Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juhlissa, missä tarjolla oli 5 erilaista tahnaa/hummusta. Lisäksi leipiä ja tortilloja sekä salaatteja. Oli sairaan hyvää kaikki! Eli vahva peukku hummuksille, vaikka lihas ei tarjoilisi. Sairaan hyviä oli!
Nii, mut mitä ne lihan syövät syö??
Tai yleensäkin normaalit ihmiset? Veikkaan että monelle juhlavieraalle ei hummukset maistu, esim. lapsille tai iäkkäämmille, eikä kaikki aikuisetkaan pidä noista, varsinkin jos mukana on rutkasti valkosipulia ja muita ainesosia, joille voi olla allergiaakin. Oliko nämä jonkun vegaaniporukan juhlat vai tyrkytetäänkö omaa ruokavaliota muillekin ja jätetään esim. kaikille tuttu voi/margariini kokonaan pöydästä pois?
Vegaanit tyrkyttää omia ruokiaan aina. Ja vielä sanovat, että eroa ei lihaan huomaa. Voi, että ne on urpoja.
Miten näissä juhlissa hummus ja liha vertautuu edes toisiinsa? Hummusta laitetaan leivän päälle, ja on lisukkeen roolissa, lihaa tarjotaan yleensä pääruokana. Hummusjuhlissa syötiin vain hummusta, salaattia ja leipää mutta ei pääruokaa? Ja tortilloita, mikä juhlaruoka ne on Suomessa?
Haluaisiko joku mennä perkaamaan mulle valkosipulipenkin valmiiksi? Se joku voisi samantien myös hakea perunamuusiin perunat, kun siellä kasvimaalla kerta olisi. Ja oikeastaan pestä, kuoria ja pilkkoa ne perunat. Ja kuoria ja pilkkoa juurekset uunijuureksia varten. (nuoret kantaa tänäänkin puita, toi puusavotta on näköjään tänä vuonna loputon)
Mä voisin istua tässä kaminan kupeessa lämmittelemässä ja hörppimässä teetä ja lukea netistä, kuinka hulluksi maailma on mennyt. Koirakaan ei näytä olevan kovin innostunut lähtemään enää uudestaan ulos, kun käytiin parin tunnin lenkillä mettässä.
Ei löydy ketään? Hmmm... No, se on kai mentävä. Ehkä toi koirakin viitsii raahautua vielä mukaan, jos nätisti pyydän.
Tämän päivän lämmin ruoka (viikonloppuisin meillä on varsinaisesti vain yksi lämmin ruoka) maksaa yli kymmenen euroa, eli yli kaksi euroa per nuppi. Satanen/kuukaus/hlö- budjetilla se tarkoittaa sitä, että päivän muihin ruokiin jää noin vitonen. Mannapuuroa on vielä jälkellä, se oli noin euron 1,5l satsi, eli yksi annos parikymmentä senttiä. Sämpylät euron pussi (porkkanarinkelisämpylöitä tms), mandariini 30 senttiä kappale, samoin banaani. Popkornit oli 1,19€/3 mikropopkornipussia. Eiköhän tuossa budjetissa pysytä, tänäänkin.
Kiusa se on pienikin kiusa
Mahtaa taudit jyllätä perunapenkissä. No tapansa kullakin...
Miten niin? Perunat säilyy hyvin kunnon perunapenkissä talven yli, jos ne on routarajan alla. Vai oletatko, että tuo kirjottaja syö ne multaiset perunat suoraan maasta 🤔
Harvinaisen kummallinen kommentti jopa tässä väärinymmärtäjien kokoontumisajossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juhlissa, missä tarjolla oli 5 erilaista tahnaa/hummusta. Lisäksi leipiä ja tortilloja sekä salaatteja. Oli sairaan hyvää kaikki! Eli vahva peukku hummuksille, vaikka lihas ei tarjoilisi. Sairaan hyviä oli!
Öö, samaa kuin muutkin? Voithan sä kotona syödä pelkästään makkaraa tai hirvipaistia ilman lisukkeita, mutta kylässä olet sitten kokonasn ilman euokaa tai syöt sitä, mitä on tarjolla. Eli tässä tapauksessa vaikka leipää hummuksella ja salaatteja. Ja eihän tossa eritelty mitä salaatteja oli tarjolla, ihan hyvin voi olla tonnikala-feta-peruna-kananmuna salaattia tms. Itsliansalaattia joss on kinkkua joukossa.
Voit myös ottaa omat eväät mukaan, jos se liha on niin kovin tärkeää jokaisella suupalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai yleensäkin normaalit ihmiset? Veikkaan että monelle juhlavieraalle ei hummukset maistu, esim. lapsille tai iäkkäämmille, eikä kaikki aikuisetkaan pidä noista, varsinkin jos mukana on rutkasti valkosipulia ja muita ainesosia, joille voi olla allergiaakin. Oliko nämä jonkun vegaaniporukan juhlat vai tyrkytetäänkö omaa ruokavaliota muillekin ja jätetään esim. kaikille tuttu voi/margariini kokonaan pöydästä pois?
Itse pyrin tarjoamaan vieraille aina jotain elämyksiä. Mitä siis eivät kotona varmaan aina söisi tai tekisi. Eli en tarjoaisi perunaa ja lihapullia sekä leipää ja voita, koska oletan että ovat siihen tottuneet. Hummus-teema kuulostaa hauskalta ideoita, ja joku varmaan innostuu niitä jatkossa kotonakin tekemään jos ei aiemmin ole tuttuja.
Viimeksi kun järjestin juhlat, jossa paikalla oli lapsia ja eläkeläinenkin, niin alkupalaksi oli punaista linssikeittoa, johon lapset ihastuivat ja pyysivät lisääkin. Olin myös laittanut tarjolle ns. Paholaisen munia eli keitettyjä kananmunia puoliksi ja ne täytetään esimerkiksi Kallen kaviaari -tyyppisellä tahnalla. Pääruokana oli kermanauhaspaghettia ja vihersalaattia, niin yksinkertaista mutta niin hyvää! Jälkiruoaksi olin tehnyt kääretortun ja rahkaa itsekerätyistä puolukoista. Kaikki vieraat kehuivat ja lähtivät vatsat pullottaen kotiinsa juhlien jälkeen :D Ohjelmanumeroina meillä oli aarteen etsintää ja Aliasta. Lisäksi yhteislaulua. Eikä tullut kestitseminen kalliiksi. En olisi kuvitellutkaan ostavani kaikille vieraille jotain omia kanapihvejä kaupasta.
Lisään vielä, että en edes tajunnut ettei tuossa menussani ollut lihaa, paitsi siinä kananmunan kuorrutteessa taisi olla tonnikalaa tai lohta tai jotain kalatahnaa. Ihan kaupan valmistahna. Eikä tainnut kukaan vieraskaan asiaan kiinnittää huomiota. Kermapasta täytti kyllä muutenkin! Ja meillä siis normaalisti syödään kyllä paljonkin lihaa ja kalaa, mies on intohimoinen kalastaja eli vieraille tyrkytetään yleensä aina kalaruokia ja grillataan kokonaisia ahvenia jne. :D Tällä kertaa siis jotain muuta kuin perunaa, kalaa ja grillijuttuja.
Omat herkku ja lempiruokani on sushi ja kana-Ceasar-salaatti, mutta en odota niitä saavani aina juhlissa. Syön mitä tarjolla on tai olen ilman. Koitan kuitenkin myös juhlissa syödä terveellisesti eli välttelen sokeria ja myös punaista lihaa välttelen, ihan kuin sipsejä ja eineksiä ja vehnäjauhoa/valkoista leipää. Eli toivoisin, että juhlanjärjestä kiinnittäisi myös näihin huomiota, että olisi jotain kevyttä ja vatsaystävällistä myös tarjolla.
Ja eri asia on joku joulu, mutta kun näitä juhlia on joka ikinen viikonloppu ja välillä viikollakin. Buffet-tarjoilu kiva idea, että sieltä voi valikoida omalle lautaselle vaikka niitä pelkkiä salaatteja, kun taas se toinen voi ottaa sitä perunaa ja lihakastiketta. Ja voi ottaa vain pienen maistiaisannoksen tai sitten kauhoa lautasellisen täyteen.
Kerma-nauhapasta! Tästä kyllä aikaa jo 25 vuotta mutta muistan sen edelleen. Olin teini ja kylässä oli tarjolla tuota kermaspaghettia, ja se on kyllä jäänyt mieleen yhtenä elämän parhaana ruokakokemuksena. Ahmin siis ehkä 3 lautasellisesta sitä kun oli niin hyvää! Meinasin ratketa liitoksistani kun olin niin täynnä :D Ja olen kyllä käynyt sittemmin fine dining -ravintoloissa ympäri maailmaa, mutta tuo ruokakokemus kuuluu aivan varmasti top3-ruokaelämyksiini. Pitääkin tehdä joku päivä sitä ihan kotona, kiitos muistutuksesta. Ja on varmasti edullista tehdä, mutta epäterveellisyyden takia sitä en söisi joka viikko.
Juhlatarjoiluissa voisi kyllä ottaa huomioon, ettei laita jokaiseen ruokaan niitä papuja ja linssejä, koska ne ei kaikille sovi. Vaihtoehtojakin tulee olla eikä se tarkoita nyt mitään kallista sisäfileepihviä, vaan ihan normaaleja ruokia, esim. leivän kanssa myös aina se voi vaihtoehdoksi. Vatsan pullotus ei välttämättä ole mikään tervetullut vaikutus juhlissa, jos se johtuu siitä että vatsa ei noita kestä ja loppuilta meneekin vatsavaivoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kerma-nauhapasta! Tästä kyllä aikaa jo 25 vuotta mutta muistan sen edelleen. Olin teini ja kylässä oli tarjolla tuota kermaspaghettia, ja se on kyllä jäänyt mieleen yhtenä elämän parhaana ruokakokemuksena. Ahmin siis ehkä 3 lautasellisesta sitä kun oli niin hyvää! Meinasin ratketa liitoksistani kun olin niin täynnä :D Ja olen kyllä käynyt sittemmin fine dining -ravintoloissa ympäri maailmaa, mutta tuo ruokakokemus kuuluu aivan varmasti top3-ruokaelämyksiini. Pitääkin tehdä joku päivä sitä ihan kotona, kiitos muistutuksesta. Ja on varmasti edullista tehdä, mutta epäterveellisyyden takia sitä en söisi joka viikko.
Piti siis vielä mainita, että siinä pastassa ei siis ollut mitään muuta kuin kermaa ja sitä nauhapastaa :D Eli oli kyllä simppeli ruoka, mutta miten se maistukaan niin hyvältä. Perheen isäntä oli sen tehnyt jättiläiskokoiseen kattilaan. En kyllä tajunnut silloin teininä mitään reseptiä kysellä. Ja muistan, että myös kaikki muut vieraat ylistivät sitä. Mikäköhän oli reseptin salaisuus, siis kun ihan valkoinen annos oli vaan :D olisikohan sitten lisännyt jotain kananmunaa siihen kermaan tai mitä lie.
Vierailija kirjoitti:
Juhlatarjoiluissa voisi kyllä ottaa huomioon, ettei laita jokaiseen ruokaan niitä papuja ja linssejä, koska ne ei kaikille sovi. Vaihtoehtojakin tulee olla eikä se tarkoita nyt mitään kallista sisäfileepihviä, vaan ihan normaaleja ruokia, esim. leivän kanssa myös aina se voi vaihtoehdoksi. Vatsan pullotus ei välttämättä ole mikään tervetullut vaikutus juhlissa, jos se johtuu siitä että vatsa ei noita kestä ja loppuilta meneekin vatsavaivoissa.
Salaatit on näyttävä ja hyvä vaihtoehto jokaisella aterialla. Sopii kaikille ja näyttää tarjoilupöydässä hyvältä. Kukaan ei tietääkseni ole allerginenkaan tavalliselle vihersalaatille. Erilliseen kulhoon sitten tarjolle oliivit ja fetajuustokuutiot.
Mutta tosiaan, ei tietenkään kaikissa ruoassa voi olla papuja, pitää olla vaihtoehto myös.
Minä en yleensä juhlissani tarjoa leipää ja voita, ellei kyse sitten ole oikeasti vaikka mökkiruokailusta, jossa tarjolla on rehellistä kalasoppaa ja ulkoilua ohjelmassa.
Kotona kun kutsun vieraita kylään, niin laitan pöytään erilaisia ruokia tarjolle. On lämpimänä kasvis- ja kinkkukiusausta sekä vihersalaattia, punajuurisalaattia, porkkana-kaaliraastetta jne. Mutta leivän sijasta teen pieniä tapas-tyyppisiä leipäsuupaloja. Eli pienten leipäpalojen päällä on erilaisia tahnoja ja täytteitä. Mielestäni margariinirasia ei kuulu juhlapöytään tai että joku alkaisi arkisesti levittämään veitsellä sitä voita leipänsä päälle. Näyttävä esillepano mieluummin. Eli voi vain sormin syödä niitä valmiiksi kauniiksi katettuja pikkutapaksia leivän sijaan.
Leipä-tapaksina minulla usein: saaristolaisleipää ja katkaraputahnaa, coktail-riisipiirakoita ja munavoita, patonkipaloja tuorejuustolla ja kalkkunaleikkeleellä sekä ruisleipä paloja tonnikalatahnalla. Välttämättä silloin ei tarvitse edes kallista lihaa pääruoalla kun on näyttävät ja täyttävät lisukkeet.
Minä olen saanut juhlissa ruoaksi soijarouhe-kaalikiusausta ja aluksi mietin, että onko tämä vitsi. Mutta se oli oikeasti maistuvaa, vaikka kaikki ei sitä juhlaruoaksi miellä. Lisäksi oli venäläisiä suolakurkkuja ja hunajaa ja jotain punajuurijuttua sekä puolukkahilloa. Taisi olla kanssa joku pähkinä-salaatti, mutta sitä en maistanut. Olin kuitenkin positiivisesti yllättynyt vaikka yleensä syön jokaisella aterialla edes vähän kanaa, kalaa tai lihaa. Mutta en voi valittaa, sillä maku oli hyvä. Jälkiruoaksi oli sitten useampaakin erilaista kakkuja ja piirakkaa.
Ja en haistanut kyllä yhtäkään pierua juhlissa eikä omakaan vatsa pömpöttänyt :) Mutta jos itse järjestöisin isommat juhlat niin tekisin kyllä 2-3 eri lämmintä vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut juhlissa ruoaksi soijarouhe-kaalikiusausta ja aluksi mietin, että onko tämä vitsi. Mutta se oli oikeasti maistuvaa, vaikka kaikki ei sitä juhlaruoaksi miellä. Lisäksi oli venäläisiä suolakurkkuja ja hunajaa ja jotain punajuurijuttua sekä puolukkahilloa. Taisi olla kanssa joku pähkinä-salaatti, mutta sitä en maistanut. Olin kuitenkin positiivisesti yllättynyt vaikka yleensä syön jokaisella aterialla edes vähän kanaa, kalaa tai lihaa. Mutta en voi valittaa, sillä maku oli hyvä. Jälkiruoaksi oli sitten useampaakin erilaista kakkuja ja piirakkaa.
Ja en haistanut kyllä yhtäkään pierua juhlissa eikä omakaan vatsa pömpöttänyt :) Mutta jos itse järjestöisin isommat juhlat niin tekisin kyllä 2-3 eri lämmintä vaihtoehtoa.
Jos on tottunut syömään vaan hienoissa ravintoloissa ja mätiä ja kaviaaria, niin tuo kaalilaatikko voi olla aika eksoottinen valinta ja luksusta jollekin. Eräs rikas ystäväpariskunta käy aina kalliissa ravintoloissa syömässä ja kotonakin aina sisäfilepihvejä jne. Mutta ylistävät aina minun luonani hernekeittoa ja kalapuikkoja yms. Kuulemma on harvinaista herkkua, eivätkä itse osaisi sellaista valmistaa. Itse maistoin heidän luona ensimmäistä kertaa mätiä, joka on heille kuulemma tavallista arkiruokaa.
Halpa ruoka voi olla terveellistä ja hyvää
Kaupan valmiit ja kalliit kana tai lihapihvit voi pilata helposti ellei ole hyvä kokki ja hyvä pannu. Myös ajoitus on tärkeää juhlissa, eli jonkun pitäisi olla koko ajan keittiössä. Juhlissa paljon parempi meininki, jos isäntä ja emäntä voivat seurustella vieraiden kanssa ja vaikka vetää niitä yhteislauluja. Tunnelma lässähtää, jos isäntä ja emäntä on koko ajan keittiössä paistamassa kaikille täydellisiä pihvejä. Eli iso keitto tai uuniruoka ja valmiiksi tehdyt lisukkeet voi parantaa juhlien tunnelmaa huomattavasti. Kukaan ei varmasti nälkään kuole yhdessä illassa, vaikkei sitä täydellisesti paistettua sisäfilepihviä saisi naamansa eteen. Tunnelma on tärkeintä mielestäni. Siitä jää hyvä mieli juhlista. Pientä napostelua kuten pähkinöitä ja sipsiä voi laittaa esille myös nälkäisimmille.
Vierailija kirjoitti:
Niin tai syöt lautasmallin mukaan eli puolet lautasesta kasviksia, ja tuota kermapastaa sen 1/4-osaa ja sitten vielä vaikka vähän lohta tai pari lihapullaa kylkeen. Sitten on ihan terveellinen ateria. Ja ei tarvitse santsata, 1 lautasellinen riittää.