Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19166)

Vierailija
12701/19166 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töihin kans ostanut 0,50€:n nuudelipakkauksen ja halvimman kasvispussin 200g 0,49€ K-marketista kun eväät unohtunut kotiin. Yhdistän vaan isoon kulhoon ja lisään kiehuvan veden ja nuudelimausteet. Helppoa ja alle 1€ pikalounas. Ja melkein puolet päivän kasviksista mukana.

Vierailija
12702/19166 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään siis: että en raaskisi maksaa mistään eines-valmismikroruoasta 300g jotain 2-4€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12703/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töihin kans ostanut 0,50€:n nuudelipakkauksen ja halvimman kasvispussin 200g 0,49€ K-marketista kun eväät unohtunut kotiin. Yhdistän vaan isoon kulhoon ja lisään kiehuvan veden ja nuudelimausteet. Helppoa ja alle 1€ pikalounas. Ja melkein puolet päivän kasviksista mukana.

Lautasmallista tämäkin annos on silti hyvin kaukana, proteiinin osuus puuttuu ateriasta kokonaan. Lisäämällä esim. raejuustoa tai tonnikalaa annokseen saisi myös proteiinia, mutta samalla nousee myös hinta. Tässä ketjussa tuntuu olevan hyvin yleistä että ruoka koostuu pelkästä pastasta tai riisistä ja kasviksista, koska muuten se satasella syöminen ei onnistu mitenkään.

12704/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla asuvat kirkkoon mars! Sinne houkutellaan väkeä ilmaisella pizzalla.

Kampin Pimu

Vierailija
12705/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lautasmallista tämäkin annos on silti hyvin kaukana, proteiinin osuus puuttuu ateriasta kokonaan. Lisäämällä esim. raejuustoa tai tonnikalaa annokseen saisi myös proteiinia, mutta samalla nousee myös hinta. Tässä ketjussa tuntuu olevan hyvin yleistä että ruoka koostuu pelkästä pastasta tai riisistä ja kasviksista, koska muuten se satasella syöminen ei onnistu mitenkään.

Ei kukaan syö varmaan päivän aikana sitten mitään muuta? Aamulla on ehkä syöty jo maitoon tehty puuro ja välipalaksi varattu pähkinöitä. Illalla sitten ehkä se 100g kanaa ja riisiä ja loput päivän kasvikset. Iltapalana ehkä munakas ja leipä. Voi kauheeta kun nyt elämä pilalla kun 1 pika-ateria töissä ei ollut koulun lautasmallin mukainen vaan pelkkä nuudeli-kasvissotku :D Harva aikuinen tähän kuolee

Vierailija
12706/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan syö varmaan päivän aikana sitten mitään muuta? Aamulla on ehkä syöty jo maitoon tehty puuro ja välipalaksi varattu pähkinöitä. Illalla sitt

Yleensä ne aamupalat esimerkeissä on monesti kyllä pelkkää puuroa marjoilla ja välipalaksi leipää. Kolmen euron ruokavalioon ei isoa annosta edes sitä kanaa mahdu, että saisi päivän proteiinimäärää nostettua. Miksei täällä saa kiinnittää huomiota proteiinin riittävään saantiin? 

Vierailija
12707/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Yleensä ne aamupalat esimerkeissä on monesti kyllä pelkkää puuroa marjoilla ja välipalaksi leipää. Kolmen euron ruokavalioon ei isoa annosta edes sitä kanaa mahdu, että saisi päivän proteiinimäärää nostettua. Miksei täällä saa kiinnittää huomiota proteiinin riittävään saantiin? '

Kiinnitä se huomio sitten järkevästi, äläkä laita tikun nokkaan aina vain yhtä esimerkkiä yhdestä ruuasta. Tässäkin taidettiin aiemmin mainita että se lounas yleensä kotona tehtyä, esim makaroonilaatikko. Kirjoituksessa enemmän verrattiin tätä nuudelihässäkkää ja kaupan valmiseineksiä.

Selvää tulisi olla myös se ettei tällaiseen tilaan yksinkertaisesti voi kirjoittaa kaiken kattavia kuvauksia, tai ainakaan niitä sitten kukaan viitsi lukea. Täytyy tiivistää ja se lukijankin ymmärtää.

Useasti myös mainittu että Suomessa yleensä syödään proteiinia liikaa eikä liian vähän. Ja vaikka itse syönkin runsaasti lihaa, niin ärsyttää sellainen kommentointi, missä ei anneta kasvisruokavaliolle tai edes yksittäisille kasvisruuille mitään arvoa. 

Vierailija
12708/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan syö varmaan päivän aikana sitten mitään muuta? Aamulla on ehkä syöty jo maitoon tehty puuro

Yleensä suomalaiset nyt syö puuroa tai leipää aamuisin ja iltaisin :D Toki jos olet aasialainen niin syöt varmaan paistettua riisiä aamuisin. En myöskään ymmärrä, miksi pitäisi syödä päivän aikana isoa annosta lihaa/kanaa. Moni täällä syö kananmunaa, linssiä, kauraa, pähkinöitä ja muuta mistä myös saa proteiinia. Jopa maidosta ja pastasta saa proteiinia. Mutta hyvähän se on tosiaan tiedostaa, että koittaa syödä monipuolisesti. Myös sitä rasvaa ja proteiinia kasvisten ja viljan lisäksi.

Vierailija
12709/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta proteiinista, niin ostan viikottain kaupasta 300g sika-nauta jauhelihan ja 300g kanan jauhelihan. Nuo maksavat yhteensä 4€. Lisäksi käytän ruoan laitossa soijarouhetta ja soijasuikaleita ja papuja/linssejä ja kananmunaa. Ihan hyvin nuo ainakin omaan 100€/kk budjettiin mahtuvat, eivätkä lihakset ole mihinkään kadonneet.

Syön toki monipuolisesti lisäksi kasviksia, edullisimpia hedelmiä ja pakastemarjoja, perunaa, riisiä, kauraa, rukiita, pastaa ja toisinaan myös kalaa kun tarjouksesta saa. Tai sitten tyydyn pakaste sei:hin tai silliin.

En vain ymmärrä, että mikä ongelma tässä oikein on.

Vierailija
12710/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperheen äidin vinkki: keitä 2 kertaa viikossa kattilallinen kananmunia ja säilytä munat jääkaapissa. Meillä kilpaurheilua harrastavat lapset syövät sellaisen aina treenien jälkeen joko pelkiltään tai leivän päällä ja itse otan käsilaukkuun töihin välipalaksi myös itse.

Muuten syödään kotona peruspastoja, keittoja, muhennoksia, kiusauksia, pyttistä, tortilloja, wokkeja, pastasalaattia ja muuta tavallista kotiruokaa. Aamuisin keitetään kattilallinen puuroa ja välipaloina sekä iltaisin on itsetekemiä leipiä ellen satu tekemään vaikka pannaria tai laita pakaste riisipiirakoita uuniin tms.

Ihmettelen toisinaan kun keskustelupalstoilla lukee, että teini-ikäiset syö perheen vararikkoon. Ehkä syökin, jos kotiin ostetaan vain valmiita eineksiä tai pakastepitsoja.

Vierailija
12711/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala kaurapuuro, tai viili, kahvia.

Välipala hedelmä tai ruisleipää päällä juustoa.

Päiväruoka vaihtelee eilen kalaa tänään jauhelihamureketta makaronilla, kalalle tein perunamuussin.

Illalla saatan järsiä näkkäriä ja syödä hedelmää.

Käyn kaupassa pari kertaa viikossa ja jos kaikki loppu menee 200 euroa pelkästään että saa kaapit täyteen.

Vierailija
12712/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin varmasti itse samoin. En viitsisi laittaa ruokarahoja johonkin kalliiseen einekseen omaa hölmöyttään kun jätin kunnon ruoan kotiin. Onnekseni teen etätöitä niin aina edulliset raaka-aineet ja itsetehty ruoka lähellä. Ja joi soveltaa lennosta. Mutta kun jonnekin lähden niin otan mukaan aina oman vesipullon, banaanin ja pähkinöitä olen siirtänyt isosta ja halvasta pussista niin pienempään minigrip-pussiin käsilaukkuun jos ruoka-aika tuntuu venyvän tai verensokeri laskevan.

Vierailija
12713/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, että hätä-ruokana niin olisihan sitä voinut ostaa sieltä K-kaupasta vaikka lisäksi vielä 1,09€ maksavat 360g lihapullat ja laittaa sen nuudeli-kasviskeiton joukkoon vaikka 5 lihapullaa ja ottaa loput kotiin. Niistä voisi tehdä sitten seuraavan päivän ruoan. Jos siis pakko olla lautasmallinen ruokavalio myös yllättävintä kiirepäivinä jokainen ruoka-annos. Itseäni ei kasvisruoatkaan haittaa, koitan pitää ainakin 2 päivänä viikossa täysin kasvisruokapäivän.

Vierailija
12714/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vatsataudissa koko viikon ja voin sanoa, ettei rahaa ole juuri mennyt.

Yhteensä 4 päivän aikana:

1l K-Menu jogurttia 1€

Fun light -mehua ehkä 0,50€:n edestä

2 x banaani 0,40€

kaurapuurovelliä pari kulhollista 0,10€

Siinäpä ne. Aika lailla 2€ eli 0,50€ päivä. Tavallisesti syön paljon kasviksia mutta nyt ei vain mennyt alas juuri mikään.

Vierailija
12715/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri laskin että n 104€ menee kuukaudessa. Leipää leivon joko itse tai sitten ruisleipää alesta pakastimeen.

aamupala: keitetty kananmuna, leipäsiivu (päällä siivu juustoa ja esim kurkkua), maustamatonta jogurttia ja itse kerättyjä marjoja, kuppi suodatinkahvia. 

välipala: toinen leipäsiivu tai jogurtti ja omena

ruoka: (ruokalajit sellaisia että riittävät usein useaksi päiväksi. Kasvikset valikoituvat sesongin ja alennusten mukaan, eniten menee kyllä porkkanaa, useampi kilo kuukaudessa. Itse kerättyjä sieniä menee myös. Soijarouhe on edullinen proteiini, kuukaudessa voi pari kertaa ostaa Lidlin hinnoilla tofuakin.)

Päivä 1 esim: Borschkeitto soijarouheella ja raejuustolla . Kaalia, punajuuria, porkkanaa ym. 

Päivä 2 esim: linssi-porkkanasosekeitto 

Päivä 3 esim: makaroonilaatikko soijarouheella

Päivä 4 esim: tomaatti-papukeitto

Päivä 5 esim: linssi-perunasoselaatikko sienillä

Päivä 6 esim: paistettua kaalia ja porkkanaa korealaisittain maustettuna, mukaan joko savutofua Lidlistä tai soijarouhetta 

päivä 7 esim: keitto jossa perunaa, porkkanaa, parsakaalia, päälle soijarouhetta. 

välipala: kofeiiniton tee. Joskus leipäsiivu tai hapankorppua.

iltaruoka: kaurapuuro. Sekaan itse poimittuja marjoja pakastimesta ja raejuustoa pitämään nälkää. 

Eniten rahaa menee kananmuniin, jogurttiin, kasviksiin ja raejuustoon. Yksi kahvipaketti riittää n kuukaudeksi. Harkitsen että alkaisin tehdä jogurttia lisää itse maidosta ja jogurtinjämistä mutta olen laskenut että ei se ihan mahdoton säästö olisi. Pakasteherneet ja -pinaatti säilyvät hyvin ja lisäävät helposti ruoan ravintoarvoja. 

Vierailija
12716/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,2kg juusto 7€ menee muulla kuukaudessa :D lisäksi 3 purkkia maitoa 3€ kahviin. Ja se pikakahvi 3,15€.

Muuten halpis spaghettia, riisiä, perunaa, kaurapuuroa ja ruisleipää.

Kanan jauhelihaa tai sitten tarjous kanaa/kalaa tai tofua. Lisäksi soijasuikaleita, rouheita ja muuta kasvisproteiinia.

Porkkanaa, kaalia, sipulia ja edullisia kasviksia.

Välillä pakasteranskiksia, popparia, chilipähkinöitä, suolapähkinöitä, glögiä, majoneesia, kaakaota, hedelmiä, kananmunaa, margariinia.

Perusmausteet käytössä ja ketsuppi, soijakastike, rapsiöjy ja sweet chili kastike.

Leivontatarvikkeet eli vehnäjauhoa, leivinjauhetta ja sokeria löytyy myös.

En syö karkkeja tai juo limua/mehua.

Ostan kilohinnaltaan aina halvinta, eikä ole mitään mielihimoja kaupassa eli pelkoa että mukaan tulisi jotain uutuus-keksejä tai eines-perunasalaattia. Luulisin että tuo 100€/kk on hyvinkin mahdollinen kun elää kuten minä. Olen Martta-ihminen ja osaan ilman reseptejä tehdä ruskean kastikkeen kuten soveltaa kaikki muutkin ruoat.

Vierailija
12717/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväruoka vaihtelee eilen kalaa tänään jauhelihamureketta makaronilla, kalalle tein perunamuussin.

Käyn kaupassa pari kertaa viikossa ja jos kaikki loppu menee 200 euroa pelkästään että saa kaapit täyteen.

200€ kuulostaa aika paljolta, jos hommaa pastaa, riisiä, suolaa, sokeria, vehnäjauhoa, tomaattimurskaa, ananassäilykettä, kahvia, teetä, pussikeittoja, soijarouhetta, paputölkkejä, vesikanisterin ja lihaliemikuutioita kaappiin.

Vierailija
12718/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

200€ kuulostaa aika paljolta, jos hommaa pastaa, riisiä, suolaa, sokeria, vehnäjauhoa, tomaattimurskaa, ananassäilykettä, kahvia, teetä, pussikeittoja, soijarouhetta, paputölkkejä, vesikanisterin ja lihaliemikuutioita kaappiin.

Tai sitten sinne jääkaappiin täytetään laadukasta, tuoretta ruokaa, kuten salaatteja ja tuoreita vihanneksia, maitotuotteita, kanaa tai lihaa, tuoreita hedelmiä, ylipäätään kaikkea mikä ei säily pitkään. Ei kaikki elä millään pussikeitoilla, tölkkiruualla ja vehnäjauhoilla.

Vierailija
12719/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja nälkä ei kyllä tasan tuolla pysy. Ja kohta alkaa jankkaaminen, että pysyy.

12720/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja nälkä ei kyllä tasan tuolla pysy. Ja kohta alkaa jankkaaminen, että pysyy.

En itse syö nuudeleita koska en erityisemmin pidä niistä. Vastaan kuitenkin tuohon nälän pitämiseen.

Nuudelipusseja on tietenkin eri kokoisia mutta normaali kerta-annospussi lienee 55 grammaa kuivana. 

Tähän neuvotaan lisäämään 350 grammaa kuumaa vettä. Nuudelit turpoavat moninkertaiseksi kuten vaikkapa spagetti. No, joka tapauksessa tuloksena on 405 grammaa syötävää (55+350). 

Tähän kirjoittaja vielä lisää 200 grammaa kasviksia.

Yli puolen kilon annoksen syötyään (605 grammaa) pärjää takuulla seuraavaan ateriaan asti.

Nuudeleiden sisältämä energiamäärä on pakkauksessa ilmoitettu hyvin kyseenalaisella tavalla: "100 grammaa valmista nuudelia sisältää...". Laskin, että 100 grammaa kuiva-ainetta sisältää oikeasti noin 442 kilokaloria.

Kampin Pimu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi