Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19080)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut kirjoittaa koko elämäntarinaa, että miksi meidän perheen kauppalasku laski 500€ kahteen sataan. Ei se ollut pelkkä jauheliha, vaikka se oli se suurin syy. Samalla vaihdoin myös tuoremehut Fun lightin, rupesi jo tommonen sokeripöhötys näkymään kaikissa. Samalla täältä innostuneena vaihdoin myös mikropopparit kattilapoppareihin. Vaihdoin myös leivät ja margariinin halvempaan. Jätin myös pakastepitsat ja ranskikset ostamatta ja päätettiin tehdä ite. No noi nyt tuli lisäksi vielä mieleen meidän perheen ruokamuutoksista.
Funlight, popparit, leipä ja margariini ovat turhakkeita.
Totta. Mitä voisi ottaa herkuttelupäivänä niiden tilalle? Vesi, pieniä kiviä, hiekkapaperia ja lisää vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En kyllä söisi noista mitään - tiedän kyllä että olen vaativa ruuan suhteen ja minulla käy usein vieraita. Teen heille esim. hirven paahtopaistia, maa-artisokkakeittoa, Waldorfin salaattia, Pavlovaa, tiramisua, create catalanaa, saksalaista perunsalaattia, tapauksia, sushia, paellaa, fiduaa tmv. Ja kyllä, ostan itse viinit kylkeen. "
Tällaistako syöt 100€/kk? En usko hetkeäkään.
Ei tuo ole mahdotonta. perunasalaatti ei ole kallista, hirvenliha ja maa-artisokat voivat olla ilmaisia metsästävälle kotipuutarhurille. Paellan hinta riippuu mitä proteiinia käyttää, ja fideua taitaa olla paistettua pastaa paellatyyppisesti. Sahrami kyllä maksaa. Tapaksetkin voivat olla melkein mitä vaan, vaikka mustaa makkaraa (morcilla).
-eri-
No toai usein kun kestitset vieraita Hirvellä ja viinillä niin en usko että 100€/kk riittää. Tai sitten vieraat ovat laihduttavia kääpiöitä ja syövät vain ruokalusikallisen ja juovat vain lasillisen.
Hauskaa kyllä, että joku kestitsee täällä vieraita tosi usein hirvellä, paellalla, tapaksilla ja millä kaikella ja viinit ja kaikki. Mutta minä sinkkunainen en saa 100€:lla edes viinejä Alkosta itselleni kuukaudeksi. Ruoasta sitten puhumattakaan. Todella hämmentävää, että joku saa satasella viiniäkin vieraille kaiken ruoan lisäksi. Ja vielä kuukaudeksi itselleen. Hyvä sinä joku!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En kyllä söisi noista mitään - tiedän kyllä että olen vaativa ruuan suhteen ja minulla käy usein vieraita. Teen heille esim. hirven paahtopaistia, maa-artisokkakeittoa, Waldorfin salaattia, Pavlovaa, tiramisua, create catalanaa, saksalaista perunsalaattia, tapauksia, sushia, paellaa, fiduaa tmv. Ja kyllä, ostan itse viinit kylkeen. "
Tällaistako syöt 100€/kk? En usko hetkeäkään.
Ei tuo ole mahdotonta. perunasalaatti ei ole kallista, hirvenliha ja maa-artisokat voivat olla ilmaisia metsästävälle kotipuutarhurille. Paellan hinta riippuu mitä proteiinia käyttää, ja fideua taitaa olla paistettua pastaa paellatyyppisesti. Sahrami kyllä maksaa. Tapaksetkin voivat olla melkein mitä vaan, vaikka mustaa makkaraa (morcilla).
-eri-
No toai usein kun kestitset vieraita Hirvellä ja viinillä niin en usko että 100€/kk riittää. Tai sitten vieraat ovat laihduttavia kääpiöitä ja syövät vain ruokalusikallisen ja juovat vain lasillisen.
Se on totta että ei sataseen viinit mahdu vaikka ruoka voisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut kirjoittaa koko elämäntarinaa, että miksi meidän perheen kauppalasku laski 500€ kahteen sataan. Ei se ollut pelkkä jauheliha, vaikka se oli se suurin syy. Samalla vaihdoin myös tuoremehut Fun lightin, rupesi jo tommonen sokeripöhötys näkymään kaikissa. Samalla täältä innostuneena vaihdoin myös mikropopparit kattilapoppareihin. Vaihdoin myös leivät ja margariinin halvempaan. Jätin myös pakastepitsat ja ranskikset ostamatta ja päätettiin tehdä ite. No noi nyt tuli lisäksi vielä mieleen meidän perheen ruokamuutoksista.
Jännä, että meillä ei ikinä ole juotu mehuja sen enempää kuin mitään mehunkorvikkeita, mutta tosiaankaan perhettä ei ruokita 200 eurolla kuukaudessa.
Laita kuva sun kauppakuitista, niin kerrotaan et mitä teet väärin
Miksi oletetaan, että kaupassa tehdään jotain väärin jos rahaa menee enemmän? Ruuan sisältö ja määrä ratkaisee, toiset syö halvinta soijarouhemakaronimössöä ja toinen tekee oikeaa makaronilaatikkoa vaikka naudanjauhelihasta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ei vai huomaa, että syö soijarouhetta. Kyllä sen huomaa. Eri asia jos sekoitaa joukkoon. Se hiukan auttaa asiaa. Mutta aina näistä korvikkeista huomaa makueron. Eri asia jos ei sitten haittaa.
Ostin kerran ilta-alessa jotain muu-keinonakkeja. Itse syön miltei mitä tahansa, mutta ne olivat niin pahoja, että jouduin luovuttamaan. En pystynyt syömään loppupakettia.
Itse ostin joskus Lidlin alesta vegejauhelihaa, kun rasia maksoi alessa 1,50 e. Tuote oli maustettu aivan järkyttävän suolaiseksi, eli runsaalla suolalla on pakko kai peittää tuotteen huono maku. Jäi siihen kertaan, en ikinä mausta itsepaistettua jauhelihaa lähellekään noin suolaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ei vai huomaa, että syö soijarouhetta. Kyllä sen huomaa. Eri asia jos sekoitaa joukkoon. Se hiukan auttaa asiaa. Mutta aina näistä korvikkeista huomaa makueron. Eri asia jos ei sitten haittaa.
Ostin kerran ilta-alessa jotain muu-keinonakkeja. Itse syön miltei mitä tahansa, mutta ne olivat niin pahoja, että jouduin luovuttamaan. En pystynyt syömään loppupakettia.
Itse ostin joskus Lidlin alesta vegejauhelihaa, kun rasia maksoi alessa 1,50 e. Tuote oli maustettu aivan järkyttävän suolaiseksi, eli runsaalla suolalla on pakko kai peittää tuotteen huono maku. Jäi siihen kertaan, en ikinä mausta itsepaistettua jauhelihaa lähellekään noin suolaiseksi.
Vegejauhelihasta en ole kuullutkaan mutta lihapullia olen itse tehnyt soijarouheesta ja soijasuikaleet myös tosi hyviä kookosmaitokastikkeessa. Tofua olen koittanut mutta sitä en osaa maustaa tai tehdä. Eli välillä ihan jauhelihaa tai nakkeja, välillä kanaa, välillä soijarouhetta ja soijasuikaletta ja välillä kalaa. Joskus pelkkä kananmuna toimii proteiinin korvikkeena. Meillä ei kovin nuukailla ja koitetaan syödä vähän kaikkea. Toki mitä halvempi ja terveellisempi sen parempi. Eli pekonia syödään tosi harvoin vaikka halpaa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Mitä voisi ottaa herkuttelupäivänä niiden tilalle? Vesi, pieniä kiviä, hiekkapaperia ja lisää vettä.
Tulee kalliimmaksi ostaa hiekkapaperia kun satsata viikonloppuna siihen Fun lightin, joka maksaa 2,50€? Siitähän tulee ainakin 4l mehua eli riittää varmasti koko kuukaudeksi herkutteluun, samoin kuin 1,4€ maksava hyväosaisten, josta tulee helposti 15 isoa kattilallista poppareita. Leipäpussi maksaa 0,88-1,05€ riippuen ottaako ruista vai paahtista sen 600g ja lisäks margariini 0,37€. Noi riittää perheelle kuukauden ajaksi viikonloppuherkkuihin. 1€ koko perheen viikonloppuherkuista ei kuulosta kovin pahalta. Joku ostaa lukukauden jonkun 1€ jäätelötuutin ja sitten on ilman poppareita, leipää tai mehua leffaa katsoessa. Voi juoda sit vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegejauhelihasta en ole kuullutkaan mutta lihapullia olen itse tehnyt soijarouheesta ja soijasuikaleet myös tosi hyviä kookosmaitokastikkees
Tofusta on kyllä täälläkin huonoja kokemuksia, en tiedä miten tuosta saisi mitenkään maukasta syötävää, koostumuskin jää epämiellyttäväksi. Sen sijaan tykkään aasialaisen buffetin tofukastikkeesta, jossa on isoja, pehmeitä tofupaloja, sellaista ei vain kotioloissa taida saada aikaan.
Aina ei näe niitä omia huonoja valintoja kaupassa. Uusi kumppani on saanut omat ruokarahat puolittumaan, vaikka syön varmaan nykyisin vielä enemmän kuin aiemmin. Aiemmin ostin ehkä enemmän sellaista halpaa, kuten kananugetteja, mutta nykyään ostan itse kanan jauhelihaa ja teen nugetit itse, lisäten sinne samaten riisiä ja kasviksia ja riittää paljon pidemmäksi aikaan ja ruoka maistuu paremmalta. Kumppanin myötä myös Cokiksen juonti loppunut ja vaihtunut teehen. Käydään myös joka ilta lenkillä ja jotenkin sen jälkeen ei tee mieli enää mitään raskasta ruokaa, mitä yleensä sohvalla päivän viettäneenä olisin syönyt. Enemmän tullut kasviksia myös ruokavalioon. Jonkun mielestä varmaan tosi tyhmää, mutta me herkutellaan iltaleffan kanssa uunijuureksilla tai vaikka paistetulla riisillä. Vehnäjauhosta ja vedestä tehdyt mutta rasvassa paistetut lätyt kans ihan tosi hyvää. Sellaista naan-leipää. Elämänlaatu jotenkin parantunut vaikka rahaa säästynyt. En osaa selittää. Vaikka ero tulisi niin en enää palaisi vanhaan.
Tänään oli taas jämäruokapäivä, tyhjennettiin jääkaapista viikon aikana sinne kertyneitä ruokia. Noiden kustannusta on hankala laskea, yleensä olen jo laskenut ne silloin ruuanlaittopäivänä kustannuksiin, tai suunniteltujen annosten kustannuksina. Sit jos jää yli, niin ne on sitten vissiin bonusta. Riisiä, spagettia, uunimakkaraa, lihapullia, ranskanperunoita ainakin löytyi. Paistoin myös kananmunia, kun niitä nyt on aika reippaasti.
Huomenna teen ihan perusruokaa, jauhelihakastiketta perunamuusilla. Ajattelin keittää lisäksi ison kattilallisen perunoita ihan vaan sitä varten, että niitä voi toi nuoriso paistaa paistinperunoiksi, tai käyttää vaikka espanjalaistyyppisen munakkaan tekoon. Nyt alkaa olla viimeiset hetket tehdä pottumuusia, vanhat perunat on vähän sillä hilkulla ja uudet perunat ei muusiksi käy.
Sit kun teen vielä lettuja iltapalaksi, niin aika edullinen sunnuntai tiedossa. Aamupalana leipää, paistettuja kananmunia, jukurttia - euron päiviltä sai taas valion jukurtit 0,33€/kpl eli 3 purkkia eurolla.
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kalliimmaksi osta
Onko leipä ja margariini jotain koko perheen viikonloppuherkkuja? Aika monella ihan arkisia ruokia aamiaiseksi, välipalaksi jne. Ei lapsetkaan niin tyhmiä ole, etteikö jossain vaiheessa tajua, että toiset lapset saa oikeitakin herkkuja eikä ruisleipää. Pahimmillaan kehittää lapselle syömishäiriön näillä säännöillä.
Kiinnittäkää huomiota mieluummin siihen suolaan ja rasvaan kuin pelkkään hintaan. Noissa pitserian pitsoissa on yli 1g suolaa per 100g mikä on aivan älyttömästi. Kannattaa itse leipoa leivät ja tehdä ruoat. Tulee halvemmaksi kun ei tartte ranpata lääkäreillä. Kesällä vesimelonia ja kurkkua, talvella perunaa ja porkkanaa. Riisiä ja pastaa saa halvalla ympäri vuoden. Ja tosiaan itse skippaisin sen 30€ maksavan tatuoinnin ja ostaisin sillä viikoksi ruokaa, mutta kukin tavallaan.
Ske, miksi sinä keität etukäteen perunoita nuorisolle valmiiksi? Eivätkä itse osaa? Entä miksi teet aikuisille lapsille myös lettuja? Laittaisin omat penikkani kyllä itse töihin jos lettuja haluavat. No, meillä lapset muutenkin kokkaavat, en minä. Neuvon jos eivät osaa keittokirjaa lukea tai netistä etsiä ohjeita. Meillä myös lapset käyvät kaupassa ja siivoavat. Perheen äidin ei tarvitse olla orja. Lasten ei myöskään kuulu kasvaa hotellissa vaan oppia omatoimiseksi ja aikaansaaviksi. Ei äiti voi nuorison työpaikallaan olla pyyhkimässä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Mitä voisi ottaa herkuttelupäivänä niiden tilalle? Vesi, pieniä kiviä, hiekkapaperia ja lisää vett
Olen eri, mutta kyllä omassa lapsuudessa mikroleivät oli viikonloppuherkkua. Katsottiin elokuvaa sohvalla sisarusten kanssa ja juotiin vettä ja tehtiin paahtoleipiä mikrossa. Mitä sitten olisi pitänyt olla? Sipsiä, karkkia ja energiajuomaa että jaksaa leffaa katsoa? Ei kukaan meistä sisaruksista olw aikuisenakaan noista niin kutsutuista herkuista välittänyt, vaikka kaikki hyvissä ammateissa ja tienataan hyvin. Ihmisten herkut on näköjään aika laaja käsite.
Ske, sulla siis neljä lasta joista 2 jo ylioppilasta ja sit sulla mies, mutta teetkö siis aina ruoat kaikille? Tai et eikö teillä mies kokkaile ja tee välillä myös ruokaa ja käy kaupassa? Ja aikuiset lapset osallistu kaikkien ruokailuun eikö vain omiinsa
Söin tänään kaksi keitettyä perunaa ja yhden tomaatin.
Kasvikunnan tuotteilla syö kyllä todella edullisesti ja terveellisesti, mutta pitää viitsiä valmistella ja maustaa. Kaikki löytyy Prismasta mutta etnisissä usein edullisempaa. Proteiini kannattaa kerätä useasta lähteestä (vs. että lätkäiset ruokaan mukaan lihaa ja se on siinä).
-eri-