Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19156)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin kaikilla kavereilla niin kuin kotonakin, niin jääkaapit notkuvat avatuista kalakastike, tabasco, chili, soija, salaatinkastike, maustepurkki, valkosipulitahnaa, majoneesia, sinappia yms. Krääsää ja lasipurkkeja. Eli harva perhe käyttää pelkkää suolaa, pippuria ja ketsuppia mausteina. Ja helposti voi joku pieni maustepurkki maksaa 4€. Eli kyllä ruokakuluihin pitää laskea muutakin kuin se peruna ja porkkana.
Se että sinä ja tuttusi hamstraatte kaappinne täyteen tuota krääsää, ei tarkoita, että muutkin tekisivät samoin. 🙄
T. Minun jääkaapistani ei löydy noista mitään muuta kuin sinappia, ja sekin ostettu melkein puoli vuotta sitten ja riittää vielä moneksi kuukaudeksi eteenpäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ylläolevaa halvan tomaattimurskan kommenttia alapeukuttavat ne, jotka ovat täällä kirjoitelleet onnistuvansa saamaan ruokia ja ruoka-aineita kaupasta noilla muutamilla senteillä tai kymmenillä senteillä. Ja perustavat muka koko kuukauden budjettinsa niiden mukaan.
Sehän ei oikeasti onnistu, mutta täällä niin voi kertoilla. Oikeaa totuutta ei saisi täällä kertoa niin alapekuilla halutaan mitätöidä tai ainakin totuutta yritetään niillä vesittää.
Mistäs sinä näet kuka on mitäkin peukuttanut? 🤔
Kuulostat aika harhaiselta ihmiseltä...
Harhaisuudestani en tiedä, mutta tuskin ne alapukuttavat, jotka ovat samaa mieltä kommentoijan kanssa.
Ihan siis siitä päättelin keitä ovat nämä, jotka eivät ole ja hehän ovat melko usein sitten niitä, jotka löytävät/etsivät/kiertävät/koluavat kymmeniäkin eri liikkeitä. Maksimoidakseen ne alhaisimmat löydöt ja minimoidakseen ruokakulunsa.
En usko. Eiköhän noita halpislöytöjä ennemmin alapeukuta nimenomaan ne, jotka eivät ylipäätään edes usko sellaisia olevankaan. Ne, jotka eivät usko eivätkä halua usko, että 100e/kk riittäisi ruokaan. Täällä käy monia lukijoita tässäkin ketjussa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauskaa, jos nämä "vitsinikkarit" kertoisivat sitten itse, minkälaisella ruokavaliolla saa alhaisimmat ruokakulut, ja mikä on se ehdoton minimi, jonka alle ei voi mennä.
Voitte tieyenkin jatkaa omille "vitseillenne" nauramista, tuollaisella älykkyydellä ei oikein muuta voi olettaa.
Sanoisin, että nykyhinnoilla 150-200 e/kk, jos joutuu ostamaan kaiken itse kaupasta eikä saa ilmaiseksi sukulaisilta tai ruokajonosta, ja haluaa ravita kehoaan terveellisellä, monipuolisella ruualla eikä kaikista halvimmalla hötöllä. Ei kaikki ole 50-kiloisia, keski-ikäisiä naisia.
Itse syön 80g proteiinia päivässä ja urheilen paljon. Onnistun silti syömään 100€/kk mutta olenkin sinnikäs ja viitseliäis. En siis anna periksi turhille mielihimoille vaan paneudun kilohintoihin ja ravintoaineisiin. Mihinkään turha
80 grammaa proteiinia kuulostaa kyllä aika vähältä vielä urheilijalle, paljonko painat? Yleensä urheileville suositellaan proteiinia n. 1,5-2 g/painokilo, eli taidat olla joku n. 40-50 kg? Pienelle urheilijalle tämä määrä toki riittää, mutta ei voi yleistää että riittää kaikille. Esim. 70 kiloiselle tämä 80 g määrä on aika minimi vaikkei edes urheilisi, ihan taviksillakin suositus on n. 1,1 g/painokilo.
Sataseen en kyllä pysty ilman, että pitäisi syödä kamalan yksipuolisesti. 150e vielä onnistuu, mutta sekin vaatii reseptien yksinkertaistamista (jätän pois erikoiset mausteet ja kaiken, mitä pitäisi ostaa vain reseptiä varten ja jättää siitä valtaosa käyttämättä) ja ruokalistan suunnittelua edullisten ainesten ympärille. En ole allerginen tai muuten yliherkkä millekään, niin antaa lisää vaihtoehtoja. Esimerkki voisi olla:
Aamupala: kaurapuuro marjoilla ja pähkinöillä, kahvi
Lounas: Makaronilaatikko soijarouheella ja pakastekasviksilla
Välipala: leipä ja hedelmä, kahvi
Illallinen: sama kuin lounas
Iltapala: kaurapuuro marjoilla ja pähkinöillä
Lasken ruokabudjettiin myös kahvilakäynnit kavereiden kanssa yms. Tämä on se osa-alue, mikä saa ruokabudjetin helpoiten yli, niin pyrin rajoittamaan kahvilakäyntiä 1 kerta/kk
Löytyy erilaisia öljyjä, ketsuppia, sinappia, soijaa, salaattikastiketta, balsamicoa, pestokastiketta, valkosipulitahna, sweet chili kastike, bbq kastike, majoneesipurkki, viikunahillo, mansikkahillo, mätitahnatuubi, chilikastike ja cohjugang nyt ainakin. En jaksa tarkistaa onko muita vielä.
Aina ei jaksa esimerkiksi pilkkoa valkosipulia niin valmis on ihan kiva. Chiliä tai sweet chiliä laitan muutenkin meilkein joka ruokaan. Salaatin kanssa öljyä ja balsamicoa tai valmiskastiketta. Makkaran kanssa ketsuppia ja sinappia. Susheja dippailla soijaan jne.
Pärjäishän sitä varmaan perus rypsiöljyllä ja itsetehdyllä omenahillolla mutta en jaksa käydä joka toinen päivä kaupassa niin haluan varautua paremmin. Kaupassa käyn 3 kertaa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Löytyy erilaisia öljyjä, ketsuppia, sinappia, soijaa, salaattikastiketta, balsamicoa, pestokastiketta, valkosipulitahna, sweet chili kastike, bbq kastike, majoneesipurkki, viikunahillo, mansikkahillo, mätitahnatuubi, chilikastike ja cohjugang nyt ainakin. En jaksa tarkistaa onko muita vielä.
Aina ei jaksa esimerkiksi pilkkoa valkosipulia niin valmis on ihan kiva. Chiliä tai sweet chiliä laitan muutenkin meilkein joka ruokaan. Salaatin kanssa öljyä ja balsamicoa tai valmiskastiketta. Makkaran kanssa ketsuppia ja sinappia. Susheja dippailla soijaan jne.
Pärjäishän sitä varmaan perus rypsiöljyllä ja itsetehdyllä omenahillolla mutta en jaksa käydä joka toinen päivä kaupassa niin haluan varautua paremmin. Kaupassa käyn 3 kertaa kuukaudessa.
Kannattaa hommata valkosipulipuristin, ja homma on hoidettu käden käänteessä. Ei maksa montaa euroa eikä tarvii enää pilkkoa valkosipulia. Jo lapsuuden kodissa tuo oli aina käytössä, joten en ymmärrä miksi se on niin monelle niin vieras vekotin. Turha ostella valmiiksi pilkottuja.
Kuivattua valkosipulijauhetta löytyy kotona, mutta myös tuoretta. Voihan noita valkosipulitahnoja tehdä itsekin kun vain lisää öljyä sen sekaan tai muuta rasvaa.
Papuja ja palkokasveja olen alkanut viime aikoina syömään enemmän ja jättänyt kokonaan makkarat ja nakit kauppaan. Kasvisten lisäksi syön soijarouhetta, kalaa ja kanan jauhelihaa.
Kolesteroliarvot oli viimeksi vähän koholla vaikka hoikka olen. Pinaattiletut teen aina itse. Eineksistä ainoastaan ranskalaisia ja pakastepitsaa olen joskus ostanut, ja pahoja on ollut. Helppo tehdä itsekin. Heikkouteni on wasabipähkinät. Onneksi Lidlistä saa niitä suht halvalla eli 1,50€ iso pussi suunnilleen.
Ois mielenkiintoista joskus nähdä, että miltä se superkokkasjiwn tekemä ruoka näyttää ja maistuu. Jos kotoa ei löydy muita mausteita kun ketsuppi ja suola. Joku valsamico ja soijakastike on aivan tavallisia kotimausteita, jolla saadaan makua ruokaan. Joka ikistä korealaista maustekurkkua ei nyt tarvitse tietenkään ostaa, mutta itse ainakin rakastan aasialaisia makuja puolisoni kanssa, vaikka lapsille saatetaan tarjota useammin peruslihapullia ja syödään sitten myöhemmin tulista euokaa kun lapset mennyt nukkumaan. Chilikastikkeita muutenkin itselläni tapana lisätä melkein jokaiseen ruoka-annokseeni.
Siellä hyllyssä ei ole tälläistä 33 sentin tomaattimurskaa normaalisti ollenkaan, ja käyn useammissa Lidleissä, eri paikkakunnillakin jopa kun liikun muiden asioiden yhteyksissä. Mitään kohtaa ei ole hyllyssä edes tyhjänä, missä tälläistä hintaa näkyisi, että tuote olisi loppunut. En tiedä mitä pitäisi vertailla, jos tämän hintaista murskaa ei ole ikinä ennen muualla nähnyt, missään kaupassa? Tuollakaan se ei ole jatkuvasti saatavilla.
En käy yleensä Lidlissä, niin en niiden tomaattimurskan hinnasta osaa sanoa. Mutta aika lähelle tuohon hintaan, meillä Prismassa edullisin tomaattimurska on 37 senttiä tölkki, ja sekin on minusta jo halpaa.
Pystyy ja syön monipuolisesti. Erilaisia leipiä, puuroja, juureksia, kasviksia, linssejä, kasvisproteiineja, kalaa, kananmunaa, kanaa, lihaa yms. Epäterveellisiä herkkuja en vain osta mutta kyllä mulla kaapissa on vehnäjauhoa ja sokeria jos innostuu vaikka jotain leipomaan. Ovat tosin kestänyt jo pitkään. Lettuja, leipää, pitsapohjia nyt oon viimetteeks tehnyt. Leivinjauhekaan ei paljoa maksanut
Tyyliin???? Mihin ihmeen tyyliin? Tyyli ja tyylikkyys ei ole yhtä kuin suunnilleen, osapuilleen, kuts kuinkin tai noin. Tyyli on jotain ihan muuta.
En ole viitsinyt kirjoittaa moneen päivään syömisiäni, kun niiden kuitenkin sanotaan olevan keksittyjä tarinoita. Olinpa eilen kuitenkin toivottuna viettämässä päivää yhden monista sukulaisistani luona, ja söin ihania ruokia taas ilmaiseksi koko päivän - uskokaa tai älkää. Kotona söin aamulla banaanin ja lasillisen piimää, eikö olekin kummallista. Muutenkin oli hauska päivä.
Poikkesin muuten matkalla kauppaan, josta ostin mm.luomukevytmaitoa 50snt litra, mutta sehän on jo toinen tarina..
Vierailija kirjoitti:
Ois mielenkiintoista joskus nähdä, että miltä se superkokkasjiwn tekemä ruoka näyttää ja maistuu. Jos kotoa ei löydy muita mausteita kun ketsuppi ja suola. Joku valsamico ja soijakastike on aivan tavallisia kotimausteita, jolla saadaan makua ruokaan. Joka ikistä korealaista maustekurkkua ei nyt tarvitse tietenkään ostaa, mutta itse ainakin rakastan aasialaisia makuja puolisoni kanssa, vaikka lapsille saatetaan tarjota useammin peruslihapullia ja syödään sitten myöhemmin tulista euokaa kun lapset mennyt nukkumaan. Chilikastikkeita muutenkin itselläni tapana lisätä melkein jokaiseen ruoka-annokseeni.
Sinä se et taida paljoa mausteita tietää tai tuntea...
Vierailija kirjoitti:
Hoikka ja terve olen, ja minulta tuo 100€/kk onnistuu, mutta en syökään aina 5 kertaa päivässä ja joka ateriaa lautasmallin mukaisesti. Eli en jaksa panostaa jokaiseen ateriaan.
Välillä syön päivän aikana pelkkää puuroa, banaania ja marjoja tai aamusta iltaan pelkkää kasvissosekeittoa. En jaksa stressata syömisestä ja uskon että pitkässä juoksussa syön ihan monipuolisesti. Rakastan kasviksia ja punaista lihaa en syö. Tänään aamupalaksi vedin omenan ja appelsiinin ja lounaan kuittasin itsetehdyllä valkosipuli-voisula naanleivällä. Myöhemmin teen ehkä hernaria ja näkkäriä. Tai nuudelin ja porkkanaa. Pari juustoviipaletta vois napsasta tässä välissä jääkaapista sellaisenaan.
Näillä esimerkeillä kuulostaa siltä, että ei tuo sinun ruokavaliosi ole riittävän monipuolinen ja terveellinen. Ne sille piiiiitkälle aikavälille (mikä sitten lieneekään) osuvat sattumat eivät yleensä ole riittäviä kehon tarpeiden ja terveellisyyden kannalta.
Jos viitsii ja jaksaa koko ajan kyttäillä kilohintoja ja ettiä tarjouksia ja syödä aina sitä, milloin mikäkin on halvinta niin joo pystyy. Mutta kyllä välillä itsekin haluan ostaa jotain valmista kuten 2,50€ maksavat inkiväärilastut ja wasabituubin, jos kuitenkin itse kurkku- ja porkkanamakit pyöräytän. En käytä kallista sushiriisiä siihen vaan ihan halvin puuroriisi käy.
Mutta kaikki puolivalmiit jutut maksavat extraa ja erikoiset jutut. Esimerkiksi bataattia tai fenkolia tai latva-artisokkaa ostan kerran 10 vuodessa koska ovat niin kalliita. Porkkana, peruna, sipuli ja kaali on halvempaa ja siksi käytän niitä. Ei se kuitenkaan terveyteen vaikuta, että syökö 100€/kk terveellisesti. Syö tietenkin kun syö lautasmallin mukaan.
Meillä lapset/teinit/nuoret ovat syöneet samaa ruokaa kuin vanhemmat, poislukien tietenkin allergiat ja erityiset mieltymykset/inhokit. Mausteiden kanssa ei ole tarvinnut varoa, päinvastoin, jälkikasvu on itse kaivellut chilitahnoja jääkaapista, kun ruoka on ollut laimeaa. (en tietenkään ole suolaa ja chiliä käyttänyt kiinteitä aloittelevan pienen lapsen kanssa, vaan sitten kun on voinut siirtyä samoihin mausteisiin muiden kanssa)
Meillä on muutenkin toi kauhea jääkaappi ja maustehylly: löytyy melkein mitä vaan. Ja harmi vaan, kaikkia käytetäänkin, ei tietenkään kaikkia joka päivä, mutta jokaiselle mausteelle ja maustekastikkeelle ja lisukkeelle löytyy oma paikkansa meidän ruuissa.
Valkosipulipuristinta käytän, jos jaksan, kynsien pilkkominen on niin paljon helpompaa, tulee vähemmän tiskiä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Jos viitsii ja jaksaa koko ajan kyttäillä kilohintoja ja ettiä tarjouksia ja syödä aina sitä, milloin mikäkin on halvinta niin joo pystyy. Mutta kyllä välillä itsekin haluan ostaa jotain valmista kuten 2,50€ maksavat inkiväärilastut ja wasabituubin, jos kuitenkin itse kurkku- ja porkkanamakit pyöräytän. En käytä kallista sushiriisiä siihen vaan ihan halvin puuroriisi käy.
Mutta kaikki puolivalmiit jutut maksavat extraa ja erikoiset jutut. Esimerkiksi bataattia tai fenkolia tai latva-artisokkaa ostan kerran 10 vuodessa koska ovat niin kalliita. Porkkana, peruna, sipuli ja kaali on halvempaa ja siksi käytän niitä. Ei se kuitenkaan terveyteen vaikuta, että syökö 100€/kk terveellisesti. Syö tietenkin kun syö lautasmallin mukaan.
Bataattia saa syksyisin alle eurolla kilo, en pidä sitä kovin kalliina. Fenkoli on kalliimpaa, mutta alle neljän euron kilohinnalla on sitäkin ollut tarjolla, ja sitä on satunnaisesti ollut hevihävikkilaatikoissa. Latva-artisokkaa en osaa käyttää, en viitsi ostaa, ettei mene hukkaan, jos pilaan sen. Niin, viitsin ja jaksan kytätä kilohintoja ja etsiä tarjouksia. Tottakai ostan ns. wasabia kaupasta, samaan lopputulokseen kai pääsisi värjäämällä piparjuurta käärijänvihreällä elintarvikevärillä? Aitoa wasabia ei varmaan täkäläisissä kaupoissa edes myydä. Ostan myös säilöttyä inkivääriä, koska se on halvempaa kuin tuoreen inkiväärin ostaminen ja siitä pikkelöiminen. Mutta vertaan kilohintoja ja kyttään punalappuisia tuotteita niistäkin. Ja merilevä! Sen kyllä ostan kaupasta 🤣
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoikka ja terve olen, ja minulta tuo 100€/kk onnistuu, mutta en syökään aina 5 kertaa päivässä ja joka ateriaa lautasmallin mukaisesti. Eli en jaksa panostaa jokaiseen ateriaan.
Välillä syön päivän aikana pelkkää puuroa, banaania ja marjoja tai aamusta iltaan pelkkää kasvissosekeittoa. En jaksa stressata syömisestä ja uskon että pitkässä juoksussa syön ihan monipuolisesti. Rakastan kasviksia ja punaista lihaa en syö. Tänään aamupalaksi vedin omenan ja appelsiinin ja lounaan kuittasin itsetehdyllä valkosipuli-voisula naanleivällä. Myöhemmin teen ehkä hernaria ja näkkäriä. Tai nuudelin ja porkkanaa. Pari juustoviipaletta vois napsasta tässä välissä jääkaapista sellaisenaan.
Näillä esimerkeillä kuulostaa siltä, että ei tuo sinun ruokavaliosi ole riittävän monipuolinen ja terveellinen. Ne sille piiiiitkälle aikavälille (mikä sitten lieneekään) osuva
Itse en näe tossa mitään erikoista, jos joku syö välillä puuroa ja banaania jos vaikka jääkaappi tyhjä tai ottaa lounaalla leipää ja illalla kasvissosekeittoa tms. Itse juon aina aamukahvia maidolla klo 09 kun hyppään koneelle tekemään etätöitä, ja mies tulee siihen aikaan vasta töistä ja menee nukkumaan. Hän juo kahvia sitten illalla klo 19 kun herää ja itse olen jo pessyt hampaat. Ei se vaikuta mitenkään terveellisyyteen, että mihin aikaan päivässä ne kasvikset syö.
Kyllä ainakin kaikilla kavereilla niin kuin kotonakin, niin jääkaapit notkuvat avatuista kalakastike, tabasco, chili, soija, salaatinkastike, maustepurkki, valkosipulitahnaa, majoneesia, sinappia yms. Krääsää ja lasipurkkeja. Eli harva perhe käyttää pelkkää suolaa, pippuria ja ketsuppia mausteina. Ja helposti voi joku pieni maustepurkki maksaa 4€. Eli kyllä ruokakuluihin pitää laskea muutakin kuin se peruna ja porkkana.