Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19170)
Kampin Pimu kirjoitti:
"Tämä ihmeellinen "helsinkiläinen" joka kyselee täällä kauppojen tarkouksia, ei edes tunne näköjään omaa kotikaupunkiaan ???"
Totta! En kuunaan ole tuolla periferiassa käynyt. Ja totta sekin, että olen ihmeellinen 😌
Noooo. Olen minäkin mennyt siitä junalla oli satoja, ellei tuhansia kertoja, ja jotenkin olen kuvitellut, että Mustapekka on Malmilla. No ei ole. Onhan se Malmikin siinä radan varressa joo, ja molemmat Pasilan takana Helsingin keskustasta katsoen.
Täällä nyt halutaan kiukutella urakalla.
En ole vielä päättänyt, mitä teen tänään ruuaksi, se lohi olisi huomenna. En ole itseasiassa edes vielä saanut lounasta! Lähden nyt virittelemään tulta hellaan ja katson, että saisinko aikaiseksi vaikka munakkaan. Mannapuuronkin voisi laittaa tulemaan, jääkaapissa on vielä punalaputettua punaista maitoa, ja lettuja en viitsi alkaa paistamaan.
Kiusa se on pienikin kiusa
Ketju on blogi alusta. Päivystys on 24/7.
Kampin Pimu kirjoitti:
"Tämä ihmeellinen "helsinkiläinen" joka kyselee täällä kauppojen tarkouksia, ei edes tunne näköjään omaa kotikaupunkiaan ???"
Totta! En kuunaan ole tuolla periferiassa käynyt. Ja totta sekin, että olen ihmeellinen 😌
no siltä se vähän vaikuttaa jos ei edes mustaa pekkaa tunne.
Kertokaapa nyt sitten, miten OIKEASTI tähän ketjuun saa kirjoittaa? Itse ainakin olen nyt kerännyt seuraavat vinkit:
-ei saa yrittää tulla toimeen satasella kuussa, pitää muistaa mainita, että pitää olla ruokavaliossa lihaa tarpeeksi
-ei saa kirjoittaa liian usein, ehkä kerran vuodessa on sopiva tahti?
-kasvisruuan mainitseminen on väärin
-vinkkien antaminen on väärin (sic)
-muiden kirjoittajien komppaaminen on väärin
-omana itsenä kirjoittaminen on väärin
-omista kokemuksista kirjoittaminen on väärin
-omatoimisuuden mainitseminen on väärin
-alueellisista asioista/vinkeistä kirjoittaminen on väärin (no vinkit oli lähtökohtaisesti väärin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat säästyy kun ei syö lihaa. Syön leipää ja puuroa. Myös kasviksia. Ja kun joku rupeaa heti itkemään proteiineista, niin syön kyllä leivän päällä keitettyä kananmunaa ja herneistä teen hummusta, jota syön myös päivittäin.
Vieraille tarjoan myös kasviskeittoa ja leipää, kaikki rakastaa niitä, lapsetkin.
1 kananmuna 7 g proteiinia, 100 g pakastehernettä 5,1 g proteiinia. Paljonko noita tulee päivässä siis syötyä, jotta saa esim. kevyen naisen suosituksen, 50-70 g päivässä?
Miksi kukaan söisi pakasteherneitä kun tavalliset herneet on paljon halvempia ja niissä proteiinia 19g/100g. Kannattaa vaan liottaa ennen käyttöä, vaikka kai niitä jotain esikäsiteltyjäkin on kaupan hyllyssä.
Eikö kikherne ole herne? Itse teen hummusta ihan kuivatuista herneistä (halpaa) luotan toki eka. Olen tehnyt hummusta myös kikherneistä ja punajuuresta. Miksi hernetuotteista ei voisi tehdä hummusta? Ainakin halpaa, terveellistä, proteiinipitoista ja hyvää
Jännä että ske ja Kampin pimu on koneella aina samaan aikaan ja samaan aikaan päivästä. Teen itse 30min töitä välissä ja tulen ketjuun, niin yhtäkkiä molemmat ovat kirjoittaneet. Tämä siis toistunut tosi monta kertaa.
t. Tavis, joka syö mitä milloinkin. Noin 120€/kk menee ruokaan ja juomaan.
Miten teette hummuksen niin ettei se muistuta kylmää hernekeittoa? Hyviä ohjeita?
Vierailija kirjoitti:
Miten teette hummuksen niin ettei se muistuta kylmää hernekeittoa? Hyviä ohjeita?
Valkosipulia. Paljon. Lisäksi öljyä ja suolaa. Ehkä ripaus sokeria. Itse laitan myös ripauksen inkiväärijauhetta ja chilijauhetta. Mies ei muuta nykyään suostu muuta leivän päälle laittamaankaan (bodaa paljon). Eli säästynyt rahaa kun jäänyt pois kinkkuleikkeleet ja keitetyt kananmunat leivän päältä.
Tänään naurettiin kaverin kanssa niin kippurassa! Syy, että kaveri on viikottain ostanut tuorepastaa (maksaa halvimmillaan 7-8€:kg) ja ite en tiennyt, että valmiita edes myydään :D Oon aina tehnyt itse 1 minuutissa vehnäjauhosta, vedestä ja kananmunasta. Hinta varmaan 0,10€/kg :D Eli aina varmasti pärjää halvemmalla, mitä luuli :D
Vierailija kirjoitti:
Tänään naurettiin kaverin kanssa niin kippurassa! Syy, että kaveri on viikottain ostanut tuorepastaa (maksaa halvimmillaan 7-8€:kg) ja ite en tiennyt, että valmiita edes myydään :D Oon aina tehnyt itse 1 minuutissa vehnäjauhosta, vedestä ja kananmunasta. Hinta varmaan 0,10€/kg :D Eli aina varmasti pärjää halvemmalla, mitä luuli :D
Miksi kukaan ostaisi kallista ns.tuorepastaa? Rasvaa enemmän kuin tavallisessa halpispastassa, mutta proteiinia vähemmän. Kilo spaghettia maksaa 0,78€. Kilo tuorepastaa maksaa 10,00€ja ravintoarvoiltaan surkeampi kuin toi halpis.
Hummus tehdään kikherneistä. Kreikkalaiset tekee härkäpavuista favaa (fava bean dip), joka on vastaava kuin hummus. Ja Kreikassa käytetään myös kuivattuja herneitä ton favan tekemiseen (tosin yleensä keltaisia ja halkaistuja, joten niissä ei ole niitä kuoria). Olen aika vakuuttunut, että jossain päin Välimeren itäpohjukkaa tehdään hummusta härkäpavuista tai herneistä tai jostain, jos ei muuten, niin sitten ihan vaan siksi, että naapuri käyttää kikherneitä.
Erilaisia paputahnoja voi tehdä ihan loputtomasti. Tietenkin täytyy muistaa, että jos puhutaan "oikeista" pavuista, niin ne täytyy kypsentää hyvin ennen käyttöä. Herneissä, kikherneissä ja härkäpavuissa sekä linsseissä ei ole ihan niin nuukaa, niiden lektiinipitoisuus on olematon tai hyvin matala.
Itse pidän erityisesti punajuurihummuksesta, purkki kikherneitä ja 200-400g punajuurta keitettynä. Porkkanahummus on ihan ookoo, mut vähän makeaa mun makuuni. Myös muita kasviksia voi käyttää hummuksen seassa.
Pidän muutenkin pavuista, kaikissa muodoissa, ihan perinteisistä vihreistä paloista valkoisiin papuihin tomaattikastikkeessa, refried beans on hyvää, kuten muutkin paputahnat, chili erilaisilla pavuilla... Tofu, soijarouhe, soijapalat, härkäpapurouhe, härkis, hernis... Oikein valmistettuna saa hyvää ruokaa kaikista. Ja edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
No mistä teet? Oma vakkari on valmis kikhernepurkki, 1 valkosipuli, vettä, sitruunamehua, suolaa ja öljyä tehosekoittimeen. Tarjoillessa toki öljyä vielä lisää päälle. Mutta onnistuu tehdä hummus mistä vain tuotteesta. Esimerkiksi itse olen tehnyt kesäkurpitsasta, tonnikalasta, kukkakaalista, punajuuresta, porkkanasta ja mm. Sienistä hummusta. On hyvää! Kasvisten ja leivon kanssa yleensä dippaan. Mutta sopii kaikkeen.
S k e kirjoitti:
Hummus tehdään kikherneistä. Kreikkalaiset tekee härkäpavuista favaa (fava bean dip), joka on vastaava kuin hummus. Ja Kreikassa käytetään myös kuivattuja herneitä ton favan tekemiseen (tosin yleensä keltaisia ja halkaistuja, joten niissä ei ole niitä kuoria). Olen aika vakuuttunut, että jossain päin Välimeren itäpohjukkaa tehdään hummusta härkäpavuista tai herneistä tai jostain, jos ei muuten, niin sitten ihan vaan siksi, että naapuri käyttää kikherneitä.
Erilaisia paputahnoja voi tehdä ihan loputtomasti. Tietenkin täytyy muistaa, että jos puhutaan "oikeista" pavuista, niin ne täytyy kypsentää hyvin ennen käyttöä. Herneissä, kikherneissä ja härkäpavuissa sekä linsseissä ei ole ihan niin nuukaa, niiden lektiinipitoisuus on olematon tai hyvin matala.
Itse pidän erityisesti punajuurihummuksesta, purkki kikherneitä ja 200-400g punajuurta keitettynä. Porkkanahummus on ihan ookoo, mut vähän makeaa mun makuuni. Myös muita
Härkis ei ole todellakaan halpaa. Myöskään suolaliemessä lilluvat pavut eivät ole halpoja. Ainoat oikeasti halvat pavut ovat kuivatavaraa ja niidenkin halpuus on siinä ja siinä verrattuna esim. sesongin juureksiin, perunaan ja kuivattuihin herneisiin.
Jos vaikka Kampin Pimu on kirjoittanut jotain, johon haluan kommentoida, niin kommentoin.
Teen itse 30min töitä välissä ja tulen ketjuun, niin yhtäkkiä molemmat ovat kirjoittaneet. Tämä siis toistunut tosi monta kertaa.
Kyllä, olen huomannut, että kyttäät täällä koko ajan, että onko joku inhokkisi kirjoittanut viestejä, jotta voit syyttää heitä yhdeksi henkilöksi! Olen tehnyt testejä, kirjoittanut diipadaapaa ja tadaa! siellähän on viimeistään 25min päästä jo haukkuva kommentti. Minusta on kiehtovaa, että kiinnostan jotakuta tuntematonta ihmistä niin paljon, että jaksat kytätä koko päivän, olenko kirjoittanut jotain! Saattaa kertoa elämäsi sisällöstäkin jotain...
Mutta se hummus: itse syön vain itsetehtyä hummusta, en kaupasta ostettua. Purkillinen kikherneitä (halvemmaksi tulisi tehdä kuivista kikherneistä liottamalla jne, mutta laiskuus estää), valutan nesteen pois - en ole kertaakaan onnistunut tekemään kikhernemarenkia, vaikka muut sitä niin kehuu. Olen luovuttanut sen suhteen. Kikherneet blenderiin, sitten mielellään sitä keitettyä punajuurta, pari valkosipulinkynttä (omaa tuotantoa, isoja kuin mitkä), mausteita, mahdollisesti jotain chilisäilykettä tms.; öljyä, pieni loraus paahdettua seesamiöljyä (korvaa tahinin), sitruuna- tai limettimehua, jos ei ole, niin etikkasäilykkeiden lientä tai niitä etikkasäilykkeitä (esimerkiksi retiisinpalkoja)... Tekemäni hummus EI TODELLAKAAN ole mitään aitoa hummusta, mutta minä tykkään. Sitten blenderillä tahnaksi. Jos on, laitan persiljaa, tuoreena, pakastettuna tai kuivattuna. Aina ei ole.
Toiset varmaan kertoo oikeaoppisen tavan tehdä hummusta.
Olin juhlissa, missä tarjolla oli 5 erilaista tahnaa/hummusta. Lisäksi leipiä ja tortilloja sekä salaatteja. Oli sairaan hyvää kaikki! Eli vahva peukku hummuksille, vaikka lihas ei tarjoilisi. Sairaan hyviä oli!
Haukkuvan kommentin sijaan on muuten useammin alapeukku, unohdinkin sen 🤣
Säntillisesti viimeistään puoli tuntia viestistäni.
Ja korjaan virheeni: en syökään härkistä, koska siinä on aina sipulia - en ole enää pariin vuoteen tarkistanut, mutta aiemmin ainakin oli, samoin nyhtökaurassa oli niissä kaikissa maustetuissa versioissa. Härkäpapurouhetta ja niitä muita härkäpaputuotteita (mm. ne murot) voin syödä. Enkä mitään kalliita tietenkään osta, vaan punalaputettuna tai poistoon alennettuna! Nyt ostin tosin ihan normaalihinnalla nyhtölohta, kun olin ensin varmistanut valmistajalta, että voin sitä syödä. Se kilohinta on viidentoista euron tienoilla, ihan järkyttävä hinta hävikkituotteesta mielestäni! Mutta kerran voi kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Itse pidän erityisesti punajuurihummuksesta, purkki kikherneitä ja 200-400g punajuurta keitettynä. Porkkanahummus on ihan ook
Mikä on halpaa ja mikä ei? Mun kaupassa kuivatut herneet 2€/kg, ja niistä tulee siis kymmenen kertaa painavampia, eli kilohinta aina jää todellakin alle 0,50€/kg. Mutta mielestäni kans kikhernepurkki 1€ 4,50€/kg on ihan helppo ja hyvä. Lisää vaan vettä, sitruunamehua, ja öljyä paljon. Ja haluamansa mausteet. Toimii lihan korvikkeena.
Vierailija kirjoitti:
Niin tai googlata vaan minkä tahansa kaupan himmuksen. Hernettä 50% ja puolet vetyä. Sen lisäks öljyä ja mausteita. Ei oo vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Olin juhlissa, missä tarjolla oli 5 erilaista tahnaa/hummusta. Lisäksi leipiä ja tortilloja sekä salaatteja. Oli sairaan hyvää kaikki! Eli vahva peukku hummuksille, vaikka lihas ei tarjoilisi. Sairaan hyviä oli!
Nii, mut mitä ne lihan syövät syö??
Kampin Pimu