Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19080)
Vierailija kirjoitti:
Ske, sulla siis neljä lasta joista 2 jo ylioppilasta ja sit sulla mies, mutta teetkö siis aina ruoat kaikille? Tai et eikö teillä mies kokkaile ja tee välillä myös ruokaa ja käy kaupassa? Ja aikuiset lapset osallistu kaikkien ruokailuun eikö vain omiinsa
Et sitten ymmärrä lukemaasi. Juurihan Ske kirjoitti että nuoret tekevät niistä perunoista sitten itse ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin kun ollaan vauva-palstalla, niin lapsivihamielisyyden ulottaminen teineihinkin on ihan luontevaa?
Ei tule SINULLE mieleen, että nuoret tekevät sillä aikaa jotain muuta, ajavat nurtsia (joka toivottavasti on riittävän kuivaa, kun eilen ei satanut), kitkevät pottumaata (kaikkien lempparihommaa...) tai pesevät niitä perunoita, jotka minä suurieleisesti keitän.
Ja sit sellainen pikkujuttu, että en minä jok'ikistä asiaa kirjoita auki: että teini x tekee lettutaikinaa, teini y tyhjentää ja täyttää tiskikoneen ja teini z tiskaa paistinpannut, että MINÄ pääsen majesteetillisesti paistamaan lettuja. Tai että teini z kävi ruokakaupassa kanssani, teini x siivosi sillä aikaa yläkerran ja teini y ihmetteli imurin sielunelämää (joka ei suostu toimimaan). Puoliso on esittänyt toiveen, että hänen tekemisiään ei tuoda somessa esiin.
Mutta silloin kun en ole paikalla, nuo harvemmin tekevät mi
Kyllähän sinä avaat kaiken kummilapsista anopppiin täällä näissä satuilussasi, jotka ovat niin yksityiskohtaisia, että jos olisit oikea henkilö niin joku olisi sinut jo tunnistanut.Naapurin mummokin on kuulemma hoitokodissa. Sekin on sellainen asia mitä ei saisi oikeasti kertoa, koska kyse on terveysasioista.Hauska tuo toive puolisoltasi, ettei häntä kuulemma saa mainita.Mutta teinien elämän saa. Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvikunnan tuotteilla syö kyllä todella edullisesti ja terveellisesti, mutta pitää viitsiä valmistella ja maustaa. Kaikki löytyy Prismasta mutta etnisissä usein edullisempaa. Proteiini kannattaa kerätä useasta lähteestä (vs. että lätkäiset ruokaan mukaan lihaa ja se on siinä).
Eihän lihaakaan vain lätkäistä ruokaan, vaatii sekin kypsennyksen ja maustamisen. Totta kyllä, ettei moni jaksa arkena käydä viidessä eri etnisessä kaupassa, väkertää kymmentä eri kasvisproteiinin lähdettä yhdelle aterialle, pilkkoa, maustaa, liottaa ja keitellä papuja tuntikausia, kun tarvitsisi sitä ruokaa saada pöytään ja jauhelihan paistaa viidessä minuutissa. Eläinperäisissä proteiineissa on myös täydellisempi aminohappokoostumus, joten yksinkertaisempikin ruoka riittää, kun siitä saa suoraan helposti ihmisen tarvitsemat aminohapot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvikunnan tuotteilla syö kyllä todella edullisesti ja terveellisesti, mutta pitää viitsiä valmistella ja maustaa. Kaikki löytyy Prismasta mutta etnisissä usein edullisempaa. Proteiini kannattaa kerätä useasta lähteestä (vs. että lätkäiset ruokaan mukaan lihaa ja se on siinä).
Eihän lihaakaan vain lätkäistä ruokaan, vaatii sekin kypsennyksen ja maustamisen. Totta kyllä, ettei moni jaksa arkena käydä viidessä eri etnisessä kaupassa, väkertää kymmentä eri kasvisproteiinin lähdettä yhdelle aterialle, pilkkoa, maustaa, liottaa ja keitellä papuja tuntikausia, kun tarvitsisi sitä ruokaa saada pöytään ja jauhelihan paistaa viidessä minuutissa. Eläinperäisissä proteiineissa on myös täydellisempi aminohappokoostumus, joten yksinkertaisempikin ruoka riittää, kun siitä saa suoraan helposti ihmisen tarvitsemat aminohapot.
Aikamoiseksi saivarteluksi vedit... :D juuri siksi kasvikunnan proteiineja syödään useammasta eri lähteestä, että saadaan kaikki välttämättömät aminohapot. Tosin esim. soija on riittävä lähde, muttei sovi kaikille. Lihassa koostumus on täydellisempi, mutta kyllä se on täysin korvattavissa kasvikunnan tuotteilla - jotka ovat huomattavasti edullisempia, mikä on koko tämän keskustelun juju. Ihan yksikin etninen kauppa varmaan riittää, tai Prisma, halvempaa ne on kummasta tahansa ostaa. Taisi mennä vähän keskustelun ydin sulta ohi, kyse oli nyt hinnasta. Mikään pakko ei ole tehdä millään tavalla jos ei halua.
no kyllä ruokalaskua vähentää ihan kivasti vain jos ees osittain "jatkaa" lihaa kasviproteiinilla, ei sitä oo pakko kokonaan korvata tai vegaaniksi ryhtyä, ois ihan terveydellekin hyväks
Ja perheeni on siis Suomen ainoa, joka asuu maalla, jossa on x määrä lapsia, joilla on anoppi (tai kaksi), joilla on vanha ihminen naapurina? Eikä enää kellään ole kummilapsiakaan?
Jos muokkaan kertomaani, niin muokkaan sitä siksi, että pysyn tunnistamattomana. Et voi millään tietää, ovatko lapseni oikeasti kaikki teinejä, vai onko mukana vielä alakoululaisia, onko koiran sijaan lemmikkinä tarantella tai krokotiili. Tai onko minulla puolisoa lainkaan, tai olenko edes nainen. Mutta onhan tuo jännä skenaario, olen täysin kuvitteellinen hahmo, joka kuitenkin kirjoittaa 100% tunnistettavasti itsestään, että voin loukata muiden ihmisten yksityisyydensuojaa. (jos naapuriani, joka on hoivakodissa/palvelutalossa, ei voida tunnistaa, niin hänen yksityisyyttään ei ole loukattu).
Ske
(ja olen täällä kirjoittelemassa nyt siksi, että en haluaisi millään lähteä hyttysten keskelle kasvimaalle)
Vierailija kirjoitti:
Ja perheeni on siis Suomen ainoa, joka asuu maalla, jossa on x määrä lapsia, joilla on anoppi (tai kaksi), joilla on vanha ihminen naapurina? Eikä enää kellään ole kummilapsiakaan?
Jos muokkaan kertomaani, niin muokkaan sitä siksi, että pysyn tunnistamattomana. Et voi millään tietää, ovatko lapseni oikeasti kaikki teinejä, vai onko mukana vielä alakoululaisia, onko koiran sijaan lemmikkinä tarantella tai krokotiili. Tai onko minulla puolisoa lainkaan, tai olenko edes nainen. Mutta onhan tuo jännä skenaario, olen täysin kuvitteellinen hahmo, joka kuitenkin kirjoittaa 100% tunnistettavasti itsestään, että voin loukata muiden ihmisten yksityisyydensuojaa. (jos naapuriani, joka on hoivakodissa/palvelutalossa, ei voida tunnistaa, niin hänen yksityisyyttään ei ole loukattu).
Ske
(ja olen täällä kirjoittelemassa nyt siksi, että en haluaisi millään lähteä hyttysten keskelle kasvimaalle)
Sinä olet täällä koko ajan jakamassa lastesi elämää, kertonut yksityiskohtaisesti heidän viettämistään yloppilasjuhlista ja haukkunut heidän kavereidensa juhlat. Tosin satuahan nämä sun tarinat ovat, keksi joku muu harrastus näille ristiriitaisille sepustuksillesi
Kyllä satku oikeasti riittää monipuoliseen ja terveelliseen ruokaan, välillä itsellänikin menee vain 50€ ruokaan, mutta oikeasti haluan myös välillä ostaa vaikka sitä viiniä ja valmiiksi pestyä salaattia. Ostan myös toisinaan valmista ja sienisalaattia vaikka tiedän kilohinnan olevan aivan kaamea versus että jaksaisi itse tehdä ja menisi 10 minuuttia. Itse kerättyjä sieniäkin olisi vielä joku pussi pakastimessa. Mutta joskus haluan vaan päästä helpolla ja varsinkin nälkäisenä kaupassa niin valitsen helppoja ratkaisuja.
En varmaan ikinä pääse siitä yli, että sellaisessa Facebookin avustusryhmässä, jossa pyydetään vierailta apua ostamaan niitä ruokia itselleen jos on huono taloudellinen tilanne, niin kerran yhdelle perheelle ei kelvannut mikään mitä olin heille tilaamassa kauppakassiin netin kautta. Ei kelvannut esimerkiksi tavalliset salaattiainekset vaan piti kuulemma olla vain jotain Närpiön kirsikkatomaattirasioita, vanukkaita ja kalleinta kahvipapua jne. Itse olin vähän uunona siinä, että vaikka itse juon vain pikakahvia ja koitan toisia auttaa niin mikään ei tuntunut kelpaavan. Edes Atrian valmisateria ei käynyt koska piti kuulemma olla Kokkikartanoa. Onko se tosiaan niin tarkkaa jollain? Jos tosiaan on, niin sitten en ollenkaan ihmettele, ettei rahat meinaa ruokaan riittää.
Niin, ja toinen muisto samasta ryhmästä. Että joku pariskunta kertoi että kaikki rahat oli menneet jo vuokraan ja ulosottoon, eikä tilillä edes euroa rahaa ja nyt pitäisi pärjätä kuukausi ilman ruokaa. No joku ihana ryhmäläinen ja heidän naapuri oli sitten käynyt ostamassa heille 80€:lla ruokaa ja vienyt heille ovelle. Pariskunta laittoi kuitenkin toisen viestin nettiin, että apuja vielä kaivattais että pärjätään. Seuraavana päivänä naapuri oli nähnyt pariskunnan kantavan 2 x 24 packkia olutta kotiinsa, että ei näköjään ruokaan ollut rahaa mutta kaljaan sit kumminkin :D Kun naapuri asiasta julkisesti mainitsi, ettei tunnu kovin hyvältä eikä hän halua ainakaan toiste enää mahdollistaa parin juomista, niin pariskunta oli poistanut ruokapyyntö-viestinsä hehe. Rahaa ei siinä ryhmässä saa tosiaan pyytää, ainoastaan ruoka-apuja.
Allergiat kyllä ymmärrän, mutta kuulostaa aika oudolta, ettei toisten ihmisten pyyteetön apu vaikka ostaa niitä salaattiaineksia käy, vaan pitäisi sitten olla jotain kallista brändiä. Itse en varmasti kehtaisi pyytää ketään tuntematonta ostamaan minulle kalliita kahvipapuja, vaan mieluummin myisin sen expressokoneen ja ostaisin niillä rahoilla vaikka sitä kaurapuuroa, että pärjään seuraaviin tukiin tai palkkapäivään. Erikoinen oletus, että muiden pitäisi mahdollistaa itselle se luksuselämä. Tai tuoreet kahvipavut kuulostaa omaan korvaan aika luksukselta. Itselläni ei mitään expressokoneita edes ole ja ihan hyvin pärjännyt ilmankin. Tosin mulle kelpaa myös kilohinnaltaan halvimmat tomaatit. Nälkää en ole joutunut ikinä kokemaan, joten en sitten tiedä muuttaako se jotenkin ajatusmaailmaa.
Musta on ihan ok, jos joku rehellisesti sanoo, että rahat on loppu ja viinaa/kaljaa pitäis saada. Jos joku sitä ostaa, niin ok. Siinähän on molemmilla, pyytäjällä ja antajalla, sama arvomaailma.
Mut jos pyytää ruokaa ja sit tuhlaa säästyneet rahansa viinaan, on itsekäs ja typerä.
Hohhoijaa mitä tarinoita joku taas keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihan ok, jos joku rehellisesti sanoo, että rahat on loppu ja viinaa/kaljaa pitäis saada. Jos joku sitä ostaa, niin ok. Siinähän on molemmilla, pyytäjällä ja antajalla, sama arvomaailma.
Mut jos pyytää ruokaa ja sit tuhlaa säästyneet rahansa viinaan, on itsekäs ja typerä.
No tää just. Miksi valehdella että näkee nälkää koska ei ole ollenkaan rahaa, kun voisi sanoa, että on sählännyt raha-asiat ja rahat hupenee kaljaan mieluummin kuin ruokaan, mutta nälkä on, että viitsisikö joku ostaa jotain ruokaa meille? Kertoo vaan rehellisesti, että meillä on tällainen addiktio-ongelma. Varmasti joku raitistunut ymmärtää, ja voisi tarjota apua. Monissa paikkakunnilla on myös ruokajakelua/ilmaisia ruokakasseja, että jos omin jaloin pääsee sitä kaljaa ostamaan ja jaksaa niitä keissejä kotiin kantaa, niin luulis että jaksaa myös käydä siellä jakelussa? Vaikka onhan se varmasti helpompaa vaan kirjoittaa Faceen, että toisko joku ruokaa ovelle tai tekis netin kautta kotiinkuljetustilauksen meille.
Mieluummin lipittää sitä kaljaa kotona, ja kertoo vain sille auttajalle, että mitä tekis kaupasta mieli, että voi tilata kotiovelle. Voi vaikka keksiä ettei kaurapuuroa voi allergian takia syödä ja ruokavalio on sellainen, että paljon täyslihaa pitää olla ja sitten tuorepuristettuja mehuja, että saa vitamiinit. Noista ilmaisjakeluista saa monesti kyllä ihan valmisruokia ja kananfilettä ja muuta, mutta usein on myös leipää tai jotain halpaa mukana.
Hei, täällä minä joka kerroin tuosta ruoka-apuaryhmästä ja kahdesta kokemuksesta. Niin sellainen piti vain lisätä, että moni varmasti oikeasti tarvitsee apua ruokaan ja siksi siinä ryhmässä olenkin, jos voisin todella auttaa jotakuta joka sitä apua oikeesti tarvitsee. Monesti on työttömät vanhemmat ja liuta lapsia ja eläimiä eikä rahaa ollenkaan ruokaan. Nämä 2 esimerkkitapausta oli vain pieni todellisuus ja moni varmasti oikeasti tarvitsee myös apua ja olisi kiitollinen ihan siitä halvimmasta maitopurkista ja kaurahiutalepaketista. Kuten se työtön lapsiperhe.
Moni ruoka-apua tarvitseva kertoo myös, että eläinten lääkärilaskut ovat vieneet kaikki rahat ja viimeisillä rahoilla osti niille koirille ja kaneille ruokaa, mutta nyt on kokonaan itse ilman ruokaa.
Itse en eläimistä tai koirista tiedä, mutta olen ymmärtänyt, että lähes kaikkien koirat ja kissat tarvitsee nykyisin jotain kallista erikoisruokaa. Onko eläinten allergiat sitten lisääntynyt tosi paljon? Onhan se aika harmi jos näin on. Ettei niillä perusnappuloilla ja välillä jollain makkaralla tai puruluulla enää pärjää.
Ske, eikö teillä ollut eläimiä? Tulisitko kertomaan, että mitä teidän eläimet syö
Vierailija kirjoitti:
Jos teinipoika syö yksin paketillisen sika-nautaa 2€ ja sen vaihtaa soijarouheeseen 0,50€ niin onhan toi jo joku 75% säästöä. Koulussa varmasti saa edelleenkin lihasoossia ja muuta, että tuskin kuolee lihan puutteeseen vaikka kotona söis muutakin. Mun mielestä vanhemmat päättää mitä kotona syödään, ja lapset saa esittää toivomuksia. Mutta tosiaan jos lapset eivät ole edes huomanneet, että liha on jäänyt niin tuskin heitä edes harmittaa. Ja tosiaan jos ovat jo ylipainoisia niin mielestäni se on vanhemman tehtävä vähän keventää ruokavaliota huomaamatta, ilman että tarvitsee lapselle huomauttaa hänen painostaan.
Soijarouheenkin voi jättää kauppaan ja sijoittaa nekin rahat kalaverkkoon ja muutaman kympin soutuveneeseen torista. Ennen kouluun lähtöö verkot järveen ja koulun jälkeen ylös ja eiku syömään.
Vierailija kirjoitti:
Ske, eikö teillä ollut eläimiä? Tulisitko kertomaan, että mitä teidän eläimet syö
Sieniä minä niille syötän ja mummoa hoitokodista.
Ske
Kuitenkin kun ollaan vauva-palstalla, niin lapsivihamielisyyden ulottaminen teineihinkin on ihan luontevaa?
Ei tule SINULLE mieleen, että nuoret tekevät sillä aikaa jotain muuta, ajavat nurtsia (joka toivottavasti on riittävän kuivaa, kun eilen ei satanut), kitkevät pottumaata (kaikkien lempparihommaa...) tai pesevät niitä perunoita, jotka minä suurieleisesti keitän.
Ja sit sellainen pikkujuttu, että en minä jok'ikistä asiaa kirjoita auki: että teini x tekee lettutaikinaa, teini y tyhjentää ja täyttää tiskikoneen ja teini z tiskaa paistinpannut, että MINÄ pääsen majesteetillisesti paistamaan lettuja. Tai että teini z kävi ruokakaupassa kanssani, teini x siivosi sillä aikaa yläkerran ja teini y ihmetteli imurin sielunelämää (joka ei suostu toimimaan). Puoliso on esittänyt toiveen, että hänen tekemisiään ei tuoda somessa esiin.
Mutta silloin kun en ole paikalla, nuo harvemmin tekevät mitään kovin monimutkaisia ruokia, se menee helposti siihen munakas-nuudelikeitto-pyttipannu-uuniranskikset ja jotain kalapuikkoja/nuggetteja/uunimakkaraa, tonnikalapastaa tms- linjalle. Jos käy hyvä säkä (kuten eilen), niin leipovat jotain.
Ske