Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19168)

Vierailija
11001/19168 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en pyytäisi kylään ihmisiä ja tarjoaisi heille ruokaan ja juomaa, nii. Helposti onnistuisi syömään 100€/kk. Olen pyörätuolissa enkä juuri pysty liikkumaan. Teen 1 kotiinkuljetuksen kotiin kuukaudessa (painavat jutut) ja kerran käyn invataksilla saattajan kanssa kaupassa ja Alkossa.

Pystyn kyllä käsillä tekemään, jalat vaan ei toimi normaalisti. Syön tavallista ruokaa mitä muutkin täällä, mutta näköjään huomattavasti pienempiä annoksia kuin muut. Hyvin rahat riittää, vaikka tokihan se on niin että ei ne suuret vaan pienet menot. Ruoka on harvoja intohimojani eli pysty vaikka harrastamaan hiihtoa tms. Joissa välineet maksavat. Toki luen ja katson televisiota.

Viikonloppuna tein vieraalleni hampurilaisen ja ranskanperunoita. Tänään olen syönyt puuroa, näkkileipää, kaswiswokkia, juustoa ja meetwurstia. Illalla hedelmä.

Vierailija
11002/19168 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläviä hummereita saa tilattua tukusta noin 500g/kpl 42€ kappalehintaan. Niitä varataan 1 per ruokailija mutta hyvin oksettavaa syötävää on ja ainakin meillä meni kaikki roskiin. Edes kissoja ei ole naapurissa. Jatkossa pysytään niissä itseongituissa mökkiahvenissa. Edes Singaporessa ammattikokin valmistamana en hummerista syttynyt. Jaettiin kaverin kanssa annos ja ihan yksi haarukallinen riitti ja salaatti + leipä todellakin kiinnosti enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11003/19168 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin ostan Pirkan valmis salaatteja 300g 3,50€ ja rusinoita naposteluks. Tottakai halvemmallakin pääsis mutta kiva kun ei tule tiskiä. Kotona sit pastaa ketsupilla ja leipää ja puuroa.

11004/19168 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tidididi tidididi tidididi...

Paahdoin juuri paistinpannullisen kurpitsansiemeniä, vitsit kun ovat hyviä! No, mikä tahansa öljyssä paahdettu ja kunnolla suolattu on hyvää. Tai voissa paistettu. Siemenet peräisin halloween-kurpitsasta, jonka nuoret kaiversivat viikonloppuna.

Jos huomenna ehdin kauppaan katsomaan, onko niitä alennettuun hintaan, niin ostan pari jemmaan. Saadaan kurpitsalettuja ja kurpitsakeittoa useampaankin kertaan talven aikana, säilyvät viileässä tammikuulle asti. Ja lisää kurpitsansiemeniä...

Aamupalana oli paahtorinkeli (en suosittele, oli joku amerikan tapaan eli makea), jonka välissä pari teelusikallista tonnikalaa ja pari lusikallista kaalisalaattia sekoitettuna, lisäksi kourallinen lanttutikkuja. Tee oli työnantajan tarjoamaa. 0,30€ on pahasti yläkanttiin.

Lounaana iso lautasellinen jauhelihasoppaa ja ruispalat, 1€.

Työnantaja tarjosi iltapäiväkahvit. 0€.

Kotiin tultua olen syönyt noita kurpitsansiemeniä ja lanttu- ja porkkanatikkuja. 0,30€.

Kohta lähden pilkkomaan viimeisiä omenoita tarjousompuista, menevät paremmin kaupaksi noin. Niissä on pari ruskeaa pilkkua, niin eihän nyt nuoriso voi niitä syödä 🙈 sama omena viipaleina kelpaa.

Iltapalaksi kaalipasteija ja joulutorttu ja teetä, olisko 0,50€ yhteensä. Alle 2,5€ päivä tänään.

Popkorneja olisi tehnyt mieli, mutta popkornikattilani on tiskikoneessa 

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
11005/19168 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä margariinilla on hyvää ja halpaa. Tai kaurapuuro. Jos on varaa valittaa niin ei ole oikeasti köyhä.

Jos on varaa tupakoida tai juoda alkoholia tai mehuja niin sitten voi suosiolla ilman kalaa tai muuta kallista. Valintoja. Mun valinta on saada vatsa täyteen leivällä ja puurolla eikä syödä kallista nuudelia ja olla jatkuvasti nälissään.

Vierailija
11006/19168 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä on kalliiden ruokaa, jos jotain leipomojuttuja käyttää. Mulle onneks kelpaa ihan halpis paahtoleipä, ruosleipä ja näkkäri. Mitta rikkaat ostaa aina jotain 5€ kallista tuoretta leipää, joka menee seuraavana päivänä roskiin.

11007/19168 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskiin menevä ruoka on aina kaikkein kalleinta.

Kannattaa syödä ne, mitä ostaa - ja ostaa vain sellaista, mikä tulee syötyä.

Yritin katsoa A-studiota. Ei vaan pysty. Mieluummin katson NaamaTohtoreita. Siellä sentään yritetään antaa ihmisille toivoa.

(kaminassa tuli, ei voi mennä nukkumaan, ennenkuin se on hiipunut) Nyt on hyvää aikaa kirjoittaa kauppalistaa loppuviikolle.

Vierailija
11008/19168 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

fileepihvi ranch 6 fileen paketti 3,88 (alennus -5,81), paneroitu kalaleike + muusi 3x yht. 6,83 (alennus -10,24), rasvaton/laktoositon maito 1,75l 1,16 (alennus -1,73), pågen limpukkaleipä viipaloitu 2x500g yht. 2,12 (alennus -3,46)

Näillä mennään.

-winner-

Vierailija
11009/19168 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kotona syö paljon mitään mutta mulla onneksi naapuri joka tykkää laittaa ruokaa ja käyttää tuoretta inkivääriä ja kalliita mausteita niin meen aina sinne hengaa ja syömään :D En ite osaa kokkailla, mutta siellä on aina paljon ruokaa ja juomaa :D Naapuri ei siis kehtaa olla avaamatta ovea kun menen sinne kyläilemään ja olenhan mä ihan hauskaa seuraa että miksi ei avais sitä ovea :D. Menee siis omaa rahaa ehkä 40€/kk leipään ja sipsiin.

Vierailija
11010/19168 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon budjetoinut ruokaan, juomaan ja baareihin 1200€. Mitä ei tule käytetyksi niin laitan säästötilille. Eli en laske. Bilekausina menee toi 1200€ ja jos oon vaan mökillä ja kalastelen niin kauppalasku joku 100€/kk, toki alkoholit tilattu mökille Saksasta. Palkka mulla aika perus, mutta materiaaliin ei mee rahaa eli eli ihan kaikki menee vaan vatsaan. Kämppä ja auto maksettu jo eli niihin erikseen budjetoitu 500€.

Vierailija
11011/19168 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7,99€/kg maksaa ainakin alkuviikosta mun Cittarissa lohi ja ilmainen fileeraus. Käyn hakemassa 2 kalaa. 1 kala painaa ehkä 1,5kg eli yhdestä kalasta saa suunnilleen 15 annosta jos leikkaa annospaloiksi 100g. Eli 2 kertaa viikossa kala-annos niin 1 kala kestää mulla melkein 2kk eli 7,5 viikkoa. Eli jää toinen lohi kokonaan jouluksi.

Niin se koko lohi punnitaan, ennen fileerausta, ja maksat kilohinnan tämän painon perusteella. 1,5 kilon lohesta ei todellakaan saa sitä 'lihaa' 1,5 kilon edestä, mutta mistäs minä sen tiedän vaikka sinä vetelisit tyytyväisenä nassuun suomut, nahan, ruodot ja pääkallonkin...

Vierailija
11012/19168 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7,99€/kg maksaa ainakin alkuviikosta mun Cittarissa lohi ja ilmainen fileeraus. Käyn hakemassa 2 kalaa. 1 kala painaa ehkä 1,5kg eli yhdestä kalasta saa suunnilleen 15 annosta jos leikkaa annospaloiksi 100g. Eli 2 kertaa viikossa kala-annos niin 1 kala kestää mulla melkein 2kk eli 7,5 viikkoa. Eli jää toinen lohi kokonaan jouluksi.

Niin se koko lohi punnitaan, ennen fileerausta, ja maksat kilohinnan tämän painon perusteella. 1,5 kilon lohesta ei todellakaan saa sitä 'lihaa' 1,5 kilon edestä, mutta mistäs minä sen tiedän vaikka sinä vetelisit tyytyväisenä nassuun suomut, nahan, ruodot ja pääkallonkin...

No tuleehan se halvemmaksi ostaa kokonainen lohi kuin joku 30-50€/kg maksavaa filettä

Vierailija
11013/19168 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu, että joku keksii näitä esimerkkejä täällä lämpimikseen, jos olisi ikinä ostanut kokonaista lohta niin tietäisi ettei kaikki ole syötävää ja pitää huomioida myös paistohävikki. 100 grammasta nahkoineen päivineen paistamisen jälkeen ei montaa haarukallista jää syötäväksi, joten vatsan saa tosiaankin täyttää leivällä ja puurolla.

11014/19168 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cittarissa oli näköjään lohi tarjouksessa 6,90€/kg, fileoituna 8,90€/kg. Kauempana isossa S-marketissa oli lohi 7,90€/kg sis. fileerauksen. Ne perkeet voi ottaa mukaan ja keittää niistä soppaa, ruotoihin jää sen verran kalanlihaa, että kyllä siitä yhden sopan keittää. Sit ne ruodot kompostiin ja niillä kasvatetaan seuraavan vuoden potut.

Kalannahan syön, jos se on paistunut rapeaksi. Sukulainen haalii isoja kalannahkoja, kun kävi parkkuu-kurssiin ja parkitsee nyt kalannahkoja. Ei vaan oo vielä keksinyt, mitä niille parkituille nahkoille sitten tekee 🤣

Eteläisimmässä Suomessa oli tänään kuulemma hyvä sienestyskeli (kettuilivat mokomat ja ja laittoivat kuvaviestin). Meiltä lähti hiihtokuva kostoksi. Pihlajanmarjoja on vieläkin puissa, ja puskissa aroniaa, eli jos oikeasti tuo lumi vielä sulaa, niin taidan kerätä vielä puoli ämpärillistä niitä aronioita viikonloppuna.

Tänään teinkin sitten lopulta kallista ruokaa: possun ulkofilettä (5,90€/kg) kilon verran,  valurautapataan mukaan bataattia ja kesäkurpitsaa ja erillisellä pannulla sieniä. Keitettyjä perunoita ja kaalisalaattia. Eihän tuosta viidelle hengelle jaettuna tule kuin noin 2€/annos, mutta on se kalliimpaa, mitä viime aikoina on syöty.

Vierailija
11015/19168 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä paljon ja välillä ei juuri ollenkaan. Joskus syön sipsiä ja teen toast skageneita, välillä pelkkää pastaa ja ketsuppia. Ravintoloissa en tykkää käydä. Punaista lihaa en tosin syö enkä käytä kallista voita ruoanlaitossa. Mausteet kans ihan halvimmat. Mutta siis voin syödä vaikka päivässä vaan 2 puurolautasellista jos ei kiinnosta nousta sängystä. Tai sitten voin valmistaa jotain hyvää tofu-currya ja käyttää aikaa keittiössä eli vaikea nyt sanoa.

Vierailija
11016/19168 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Cittarissa oli näköjään lohi tarjouksessa 6,90€/kg, fileoituna 8,90€/kg. Kauempana isossa S-marketissa oli lohi 7,90€/kg sis. fileerauksen. Ne perkeet voi ottaa mukaan ja keittää niistä soppaa, ruotoihin jää sen verran kalanlihaa, että kyllä siitä yhden sopan keittää. Sit ne ruodot kompostiin ja niillä kasvatetaan seuraavan vuoden potut.

Kalannahan syön, jos se on paistunut rapeaksi. Sukulainen haalii isoja kalannahkoja, kun kävi parkkuu-kurssiin ja parkitsee nyt kalannahkoja. Ei vaan oo vielä keksinyt, mitä niille parkituille nahkoille sitten tekee 🤣

Eteläisimmässä Suomessa oli tänään kuulemma hyvä sienestyskeli (kettuilivat mokomat ja ja laittoivat kuvaviestin). Meiltä lähti hiihtokuva kostoksi. Pihlajanmarjoja on vieläkin puissa, ja puskissa aroniaa, eli jos oikeasti tuo lumi vielä sulaa, niin taidan kerätä vielä puoli ämpärillistä niitä aronioita viikonloppuna.

Tänään teinkin sitten lopulta kalli

Syödäänkö teillä 200g punaista lihaa aterialla per syöjä? Aika hurja määrä ja isot annokset kyllä jos vielä perunoita ja bataattia ja kesäkurpitsaa ja kaalisalaattia.

11017/19168 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Syödäänkö teillä 200g punaista lihaa aterialla per syöjä? Aika hurja määrä ja isot annokset kyllä jos vielä perunoita ja bataattia ja kesäkurpitsaa ja kaalisalaattia.

Tähän mennessä olen saanut haukkuja siitä, että pidän nuoria nälässä enkä anna tarpeeksi lihaa kasvaville lapsilleni ja ruokamäärien on pakko olla muutenkin alakanttiin... No, koskaan ei kelpaa, mikäs siinä.

Voin kertoa, että ei meillä kovin usein ihan noin paljoa lihaa kastikkeessa ole, mutta kerrankos sitä elämän risaiseksi laittaa!

Vierailija
11018/19168 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Eteläisimmässä Suomessa oli tänään kuulemma hyvä sienestyskeli (kettuilivat mokomat ja ja laittoivat kuvaviestin). Meiltä lähti hiihtokuva kostoksi. Pihlajanmarjoja on vieläkin puissa, ja puskissa aroniaa, eli jos oikeasti tuo lumi vielä sulaa, niin taidan kerätä vielä puo

Joo okei. Ajattelin vaan terveysnäkökulmasta et aika paljon. Meillä siis 300g lihaa riittää 5 henkilölle kun tehdään muutakin. Oon viime aikoina tutkinut näitä suosituksia ja hyvinvointijuttuja niin mietin et miten tosiaan muilla.

Vierailija
11019/19168 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmia, banaanit suosikki. Puuro edullista joskus kalaa, kanaa..

11020/19168 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi liian pitkien tekstien jälkeen, joten viittaan vain lihamäärien ihmettelyyn.

Paistohävikki on noin 30 prosenttia suolaamattomasta tuorepainosta. Kotona paistohävikki voi kasvaa jopa 50 prosenttiin.

Lihan suositusmäärä aterialle ei ole raakapainolle vaan kypsennetylle lihalle.

300 grammaa paistamisen jälkeen on 30% hävikillä laskien 210 grammaa kypsää lihaa. Tämä jaettuna viidelle hengelle tekee 42 grammaa. 

Aivan onneton kikkare. Olipa mitä muuta hyvänsä tarjolla. 

Kampin Pimu