Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerma-nauhapasta! Tästä kyllä aikaa jo 25 vuotta mutta muistan sen edelleen. Olin teini ja kylässä oli tarjolla tuota kermaspaghettia, ja se on kyllä jäänyt mieleen yhtenä elämän parhaana ruokakokemuksena. Ahmin siis ehkä 3 lautasellisesta sitä kun oli niin hyvää! Meinasin ratketa liitoksistani kun olin niin täynnä :D Ja olen kyllä käynyt sittemmin fine dining -ravintoloissa ympäri maailmaa, mutta tuo ruokakokemus kuuluu aivan varmasti top3-ruokaelämyksiini. Pitääkin tehdä joku päivä sitä ihan kotona, kiitos muistutuksesta. Ja on varmasti edullista tehdä, mutta epäterveellisyyden takia sitä en söisi joka viikko.
Niin tai syöt lautasmallin mukaan eli puolet lautasesta kasviksia, ja tuota kermapastaa sen 1/4-osaa ja sitten vielä vaikka vähän lohta tai pari lihapullaa kylkeen. Sitten on ihan terveellinen ateria. Ja ei tarvitse santsata, 1 lautasellinen riittää.
Kylläisyys riippuu ruuan sisällöstä. Virallinen lautasmalli ei tee ketään kylläiseksi. Kertoo jo se, että suositussyöminen panostaa paljonkin välipaloihin. Normi ateria ei siis riitä.
Hmmmm. Aloituksessa ei millään tavalla poissuljettu noita siis pihoilta keräämällä, muilta pummaamalla, roska-astioista löytämällä tai leipomalla -keinoja.
Nimenomaan aloittaja kirjoitti:
Minä söim ennen. Mutta vaikka siihen kuului satokaudelta kerätyt aineet ( ostettujen lisäksi) se tuntuu nykyään minustakin mahdottomalta.
Ellei syö perunaa ja kaurapuuroa
Mielelläni siis halua nähdä esim. viimeisten kolmen päivän ruokalistan tällaiseen pystyvältä.
Mutta jos haluaa toteuttaa 100€/kk/hlö, niin on pakko käyttää monenlaisia keinoja. Niitä ovat suunnittelu, satokausiajattelu, tarjousten ja alennusten hyödyntäminen, ruuan valmistaminen ihan itse, ilmaiseksi saatavien hyödyntäminen ja joustavuus. Fiksaatio "teidän on pakko olla viiniä litkivä alkkiksia" ei auta siihen.
En juo alkoholia - poikkeuksen tekevät euroviisujen katsominen (niitähän ei pysty selvin päin seuraamaan), uusi vuosi ja isommat juhlat, kuten vaikkapa ylioppilasjuhlat. Syön liikaa, se on totta. Ylipainoni on kertynyt ihan syömällä, ei viinalla, eikä roskaruuallakaan. Teini-ikäisiä on taloudessa ollut jo jonkin aikaa, ja jokainen on saanut aina riittävästi ravintoa, jopa liikaa (teini-ikäisen ruokahalua vielä suurempikin ruokahalu johtui lääkkeestä, ja se on nyt vaihdettu toisenlaiseen).
Ruokailun perusidea on itsetehty ruoka kasvispainotteisena. Tarjoukset ja alennukset pystytään hyödyntämään tehokkaasti, koska meillä on useita pakastimia, joihin ihan milloin vaan mahtuu 10 pakettia punalaputettua jauhelihaa ja pari pakettia punalaputettuja broilerin kopireisiä. Kasviksia pyrin kasvattamaan omalla kasvimaalla, ja tietenkin keräämään luonnosta/naapureilta/tuttavilta kaiken mitä vaan saa. Mutta jos kaupassa sattuu olemaan paprika 0,99€/kg, niin voin ostaa ja pilkkoa pakastimeen niitä puolen talven tarpeen, tai laittaa osan kuivuriin.
Ruuan perusaines on se hiilihydraattilisäke: peruna, riisi, pasta, tai näiden johdannaiset. Lautasmalli käytössä, eli lautaselle puolet kasviksia, sitten tyhjään tilaan puolet hiilihydraattia ja sitten siihen viimeiseen lohkoon kastiketta/liha/kala. Seuraavan lautasellisen saa ottaa pelkkää pastaa tai perunamuusiakin, mutta ensimmäisessä pitää olla se puolet kasviksia - siihen menee helposti yli 200g kasviksia. Ruoka voi olla myös kasvisruokaa tai vegaanista, jolloin kasvisten osuus on vielä suurempi. Ruuan energiapitoisuudesta pitää huolehtia, mutta osaan kyllä lukea ja laskea, ja minulla on takana tietenkin se vuoden pätkä, jolloin joka ikinen murunen tuli punnittua ja laskettua.
Kolmanteen lautaselliseen pitää ottaa taas puolet kasviksia.
jatkuu seuraavassa viestissä
Kiusa se on pienikin kiusa
jatkoa (tekstin pituusrajoituksen vuoksi jaettu viesti)
Vaikka kysyjä ehdottomasti kielsi hyödyntämästä leipomista, niin se on se yksi keino: ei osteta herkkuja kaupasta, vaan ne tehdään itse. Satunnainen sipsipussi ei budjettia kaada, mutta jos se on joka päivä tai pari kertaa viikossa, niin onhan se aika iso osa siitä käytettävissä olevasta rahasta. Teen lettuja (niitä täällä ankarasti paheksuttuja pahiksia), suolaisia piirakoita, makeita leivonnaisia, ja nykyään usein sämpylöitä. Pitsaa, pannukakkua, focacciaa. Tortillalättyjä, naan-leipää...
Koska budjetti on tiukka, niin tingin tietyistä asioista: spagetti on kaupan halvinta, ei sitä kallista täysjyväpastaa. Liha on enimmäkseen sikanautaa jauhettuna - siinä on myös enemmän rasvaa ja siten energiaa kuin laihassa täyslihassa. Hedelmistä ostetaan aina edullisimpia, eli juureksia, omenoita, banaaneja, tarjoussitruksia. Vain poikkeustilanteissa on sitten ostoskorissa jotain kalliimpaa. Pakastimessa on marjoja, jotka käyvät hyvinkin hedelmien tilalla ruokavaliossa (ja omenoita on kuivattuna). Tomaattimurskana se halvin 0,35€/purkki, ei se 0,95€/purkki - voi tuntua vähäpätöiseltä, mutta tässä budjettiluokassa se oikeasti on merkittävää.
Eli pitää nähdä vaivaa, nähdä vaivaa ja käyttää mielikuvitusta sekä nähdä vaivaa.
Ja sitten tullaan siihen kaikkein hankalimpaan asiaan: KAIKILLA EI OLE SAMANLAISIA RESURSSEJA. Asuinpaikka on eri, kulkumahdollisuudet ovat erilaiset, kaupat ovat erilaisia, jaksaminen on erilaista, taidot ovat erilaisia, terveydentila eri. Ei ole sitä kasvimaata, sienimetsää takapihalla, ei terveitä jalkoja joilla mennä metsään. Ei ole välineitä: ei pakastimia, ei airfryeriä, ei haudutuspataa.
Täällä ei voi vastata siten, että se pätisi kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin. Jokainen voi vastata omalta kohdaltaan, ja jokainen lukija voi miettiä sitten, onko siinä jotain, mitä itse voi hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerma-nauhapasta! Tästä kyllä aikaa jo 25 vuotta mutta muistan sen edelleen. Olin teini ja kylässä oli tarjolla tuota kermaspaghettia, ja se on kyllä jäänyt mieleen yhtenä elämän parhaana ruokakokemuksena. Ahmin siis ehkä 3 lautasellisesta sitä kun oli niin hyvää! Meinasin ratketa liitoksistani kun olin niin täynnä :D Ja olen kyllä käynyt sittemmin fine dining -ravintoloissa ympäri maailmaa, mutta tuo ruokakokemus kuuluu aivan varmasti top3-ruokaelämyksiini. Pitääkin tehdä joku päivä sitä ihan kotona, kiitos muistutuksesta. Ja on varmasti edullista tehdä, mutta epäterveellisyyden takia sitä en söisi joka viikko.
Niin tai syöt lautasmallin mukaan eli puolet lautasesta kasviksia, ja tuota kermapastaa sen 1/4-osaa ja sitten vielä vaikka vähän lohta tai pari lihapullaa kylkeen. Sitten on ihan terveellinen ateria. Ja ei tarvitse santsata, 1 lautasellinen riittää.
Se lautasmalli tarkoittaa myös, että 1/4 lautasta on proteiinia. Pari lihapullaa tai vähän lohta ei tuota riitä täyttämään, kummasti tässä ketjussa aina kehutaan lautasmallia, mutta proteiinia ei raaskita kuitenkaan ottaa sen lautasmallin mukaan.
Lautasmallin 1/4 proteiini ei muuten tarkoita, että se 1/4 lautasta olisi täyslihaa. Se tarkoittaa sitä proteiinilisäkettä: jauhelihakastiketta, kanaviilokkia, chili sin carnea soijapaloilla tms. Kannattaa katsoa myös se, kuinka paljon on 75g tai 150g kanaa, lihaa, kalaa, soijaleikettä tms.
Lautasmallin käsite ei ole ihan helppo kaikille. Täällähän oli oiken kinaa siitä, että ei voi syödä lautasmallin mukaisesti jos mielummin ottaa salaatin eri salaattilautaselle 🤭
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Lautasmallin käsite ei ole ihan helppo kaikille. Täällähän oli oiken kinaa siitä, että ei voi syödä lautasmallin mukaisesti jos mielummin ottaa salaatin eri salaattilautaselle 🤭
Voi ei, olinkin jo unohtanut tuon 😆
No, aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.
S k e kirjoitti:
Lautasmallin 1/4 proteiini ei muuten tarkoita, että se 1/4 lautasta olisi täyslihaa. Se tarkoittaa sitä proteiinilisäkettä: jauhelihakastiketta, kanaviilokkia, chili sin carnea soijapaloilla tms. Kannattaa katsoa myös se, kuinka paljon on 75g tai 150g kanaa, lihaa, kalaa, soijaleikettä tms.
Minkä lähteen mukaan? Jos 1/4 proteiinista korvataan laihalla jauhelihakastikeella jossa muutama jauhelihan murunen, niin ei se vastaa lautasmallin mukaista proteiinin annosta mitenkään. Googlen kuvahaussa lähes kaikissa malleissa se 1/4 on varattu ihan täydelle kanafileelle, kalalle jne. Sama myös englanninkielisissä malleissa.
THL: Lautasesta noin neljännes jää kala-, liha- tai munaruoalle, jonka voit korvata palkokasveja, pähkinöitä tai siemeniä sisältävällä kasvisruoalla
Lautasmallin esite:https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruok…
Itse käyttäisin muotoa ruualle/ruualla, mutta kuitenkin. Ja kukaan meistä kommentoijista ei väittänyt, että pari murusta jauhelihaa kastikkeessa on ok. Sen keksit ihan itse.
Lautasmallia voi noudattaa vaikka se yksi lautanen sisältäisi vain kasvissosekeittoa. Aamiainenhan voinut sisältää vaikka munia ja pekonia. Eli turha juuttua yhteen ateriaan tai edes yhteen päivään, aina ei tarvitse kaikkea.
lidlistä viikon eväät ja keissi kaljaa, alle 100 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Lautasmallia voi noudattaa vaikka se yksi lautanen sisältäisi vain kasvissosekeittoa. Aamiainenhan voinut sisältää vaikka munia ja pekonia. Eli turha juuttua yhteen ateriaan tai edes yhteen päivään, aina ei tarvitse kaikkea.
Lautasmallia kannattaa noudattaa kaikilla aterioilla, jotta ruokavalio on riittävän monipuolinen, mutta tätä ei kyllä sadalla eurolla per kk toteuta. Pelkällä kasvissosekeitolla täyttää vain aterian kasvisten osuuden ja hiilihydraatit, jos mukana on perunaa. Kun keittoon lisää esim. raejuustoa niin keitosta tuleekin jo lautasmallin mukainen kokonaisuus.
Syökö ihmiset ihan todella noita papujaan ja hummuksiaan miltei joka päivä? Mulla tökkii jo kun luen niistä täällä. Karseita ruokia joillain.
Kun joudun ostamaan pienillä rahoillani ruokaa ja ruokatarvikkeita haluan, että ne maistuvat mahdollisimman hyviltä. Rahan vähyys on jo ikävää, ei sitä ikävyyttä tarvitse maksimoida vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Perunat säilyy hyvin kunnon perunapenkissä talven yli, jos ne on routarajan alla. Vai oletatko, että tuo kirjottaja syö ne multaiset perunat suoraan maasta 🤔
Harvinaisen kummallinen kommentti jopa tässä väärinymmärtäjien kokoontumisajossa.
Ai jaa. En tiennytkään. Yleensä perunoita ei saisi penkkiin jättää tautivaaran vuoksi. Mutta on näköjään opetettu väärin kun olen näin väärinymmärtänyt kaikki ohjeet.
Olen minäkin luullut että perunoita ei ole hyvä jättää maahan syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Perunat säilyy hyvin kunnon perunapenkissä talven yli, jos ne on routarajan alla. Vai oletatko, että tuo kirjottaja syö ne multaiset perunat suoraan maasta 🤔
Harvinaisen kummallinen kommentti jopa tässä väärinymmärtäjien kokoontumisajossa.
Ai jaa. En tiennytkään. Yleensä perunoita ei saisi penkkiin jättää tautivaaran vuoksi. Mutta on näköjään opetettu väärin kun olen näin väärinymmärtänyt kaikki ohjeet.
Jos ne perunat on siellä maassa syksyllä siihen asti, että ne syödään niin ei se terveiden perunoiden kanssa ole mikään riski. Loputtomasti ei samaa maata voi käyttää perunankasvatukseen, siksi peltolohkoillakin kiertää ne kasvit. Mut jos kotitarveviljelijältä jää muutama terve peruna maahan talven yli, se tuskin aiheuttaa perunaruton villiintymisen seuraavana kesänä. Tautiset perunat ei säily kellarissa eikä maassa. Eri asia on, jos perunoissa on ruttoa tai rengasvirusta tai jotain. Alkuperäinen kommenttisi kyllä viittasi enemmänkin perunan syömiseen, kun ske oli menossa hakemaan viimeisiä perunoita pois.
Kyllä mätääntynyt peruna maassa on aina riski.
Vierailija kirjoitti:
Miten näissä juhlissa hummus ja liha vertautuu edes toisiinsa? Hummusta laitetaan leivän päälle, ja on lisukkeen roolissa, lihaa tarjotaan yleensä pääruokana. Hummusjuhlissa syötiin vain hummusta, salaattia ja leipää mutta ei pääruokaa? Ja tortilloita, mikä juhlaruoka ne on Suomessa?
Kuka sanoo, että mitä pitäis ihlissa syödä? Menetkö sä juhliin tosiaan vaan syömään? Aika surullista.
Nää tänne kirjoittelevat tyypit taitaa olla niitä 900 kcal sisältävän ruokamäärän päivässä syöviä syömishäiriötapauksia, jotka sitten kittaavat puolitoista litraa viiniä joka päivä ja kehuvat, miten vähän heillä menee rahaa "ruokaan". No kyllähän se kevyttä työtä tekevän minimienergiavaatimus 2000 kilokaloria päivässä tulee täyteen siitä alkoholistakin, mut siihen alkoholiin kuluvat summat pitäis sit myös kertoa ruokakuluina.
Ihmisten pitäisi syödä ainakin 4 ateriaa päivässä, vähintään puoli kiloa kasviksia viidessä eri värissä joka päivä, saada vähintään 2000 kilokaloria, 80g proteiinia, 70g pehmeää rasvaa, 25g kuitua jne. Nää on minimivaatimuksia, monet tarvii enemmän. Olisko kellään esimerkkejä, miten sellainen ateriakokonaisuus kootaan n. 3 eurolla päivässä kaupasta ostamalla, ei siis pihoilta keräämällä, muilta pummaamalla, roska-astioista löytämällä tai leipomalla. Ja olisi kiva kuulla ihan oikeista ruuista, joita urheilevat teinitkin voivat syödä. Kuivattuja herneitä on aika turha yrittää tarjota ateriaksi. Annoskoko noilla teineillä on oltava vähintään 500g ja päivässä kaloreita saatava kasaan noin 3000 per hlö ja proteiinia noin 150g per hlö. Onnistuuko jollain alle 100 eurolla kuussa?