Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19166)

Vierailija
12721/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurperheen äidin vinkki: keitä 2 kertaa viikossa kattilallinen kananmunia ja säilytä munat jääkaapissa. Meillä kilpaurheilua harrastavat lapset syövät sellaisen aina treenien jälkeen joko pelkiltään tai leivän päällä ja itse otan käsilaukkuun töihin välipalaksi myös itse.

Muuten syödään kotona peruspastoja, keittoja, muhennoksia, kiusauksia, pyttistä, tortilloja, wokkeja, pastasalaattia ja muuta tavallista kotiruokaa. Aamuisin keitetään kattilallinen puuroa ja välipaloina sekä iltaisin on itsetekemiä leipiä ellen satu tekemään vaikka pannaria tai laita pakaste riisipiirakoita uuniin tms.

Ihmettelen toisinaan kun keskustelupalstoilla lukee, että teini-ikäiset syö perheen vararikkoon. Ehkä syökin, jos kotiin ostetaan vain valmiita eineksiä tai pakastepitsoja.

Treenin jälkeen 1 kananmuna? No teillä on tosiaan kovin pieniruokaisia kilpaurheilijoita.

Vierailija
12722/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töihin kans ostanut 0,50€:n nuudelipakkauksen ja halvimman kasvispussin 200g 0,49€ K-marketista kun eväät unohtunut kotiin. Yhdistän vaan isoon kulhoon ja lisään kiehuvan veden ja nuudelimausteet. Helppoa ja alle 1€ pikalounas. Ja melkein puolet päivän kasviksista mukana.

Joo ja nälkä ei kyllä tasan tuolla pysy. Ja kohta alkaa jankkaaminen, että pysyy.

En itse syö nuudeleita koska en erityisemmin pidä niistä. Vastaan kuitenkin tuohon nälän pitämiseen.

Nuudelipusseja on tietenkin eri kokoisia mutta normaali kerta-annospussi lienee 55 grammaa kuivana. 

Tähän neuvotaan lisäämään 350 grammaa kuumaa vettä. Nuudelit turpoavat moninkertaiseksi kuten vaikkapa spagetti. No, joka tapauksessa tuloksena on 405 grammaa syötävää (55+350). 

Tähän kirjoittaja vielä

Vesi ei sisällä yhtään kaloreita ja moni kaataa kyllä ylimääräisen keitinveden pois. Nuudeli koostuu myös pelkästä vehnäjauhosta, maustepussit ja öljy sisältävät runsaasti suolaa ja lisäaineita, joten aikana kaukana tämä mistään terveellisestä ateriasta on ja pitää huonosti nälkää kun sisältö on pelkkää nopeasti imeytyvää hiilihydraattia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12723/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töihin kans ostanut 0,50€:n nuudelipakkauksen ja halvimman kasvispussin 200g 0,49€ K-marketista kun eväät unohtunut kotiin. Yhdistän vaan isoon kulhoon ja lisään kiehuvan veden ja nuudelimausteet. Helppoa ja alle 1€ pikalounas. Ja melkein puolet päivän kasviksista mukana.

Lautasmallista tämäkin annos on silti hyvin kaukana, proteiinin osuus puuttuu ateriasta kokonaan. Lisäämällä esim. raejuustoa tai tonnikalaa annokseen saisi myös proteiinia, mutta samalla nousee myös hinta. Tässä ketjussa tuntuu olevan hyvin yleistä että ruoka koostuu pelkästä pastasta tai riisistä ja kasviksista, koska muuten se satasella syöminen ei onnistu mitenkään.

Ota mukaan töihin soijarouhepussi ja auringonsiemenpussi. Lisää soijarouhetta sinne kiehuvaa veteen, niin saat proteiinin osuuden täyteen. Lisää 2 rkl siemeniä ruoan pinnalle, niin saat hyvät rasvat täyteen. Soijarouhe ja auringonkukansiemenet maksavat yhteensä noin 4-5 euroa ja kestävät kauan ja säilyvät hyvin.

12724/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vesi ei sisällä kaloreita. Kuten kirjoitin, 100 grammaa kuiva-ainetta sisältää noin 442 kilokaloria vaikka kaataisi vedet hiiteen.

Kampin Pimu

Vierailija
12725/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lautasmallista tämäkin annos on silti hyvin kaukana, proteiinin osuus puuttuu ateriasta kokonaan. Lisäämällä esim. raejuustoa tai tonnikalaa annokseen saisi myös proteiinia, mutta samalla nousee myös hinta. Tässä ketjussa tuntuu olevan hyvin yleistä että ruoka koostuu pelkästä pastasta tai riisistä ja kasviksista, koska muuten se satasella syöminen ei onnistu mitenkään.

Ota mukaan töihin soijarouhepussi ja auringonsiemenpussi. Lisää soijarouhetta sinne kiehuvaa veteen, niin saat proteiinin osuuden täyteen. Lisää 2 rkl sie

Onko tätä soijaa pakko tuputtaa koko ajan lähes joka viestissä? Hyvin monelle se ei sovi, makukin on kuin pahvia söisi.

Vierailija
12726/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala iso lautallinen puuroa raejuustolla ja voita. Lounaaksi hernekeittoa peuralla . llalla pitkään haudutettua villisikaa.Ei pienintäkää hajua mitä maksaa olen itse metsästänyt. Puuroleseet haen myllyltä 25 kilon säkissä niin tartte joka päivä siellä rampata

12727/19166 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä muuten tämä käsitys, että hiilihydraatit pitäisivät huonosti nälkää? Ei pidä paikkaansa. Entisenä pitkän matkan juoksijana voin kertoa, että hiilihydraattitankkaus aloitetaan jo muutamia päiviä ennen suoritusta. Hyvin yleistä on silloin syödä esimerkiksi spagettia.

Siitä olen samaa mieltä, että ne nuudeleiden maustepussit on karmean makuisia ja sisältävät järkyttävän määrän suolaa.

En muista mitä mulle muutama sellainen siunaantui mutta ensimmäinen satsi mausteineen meni biojätteisiin. Sen jälkeen ne maustepussit. Pelkän nuudelit kykenin juuri ja juuri syömään. Tämä kokeilu jäi ainoaksi laatuaan.

Kampin Pimu

Vierailija
12728/19166 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Mistä muuten tämä käsitys, että hiilihydraatit pitäisivät huonosti nälkää? Ei pidä paikkaansa. Entisenä pitkän matkan juoksijana voin kertoa, että hiilihydraattitankkaus aloitetaan jo muutamia päiviä ennen suoritusta. Hyvin yleistä on silloin syödä esimerkiksi spagettia.

Siitä olen samaa mieltä, että ne nuudeleiden maustepussit on karmean makuisia ja sisältävät järkyttävän määrän suolaa.

En muista mitä mulle muutama sellainen siunaantui mutta ensimmäinen satsi mausteineen meni biojätteisiin. Sen jälkeen ne maustepussit. Pelkän nuudelit kykenin juuri ja juuri syömään. Tämä kokeilu jäi ainoaksi laatuaan.

Ratatoullessa yksi päähenkilörotan sukulaisista kertoo, että kunhan pääsee oksennusrefleksistä eroon, on hämmästyttävää, mitä kaikkea pystyy syömään 😆

Vierailija
12729/19166 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Arkisyöminen on aika kaukana mistään kilpaurheilusuorituksen tankkailusta, silloinhan syödään huomattavasti normaalia reilumpia määriä kuin arjessa. Katukuvasta näkee kyllä miten hyvin tämä hiilihydraattitankkaus väestölle toimii.

12730/19166 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Arkisyöminen on aika kaukana mistään kilpaurheilusuorituksen tankkailusta, silloinhan syödään huomattavasti normaalia reilumpia määriä kuin arjessa. Katukuvasta näkee kyllä miten hyvin tämä hiilihydraattitankkaus väestölle toimii.

Aivan, otin vain kantaa siihen, ettähiilihydraatit ei muka pidä nälkää. Kyllä pitää.

Kampin Pimu

Vierailija
12731/19166 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan hiilihydraatit pidä nälkää. Huomaa, että täällä ihmiset vetelee hatuista näitä ruokia, jotka ovat raaka-ainehalpoja, mutta yhtä tyhjän kanssa., mitä ravitsemukseen tai jaksamiseen tulee. Töissäkin on näitä nuoria ja naisia jotka vetelee nuudelipussin muka lounaana ja sitten puputetaan kaikenmaailman energiapatukkaa ja tölkkiä sen lisäksi ja valitetaan kun silti väsyttää.No kai väsyttää kun sokerit menee tappiin ja romahtaa.

12732/19166 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan hiilihydraatit pidä nälkää. Huomaa, että täällä ihmiset vetelee hatuista näitä ruokia, jotka ovat raaka-ainehalpoja, mutta yhtä tyhjän kanssa., mitä ravitsemukseen tai jaksamiseen tulee. Töissäkin on näitä nuoria ja naisia jotka vetelee nuudelipussin muka lounaana ja sitten puputetaan kaikenmaailman energiapatukkaa ja tölkkiä sen lisäksi ja valitetaan kun silti väsyttää.No kai väsyttää kun sokerit menee tappiin ja romahtaa.

Terveellä ihmisellä ei verensokeri heilahtele. En yleensä viitsi puuttua näihin uskomuksiin mutta jos nyt tämän kerran. Haima säätelee insuliinin tuotantoa siten, että terveen ihmisen verensokeri ei "nouse tappiin" eikä "romahda". Se on aina vakaa haiman toiminnan ansioista. Tyypin 1 diabetestä sairastavat ovat sitten asia erikseen.

Kampin Pimu

12733/19166 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todettu muutamaan kertaan (5 kertaa), että mun verensokerini heittelee (tai lähinnä on joko ok tai alhainen) - tilanne on aina ollut tilapäinen ja korjaantunut ihan itsekseen. Lääkärit ovat lähinnä kohautelleet olkiaan, että jaa. Tilaani ei pidetty sairaalloisena, vaan mielenkiintoisena oireena, mutta olin sitten tarkassa seurannassa, kun tuo havaittiin.

Yhdellä lapsistani on ollut lapsuudessa ongelmia matalan verensokerin kanssa (siis todellakin mitattuna matalien).

Mutta kummassakaan tapauksessa EI ollut kyse normaalisti toimivasta kehosta, vaan häiriötilassa olevasta.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
12734/19166 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Nuudeleiden sisältämä energiamäärä on pakkauksessa ilmoitettu hyvin kyseenalaisella tavalla: "100 grammaa valmista nuudelia sisältää...". Laskin, että 100 grammaa kuiva-ainetta sisältää oikeasti noin 442 kilokaloria.

Tämä on muuten harvinaisen tympeä ja epäselvä tapa ilmoittaa energiasisältö, en ymmärrä miksi näin on? Aina pitäisi kyllä ilmoittaa raakapainon energiasisältö

Vierailija
12735/19166 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Nuudelit; pikanuudelit ja "oikeat nuudelit" on mielestäni kyllä ihan törkysen kalliita. Perus spagetti ajaa (lähes)saman asian ja maksaa kymmenesosan nuudeleiden hinnasta. Ravintosisältökin lähes samansisältöinen.

12736/19166 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuudeleilla on oma paikkansa joidenkin ihmisten ruokavaliossa/kuiva-aineskaapissa. Noiden ramen-nuudeleiden (ne kuivat pussinuudelit) rakenne on erilainen kuin pastan, ne on huokoisempia/hauraampia. Monet syö niitä ihan sinällään kuivina! (en minä, en ole vielä keksinyt, mikä niissä on niin kivaa kuiviltaan rouskuttaa, mutta ihan "normaalit" ihmiset niitä on töissä syönyt tuollain välipalana tai lounastauolla ihan vapaaehtoisesti)

Myös teineille ne on hirveän helppoja hetipitimuonia, jos vaan vettä saa kiehuvaksi. Meillä nuoriso lisää joukkoon yleensä pakastekasviksia, ja jotain proteiinia jääkaapista (kypsää kanaa tai lihaa), joskus paistavat kananmunaa sekaan. Eivät kyllä käytä niitä kaikkia maustepusseja kaikista nuudelipaketeista, vaan valikoiden. Siksi meille on kertynyt esimerkiksi chilijauhetta pikkupusseissa purkillinen - no, käytän sitä sitten muuten ruuanlaitossa.

Hintavia ne on kyllä, yleensä, vaikkei sikakalliita. Korona-aikana halvimpia oli yoodles noodles 0,29€/kpl jolloin niiden kilohinta oli noin 3,5€. Tuossa vaiheessa halvin makaroni oli 0,69€/kg ja halvin spagetti 0,39€/kg. Nyt halvimmat pussinuudelit on 0,40-0,50€. 

Em. seikkojen vuoksi ostankin sitten maustamattomia nuudeleita, kun löytyy hyvästä tarjouksesta. Viime vuoden loppupuolella esimerkiksi oli Tokmannilla niiden omat nuudelit 1€/pkt, siinä neljä sellaista nuudelipesää. Olivat halvempia noin kuin esimerkiksi Cittarin valikoimissa oleva kilon paketti. Ja pussinuudeleita ostan punalaputettuna tai poistomyynnistä silloin kun eteen tulee.

Eihän noi mitään terveysruokaa ole, etenkään ne pussinuudelit epämääräisine maustepusseineen, mutta satunnaisesti syötynä tuskin vaarantavat terveyttä sen enempää. Itse joudun itselleni tekemään tietenkin noi maustamiset erikseen, kun niissä valmispaketeissa on aina jotain kana-aromia tai sipulia, mut se nyt ei ole se pääpointti.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
12737/19166 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ehkä on varaa sataseen kun fasistihallitus lopettaa. Nyt dyykkaamalla roskiksia ja jonottamalla leipäjonoissa, kirkkokahveilla ja helluntaiseurakunnan käännyttäjäisissä.

Vierailija
12738/19166 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota mukaan töihin soijarouhepussi ja auringonsiemenpussi. Lisää soijarouhetta sinne kiehuvaa veteen, niin

Onko tätä soijaa pakko tuputtaa koko ajan lähes joka viestissä? Hyvin monelle se ei sovi, makukin on kuin pahvia söisi.

Jos täytyy inistä ihan kaikista yksittäisistä kasviruuistakin ettei niissä riittävästi proteiinia, niin silloin todellakin ansaitsee soija-vastauksen.

Vierailija
12739/19166 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/terveys/art-2000010927828.html

Hyvä artikkeli tänään proteiininsaannista, vaikka täällä sen merkitystä vähätelläänkin, niin varsinkin ikääntyessä sen tarve korostuu entisestään. 

"70 kiloa painava yli 65-vuotias tarvitsee 84105 grammaa proteiinia päivässä. Proteiinin lähteiden lisäksi monipuoliseen ruokavalioon kuuluu kasviksia, täysjyväviljatuotteita, pehmeitä rasvoja ja nestettä.

83 grammaa proteiinia saa, kun syö:

Lautasellinen kaurapuuroa, raejuustoa (100 g) = 20 grammaa proteiinia

Kalaa 100 g, parsakaalia 100 g, lasillinen maitoa, piimää tai soijajuomaa = 32 grammaa proteiinia

Jogurtti tai soijajogurtti 2,5 dl, kourallinen pähkinöitä = 14 grammaa proteiinia

Hernekeitto 2,5 dl, leipäviipale päällisillä, esimerkiksi juustolla = 17 grammaa proteiinia"

Vierailija
12740/19166 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurperheen äidin vinkki: keitä 2 kertaa viikossa kattilallinen kananmunia ja säilytä munat jääkaapissa. Meillä kilpaurheilua harrastavat lapset syövät sellaisen aina treenien jälkeen joko pelkiltään tai leivän päällä ja itse otan käsilaukkuun töihin välipalaksi myös itse.

Muuten syödään kotona peruspastoja, keittoja, muhennoksia, kiusauksia, pyttistä, tortilloja, wokkeja, pastasalaattia ja muuta tavallista kotiruokaa. Aamuisin keitetään kattilallinen puuroa ja välipaloina sekä iltaisin on itsetekemiä leipiä ellen satu tekemään vaikka pannaria tai laita pakaste riisipiirakoita uuniin tms.

Ihmettelen toisinaan kun keskustelupalstoilla lukee, että teini-ikäiset syö perheen vararikkoon. Ehkä syökin, jos kotiin ostetaan vain valmiita eineksiä tai pakastepitsoja.

Treenin jälkeen 1 kananmuna? No teillä on tosiaan kovin pieniruokaisia kilpaurheilijoita.

No ehkä on syönyt ennen treenejä kuitenkin ja palautumiseen ei kaikki tarvitse syödä aina 2 lautasellista pastaa? :D itse en ainakaan halua syödä treenien jälkeen mitään, vettä tosin juon 0,5 litraa. Kananmunaleipä olisi tosin itselläni jo ihan kokonainen iltapala, ei mikään ylimääräinen treenien jälkeinen välipala

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi