Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19081)

Vierailija
6341/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alehamsteri kävi taas kaupassa ja viettänyt suuren osan päivästä syöden ja seurustellen, ostokset:

Hönö saaristolaisrieska 630 g, 60 %  1,34 e. Tarjous/normaalihinta: vesimeloni 3,384 kg, pirkka paprika 2 kpl, paraguayo 500 g, kokonainen grillibroileri, nämä yhteensä 10,92 e. Kaikki yht. 12,26 e. Ostokset kuun alusta 69,35 e,

Aamupalaksi söin rieskoja voilla ja juustolla sekä nektariinin. 

Sitten ystäväni tuli kylään, oli sovittu että minä vastaan sapuskoista hän tuo juomat. Aloitimme mukillisella isoja vihreitä oliiveja, seuraavaksi rasiallinen pilkottua melonia fetajuuston kera. Ensimmäinen lämmin ruoka kanansiivet ja nuijat paistetun paraguayon ja miniluumutomaattien kera. Toinen lämmin ruoka n. 250 g entrecotepihvi lisukkeena paistettua paprikaa ja puoli rasiaa miniluumutomaatteja, tuorejuustoa. Tuon pihvin jaoimme, koska ajatus oli että söisimme vielä lopuksi halloumijuustoa. Mutta ei kaksi vanhaa varista enää jaksanut, joten jälkkäriksi sitten vain 2 palaa taloussuklaata kullekin punaviinin kera.

Mitä nuo ruoat olisivat maksaneet, max 7 euroa kahdelle (ilman juomia). Pihvejä olin ottanut 2 sulamaan, joten ehkä otetaan uusiksi huomenna. 

Vierailija
6342/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi joillekin on normaalia saada suklaata aina kun huvittaa ja jotkut ei syö suklaata ikinä tai säästävät sen suklaarasian myöhemmälle, että saavat laadukkaampaa. Näinhän se menee normaalielämässäkin. Joku säästää siihen hienoon autoon ja asuntoon ja skippaa suklaat, kun toinen taas haluaa sitä suklaata joka päivä ja asuu sit vuokralla kun ei säästöön saa rahaa. Kyllä se niin on, että pienistä puroista jne. Se suklaa ei paranna sun elämänlaatua vaikka toisikin hetken lohdutusta.

Ei näitä esimerkkejä ymmärrä enää kukaan. Hieno autohan on nimenomaan täysin turhaa rahankäyttöä ja tuhlailua, mikä ei paranna kenenkään elämänlaatua yhtään. Halvempikin auto toimii yhtälailla.  Vaikka päivässä söisi 10 levyä suklaata, niin ei sillä pääse samalle tasolle rahantuhlauksessa, jos joku muu tuhlaa ne säästyneet rahat moninkerroin turhaan materiaan.&nb

Veit sanat suustani.  Aivan päättömiä esimerkkejä. Minusta juuri on turhaa säästää johonkin kalliiseen autoon en edes osaisi sellaisella ajaa, tavallinen halvempi kelpaasi hyvin. Varsinkin kun autoa ei ole. Kun ajaa ostetun kalliin auton ulos autoliikkeestä putoaa arvo heti rutosti.

Jos minun tekee mieli suklaata tai vastaavaa muuta itselleni mieleistä pientä hemmottelua ostan sen kyllä mieluummin kuin mietin jotain kallista hakintaa joskus tulevaisuudessa. Jospa vaikka kupsahdan ennen sitä, niin jää nautinnot kokonaan nauttimatta. Ei suklaata, ei hienoa kallista autoa, vaivalla säästetyt rahat jäävät perikunnalle.

Kyllä suklaasta kieltäytyminen on turhaa jos sitä mieli tekee. Kun monelle se ei kuitenkaan ole mahdollisuus ja avain rikkauksiin. Suurin osa pysyy melko vaatimattomalla elintasolla, vaikka jättäisi pienet elämän ilot kokonaan pois. Ei nosta elintasoa millään lailla merkittävästi. Mutta pienistä iloista kieltäytyminen laskee elämäntasoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6343/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän hävettää myöntää, varsinkin kun täällä on nyt jauhettu jo tarpeeksi soijarouheen ekologisuudesta ja terveellisyydestä, mutta itse vaihdoin pari kuukautta sitten jauhelihan soijarouheeseen, maustoin toki sen jauhelihamausteella, niin meidän perheen 500€ ruokalasku on tippunut 200€. Lapsia 5v. ja teini. Eivät ole huomanneet mitään. Itse en olisi voinut kuvitellakaan vielä vuosi sitten että käyttäisin soijarouhetta, mutta alkoi ketuttamaan se kaupassa ravaaminen kun teini syö vaikka sika-nauta-paketin yhdeltä istumalta. Lisäksi omaan suuhun kävi ärsyttämään se jauhelihan rasvaisuus, joka jäi aina kielen päälle ja oli epämukava keltainen kalvo. Pelkkää nautaa ei meillä olla koskaan syöty, jotenkin tuntuu liian kalliilta. Herkkuja meillä kyllä menee, lasken herkuiksi siis tuoreet hedelmät, appelsiinimehun ja marjat myös. Muuten syödään tavallista kotiruokaa, joskus toki kalapuikkoja j

Tämähän nyt oli ihan huu haa juttu. Että 300 eurolla laski, Juupa juu. 

Vierailija
6344/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut kirjoittaa koko elämäntarinaa, että miksi meidän perheen kauppalasku laski 500€ kahteen sataan. Ei se ollut pelkkä jauheliha, vaikka se oli se suurin syy. Samalla vaihdoin myös tuoremehut Fun lightin, rupesi jo tommonen sokeripöhötys näkymään kaikissa. Samalla täältä innostuneena vaihdoin myös mikropopparit kattilapoppareihin. Vaihdoin myös leivät ja margariinin halvempaan. Jätin myös pakastepitsat ja ranskikset ostamatta ja päätettiin tehdä ite. No noi nyt tuli lisäksi vielä mieleen meidän perheen ruokamuutoksista.

Vierailija
6345/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teinipoika syö yksin paketillisen sika-nautaa 2€ ja sen vaihtaa soijarouheeseen 0,50€ niin onhan toi jo joku 75% säästöä. Koulussa varmasti saa edelleenkin lihasoossia ja muuta, että tuskin kuolee lihan puutteeseen vaikka kotona söis muutakin. Mun mielestä vanhemmat päättää mitä kotona syödään, ja lapset saa esittää toivomuksia. Mutta tosiaan jos lapset eivät ole edes huomanneet, että liha on jäänyt niin tuskin heitä edes harmittaa. Ja tosiaan jos ovat jo ylipainoisia niin mielestäni se on vanhemman tehtävä vähän keventää ruokavaliota huomaamatta, ilman että tarvitsee lapselle huomauttaa hänen painostaan.

Vierailija
6346/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ei vai huomaa, että syö soijarouhetta. Kyllä sen huomaa. Eri asia jos sekoitaa joukkoon. Se hiukan auttaa asiaa. Mutta aina näistä korvikkeista huomaa makueron. Eri asia jos ei sitten haittaa. 

Ostin kerran ilta-alessa jotain muu-keinonakkeja. Itse syön miltei mitä tahansa, mutta ne olivat niin pahoja, että jouduin luovuttamaan. En pystynyt syömään loppupakettia. 

Vierailija
6347/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teinipojalle syöttää soijaa niin siitä tulee tyttö.

Vierailija
6348/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää että olen niin kuin Alehamsteri. Mieluummin näen itse vaivaa ja säästän rahallisesti. Yleensä kun kutsun kotiini vieraita niin pyydän heitä tuomaan juomia yhteiseksi, ja kerron että teen tarjolle ruoat. Teen kuitenkin edullista ruokaa, koska osaan, eli esimerkiksi paahtoleivistä kolmioleipiä ja pastasalaattia. Lisäksi vaikka lettuja ja mansikkahilloa. Tai ranskalaisia ja lihapullia ja vastaavaa. Lisäksi aina popparia ja vaahtokarkkeja. No ruoat maksaa alle 10€ joka tapauksessa ja saan juoda niin paljon kun haluan alkoholijuomia ja vieraammat kyläilijät tuovat mulle omat kiitospullot emännälle. Mutta illan aikana juon muiden tuomia viinejä ja skumppaa tietysti. Ruokaakin aina jää eli ei tartte kokkailla seuraavana päivänä.

Vierailija
6349/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi joillekin on normaalia saada suklaata aina kun huvittaa ja jotkut ei syö suklaata ikinä tai säästävät sen suklaarasian myöhemmälle, että saavat laadukkaampaa. Näinhän se menee normaalielämässäkin. Joku säästää siihen hienoon autoon ja asuntoon ja skippaa suklaat, kun toinen taas haluaa sitä suklaata joka päivä ja asuu sit vuokralla kun ei säästöön saa rahaa. Kyllä se niin on, että pienistä puroista jne. Se suklaa ei paranna sun elämänlaatua vaikka toisikin hetken lohdutusta.

Ei näitä esimerkkejä ymmärrä enää kukaan. Hieno autohan on nimenomaan täysin turhaa rahankäyttöä ja tuhlailua, mikä ei paranna kenenkään elämänlaatua yhtään. Halvempikin auto toimii yhtälailla.  Vaikka päivässä söisi 10 levyä suklaata, niin ei sillä pääse samalle tasolle rahantuhlauksessa, jos joku muu tuhlaa ne s

Itse en ymmärrä, että miten ette näe sitä yhteyttä, että parista 0,30€ suklaalevystä alkaa se miljoona-auto? Jos ajattelette noin, että aina voi yhden suklaan syödä kun ei se paljoakaan maksa ja heti tuo onnea, niin eihän sulla ikinä tule sitä miljoonakämppää olemaankaan. Taidat olla köyhä mussuttaja, eikä se siitä miksikään muuksi muutu. Tsemppiä kesään ja muista pitää suklaa varjossa ettei sula ja mene pilalle!

Vierailija
6350/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ei vai huomaa, että syö soijarouhetta. Kyllä sen huomaa. Eri asia jos sekoitaa joukkoon. Se hiukan auttaa asiaa. Mutta aina näistä korvikkeista huomaa makueron. Eri asia jos ei sitten haittaa. 

Ostin kerran ilta-alessa jotain muu-keinonakkeja. Itse syön miltei mitä tahansa, mutta ne olivat niin pahoja, että jouduin luovuttamaan. En pystynyt syömään loppupakettia. 

Onpa surullista jos Suomessa pitää heittää kallista ruokaan roskiin koska ei nyt vaan maistu. Käyppä siellä vapaaehtoisavustusleirillä Afrikassa. Voin kertoa, että avaa silmät. Et taida sen jälkeen kyllä ruokaa roskiin heittää. Itse en muista miltä jauheliha maistuu, koska olen ollut jo 30 vuotta vege, mutta eikös tuo kirjoittaja sanonut että maustaa sen jauhelihamausteella. Sitä en sitten tiedä miltä se maistuu. Mutta varmaan siihen ruokaan tulee voi-vehnäjauho-suuruste tai vastaava? Tai jos makaronilaatikkoa tekee niin maitoa ja kananmunaa? Eihän sitä soijarouhetta varmaan sellaisenaan pelkästään syödä haarukalla. Tai en ole luullut, että kukaan söisi jauhelihakastike pannulta sellaisenaan. Yleensä lautasella aina myös hiilareita ja kasviksia maustettuna.

Vierailija
6351/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää että olen niin kuin Alehamsteri. Mieluummin näen itse vaivaa ja säästän rahallisesti. Yleensä kun kutsun kotiini vieraita niin pyydän heitä tuomaan juomia yhteiseksi, ja kerron että teen tarjolle ruoat. Teen kuitenkin edullista ruokaa, koska osaan, eli esimerkiksi paahtoleivistä kolmioleipiä ja pastasalaattia. Lisäksi vaikka lettuja ja mansikkahilloa. Tai ranskalaisia ja lihapullia ja vastaavaa. Lisäksi aina popparia ja vaahtokarkkeja. No ruoat maksaa alle 10€ joka tapauksessa ja saan juoda niin paljon kun haluan alkoholijuomia ja vieraammat kyläilijät tuovat mulle omat kiitospullot emännälle. Mutta illan aikana juon muiden tuomia viinejä ja skumppaa tietysti. Ruokaakin aina jää eli ei tartte kokkailla seuraavana päivänä.

En kyllä söisi noista mitään - tiedän kyllä että olen vaativa ruuan suhteen ja minulla käy usein vieraita. Teen heille esim. hirven paahtopaistia, maa-artisokkakeittoa, Waldorfin salaattia, Pavlovaa, tiramisua, create catalanaa, saksalaista perunsalaattia, tapauksia, sushia, paellaa, fiduaa tmv. Ja kyllä, ostan itse viinit kylkeen. 

Vierailija
6352/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut kirjoittaa koko elämäntarinaa, että miksi meidän perheen kauppalasku laski 500€ kahteen sataan. Ei se ollut pelkkä jauheliha, vaikka se oli se suurin syy. Samalla vaihdoin myös tuoremehut Fun lightin, rupesi jo tommonen sokeripöhötys näkymään kaikissa. Samalla täältä innostuneena vaihdoin myös mikropopparit kattilapoppareihin. Vaihdoin myös leivät ja margariinin halvempaan. Jätin myös pakastepitsat ja ranskikset ostamatta ja päätettiin tehdä ite. No noi nyt tuli lisäksi vielä mieleen meidän perheen ruokamuutoksista.

Jännä, että meillä ei ikinä ole juotu mehuja sen enempää kuin mitään mehunkorvikkeita, mutta tosiaankaan perhettä ei ruokita 200 eurolla kuukaudessa.

Vierailija
6353/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että meillä ei ikinä ole juotu mehuja sen enempää kuin mitään mehunkorvikkeita, mutta tosiaankaan perhettä ei ruokita 200 eurolla kuukaudessa.

En usko, että 200 e riittää todellakaan perheelle, tai että säästöä olisi tullut muutamalla muutoksella noin paljon. Ihan yksinasuvana ja urheilevana naisena menee helposti tuo summa, ja kaiken kokkaan kyllä itse alusta alkaen ja karkit ja muu hömppä jää kauppaan. Käydäänkö me ollenkaan samoissa kaupoissa osan kirjoittajista kanssa? 

Vierailija
6354/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisnakit on kyllä ihan eri asia kuin kunnolla maustetun soijarouheen käyttö jauhelin tilalta. 

Vierailija
6355/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En kyllä söisi noista mitään - tiedän kyllä että olen vaativa ruuan suhteen ja minulla käy usein vieraita. Teen heille esim. hirven paahtopaistia, maa-artisokkakeittoa, Waldorfin salaattia, Pavlovaa, tiramisua, create catalanaa, saksalaista perunsalaattia, tapauksia, sushia, paellaa, fiduaa tmv. Ja kyllä, ostan itse viinit kylkeen. "

Tällaistako syöt 100€/kk? En usko hetkeäkään. 

Vierailija
6356/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä söisi noista mitään - tiedän kyllä että olen vaativa ruuan suhteen ja minulla käy usein vieraita. Teen heille es

Itse söisin noista ruoista vain juustot ja viinin. 

Vierailija
6357/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita kuva sun kauppakuitista, niin kerrotaan et mitä teet väärin

Vierailija
6358/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että 200 e riittää todellakaan perheelle, tai että säästöä olisi tullut muutamalla muutoksella noin paljo

Ostatko kilohinnaltaan aina halvinta merkkiä?

Vierailija
6359/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Funlight, popparit, leipä ja margariini ovat turhakkeita. 

Vierailija
6360/19081 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon joskus ihmetellyt, että miten joku pitää tosi hienona sitä että tarjoilee vierailleen jotain Waldorfin salaattia, johon siis vaan koottu kaikki allergiaa tuottavat ainekset. Omena, pähkinä, tomaatti ja päälle vielä laihduttajillekin sopiva majoneesi. Voihan sen tehdä kevyesti vaikka jogurtista, mutta maistuuko se sitten enää miltään? Itselläni yksi kaveri, joka sai lentokoneessa kohtauksen kun joku salaa söi pähkinää vaikka oli erikseen kuulutettu että tällä lennolla ei tarjoilla pähkinöitä. Syynä siis kaverini kova allergio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi