töissä, mutta käyn, koska se on mielekästä muuten. Ajallisesti vain tosiaan alkaa olla liikaa hakea jokaista tarjousta cittarista epärealistista, kun kerralla en pysty kovin paljon kantamaan

Koska ilmeisesti asut taajama-alueella, niin oletko ajatellut/laskenut, voitko tilata ruuat kotiinkuljetuksella sieltä cittarista tai prismasta? Noihinhan tulee jatkuvasti tarjouksia ilmaisesta tai halvasta kotiinkuljetuksesta... jos löhimarketin hinnoilla ostokset maksavat 60€, ja cittarin hinnoilla sis. kotiinkuljetuksen 55€, niin...

Kaikkialla ei mahdollista. Myös woltilla on noita tarjouksia.

Tiedän myös, että pienillä paikkakunnilla kauppiaat kyllä tekevät kotiinkuljetuksia, vaikkei se kuulu k-markettien konseptiin. Mut ne on kalliita kauppoja.

Tää menee siihen samaan sarjaan, että kyllähän pakastimen voi tuoda bussissa kotiin...

14295/19157 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua houkuttelisi tehdä jonkinlaista ruoka/ostoslistaa nivelvaivaiselle kyselijälle, mutta moninikkihullu taas riemastuisi. Tai ehkä pitäisikin, juuri siksi 😆

No, kysytäänpä nyt lisää reunaehtoja: onko myös soijarouhe poissuljettu? Entä härkis? Hernis? eli nämä kotimaiset vaihtoehdot? ne ovat pitkälle käsiteltyjä, joten voivat sopia joillekin. Entä tofu? Juu, ihan tarkkaan tiedän, että se on soijapavuista tehty, mutta jotkut voivat syödä sitä ilman ongelmia, vaikka pavut sinällään aiheuttavat ongelmia. Entäpä leikkopavut, ovatko nekin ongelmallisia?

Miten ruisleipä? Käykö se? Pystytkö leipomaan yksinkertaisia vähän vaivaamista vaativia asioita, kuten vaikkapa peltileipää/teeleipiä/rieskoja?

Entäpä hedelmistä omena? Banaani?

Oletettavasti repun käyttö ei onnistu (sitä voi varmaan kantaa, mutta sen saaminen selkään ja sieltä pois on vaikeaa)?

Onko sinulla sellaista vedettävää mummojen kauppakassia? Sillä pystyisi tuomaan sen pari litraa maitoa ja muita tykötarpeita, jos sitä pystyy käyttämään.

Kaalin leikkaamisesta: kyllä sellaisen ison kaalinpään halkaiseminen terävällä veitsellä ihan kokovartalosuoritus on ehjäniveliselle ihmisellekin, itse ainakin otan pieniä lohkoja/viipaleita siitä kaalin kyljestä, koska en saa halkaistua. Lanttu on hankalan kokoinen, siitä ei saa pienemmillä käsillä kunnon otetta, joten esimerkiksi nivelrikon kanssa ei onnistu. Äidilläni on peukalontyvissä nivelrikko, ja se rajoittaa tiettyjä voimaa vaativia tekemisiä, kuten liian isojen perunoiden kuorimista tms.

Mitä kauppoja on realistisen matkan päässä? Löytyykö perusTokmannia? Siellä olisi edullisesti mausteet - mutta VAIN, jos siellä käyminen ei aiheuta ylimääräisiä kustannuksia. K-Market löytyi, entä Alepa, S-Market?

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
14296/19157 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehdot ovat ne, jotka ovat realististen matkojen päässä, kun huonoilla nivelillä ja julkisilla kulkee. Esim. lähimmästä isommasta marketista en jaksa kantaa kotiin kahta maitoa, kaalia ja loppuruokia, vaan ne on kyllä haettava lähimmästä kaupasta, joka pieni k-kauppa. Eli ei ole juuri mahdollisuuksia lähteä Cittareihin - matka-ajat julkisilla alkavat olla aikamoiset ja kovin montaa eri reissua viikossa sinne ei ole ajallisesti mahdollista tehdä, kun osa-aikainen ja vähäpalkkainen työ syö Kelan tuista ison osan ja toki ajasta myös. Voi miettiä, onko järkeä käydä töissä, mutta kun palkka on vain hieman isompi kuin mitä Kelan toimeentulotuki, niin eipä sillä työttömän täydentävällä juhlita, työssäkäynti kun rokottaa heti. Ei ole kannustavaa käydä töissä, mutta käyn, koska se on mielekästä muuten. Ajallisesti vain tosiaan alkaa olla liikaa hakea jokaista tarjousta cittarista epärealistista, kun kerralla en pysty kovin paljon kantamaan

Hei, ikävä tilanne! Voisit mahdollisesti saada taksikortin jos liikkumisesi on hankalaa. Sitä varten tarvitset lääkäriltä lausunnon. Täytät sitten lomakkeen ja toimitat sen Kelaan lausunnon kanssa. Tämä ei ole sama kuin kelataksi. Matkoja voi saada enintään 18 kappaletta kuukaudessa, eli yhdeksän edestakaista matkaa. Mikäli tarpeeseesi on niin määritelty, kuljettaja auttaa sinut myös sisään kotiin ostostesi kanssa. Yhdensuuntaisen matkan hinta, eli omavastuu on 3,20 euroa ja se laskutetaan jälkikäteen käytön mukaan. Tsemppiä!

Vierailija
14297/19157 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehdot ovat ne, jotka ovat realististen matkojen päässä, kun huonoilla nivelillä ja julkisilla kulkee. Esim. lähimmästä isommasta marketista en jaksa kantaa kotiin kahta maitoa, kaalia ja loppuruokia, vaan ne on kyllä haettava lähimmästä kaupasta, joka pieni k-kauppa. Eli ei ole juuri mahdollisuuksia lähteä Cittareihin - matka-ajat julkisilla alkavat olla aikamoiset ja kovin montaa eri reissua viikossa sinne ei ole ajallisesti mahdollista tehdä, kun osa-aikainen ja vähäpalkkainen työ syö Kelan tuista ison osan ja toki ajasta myös. Voi miettiä, onko järkeä käydä töissä, mutta kun palkka on vain hieman isompi kuin mitä Kelan toimeentulotuki, niin eipä sillä työttömän täydentävällä juhlita, työssäkäynti kun rokottaa heti. Ei ole kannustavaa käydä töissä, mutta käyn, koska se on mielekästä muuten. Ajallisesti vain tosiaan alkaa olla liikaa hakea jokaista tarjousta cittarista epärealis

18 matkaa on minimi.

Vierailija
14298/19157 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"18 matkaa on minimi."

Ei, vaan maksimi.

Vierailija
14299/19157 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kerran näin nyt Lidlissä 33 sentin tomaattimurskaa, tai ylipäätään noin halpaa tomaattimurskaa yhtään missään kaupassa. Lähestulkoon onnenkantamoinen törmätä noihin halpistuotteisiin, ei todellakaan onnistu viikottain.

Vierailija
14300/19157 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsaoireita tuntuu tulevan nyt lähes kaikesta, ensi viikon kokeilen syödä fodmap-tyyppisesti, eli kaikki halvimmat pavut, kaalit ja viljatuotteet jää ruokavaliosta pois. Tämä ainakin nostaa ruokakuluja merkittävästi, mutta jatkuva turvotus, vatsakivut ja tukala olo päivittäin ei ole herkkua. Kaurapuurokin turvottaa aamuisin. Syökö kukaan täällä fodmapin mukaan ja millaisia ruokia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme