Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19157)

14261/19157 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävit sitten winner iltalenkillä.

Yritän pysytellä kaupoista pois vielä huomisenkin, lakkoilijoiden tukena. Toisaalta, en tiedä tarvitsisiko mennä kauppaan ennen maanantaita. Perjantai vaan on yleensä mun kauppapäivä.

Ehkä viikonlippuna pitäisi mennä katsomaan, onko paljon punalaputettuja - uutisissa oli mainita, että lakon takia uhkaa tulla runsaasti hävikkiä.

Mä mieluummin laitan pitsaan mozzarellaa kuin nutrilettiä, mutta kuten sanottua, makunsa kullakin.

Meillä sen sijaan oli tänään burritoja, joita en kyllä osaa kääriä. Koko satsin hinta oli noin 10€, ja siitä riittää noin 8 annosta, eli alle 1,5€/annos. Nuoriso pääsi vähän yllättämään - en ollut silpunnut kaalia, kun aattelin, että pavut ja maissit ja tomaatit riittää kasviksiksi... Äkkiäkös sitä kaalin kyljestä silpaisee muutaman kourallisen.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
14262/19157 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Lainaus: "maitorahkan rakennetta ei millään vatkaamisella kuplamaiseksi mousseksi saa"

Ei ihan, vaikka kyllä siihen ilmaa saa vatkaamalla.

Kaupan proteiinimousset vaahdotetaan typellä. Nam-nam.

Ilmassa on 78 % prosenttia typpeä, eli käytännössä altistut sille kokoajan, ei typpi ole mikään myrkyllinen lisäaine.

Elintarviketeollisuudessa typen käyttö on yleistä ja sitä käytetään paitsi kuohkeuttamiseen niin myös suojakaasuna ja jäähdytyksessä ja pakastuksessa. Eli ihan ne pakastevihanneksetkin on voitu jäädyttää typen avulla, kannattaa nekin jättää jatkossa kauppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14263/19157 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan 25 eurolla monta pakettia kaurahiutaleita tai kymmeniä pusseja makaronia

Vierailija
14264/19157 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No kerrohan miten siihen itsetehtyyn mehukeittoon tai kiisseliin sitä sokeria tulee ellei sitä ihan itse tarkoituksella lisää? Kiisseliin toki suositellaan sitä kevyttä pintasokerointia kuorruttumisen estämiseksi."

Kiisselihän on alunperin makea jälkiruoka, resepteissä on yleensä vähintään 3/4 dl sokeria, osassa jopa 2 dl sokeria tai sitten sokeroitua mehua. Perunajauhoilla sakeuttu vesi nyt ei ole järin maistuva vaihtoehto.

On se jännä että vain einestehtaat osaavat tehdä sokeroimattomia versioita. Sun on kyllä parempi niissä pysyäkin, jos et tuon parempaan pysty.

Voitko lyttäämisen sijaan laittaa ihan oikeasti sokerittoman reseptin tänne, jossa on makuakin? Normaalista kiisselistä jos jättää sokerin kokonaan pois ja laittaa marjat vesiperu

Keittämällä marjat voi heittää hyvästit myös c-vitamiinille ja muille ravintoaineille. C-vitamiini tuhoutuu kuumennettaessa lähes kokonaan.

Vierailija
14265/19157 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinirahkat ja sokerittomat mehukeitot on siis tässä ketjussa epäterveellisiä ja kiellettyjä ruokia. Hyväksyttyjä ja terveellisiä ruokia on sen sijaan pullat, letut, pannukakut, hillot, sokeriset kiisselit jne. 

Mahtaakohan jollain tässä ketjussa olla sokeririippuvuus? Sokeri on tutkimusten mukaan yhtä koukuttava aine kuin kokaiini.

14266/19157 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuuden mehukeittojako ei siis keitetä? Ulkomaiset marjat vaan raakana soossataan? Tervetuloa noro!

Kampin Pimu

14267/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käytä keinotekoisia makeutusaineita enkä steviaa, koska ne ei sovi mun mahalle, ja myös nuoriso on ilmoittanut, että tietyistä tuotteista tulee maha kipeäksi. Esimerkiksi tavallisesta pepsistä - siinähän on keinotekoisia makeutusaineita.

Mehukeittojen kanssa ihmettelin, että miksi makeutusaineellisessa on väriainetta.

Ja ne proteiinituotteet... Joillekin ihmisille on tärkeää syödä mahdollisimman proteiinipitoisia ruokia, esimerkiksi siksi, että he eivät kykene syömään määrällisesti paljoa. Joillakin huippu-urheilijoilla proteiinin tarve voi olla tavanomaista suurempi, mutta suurin osa suomalaisista saa aivan liikaa proteiinia. Se ei suinkaan kasvata lihaksia, vaan kuormittaa munuaisia ja myöhemmin typpenä Itämerta.

Minusta ne proteiinirahkat ovat tympeän makuisia, itse tehty marjarahka on raikkaampaa. Niissä proteiinirahkoissakin on eroja, kuulemma. Minulle ne ovat ylihinnoiteltuja turhan mainonnan aikaansaaman hypen tuotteita, joita ilman tulee toimeen oikein hyvin. Mutta kuten sanottua, makuasioita.

Sitten se sokeririippuvuus: noissa proteiinituotteissa on käytetty keinotekoisia makeutusaineita, jotta niissä ei ole hiilihydraatteja. Okei - mutta miksi niitä ylipäätään pitää makeuttaa, jos makean perään ei saisi olla? Makeasta hillosta tykkäävä on paha, makeasta proteiinirahkasta tykkäävä hyvä?

Ihminen on evoluution aikana kehittynyt pitämään makeasta, koska makea (=sokeri) on ollut merkki turvallisesta ravinnosta. Kypsät marjat ja hedelmät ovat makeita (=sokeripitoisia) ja turvallisia syödä. Äidinmaito on makeaa (=sokeripitoista) ja turvallista.

Ja onhan meidän letut IHAN HIRVEITÄ SOKERIPOMMEJA. Litra maitoa, 5-7 kananmunaa, jauhoja, kaurahiutaleita, leseitä, nokkosjauhetta tms, tl suolaa ja ruokalusikallinen sokeria, jos muistan laittaa. Ihan kamalaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
14268/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän ruokailut

-Ystävä tarjosi myöhäisen ystävänpäivälounaan ( 11e)

-aikuinen lapsi toi tullessaan pizzeriapizzan ( söin puolet) , oli maksanut 8,90 tarjouksena

-Appelsiini n.20snt ( 0.69snt/ kg)

Päivän ruuat yhteensä 20 snt

Vierailija
14269/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän ruokailut

-Ystävä tarjosi myöhäisen ystävänpäivälounaan ( 11e)

-aikuinen lapsi toi tullessaan pizzeriapizzan ( söin puolet) , oli maksanut 8,90 tarjouksena

-Appelsiini n.20snt ( 0.69snt/ kg)

Päivän ruuat yhteensä 20 snt

Etkö juo aamuisin edes kahvia? Mulla menee kahviin ja kaurajuomaan jo 0,60€ päivässä. Aamupalaa en syö ja päivällä usein halpis leipiä leikkeleellä, kananmunalla ja kasviksilla 0,80€. Iltapala on puuro ja tee 0.10€. En syö yleensä ikinä mitään pastoja tai perunoita tai lämmintä ruokaa. Vaikka ei ne montaa senttiä extraa maksaisikaan. Mutta Ei maistu hyvältä eikä ole nälkä. En tosin liikukaan paitsi normaalit kävelyt päivän aikana. Normaalipainoinen-hoikka olen ja veriarvoissa oli kaikki vihreällä kun mittautin viimeksi, ja näin olen siis syönyt läpi elämäni. Olen nyt 40v. Joskus juon viiniä tai kaljaa ja niiden kanssa maistuu kyllä sipsi. Makeita juttuja en syö, ne lähinnä oksettaa.

Eli tavallinen päivä on noin 1,50€ mutta sitten alkoholin kanssa niin 10€.

Vierailija
14270/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo kahvia eniä teetä, en tykkää lämpimistä juomista. Kylmä vesi on parasta!

Vierailija
14271/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksiin ja marjoihin jää kypsentämisen/keittämisen jälkeen vielä yli puolet c-vitamiinista jäljelle. 

Vierailija
14272/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä soijarouhetta pitää sitten oikeasti mitata grammoina eikä pussin ohjeen mukaan desilitroina, tai muuten proteiinin määrä jää aivan liian pieneksi eikä pidä nälkää 

14273/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nam. Lounaana eilistä, eli jotenkuten burritoksi laskettavaa: perunaa, riisiä, jauhelihaa, papuja, kaalia, tomaattia, taco-maustetta, valkosipulia, juustoa, majoneesia, chilikastiketta ja ihan pikkiriikkinen tiraus ketsuppiakin tortillakuoreen käärittynä. Voisi tuota syödä ihan kasvisversionakin, jauhelihan tilalle vaikka paprikaa tai porkkanaa tai sieniä ja lisää papuja. Koska en niin perusta vuustoista, niin vegaaniversiota ei tule ihan heti testattavaksi. Yksi riitti, maha täys.

Sain syötyä aamulla sen chavren pois, meillä kissat tykkäsivät siitä, vaikka olikin vegaaniversio. Mut en osta tuota, jos ilmaiseksi saa, niin sitten voin ottaa.

Nyt alkaa yhdellä nuorista työharjoittelu, ei ole vielä ihan selvää, haluaako ottaa kotoa eväät mukaan vai käykö kaupasta hakemassa jotain. Katseli kuitenkin valmiiksi kotona eväslaatikoita. Onhan ne äitin sapuskat hyviä, kun ei tartte itse maksaa 🤣

Että jos aamupala oli noin 0,30€, lounas 1,5€, niin vielä jää yli euro iltasyömisiin ja silti pysyn budjetissa...

14274/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviksiin ja marjoihin jää kypsentämisen/keittämisen jälkeen vielä yli puolet c-vitamiinista jäljelle. 

Kyllä, pitää paikkaansa. Jopa hilloissa on usean kk säilyttämisen jälkeen vielä noin puolet alkuperäisten marjojen -vitamiinista tallella. Näin marttojen mukaan!

Vierailija
14275/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikai joku vertaa itsetehtyä suklaamoussea (tyyliin taloussuklaata ja kermaa) kaupan sokerittomaan proteiinimousseen? Nämähän on kaksi täysin eri tuotetta ja täysin eri tarkoituksiin, vaikka lopputulos maistuukin ehkä suklaalta.

Nämä ohjeiden antajat tarkoittaa varmaan hyvää, mutta jos nimenomaan haluaa syödä sen proteiinipitoisen välipalansa osana arkea ja välttelee sokeria ja hiilihydraattia, niin harvemmin nämä itsetehdyt reseptit toimii. 

Aiemminkin on neuvottu että sokerittoman mehukeiton voi korvata itsetehdyllä kiisselillä (sisältää sokeria), ja proteiinipatukan voi korvata itsetehdyllä maapähkinä voi/kaurahiutale/myslipatukalla, eli lopputuloksena taas täysin eri tuote täysin eri ravinto-arvoilla. 

Euron keksit/karkit on myös tässä ketju

Syökö joku aikuinen oikeasti tikkareita jonain herkkuna?

Ihan samanlaista sokeriahan se on kuin kaikki muutkin kaupasta ostettavat karkit. Ja kyllä, monikin aikuinen syö sokeria herkkuna. 

Vierailija
14276/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinirahkat ja sokerittomat mehukeitot on siis tässä ketjussa epäterveellisiä ja kiellettyjä ruokia. Hyväksyttyjä ja terveellisiä ruokia on sen sijaan pullat, letut, pannukakut, hillot, sokeriset kiisselit jne. 

Mahtaakohan jollain tässä ketjussa olla sokeririippuvuus? Sokeri on tutkimusten mukaan yhtä koukuttava aine kuin kokaiini.

Tuolla tulkinnalla ja logiikalla se sokeririipuvuus taitaa olla sinulla. Tai kenties sokerikammo 🤔. Mutta jotenkin vinksahtaneelta suhteelta kuulostaa kuitenkin 😄.

Vierailija
14277/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Minä en käytä keinotekoisia makeutusaineita enkä steviaa, koska ne ei sovi mun mahalle, ja myös nuoriso on ilmoittanut, että tietyistä tuotteista tulee maha kipeäksi. Esimerkiksi tavallisesta pepsistä - siinähän on keinotekoisia makeutusaineita.

Mehukeittojen kanssa ihmettelin, että miksi makeutusaineellisessa on väriainetta.

Ja ne proteiinituotteet... Joillekin ihmisille on tärkeää syödä mahdollisimman proteiinipitoisia ruokia, esimerkiksi siksi, että he eivät kykene syömään määrällisesti paljoa. Joillakin huippu-urheilijoilla proteiinin tarve voi olla tavanomaista suurempi, mutta suurin osa suomalaisista saa aivan liikaa proteiinia. Se ei suinkaan kasvata lihaksia, vaan kuormittaa munuaisia ja myöhemmin typpenä Itämerta.

Minusta ne proteiinirahkat ovat tympeän makuisia, itse tehty marjarahka on raikkaampaa. Niissä proteiinirahkoissakin on eroja, kuulemma. Minulle ne ovat ylihinnoiteltuja turhan mainonnan aikaansaaman hyp

Aikaa myötä ihminen ja makuaistinsa on myös turtunut makealle, koska syö sitä niin paljon. Ja puhutaan nyt siis ihan vuosikymmenistä, ei sadoista vuosista. Pitää olla aina vain makeampaa ja makeampaa, jotta makea maistuu makealle. Osin siksikin on kehitetty makeutusaineita, jotka on jopa satoja kertoja makeampaa kuin sokeri. Hedelmät ja marjatkin on nykyään kehitetty todella paljon makeammiksi kuin mitä ne luonnostaan ovat/ovat olleet. Joka paikkaan tungetaan sokeria ja makeutusaineita, eikä ihmiset yleensä kiinnitä niihin edes mitään huomiota, ja syöttävät lapsilleenkin näitä makeutus-/sokeripommeja ihan perusarkiruokana (esim jogurtti, leipä, välipalatuotteet).

Viikon tai kaksi kun on ilman lisättyjä makeuttajia, niin huomaa kummasti sitä makeutta sellaisissakin ruoissa mitkä aiemmin eivät ole maistuneet yhtään makeilta. Makuaisti puhdistuu. Ja jos joskus jotain "herkkua" vaikka kohteliaisuuttaan ottaa, niin se luonnoton överimakeus oikein hyökkää päälle, kaiken imevässä imelyydessään. 

Vierailija
14278/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön syistä syödään tuolla budjetilla. Viisi ihmistä perheessä ja vanhin lapsi 18 v, eikä hänellä mitään tuloja vaan pelkkiä kuluja. Meillä jää noin 500€ kuussa ruokaan ja noin 100€ kuussa kaikkeen muuhun (kuten vessapaperit, biojätepussit, shampoot, pesuaineet ja pyykkiaineet, D-vitamiinit, ihorasvat). Nuorimmalla lapsella atooppinen iho, jonka hoitoon menee talvella vähintään 20-25€/kk.

Tänään meillä oli aamupalalla kaurapuuroa ja itse kerättyjä pakastemustikoita, pieni loraus kaupan vadelmakeittoa lisäksi. Aikuiset (3 hlöä) joivat kahvimukilliset ja lapset lasilliset omenamehua. Lounaalla klo 11 tein pannulla kasviksia ja munakkaat. Äsken juotiin päiväkahvi. Sen kanssa oli ruispaloja margariinilla ja juustolla. Päivälliseksi teen noin klo 18 makaronia, tomaattikastiketta ja vähän tonnikalaa. Se on kallista, joten ripottelen purkista jokaisen annoksen päälle, kahdesta purkillisesta pitäisi riittää 5 ihmiselle. Minulla on parmesan-lastuja, joilla yritän vähän maustaa noita makaroniruokia. Toki ne on kalliita, mutta yhdestä parmesan-purkista riittää noin kolmelle aterialle mausteeksi. 

Huomenna on lauantai, ja meillä on tapana tehdä silloin brunssi. Tuoreita hedelmiä, itse kyhättyjä voisarvia, ehkä paistettua munaa ja makkaraa sekä papuja tomaattikastikkeessa. Ostin taannoin 3 prk 2 eurolla tarjouksesta papuja neljä satsia, eli yhteensä 12 prk. Jostain syystä kuulemma alkaa tökkiä, väittää muu perhe. Kun ei olla englantilaisia, pavut ei maistu joka aamu eikä edes joka toinen aamu. Huomenna leivon myös pullaa. Minulla on tapana tehdä kerralla litran taikina ja laitan puolet pakastimeen. En edes muista, milloin olisi syöty kaupan tai kahvilan leivonnaisia, koska itse leivottu pulla on halpaa. Päivälliseksi olen ajatellut tehdä keitetyt perunat, ruskean kastikkeen ja soijarouhepihvit (sipulilla). Iltapalalla syödään varmaankin sitä pullaa ja ehkä lasilliset omenamehua, lisäksi mahdollisesti appelsiinit.

Tällä hetkellä on ollut älyttömän halpoja appelsiineja, viimeksi maksoi 59 snt/kg. 12 appelsiinia maksoi 2,07€. Suosin myös banaaneja, jos ne on tarjouksessa. Sillä tavalla saa vaihtelua, ettei aina tulisi ostettua puolalaisia omenoita, joihin ehtii kyllästyä, jos koko talven niitä mättää päivittäin. Meillä syödään aika usein myös porkkanoita. Ostin viimeksi kilon pussin porkkanoita 0,99€. Se käy ruokaan kuin ruokaan ja lapset roiskuttavat myös välipalana tai iltapalana. Nyt kun on hiihtolomaviikko, meillä kuluu paljon enemmän rahaan ruokaan, kun ei ole koululounasta.

Vierailija
14279/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännön syistä syödään tuolla budjetilla. Viisi ihmistä perheessä ja vanhin lapsi 18 v, eikä hänellä mitään tuloja vaan pelkkiä kuluja. Meillä jää noin 500€ kuussa ruokaan ja noin 100€ kuussa kaikkeen muuhun (kuten vessapaperit, biojätepussit, shampoot, pesuaineet ja pyykkiaineet, D-vitamiinit, ihorasvat). Nuorimmalla lapsella atooppinen iho, jonka hoitoon menee talvella vähintään 20-25€/kk.

Tänään meillä oli aamupalalla kaurapuuroa ja itse kerättyjä pakastemustikoita, pieni loraus kaupan vadelmakeittoa lisäksi. Aikuiset (3 hlöä) joivat kahvimukilliset ja lapset lasilliset omenamehua. Lounaalla klo 11 tein pannulla kasviksia ja munakkaat. Äsken juotiin päiväkahvi. Sen kanssa oli ruispaloja margariinilla ja juustolla. Päivälliseksi teen noin klo 18 makaronia, tomaattikastiketta ja vähän tonnikalaa. Se on kallista, joten ripottelen purkista jokaisen annoksen päälle, kahdesta purkillisesta pitäisi riittää 5 ihmiselle. Minulla

Oletko kokeillut laittaa hieman rakuunaa niihin papuihin tomaattikastikkeessa? Itse tykkään niistä siten enemmän.

Vierailija
14280/19157 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän syömiset 

-pari näkkileipää, levitettä ja maitoa ,Appelsiini  yht n.0,90e

-eilisen saadun pizzan loppu, käsilaukun pohjalta pari kaupasta saatua suklaakarkkia

- n.1dl sitruunamehua, makeuttamaton itsepuristettu. Siitä 5e sitruunaämpäristä tuli 1,5L mehua eli 34 snt/ dl. Muutaman sitruunan pakastin paloina, samoin kuin suurimman osan mehustakin.

- kaurapuuroa ja banaani 0.40

Päivän syömiset yhteensä 1, 64snt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä