Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19166)
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tein sunnuntaina ison kattilan linssikastiketta. Lidlin 500g pussi linssejä on jotain 1€, kaks pirkan tomaattimurskaa 0,99€, puolet kilon sipulipussista n.0,80€, kokonaine valkosipuli 0,55€, mausteita sanotaan nyt vaikka 2€ ja vettä niin padallisen hinnaksi tuli 7€ ja nelihenkinen perhe syö tuosta 6 kertaa ja pariksi kertaa jää aikuisille lounas. Linssien keiton avain on ohjeista huolimatta LIOTTAA niitä vaikka yön yli ja hauduttaa pitkään. Kattilasta ei saa kuulua yhtään kolinaa hämmentäessä niin on pehmeitä.
Ai ette siis laske vararavintoa energia saantiin? Ei tuolla mikroannoksella muutenkaan hengissä pysy.
Hinnoista en sano mitään.
Linssit 500g noin 1500kcal (lins
Mun linssit maksoivat 695 euroa. Kehykset parisataa. Oon nyt entistäkin trendikkäämpi ;D
Nyt näkee lukea ne pienetkin tekstit niistä kaloreista, lisäaineista ja mitäniitäonkaan, että ei nälkäisenä tarvii joka gramman jälkeen ihmetellä.
-winner-
OMG. Mun viimeiset linssit maksoi 2,50€ rustasta (tai ostin kahdet, toiset +3 ja toiset +3,5, en tartte vielä niitä vahvempia). Aiemmat oli Specsaversilta, mutta koira söi ne (en osaa sanoa, paljonko sai kaloreita), onneksi nekään ei olleet kovin paljon yli satasen. Helppoa ja halpaa vielä, kun pelkillä lukulaseilla pärjää. Kohta nää onnenpäivät on ohi.
No mulla on ollut lasit päässä 7-vuotiaasta saakka eli aika kauan, vaikka jotkut olettaa mun olevan kommenttien perusteella 12 v., niin oon sentään hieman vanhempi :DDDD Näen toisella silmällä ok ilman lasejakin, mutta aivot eivät koskaan ole tajunneet että mulla on kaksi silmää ja toinen silmä on jäänyt laiskaksi, ei siinä mitään fyysistä vikaa ole kun silmänpohjakuvausta tehtiin. Monitehot on nyt ekaa kertaa ja silmissä eri taitto ja halusin parhaan näkökenttäalueen, siksi hintakin katossa. Mutta oonpa sitten vuoden aikana säästänyt -60% ruuassa ne lasien hinnat, jos niin haluaa laskea.
-winner-
Viime yönä tein jännittävää ruokakoetta: jätin uuniin valmistumaan jauhelihamakaronilaatikkoa, johon mausteina lisäilin erilaisia ekstra-maustepusseja. Kohta haen koepalan ja jos kuuluu jostain kovaääninen "YÄK!" se oon sitten minä ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Viime yönä tein jännittävää ruokakoetta: jätin uuniin valmistumaan jauhelihamakaronilaatikkoa, johon mausteina lisäilin erilaisia ekstra-maustepusseja. Kohta haen koepalan ja jos kuuluu jostain kovaääninen "YÄK!" se oon sitten minä ;D
-winner-
Elämme jännittäviä aikoja...😱
Oletinkin, että sun lasit on vähät teknisemmät kuin mun lukulasini. Meidän suvussa tää elämän alkupuoli menee ihan hienosti näkökyvyn kannalta, loppupuolella alkaakin tulla sitten ikänäön lisäksi kaikenlaista lasiaisen irtoamaa, reikää verkkokalvossa, kaihia sun muuta.
Tunnustan kuitenkin, että välillä otan kuvan tuoteselosteesta puhelimella ja sit suurennan sitä, kun en millään saa selvää mitä siinä millinkokoisilla kirjaimilla lukee (tai se minimi on 0,9mm)...
Kiusa se on pienikin kiusa
Eu-tukimakaronit 400g pussi, hieman vielä jäinen jauheliha 400 g, purkki tomaattilohkomössöä 200g, suolakurkkuviipaleita, hieman suolakurkkulientä, pussillinen knorrin curry-maustetta, pussillinen parmesani-pastaa, ripaus juustoraastetta päälle... vettä kunnes ainekset jäävät pinnan alle... uuniin 200 C astetta 40 minuuttia + jälkilämpö.
Nautitaan seuraavana päivänä kylmänä sitten kun herää, eikä sanota "YÄK!", vaan haetaan toinenkin annos. Mikään ei maistu liikaa, vaikka myös huomaa, että on mausteita mukana ja makaroneistakaan ei ollut yhtään palanut. Seuraavalla kerralla mukaan pitää muistaa laittaa herne-paprika-maissipussillinen tuomaan lisää iloista väriä ja niitä kasviksia. Ehkä yksi tai kaksi kananmunaakin sekoitettuna joukkoon, niin tulisi protskujakin. Tai parit pihvit ;DDDD
Ihanaa tää sinkkuelämä, kun ei tarvii kokille valittaa tai jättää puolet mielenosoituksellisesti lautaselle ja tie sydämeen tosiaan kulkee vatsan kautta.
-winner-
Ja tuossa on arviolta 3-4 päivän mättöannos kerralla. Kuititon tammikuu jatkuu...
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Eu-tukimakaronit 400g pussi, hieman vielä jäinen jauheliha 400 g, purkki tomaattilohkomössöä 200g, suolakurkkuviipaleita, hieman suolakurkkulientä, pussillinen knorrin curry-maustetta, pussillinen parmesani-pastaa, ripaus juustoraastetta päälle... vettä kunnes ainekset jäävät pinnan alle... uuniin 200 C astetta 40 minuuttia + jälkilämpö.
Nautitaan seuraavana päivänä kylmänä sitten kun herää, eikä sanota "YÄK!", vaan haetaan toinenkin annos. Mikään ei maistu liikaa, vaikka myös huomaa, että on mausteita mukana ja makaroneistakaan ei ollut yhtään palanut. Seuraavalla kerralla mukaan pitää muistaa laittaa herne-paprika-maissipussillinen tuomaan lisää iloista väriä ja niitä kasviksia. Ehkä yksi tai kaksi kananmunaakin sekoitettuna joukkoon, niin tulisi protskujakin. Tai parit pihvit ;DDDD
Ihanaa tää sinkkuelämä, kun ei tarvii kokille valittaa tai jättää puolet mielenosoituksellisesti lautaselle ja tie sydämeen tosiaan kul
Tätä mäkin voisin tehdä 😋 Miten sä sen jäisen jauhelihan sait sinne joukkoon? 400 grammaa könttänä vaan kokonaan? Mulla kun joskus tuppaa unohtua ottaa sulamaan, niin kävisköhän se näin, hmm?
Mielenkiintoa herätti myös "pussillinen" currya. Olisko sulla antaa mittaa teelusikallisina? Mulla on sellainen parin sadan gramman Dubaista tuomani megacurrypussi. Vois maistua vähän liikaa.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Hernekeittoa ei kannata ostaa jos köyhäilee. Hernekeittopurkissa on noin 300 kaloria.
2000 kaloriin tarttee syödä päivässä seitsemän purkillista hernekeittoa.
Ei kannata ostaa valmista hernekeittoa jos haluaa säästää. Meillä tehdään keitto ihan itse herneistä ja lisätään joukkoon porkkanaa ja soijarouhetta tai alennus lihaa. Joskus jopa pekonia. Lisäksi halutessaan päälle sinappia tai majoneesia. Juomaksi maitoa ja pari viipaletta ruisleipää. Pitää hyvin nälkää ja maistuu koko perheelle. Meidän ei onneksi tarvitse laskea kaloreita, ollaan terve ja liikunnallinen perhe.
Täällä pienikokoinen 45kg painava naisolento, jolla harvemmin menee yli 100€/kk ellen järjestä esimerkiksi syntymäpäiväjuhlia ja tee tarjoiluja 40 hengelle, niin kuin tein 1,5 vuotta sitten. En syö ravintoloissa.
Aamulla syön pikakaurapuuroa mikrossa margariinilla ja marjoilla. Lisäksi pikakahvia maidolla. Lounaaksi itsetehty salaatti jääkaapin jämistä ja leipä. Päivällinen pastaa tai keitto tai vaikka riisi-tofu-wokkia.
Illalla leipiä ja ehkä banaani tai omena.
En harrasta vaativia fyysisiä urheilulajeja. En polta tai käytä alkoholia tai limppareita enkä mehuja. Taloustuotteet laskettu mukaan ruokaostoksiin kuten palasaippua, vessapaperit ja shampoo.
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa tää sinkkuelämä, kun ei tarvii kokille valittaa tai jättää puolet mielenosoit
Tätä mäkin voisin tehdä 😋 Miten sä sen jäisen jauhelihan sait sinne joukkoon? 400 grammaa könttänä vaan kokonaan? Mulla kun joskus tuppaa unohtua ottaa sulamaan, niin kävisköhän se näin, hmm?
Mielenkiintoa herätti myös "pussillinen" currya. Olisko sulla antaa mittaa teelusikallisina? Mulla on sellainen parin sadan gramman Dubaista tuomani megacurrypussi. Vois maistua vähän liikaa.
Jauhelihaa mietin, että mahtaako sulaa ja kypsyä, mutta kun oli asteita uunissa ja pitkä valmistumisaika, niin... Könttänä laitoin, semmoinen puolentoista sentin paksuinen levy ja ihan oli ruskistunutta. Joku toinen olisi tietty sulattanut, paistanut pannulla ensin, lisännyt pannulle tomaattikastikkeen ja mausteet ja veden ja sitten kaatanut sen makaronien päälle kerroksittain tai jotenkin muuten fiinisti, mutta mä päätin ottaa riskin, että sitten syytän kokkia, jos ei maistu ;DDDD Isoon vuokaan laitoin koko annoksen.
Mausteet siis tomaattisosepalat, hieman suolakurkkua ja sitten tämmöiset: knorr formaggio with cheese and herbs 270g pussi pasta ja knorr curry 3x3 dl paketista yksi pussi kolmesta, paino ehkä 50g pussi ei oo merkitty, mutta arviota kolmisen lusikallista jauhetta, mutta mä en niin mitannut, kaiken kaadoin (palmuöljyä näkyi nyt tarkemmin tavatessa tuoteselosteessa olevan, joten kuolo korjaa :/) ? Maistui sekä curry, että juusto että yrtit.
Mutta joo, ei ole terveellisin annos muutenkaan ja ensi viikolla ei varmana enää tätä jaksaisi mässyttää ;DDD Porkkanoita tässä popsin lisänä.
-winner-
Ei ole vaikea syödä ja juoda 3€/päivä eli 90€/kk.
Aamupala ja iltapala maksaa alle 0,50€ kun syö puuroa tai leipää.
Lounas ja päivällinen max. 1€ leivän kanssa. Pastat, perunaruoat ja vaikka se hernekeitto niin maksaa 0,50€ annos. Jåå rahaa syödä muutakin vaikka pähkinöitä.
Tårkeintä ettei hamstraa kotiin kaupasta mitään turhaa. Pitsat tehdään ite niin kuin muutkin ruoat. Ruokajuomana vettä tai maitoa. Aamulla ja illalla voi juoda kahvia tai teetä.
Linssit 500g noin 1500kcal (linsseissä noin 300kcal/100g)
Tomaattimurska 1kg noin 320kcal (pirkan tomaattimurska on 500g purkeissa)
Sipulia 500g noin 170kcal.
Oletettavasti vähintään 1rkl öljyä sipulien ja mausteiden kuullottamiseen noin 100kcal.
Mausteista vaikea sanoa, mitä ovat ja kuinka paljon on käytetty, mutta hinnan perusteella sanoisin, että aika reippaasti, eli vähintään 100kcal tulee niistäkin.
Yhteensä 2190kcal, yhden annoksen energiamääräksi tulee ~220kcal.
Aika vähän, jos se on ainoa asia, mitä aterialla syödään. Kirjoittaja puhui kuitenkin kastikkeesta, ja kastikkeen kanssa yleensä syödään jotain muutakin, riisiä, perunaa, pastaa, ehkä leipäkin kuuluu annokseen, ja jokin kasvislisäkekin.
Puolesta kilosta linssejä ja kilosta tomaattimurskaa tulee kyllä tosi paljon kastiketta, että sinänsä se annoskoko voi pitää paikkansa. (500g linssit, 500g sipuli, 1kg tomaattimurska ja olisko vähintään litra vettä, niin 3kg kastiketta eli 300g/3dl annnos).
Nyt olen pyöritellyt niin paljon linssejä, että huomenna on pakko tehdä dahlia tai linssikeittoa!
Yhden annoksen energiamääräksi tällä sun laskelmalla tosiaan tulisikin n. 220kcal, jos annoksia olisi kattilallisessa 10 kpl. Mutta kun tämä kastikkeen keittelijä kertoi, että siitä heillä syö nelihenkinen perhe kuusi kertaa ja vielä pari lounasta vanhemmille, siis 26 annosta :o Jää reilusti alle 100kcal per annos.
Meillä pakolliset laskut:
- kiinteistövero
-sähkö
-puhelin ja netti
-vakuutukset (koti ja auto)
-lapsen bussikortti/junaliput (opiskelija)
-auton kulut, polttoaine
-polttopuut
-tiemaksu
-jätemaksu
-ruoka ja hygienia, vaatteet
Nää tuli ekana mieleen.
Tavoitteena saada pari kiloa painosta pois, vaikka suht hoikka olenkin.
Toisaalta jo 1 näkkileivässä maegariinilla on jo kaloreita yli 100 kaloria vaikka hinta onkin se 0,02€. Eli 20 näkkäriä päivässä maksaisi joku 0,40€ ja kaloreita 2000. Koitan kyllä panostaa salaatteihin, keittoihin ja muistaa myös kananmunat, öljyn ja pähkinät. Uskon, että rahaa säästyy kun epäterveellinen ruoka jää pois.
Oma suosikkisalaatti on tehty suikaloidusta kaalista, porkkanasta, pähkinästä ja ananasmurskapurkista. Maustaa voi mielensä mukaan esim. Soijakastikkeella tai mausteöljyllä.
Eipä tuo annos montaa kymmentä senttiä maksa. Jos haluaisi ruokaisamman joukkoon voisi heittää vaikka riisiä/nuudelia ja salaattijuustoa. Halutessaan vaikka kanan jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Linssit 500g noin 1500kcal (linsseissä noin 300kcal/100g)
Tomaattimurska 1kg noin 320kcal (pirkan tomaattimurska on 500g purkeissa)
Sipulia 500g noin 170kcal.
Oletettavasti vähintään 1rkl öljyä sipulien ja mausteiden kuullottamiseen noin 100kcal.
Mausteista vaikea sanoa, mitä ovat ja kuinka paljon on käytetty, mutta hinnan perusteella sanoisin, että aika reippaasti, eli vähintään 100kcal tulee niistäkin.
Yhteensä 2190kcal, yhden annoksen energiamääräksi tulee ~220kcal.
Aika vähän, jos se on ainoa asia, mitä aterialla syödään. Kirjoittaja puhui kuitenkin kastikkeesta, ja kastikkeen kanssa yleensä syödään jotain muutakin, riisiä, perunaa, pastaa, ehkä leipäkin kuuluu annokseen, ja jokin kasvislisäkekin.
Puolesta kilosta linssejä ja kilosta tomaattimurskaa tulee kyllä tosi paljon kastiketta, että sinänsä se annoskoko voi pitää pai
Yhden annoksen energiamääräksi tällä sun laskelmalla tosiaan tulisikin n. 220kcal, jos annoksia olisi kattilallisessa 10 kpl. Mutta kun tämä kastikkeen keittelijä kertoi, että siitä heillä syö nelihenkinen perhe kuusi kertaa ja vielä pari lounasta vanhemmille, siis 26 annosta :o Jää reilusti alle 100kcal per annos.
Totta, taisin itse laskea jotain 4+6 ja menin linsseissä sekaisin.
Kiusa se on pienikin kiusa
Ruokaan mulla budjetoitu nykyisin 1100€, mutta en kyllä saa kaikkea kulutettua eli säästöön menee suuri osa. Tämä siis nykyään kun muutin soluasuntoon eli jaan keittiön ja olohuoneen 2 muun kanssa.
Aiemmin kun asuin kaksiossa vuokralla niin ruokaa jäi rahaa alle 200€. Valintojahan nämä ovat.
Teen nykyisin työlounaat pakkaseen. Ennen tuli herkästi haettua valmisruoka etenkin, jos ollut paljon ylitöitä ja kiireitä. Näihin pikaruokiin meni sitten helposti ihan liikaa rahaa, koska nälkäisenä ja stressaantuneena tekee mieli vähän kaikkea. Ja kun kiireellä menee kauppaan, niin tarjoukset jää hyödyntämättä.
Parhaita pakastettavia ovat makaronilaatikko, riisiruuat, linssi/hernekeitto. Mutta pakastan myös kiusauksia ja perunamuussia, vaikka perunan koostumus vähän kärsii pakkasessa. Olen kuullut, että jopa kokonaisia perunoita voi pakastaa, esim uusia perunoita.
Kaupan valmisruuat ovat useimmiten noin 300g, siksi pakastan lounaat 3dl rasioissa. Tämä on naisihmiselle hyvä annos ja samalla pysyy annoskoot järkevinä.
Lisäksi pilkon kasviksia tai raastan juureksia. Etenkin raasteita voi myös pakastaa, ne pehmenee ja makeutuu.
Kun ruuan valmistaa kiertoilmauunissa, niin voi hyödyntää useampaa tasoa eli tehdä enemmän kerralla. Isompia satseja tekemällä säästyy rahaa, koska voi hyödyntää tarjouksia ja sähkönkulutus kohtuullistuu.
Pakastetun lounaan otan jääkaappiin sulamaan edellisenä iltana ja lämmitän töissä mikrossa. Jos muu perhe on muualla tai herkuttelee roskaruualla, niin saatan ottaa itselleni silloin päivällisenkin pakkasesta.
Olen laskenut, että lounaani maksavat ruuasta riippuen 0,50e-3e/annos. Halvimpia ovat linssi/hernekeitot ja kaaliruuat sekä puurot. Niiden hinta jää jopa alle euron annos.
Itse teen samaa, että pakastan ruokaa annospurkkeihin. En aina muista edes ottaa sulamaan niin laitan mikroon ihan vaan jäisenä kun nälkä yllättää.
Joskus jos eväät unohtunut ottaa töihin niin ostan Alepasta ihan vaan pienen kurkun ja nuudelipaketin lounaaksi. En raaskisi maksaa mitään 10€ lounasta yhdestä ateriakerrasta. Toisaalta voisin syödä päivälliseksi vaikka pelkkää leipääkin, makaronia ketsupilla tai puuroa, ei tarvitse olla mitään gourmeeta. Kasviksia pyrin kuitenkin syömään päivän aikana 500g. Monesti porkkkanaa, omenaa, sipulia, kaalia, pakastekasviksia jne. Edullista tulee ostettua kotiin.
Sitten kun tekee mieli juhlia niin saatan ostaa hyvin vaikka punaviinin ja jonkun juuston tai pari sekä suolakeksejä. Mutta en nyt sentään joka viikonloppu :D
Mulle sopiva annoskoko työeväiksi on 400g margariinirasiallinen, siihen mahtuu myös kasviksia. Jos on keittoa, niin otan myös leipää mukaan.
'No kuivissa linsseissä on tosiaan enemmän kaloreita.Silti harva tämän ketjun neuvoilla hengissä pysyisi.'
Kyky ymmärtää lukemaansa auttaa merkittävästi. Ehkä sinunkin kannattaisi keskittyä siihen.