Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18607)
Vierailija kirjoitti:
Välipalatkin voi siis tämän ketjun logiikalla jättää laskematta ruokakuluihin? Ja raikas, proteiinipitoinen salaatti syntyy puolikkaasta kananmunasta, makaronista ja kaalista? Itse lasken ruokakuluihin ainakin kaiken mitä suustani alas laitan, niin aamu-, väli-, kuin iltapalatkin ja myös pääruuat. Myös purukumin, koska sekin on ruokaostoksissa mukana.
Kyllähän suurin osa täällä laskee jopa ne parin pähkinän menekin ja hinnan päivän ruokaiöuunsa tai 0,05€ maksavan puuron, mutta sitten alkaa taas viestejä tulemaan, jossa ihmetellään miksi kukaan jaksaa laskea ruokien hintoja jopa 10 sentin tarkkuudella jne. Eli samapa kai se mainitseeko vai jättääkö mainitsematta sen 10 senttiä maksavan omenan (omassa tapauksessa syksyisin ilmaiset).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin joskus aiemmin täällä, että syön päivittäin jonkun pienen herkun ja tästä alkoi joku mieletön raivoaminen, ettei ihminen tarvitse mitään herkkuja joka välissä. No, oma päivittäinen herkuttelu on ehkä yksi halpa keksi kahvin kanssa tai pala tummaa suklaata.
Miksi herkuttelet epäterveellisillä asioilla? Mulle herkuttelua on aamulla juotu kahvi kauramaidolla. Herkuttelua on myös itsekeräämistä sienistä tehty sienisalaatti tai dippikasvikset kermaviilikastikkeen kera. Mulle myös grillaus on herkuttelua ja nauttimista ruoasta. Oliivit on harvinaista juhlaherkkua. Mutta miksi joka päivä mussutat jotain rasvaista tai sokerijuttua? Toki pitää kiinnittää huomiota myös suolan saantiin, ja siksi huuhdonkin oliivit jos laitan niitä tarjolle juhlapöytään.
Tarpeeksi tumma on suklaa on kyllä terveellistä, ja joku yksi keksi päivässä ei kaada kenenkään ruokavaliota, varsinkin jos se on joku ohut mariekeksi. Aika moni ymmärtää herkut herkkuina ja tavallisen ruuan ruokana. Oletkos muuten katsonut paljonko se kauramaitosi sisältää sokeria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin joskus aiemmin täällä, että syön päivittäin jonkun pienen herkun ja tästä alkoi joku mieletön raivoaminen, ettei ihminen tarvitse mitään herkkuja joka välissä. No, oma päivittäinen herkuttelu on ehkä yksi halpa keksi kahvin kanssa tai pala tummaa suklaata.
Miksi herkuttelet epäterveellisillä asioilla? Mulle herkuttelua on aamulla juotu kahvi kauramaidolla. Herkuttelua on myös itsekeräämistä sienistä tehty sienisalaatti tai dippikasvikset kermaviilikastikkeen kera. Mulle myös grillaus on herkuttelua ja nauttimista ruoasta. Oliivit on harvinaista juhlaherkkua. Mutta miksi joka päivä mussutat jotain rasvaista tai sokerijuttua? Toki pitää kiinnittää huomiota myös suolan saantiin, ja siksi huuhdonkin oliivit jos laitan niitä tarjolle juhlapöytään.
Tarpeeksi tumma on suklaa on kyllä terveellist
Juu, just katsoin paljon siinä mun aamukahviherkussa eli IKaffessa on sokeria. Eli hiilihydraattia 7,1g/100g josta sokereita on 3,4g. Siksihän se mulle herkkua onkin, kun en joka päivä kauramaitoa käytä! Ja olen sika keijukainen kyllä, eli vaikka olisi kuinka rasvaista ja sokerillista niin ei varmaan haittaisi :) Ei tee vain hyvää aivoille antaa periksi joka päivä, ja syödä sitä oliivia tai muuta herkkua. Ei se ole enää herkkua jos siitä tulee joka päiväinen tai joka viikkoinen juttu. Sit se on vaan rutiinia. Enkä halua addiktoida aivojani mihinkään epäterveellisen muutenkaan. Elämästä voi nauttia muilla tavoin.
Lihavat tuskin pääsee tuohon 100€/kk budjettiin mutta hoikilla ja normaalipainoisilla on mahdollisuus. Riippuu siitä, että mitä kotona on syöty lapsena. Jos on syöty tavallista riisiä ja broilerinkoipia tai omalta maalta kerättyjä perunaa, porkkanaa ja sipulia niin myös aikuisena nuo maistuu eli itsetehty kotiruoka. Jos vanhemmat eivät ole olleet kiinnostuneita ruoanlaitosta niin kyllä on lapsella aikuisena varmasti hankalaa. Ihan vaan edes oppia perusjutut.
Voiko joku muu vielä tulla korostamaan miten erinomainen ihminen on, kun on laiha ja onnistuu syömään 100 eurolla hyvän kotikasvatuksen ansiosta? Herkuksi riittää muutama oliivi ja kauramaitoa silloin tällöin, mutta ei nyt hyvänen aika joka päivä!
Mä en ymmärrä miksi jotkut mussuttaa täällä ettei hyvänen aika voi nyt mitään Xtran margariinia syödä, kun maistuu niin pahalta, ja vaikka köyhä olenkin niin kallista margariinia pitää olla! Siis kuka sitä margariinia syö sellaisenaan? Ite jos sitä pannulle laitan niin heitän joukkoon sipulit ja mausteet ja muut tuotteet. Myös leivonnassa niin sokeri ja kaakaojauhe ja muut maut peittää margariinin maun. No leivän päällä käytän kyllä kevytlevitettä, mutta vaikka käyttäisin margariinia, niin laittaisin leivälle muös leikkeleen, juustosiivun, kurkkua ja tomaattia. En usko että sen margariinin maku olisi kovin hallitseva. Mulle riittää se, että se on terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat tuskin pääsee tuohon 100€/kk budjettiin mutta hoikilla ja normaalipainoisilla on mahdollisuus. Riippuu siitä, että mitä kotona on syöty lapsena. Jos on syöty tavallista riisiä ja broilerinkoipia tai omalta maalta kerättyjä perunaa, porkkanaa ja sipulia niin myös aikuisena nuo maistuu eli itsetehty kotiruoka. Jos vanhemmat eivät ole olleet kiinnostuneita ruoanlaitosta niin kyllä on lapsella aikuisena varmasti hankalaa. Ihan vaan edes oppia perusjutut.
Aika moni on myös lapsena syönyt kouluruokaa ja ollut kotitaloustunneilla, missä on opeteltu valmistamaan edullisia perusruokia. Ei kaikki ole edes kiinni kotioloista tai lihavuudesta, vaan siitä että 100 euroa ei kata monelle sitä riittävää ruokavaliota, jos kaikki ruoka täytyy ostaa itse kaupasta täydellä hintaa ilman mitään kikkailuja.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku muu vielä tulla korostamaan miten erinomainen ihminen on, kun on laiha ja onnistuu syömään 100 eurolla hyvän kotikasvatuksen ansiosta? Herkuksi riittää muutama oliivi ja kauramaitoa silloin tällöin, mutta ei nyt hyvänen aika joka päivä!
Ottiko sydämestä? Mut älä huoli. Kyllä aikuisenakin voi oppia uusia asioita ja vaikka laihtua. Ei tarvitse uhriutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottiko sydämestä? Mut älä huoli. Kyllä aikuisenakin voi oppia uusia asioita ja vaikka laihtua. Ei tarvitse uhriutua.
Mikä sadan euron ruokavaliossa aiheuttaa jatkuvasti tälläistä kapeakatseisuutta ja ylimielisyyttä? Jokin ravinteen puutos vai liian pieni kalomäärä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välipalatkiä voi siis tämän ketjun logiikalla jättää laskematta ruokakuluihin? Ja raikas, proteiinipitoinen salaatti syntyy puolikkaasta kananmunasta, makaronista ja kaalista? Itse lasken ruokakuluihin ainakin kaiken mitä suustani alas laitan, niin aamu-, väli-, kuin iltapalatkin ja myös pääruuat. Myös purukumin, koska sekin on ruokaostoksissa mukana.
Kyllähän suurin osa täällä laskee jopa ne parin pähkinän menekin ja hinnan päivän ruokaiöuunsa tai 0,05€ maksavan puuron, mutta sitten alkaa taas viestejä tulemaan, jossa ihmetellään miksi kukaan jaksaa laskea ruokien hintoja jopa 10 sentin tarkkuudella jne. Eli samapa kai se mainitseeko vai jättääkö mainitsematta sen 10 senttiä maksavan omenan (omassa tapauksessa syksyisin ilmaiset).
Selittäkää nyt miten sen pähkinän tai puuron voi pilkkoa uudelleen 10 sentteihin? Jos on ostettu 1.4. pussillinen pähkinöitä ja kilo puurohiutaleita niin se on silloin jo maksettu kaupan kassalla. Se sisältyy huhtikuun ruokalaskuun. Miksei riitä, että kertoo mitä päivän aikana syö ja sitten mainitsee miten paljon on kauppaan mennyt kuukaudessa. Koska niitä ostettuja ja maksettuja ruokia sen kuukauden aikana syödään.
Jos oliiveja on ostettu purkillinen hintaan 1,90 e niin ei sitä yhtä oliivia tarvitse hinnoitella. Jos syö työpaikalla lounaan niin se maksaa summan x. Se lounaan kokonaissumma sisällytetään kuukauden kuluihin. Riittää kun mainitsee, että söin tänään työpaikalla x hintaisen lounaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välipalatkiä voi siis tämän ketjun logiikalla jättää laskematta ruokakuluihin? Ja raikas, proteiinipitoinen salaatti syntyy puolikkaasta kananmunasta, makaronista ja kaalista? Itse lasken ruokakuluihin ainakin kaiken mitä suustani alas laitan, niin aamu-, väli-, kuin iltapalatkin ja myös pääruuat. Myös purukumin, koska sekin on ruokaostoksissa mukana.
Selittäkää nyt miten sen pähkinän tai pu
Sitten kun kerron että söin tänään puuron itsekerätyillä marjoilla, lounaaks kalkkuna-salaattijuustosalaatin, päivälliseks pestopastaa ja illalliseks 2 näkkäriä ja pari pähkinää ja kuukaudessa ruokaan menee 85€. Niin tulee taas viestejä, että ei salaattia voi syödä joka päivä tolla summalla! Ei sisällä varmasti yhtään proteiiniakaan! jne. Tässä ketjussa on tarkoitus grammoineen ja hintoineen eritellä joka ikinen purkanpalanenkin, tai kukaan ei usko mitään. Ps. Eilen kun ostin oliivipurkin se maksoi 0,88€.
Helposti.
Joskus menee alle 10€/viikko kauppareissuille.
Perunaa ja muita halpoja vihanneksia tai hedelmiä, lähinnä omenoita, porkkanoita, banaaneja ja sipulia siis. Perunoiden ja kasvisten päälle laitan margariinia.
Niiden lisäksi syön makaronia ja riisiä. Lihantapaisena ruokana käytän päivittäin uunimakkaraa, kananmunia ja hk:n halvimpia lihapyöryköitä. Pakastinaltaasta löytyy joitain ranskalaisia perunoita ja kasvissekoituksia alle 2e/kg hintaan. Säilykepuolelta syön kikherneitä, valkoisia papuja tomaattikastikkeessa, tomaattimurskaa ja herneitä. Uutena lisänä on tullut xtran punajuuren värinen säilötty kaali.
Ruokaa pitää syödä 2-2,5kg per päivä, joten valmiin ruuan keskimääräisen kilohinnan on oltava noin 1,5e/kg, jos aikoo selvitä sadalla eurolla kuussa. Näillä em. ruuilla saa koottua 4 ateriaa päivässä yhteishintaan n. 3 - 3,5e per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Perunaa ja muita halpoja vihanneksia tai hedelmiä, lähinnä omenoita, porkkanoita, banaaneja ja sipulia siis. Perunoiden ja kasvisten päälle laitan margariinia.
Niiden lisäksi syön makaronia ja riisiä. Lihantapaisena ruokana käytän päivittäin uunimakkaraa, kananmunia ja hk:n halvimpia lihapyöryköitä. Pakastinaltaasta löytyy joitain ranskalaisia perunoita ja kasvissekoituksia alle 2e/kg hintaan. Säilykepuolelta syön kikherneitä, valkoisia papuja tomaattikastikkeessa, tomaattimurskaa ja herneitä. Uutena lisänä on tullut xtran punajuuren värinen säilötty kaali.
Ruokaa pitää syödä 2-2,5kg per päivä, joten valmiin ruuan keskimääräisen kilohinnan on oltava noin 1,5e/kg, jos aikoo selvitä sadalla eurolla kuussa. Näillä em. ruuilla saa koottua 4 ateriaa päivässä yhteishintaan n. 3 - 3,5e per päivä.
Kuulostaa hyvältä, mutta itse tekisin ranet itse siitä perunasta ja samalla muitakin uunijuureksia. Vaihtaisin kans uunimakkarat ja halpis lihapyörykät toisinaan ihan soijasuikaleisiin, soijarouheeseen ja tofuun. Soijakastike on hyvä lisä mauste kasvisruoissa. Itse diggailen aasialaisilta mauista mutta vaikka itsetehtyisiin kasvispihveihin toki vaan perusmakuja mitä nyt ripaus chiliä purkista. Mutta itse en kyllä syö määrällisesti noin paljon. Syön kaksi lämmintä ateriaa n. 300g/annos ja sitten puuroa ja pari leipää päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi jotkut mussuttaa täällä ettei hyvänen aika voi nyt mitään Xtran margariinia syödä, kun maistuu niin pahalta, ja vaikka köyhä olenkin niin kallista margariinia pitää olla! Siis kuka sitä margariinia syö sellaisenaan? Ite jos sitä pannulle laitan niin heitän joukkoon sipulit ja mausteet ja muut tuotteet. Myös leivonnassa niin sokeri ja kaakaojauhe ja muut maut peittää margariinin maun. No leivän päällä käytän kyllä kevytlevitettä, mutta vaikka käyttäisin margariinia, niin laittaisin leivälle muös leikkeleen, juustosiivun, kurkkua ja tomaattia. En usko että sen margariinin maku olisi kovin hallitseva. Mulle riittää se, että se on terveellistä.
Margariini ei ole kyllä terveellisyyttä nähnytkään. Se on ultraprosessoitua ruokaa, teollista moskaa.
"Sitten kun kerron että söin tänään puuron itsekerätyillä marjoilla, lounaaks kalkkuna-salaattijuustosalaatin, päivälliseks pestopastaa ja illalliseks 2 näkkäriä ja pari pähkinää ja kuukaudessa ruokaan menee 85€. Niin tulee taas viestejä, että ei salaattia voi syödä joka päivä tolla summalla! Ei sisällä varmasti yhtään proteiiniakaan! jne. Tässä ketjussa on tarkoitus grammoineen ja hintoineen eritellä joka ikinen purkanpalanenkin, tai kukaan ei usko mitään. Ps. Eilen kun ostin oliivipurkin se maksoi 0,88€."
Pärjäät huomattavasti pienemmillä ruokamäärillä kuin moni muu, jos olet se sama kirjoittaja, jonka salaatissa on proteiinina pari kalkkunaleikkelettä ja pari salaattijuustokuutiota. Minimaalisen kokoisilla annoksilla syö halvalla kyllä, jos on ikääntyvä, pienikokoinen, omaa jotain sairauksia eikä liiku tai ei omaa näläntunnetta mutta et voi olettaa, että moni muu pitäisi tuota ruokamäärää mitenkään riittävänä.
Ruoka on kallistunut todella paljon. Myös porkkanat, omenat jne. On siis aikaa ja tarkkuutta vaativaa löytää kaupasta edullisia vaihtoehtoja. Toisinaan onnistun. Toisinaan en.
Myönnän, että ravinto on nyt itselläni (yksinasuva 59 v. N) melko lailla rajattua. Peruna, porkkana, valkosipuli, omena, kananmunat, tarjousleipä, rypsiöljy, kaurahiutaleet ja kaurajauho leivontaan. Sokeri leivontaan.
Taatelit ja hunaja ovat kalliita, mutta ostan. Ja joskus halvin tumma suklaa. Halvin kahvi.
Että näin. Enää en raaski ostaa esim. salaattia, fetajuustoa tms.
Vierailija kirjoitti:
Margariiniko terveellistä? Hahhahaa!