Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19166)
Vierailija kirjoitti:
120-180€ menee ruokiin kuukaudessa minulla ja puolisolla.
- Ulkona ei syödä ellei ole ihan pakko. Reissuille lähtiessä mahat täyteen lähtöpaikassa ja evöitä matkalle. Kohteessa sitten heti itse tehty ruoka.
Arjessa:
- alennuslihat (-60%), muita lihoja ei suostuta ostamaan
- kaurapuuro
- siihen itse kerätyt ilmaiset marjat
- alennusleivät -60%
- porkkanaraaste, halvimmat pakastekasvikset (50snt/pss) (Kurkkua ym. Vain satunnaisesti.)
- k-marketin 1€/pss salaatti tarjouksesta silloin tällöin
- Riisiä ei osteta vaan paljon halpaa perunaa ja halvinta makaronia.
- ketsuppia tai sinappia ruoan kylkeen
- RUOKA-AJAT niin ei tule naposteltua.
- töihin omat eväät mukaan (kotona itse tehty ruoka)
- välipalana meillä on mandariinia ja banaania, mutta ei aina jos ei varaa. Silloin alennusleipää välipalalla.
&nb
Perunan kalorimäärä on 1/5 viljasta eli ei riitä.
"En tiedä ko. kirjoittajan tilannetta, mutta yleisimmin pakolliset laskut/kulut sisältävät seuraavia: vuokra/asuntolaina/yhtiövastike, sähkölasku, vesilasku, (joskus harvoin kaasulasku) jätehuoltomaksut, puhelinkustannukset, vakuutukset (pakollisia jos vuokralla tai asuntolainaa on vielä maksettavana), yleensä työssäkäyvällä liikkumiseen liittyvät kustannukset (autoiluun liittyvät kuten polttoaine, vakuutukset, autovero tai bussi/junaliput). Sit voi olla autohuoltoa, hammaslääkäriä, silmälaseja, pakollisia huoltoja (omakotitalossa, nuohous tms). Kiinteistövero, tienhoitomaksut (haja-asutusalueella)."
Jos käy kuitenkin niin, että joka kuukausi työssäkäyvänä ruokaan jää laskujen jälkeen vain 80 euroa, niin kyllä jokin on arjen kuluissa tai tuloissa todella pahasti pielessä. Ei joka kuukausi kuitenkaan silmälaseja ostella, niin asumisen täytyy olla todella kallista suhteessa tuloihin tai sitten maksellaan jotain kalliita kulutusluottoja pois tai rahat valuu jonnekin muualle. Kirjoittajan tuntimäärää töissä ei toki tiedä ja paljonko töistä sitä palkkaa tulee, mutta ei ainakaan itse ole tarvinnut matalapalkka-aloillakaan työskennellessä jättää ikinä hedelmiä kauppaan. Ei tuossa oikein muuta vaihtoehtoa ole kuin karsia noista laskuista tai hankkia lisää tuloja.
Just tein sunnuntaina ison kattilan linssikastiketta. Lidlin 500g pussi linssejä on jotain 1€, kaks pirkan tomaattimurskaa 0,99€, puolet kilon sipulipussista n.0,80€, kokonaine valkosipuli 0,55€, mausteita sanotaan nyt vaikka 2€ ja vettä niin padallisen hinnaksi tuli 7€ ja nelihenkinen perhe syö tuosta 6 kertaa ja pariksi kertaa jää aikuisille lounas. Linssien keiton avain on ohjeista huolimatta LIOTTAA niitä vaikka yön yli ja hauduttaa pitkään. Kattilasta ei saa kuulua yhtään kolinaa hämmentäessä niin on pehmeitä.
Hernekeittoa, välillä kasvis välillä joukkoon myös jotain lihaa, on meidän perheen suosikkiruoka ja sitä ayödäänkin monta kertaa kuukaudessa helppoutensa, terveellisyytensä ja halpuuden takia.
Muutenkin paljon kasviksia. Lihat ollaan jätetty melkein kokonaan, mutta välillä tulee ostettua sika-nautaa ja tehtyä lihapullia tai soijarouheella jatkettua makaronilaatikkoa. Ei osteta naudan sisäfilettä edes tarjouksesta.
Ei ikinä ostettaisi mitään Koivukylän lihapullia, jossa sikaa 70% ja loput korppujauhoa ja vehnäjauhoa ja lisäaineita. Kilohinta 9€ Huhhuh.
200€/kk syö helposti 3 ihmistä meillä ja herkutellaan myös välillä.
Yllätyin kun juttelin työttömän ystäväni kanssa. Hän kertoi että hänellä menee 400€/kk rahaa ruokaan eikä se kuulemma riitä oikein mitenkään mihinkään. Olen siis täysin tyrmistynyt. Itse siis ihan ok-tuloinen ja minulla menee rahaa kuussa kauppaan 60-200€ kuukaudesta riippuen. En toki tilaile pitsoja kotiin, vaan krapulapäiviä varten aina on halpis ranskalaisia ja lihapullia pakastimessa valmiiksi hommattu, ettei iski mielihimoja.
Vierailija kirjoitti:
Yhä useampi tulee käyttämään alle satasen kuukaudessa ruokaan. Kiitos hallituksen.
Miksi hallituksen pitäisi ruokkia ihmiset? Kyllä ihmisen kuuluu itse hankkia ravintonsa, niin kuin luonnossa muutkin elävät tekevät. Vai oletko hallituksen häkissä oleva lemmikkihamsteri, jota pitäisi ruokkia päivittäin? Voit hankkia ravintoosi itse luonnosta tai tekemällä enemmän töitä ansaitaksesi lisää ruokarahaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ja terveellinen ruoka on kallista. Harmi vaan.
Mitä tämä siis on? Ite teen kaalikääryleitä, kasviswokkeja ja kanan jauhelihasta itsetehtyjä pyöryköitä ja salaatteja. Mielestäni syön terveellisesti ja hyvin ja käytän myös mausteita ruoassani. Kesäisin paistan tikussa onkimiani ahvenia ja silliä syön ympäri vuoden. Kokonaisen lohen ostan monta kertaa vuodessa kun hinta alle 8€/kg.
Munakkaita syön myös ja paljon kauraa eri muodoissa. Pasta ja ruisleipä on herkkua. En nyt suorastaan keksi mikä terveellinen ja hyvä ruoka on erityisen kallista. Kesäisin vesimelonia ja metsästä marjat ja sienet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä useampi tulee käyttämään alle satasen kuukaudessa ruokaan. Kiitos hallituksen.
Miksi hallituksen pitäisi ruokkia ihmiset? Kyllä ihmisen kuuluu itse hankkia ravintonsa, niin kuin luonnossa muutkin elävät tekevät. Vai oletko hallituksen häkissä oleva lemmikkihamsteri, jota pitäisi ruokkia päivittäin? Voit hankkia ravintoosi itse luonnosta tai tekemällä enemmän töitä ansaitaksesi lisää ruokarahaa.
Tästä olen yllättänyt, kun Espanjassa asuvat suomalaiset ovat suuttuneet kun jatkossa joutuvat pyytämään Espanjan Kelalta rahaa, ja se summa on monta kertaa pienempi kuin mitä Suomesta on saanut :D Eivät ymmärrä, että miksi suomalaisten työntekijöiden pitäisi maksaa jonkun elämä Espanjassa. Jotenkin huvittaa itseäni tämä juttu :D
Vierailija kirjoitti:
Just tein sunnuntaina ison kattilan linssikastiketta. Lidlin 500g pussi linssejä on jotain 1€, kaks pirkan tomaattimurskaa 0,99€, puolet kilon sipulipussista n.0,80€, kokonaine valkosipuli 0,55€, mausteita sanotaan nyt vaikka 2€ ja vettä niin padallisen hinnaksi tuli 7€ ja nelihenkinen perhe syö tuosta 6 kertaa ja pariksi kertaa jää aikuisille lounas. Linssien keiton avain on ohjeista huolimatta LIOTTAA niitä vaikka yön yli ja hauduttaa pitkään. Kattilasta ei saa kuulua yhtään kolinaa hämmentäessä niin on pehmeitä.
Miten mausteet voi maksaa 2€? Käytätkö tuoretta chiliä ja inkivääriä? Itse laitan noita suoraan vaan purkista, kuten suolaa, yrttisekoitusta ja mustapippuria, ja ei varmasti maksa edes 0,40€.
Voi sentään. Taitaa tulla kuititon tammikuu.
Tein inventaariota kuivamuonakaappiin ja josko vaan söisi sieltä erilaisia makaroni-pasta-nötkötti-hernekeitto-tomaattipalat -variaatioita tämän kk? Kymmenen pussillista sämpylöitä siihen kaveriksi... Maitojauhetta, perunajauhoannoksia, näkkileipää, suolakurkkuja, punajuuria...
Pakastelokerossa vielä kasa pizzoja ja sekavihanneksia, marjoja, leipiä, makkaroita...
Siis kun onhan ne kuitenkin joskus syötävä. Survivalistinkin. Ja sitten ihan varmaan harmittaa, kun jää syömättä kun ohjukset jo kohta lentävät Trumpin aloittaessa pressana ja väestönsuojaa ei ole mailla halmeilla...
Carpe diem!
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin kun juttelin työttömän ystäväni kanssa. Hän kertoi että hänellä menee 400€/kk rahaa ruokaan eikä se kuulemma riitä oikein mitenkään mihinkään. Olen siis täysin tyrmistynyt. Itse siis ihan ok-tuloinen ja minulla menee rahaa kuussa kauppaan 60-200€ kuukaudesta riippuen. En toki tilaile pitsoja kotiin, vaan krapulapäiviä varten aina on halpis ranskalaisia ja lihapullia pakastimessa valmiiksi hommattu, ettei iski mielihimoja.
Yli 12 000 viestiä ja silti joku ei ymmärrä vieläkään, että ihmisten ravinnontarve vaihtelee yksilöiden välillä. Toisilla ei ole krapulaa koskaan (alkoholia ei ilmeisesti lasketa näihin ruokakuluihin, vaikka yhtälailla sisältää energiaa?) eikä osalla ruokavalioon kuulu mitkään eineslihapullat ja ranskalaiset ikinä, vaan itsetehtyä monipuolista ruokaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mausteet voi maksaa 2€? Käytätkö tuoretta chiliä ja inkivääriä? Itse laitan noita suoraan vaan purkista, kuten suolaa, yrttisekoitusta ja mustapippuria, ja ei varmasti maksa edes 0,40€.
Linssien hinta ei myöskään täsmää, jotain 1 euro on aika epämääräistä. En ole hetkeen ostanut Lidlin linssejä, mutta muistaakseni hinta oli viimeksi 1,69 e? Ja ihmettelen kyllä miten kattilallisesta saa melkein 30 annosta, ja nimenomaan kun tuo on vielä kastike, eli muitakin kustannuksia ruokaan tulee vielä, riisi, vihannekset tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 12 000 viestiä ja silti joku ei ymmärrä vieläkään, että ihmisten ravinnontarve vaihtelee yksilöiden välillä. Toisilla ei ole krapulaa koskaan (alkoholia ei ilmeisesti lasketa näihin ruokakuluihin, vaikka yhtälailla sisältää energiaa?) eikä osalla ruokavalioon kuulu mitkään eineslihapullat ja ranskalaiset ikinä, vaan itsetehtyä monipuolista ruokaa joka päivä.
Itse näen tämän psykologisena juttuna. Eli köyhät haluavat hemmotella itseään ja ostavat usein valmiita eineksiä tai kalliita juttuja, vaikka vain makoilisivat kotona eivätkä edes urheilisi. Työssä käyvä saa muustakin sisältöä elämäänsä, joten se itse tehty keitto on oiva eväs vaikka töihin ja arkena.
Runnen myös itse köyhiä ja työttömiä, ja tuntuu että he elävät niin, että juhlapäivä olisi joka päivä. Aina ostetaan yli varojen jotain herkkuja ja mahdollisesti olutta, eikä oikein haluta säästää missään juhlapyhiä varten. Elämänhallinta jotenkin vinksallaan. Ja en usko että kulutuksessa olisi järjettömiä eroja. Paljon kuluttava voi aina lorauttaa öljyä ruokaansa enemmän tai ottaa pari leipää tai extra puuroa miksen lisäksi. Ei sillä mitään satasen eroja ruokakuluissa tehdä versus joku normaalikokoinen nainen, joka söisi muuten samalla lailla perus ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
"En tiedä ko. kirjoittajan tilannetta, mutta yleisimmin pakolliset laskut/kulut sisältävät seuraavia: vuokra/asuntolaina/yhtiövastike, sähkölasku, vesilasku, (joskus harvoin kaasulasku) jätehuoltomaksut, puhelinkustannukset, vakuutukset (pakollisia jos vuokralla tai asuntolainaa on vielä maksettavana), yleensä työssäkäyvällä liikkumiseen liittyvät kustannukset (autoiluun liittyvät kuten polttoaine, vakuutukset, autovero tai bussi/junaliput). Sit voi olla autohuoltoa, hammaslääkäriä, silmälaseja, pakollisia huoltoja (omakotitalossa, nuohous tms). Kiinteistövero, tienhoitomaksut (haja-asutusalueella)."
Jos käy kuitenkin niin, että joka kuukausi työssäkäyvänä ruokaan jää laskujen jälkeen vain 80 euroa, niin kyllä jokin on arjen kuluissa tai tuloissa todella pahasti pielessä. Ei joka kuukausi kuitenkaan silmälaseja ostella, niin asumisen täytyy olla todella kallista suhteessa tuloihin tai sitten maksellaan jotain kalliita kulutusluottoja po
Mulla on pielessä - osaatko auttaa?
Kolmisen vuotta sitten olin hyväpalkkaisessa työssä, ostettuna 4 sijoitusasuntoa eikä mitään ongelmaa kulujen kanssa.
Irtisanottiin tal/tuot syistä. Nyt menee vähän niinkuin munia myöten. Kaksi vuotta olen pystynyt lyhentämään lainaa 1500 + korot (ansiosidonnainen + keikat).
Mihinkään extraan ei jää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on selvä kun minulle pakollisten laskujen jälkeen jää palkasta käteen 80€ koko kuuksi. Ei tarvitse budjetoida eikä kirjoitella kauppalistoja, enempää ei ruokakauppaan mene. Tuostakin pyrin saamaan ainakin parikymppiä säästöön. Jps jokin elintarvike loppuu, se loppuu. Pärjään kyllä ilman kahvia/leipää/voita/maitoa/munia jne viikon pari. Kaurahiutaleita on hyvä aina olla, mutta ne ovatkin onneksi halpoja. Marjoja on pakkasessa paljon, kerään ne itse.
Ruokajakelu on hyvä apu, silloin kun sinne töiden puolesta ehtii. Itse teen ruuat ja otan mukaan töihin eväät. Annoskoko on onneksi aika pieni, sillä olen suht pienikokoinen nainen.
Mitä nämä pakolliset laskut on, jotka syö lähes koko palkan? Jos tekee kokoaikatyötä, niin on kyllä todella kovat laskut. Osa-aikatyössä ollessa taas voi hakea asumistukea tai yrittää saada lisää työtunteja vaikka toi
Asumistukea ei saa omistusasuntoon (en ole koskaan saanut tähän). Teen keikkaa (tämä ei ole osa-aikatyö, tästäkin voisin avautua , mutta ei kuulu tähän lankaan) huomenna taas yöksi röihin 20 - 08.
Vierailija kirjoitti:
Nelihenkinen perhe? Tuolla ravintotietämyksellä täytyy ihmetellä että olette hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Reilu 500kcal varmaan riittää mahtavasti moneen syömiskertaan nelihenkiselle perheelle 😆😆
Ja kun keittoon lisää vettä "ruoka" lisääntyy 😄😄
Satasella mahdollisimman vähän energiaa sisältäviä vihanneksia,laihdutukseenkaan ei täällä kuulemma kenelläkään ole tarvetta.