Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18607)

Vierailija
4841/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tähän voisin lisätä sen, että odotan innolla sitä hetkeä, kun voin mennä keräämään ensimmäiset raparperinvarret (naapurin pihasta ;-) )"

Kuule Ske, mä olen ihmetellyt mikset pyydä vaikka sitä naapuria jakamaan siitä raparperipuskasta nippu ja laita omalle pihalle. Eiks raparperi nyt menesty melkein missä tahansa...

Naapurin piha on lämmin ja aurinkoinen, siellä se 40-luvun looulla istutettu raparperipuska voi hyvin ja puskee ahkerasti satoa alkukesästä. Omalla kylmällä savimaallani vähän aikaa sitten siirtoistutettu raparperi ei ole vielä kunnolla vauhdissa. Naapurihan on jo ollut palvelutalossa pitkään, ei niitä raparpereja kukaan muu sieltä hae. Siksi.

(Ja ihan naapurin luvalla niitä sieltä haen)

Ske

Vierailija
4842/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kokeileppa sitä ruokalistaasi ja tule sitten kertomaan onko vatsa koko ajan täynnä.

Niin, tästä tuli kolme annosta ruokaa päivässä, ei ollenkaan iltapalaa tai välipaloja. Alkaako taas selittely, että kirjoittajalle se riittää, ei sitä istumatyössä tarvitse enempää ruokaa kun painoakin on vain 50 kg ja on kilpirauhassairaus?

No en kyllä mitään välipaloja syö, iltapalaksi käy puuro tai ruisleipä teellä tms!

Nyt oli puhe siitä miten pienellä voisin tulla toimeen ja tulisinkin aivan hyvin.

Huomioi se, että kun keität vaikka perunoita puoli kiloa ja teet esim jauhelihakastikkeen 400g:sta lihaa niin siitä pelkästään syö yksi ihminen kaksi päivää.

Mutta jos syö kuin hevonen ja on siihen itsensä opettanut niin kait se menee kerralla.

Minä syön aika isoja annoksia, mutta luulisin että tuolla tulisin ihan hyvin toimeen, kuulostaa myös terveelliseltä. Kaurahiutaleita en tarvitsisi kuin yhden paketin, samoin makaronia ja maitoa, tonnikalan jättäisin pois, ruisleipä olisi kotimaista -merkin, 0,88 euroa 9 paria ja vähempikin määrä munia riittäisi, Säästyneillä rahoilla ostaisin ehkä paketin kuivia linssejä, kilon omenoita ja tomaattipyrettä/margariinia, jos rahaa jäisi. 

Pussillinen makaronia, kanan jauheliha, vajaa litra maitoa ja pari munaa, 1,8 kg makaronilaatikkoa, joka on 5 annosta. Reilu kilo perunoita, jauhelihakastiketta  4 annosta. Perunoista, porkkanoista ja linsseistä kasvissosekeittoa lounasruuaksi. Puuroa ja marjoja aamulla, lounaaksi kasvissosekeitto ja pala ruisleipää, välipalaksi omena, päivälliseksi laatikkoa tai jauhelihakastiketta+porkkanaraastetta, illalla ruisleipä kananmunalla  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4843/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmeellisiä oletuksia täällä, että joku syö huvikseen tai syö kuin hevonen jos kolme ruokailua päivässä ei riitä. Ei se riitä monelle, jos on yhtään aktiivisempi ihminen ja osalle tulee syömättömyydestä yksinkertaisesti huono olo. Ateriaväliksi suositellaan yleisesti 3-4 tuntia päivän mittaan ja tällöin ei tarvitse syödä raskaita aterioita, kun ruokaa saa säännöllisesti päivän mittaan ja olo pysyy kevyenä. Sadan euron ruokavalio riittää tosiaan, jos jättää puolet päivän aterioista kokonaan syömättä.

Kertoisitteko te 6 kertaa päivässä syövät millainen se teidän ateriarytminne on. Oikeasti hankala hahmottaa, jos pitää ateriavälinä vähintään 3 tuntia - tunnit päivässä loppuvat kesken.

Ainakin työssäkäyvänä onnistuu helposti, kotona aamiainen, töissä 2x15 min kahvi

Samoin minulla, aamiainen ennen kuutta, töissä kahvitauko klo 9, lounas n. klo 11.30, kahvi 14.45, päivällinen yleensä n. 17 ja iltapala ysin aikaan. Ei ihan kolmen tunnin taukoja, mutten toisaalta syö ähkyynkään.

Vierailija
4844/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavat tuskin pääsee tuohon 100€/kk budjettiin mutta hoikilla ja normaalipainoisilla on mahdollisuus. Riippuu siitä, että mitä kotona on syöty lapsena. Jos on syöty tavallista riisiä ja broilerinkoipia tai omalta maalta kerättyjä perunaa, porkkanaa ja sipulia niin myös aikuisena nuo maistuu eli itsetehty kotiruoka. Jos vanhemmat eivät ole olleet kiinnostuneita ruoanlaitosta niin kyllä on lapsella aikuisena varmasti hankalaa. Ihan vaan edes oppia perusjutut.

Broilerin koipireisi maksaa nykyään 2,95 e/kg, eli yhden koiven hinta on nykyään noin euron verran, mikä on jo päivän ruokabudjetista sadan euron ruokavaliolla iso siivu ja muutakin päivässä tarvitsee syödä. Et taida olla ihan perillä nykyhinnoista? Omalla maallakin saa tosiaan harrastaa jo ihan ammattimaista viljelyä, että sillä ruokkii koko perheen perunalla, sipulilla

Köyhäily huipussaan. Ihan joka perheessä.lapsikin syö kokonaisen koipireiden. Siinä.ei paljoa lihaa ole.

Vierailija
4845/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tähän voisin lisätä sen, että odotan innolla sitä hetkeä, kun voin mennä keräämään ensimmäiset raparperinvarret (naapurin pihasta ;-) )"

Kuule Ske, mä olen ihmetellyt mikset pyydä vaikka sitä naapuria jakamaan siitä raparperipuskasta nippu ja laita omalle pihalle. Eiks raparperi nyt menesty melkein missä tahansa...

Naapurin piha on lämmin ja aurinkoinen, siellä se 40-luvun looulla istutettu raparperipuska voi hyvin ja puskee ahkerasti satoa alkukesästä. Omalla kylmällä savimaallani vähän aikaa sitten siirtoistutettu raparperi ei ole vielä kunnolla vauhdissa. Naapurihan on jo ollut palvelutalossa pitkään, ei niitä raparpereja kukaan muu sieltä hae. Siksi.

(Ja ihan naapurin luvalla niitä sieltä haen)

Ske

Ahaa, no nyt ymmärrän 👍

Vierailija
4846/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri, mutta täällä kun taas mollataan toisia, niin itse pärjäsin mainiosti eilen omalla 0,40€:n salaatilla. Olin paistanut kotona öljyssä, jossa oli valkosipuli ja chilirouhetta niin 200g kaalia 0.20€. Keitin kans pastaa 100g joukkoon 0.10€ ja heitin joukkoon puolikkaan munan 0.10€ ja suolaa. Ei ollut nälkä kyllä moneen tuntiin. En ymmärrä miksi pitäisi ahmia puolikas pitsa lounaalla, että jaksais töistä kotiin.

Voi kai tuota salaatiksi kutsua, mutta en kyllä itse tuollaisella tulisi toimeen kun kaksi tuntia korkeintaan. Tosin en kyllä ymmärrä niitäkään, jotka syövät puolikkaan pitsan, kyllä minä ainakin syön ihan kokonaisen. 

Vierailija
4847/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin edelleen tuota 10 senttien erittelyä. Eihän sitä voi oikeastaan tehdä ennenkuin on nähnyt koko kuukauden ostosten summan. Ei voi etukäteen tietää mitä tuotteita seuraavilla kerroilla löytää ja mihin hintaan. Sikäli on siis ihan oikein epäillä, että ethän tuota salaattia joka päivä syö. Jos tänään syönkin salaatin, jonka ainekset maksavat 80 senttiä se on vain sen hetken ja päivän hinta. Ellei sitten ole kuukauden viimeinen päivä ja ruokaostokset kaikki jo tehty. 

Jos haluaa tehdä tarkan erittelyn päivä- ja annoskohtaisesti se on todellinen vasta tosiaan käyttäen kuukauden ostosten hintaa pohjana. 

Vierailija
4848/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta täällä kun taas mollataan toisia, niin itse pärjäsin mainiosti eilen omalla 0,40€:n salaatilla. Olin paistanut kotona öljyssä, jossa oli valkosipuli ja chilirouhetta niin 200g kaalia 0.20€. Keitin kans pastaa 100g joukkoon 0.10€ ja heitin joukkoon puolikkaan munan 0.10€ ja suolaa. Ei ollut nälkä kyllä moneen tuntiin. En ymmärrä miksi pitäisi ahmia puolikas pitsa lounaalla, että jaksais töistä kotiin.

Voi kai tuota salaatiksi kutsua, mutta en kyllä itse tuollaisella tulisi toimeen kun kaksi tuntia korkeintaan. Tosin en kyllä ymmärrä niitäkään, jotka syövät puolikkaan pitsan, kyllä minä ainakin syön ihan kokonaisen. 

Miten tuo ihminen on saanut jopa munan puolitettua? Oliko tuossa kaali pasta-anoksessa 200 kaloria?

Vierailija
4849/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikon vitsi tämä mies joka ei jaksa broilerin koipea syödä! Kilon paketissa niitä on kolme joten yksi painaa noin 330 grammaa josta puolet on luuta ja muuta syömäkelvotonta. Kypsennettäessä kun vielä haihtuu nestettä jää siitä syötävää alle 150 grammaa. Kuka näitä keksii?

Veikkaan, että syötävää on alle 100g.

Vierailija
4850/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan täällä jengi kertonut herkuttelustaan. Moni tekee kattilassa poppareita ja joku joi teininsä kanssa Fun lightia viikonloppuisin. Itse herkuttelen hillosipulilla, suolakurkuilla ja punaviinillä. Krapulassa puolestaan sokerittomilla kurkkupastilleilla. Puoliso herkuttelee viikonloppuisin itsetehdyllä mehujäillä. Sunnuntaina ajattelin äitisnpäivänkunniaksi ostaa kylään mennessä mutskakun kaupan pakastealtaasta. Aah, on meillä kuivakaapissa avattu tortillasipsipussi, mutta en muista milloin se on avattu. Joskus uudenvuoden aikoihin ehkä? Ollaan kumppanin kanssa liikunallisia, eikä sipsit tai karkit maistu kummallekkaan. Vaikka kylässä saisi ilmaiseksi. Emme myöskään tilaa pitsaa kotiin tms. Herkutteluksi kutsun kyllä kesäiltojen grillailua. Naisia, kasviksia, grillijuustoa, ananasta ja ehkä kalaa tai kanaa.

Naisia grillailette 😂 Toivottavasti vaan auringossa ettekä grillissä. Herkutteluahan sekin on, silmillään syöminen. 

Vierailija
4851/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syönyt tänään klo 05.30 yhden ruisreissumiespuolikkaan ja kurkkua päällä. Ei muuta. Kraanavettä noin 4-5 dl.

Makaroonia ja ketsuppia pullosta iillemmalla, jos tulee nälkä. Kello on nyt 17.37.

Miksi ruoasta kirjoitellaan?

Elämän tarkoitus ei ole syöminen ja ruoka. Todella köyhä mielensisältö.

Vierailija
4852/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin edelleen tuota 10 senttien erittelyä. Eihän sitä voi oikeastaan tehdä ennenkuin on nähnyt koko kuukauden ostosten summan. Ei voi etukäteen tietää mitä tuotteita seuraavilla kerroilla löytää ja mihin hintaan. Sikäli on siis ihan oikein epäillä, että ethän tuota salaattia joka päivä syö. Jos tänään syönkin salaatin, jonka ainekset maksavat 80 senttiä se on vain sen hetken ja päivän hinta. Ellei sitten ole kuukauden viimeinen päivä ja ruokaostokset kaikki jo tehty. 

Jos haluaa tehdä tarkan erittelyn päivä- ja annoskohtaisesti se on todellinen vasta tosiaan käyttäen kuukauden ostosten hintaa pohjana. 

Tämän joku selittikin jo paremmin, mitä minä osaan ikinä selittää. Mutta tosiaan annoskohtaisten hintojen laskeminen ei riipu juuri sen kyseisen kuukauden ostoksista, vaan niistä siihen annokseen käytettyjen ainesten hankintahinnoista. Minun esimerkiksi olisi hyvin vaikea hinnoitella päivittäiset ruoka-annokset juuri sen kyseisen kuukauden ostosten perusteella, koska en välttämättä käytä mitään juuri sinä kuukautena ostettua joissakin aterioissa. Esimerkikkinä vaikka hernekeitto+ruisleipä: herneet ostettu vuosi sitten, jauheliha ostettu alkuvuodesta ja pakastettu, suola ostettu ties koska, oregani/meirami kasvaa pihassa ja sieltä olen kerännyt ja kuivanut, ruisleipä pakastimesta ja leviterasia ostettu tarjouksesta pari kk sitten. En silti ko. hernerokkakuukauden aikana ostanut yhtään rokkahernettä, jauhelihaa tai ruisleipää. Mitens SEN laskisin sinun tavallasi?

Ja osa tässä kuussa ostamistani aineksista menee pakastimeen joko sinällään tai osana jotain valmistettua ruokaa: kuten vaikka esimerkin hernekeitto, siitä menee neljä annosta pakastimeen, loput 6 syödään tuoreeltaan. Mainitsemasi tapa laskea annosten ruokakulut ei mitenkään onnistu, eikä kerro lainkaan todellisia kuluja.

Mutta oliko se jotakin kustannusseurannan ja hankintojen ero... Eikun kustannuslaskentaa se olikin:

Ymmärrätkö kirjanpidon ja kustannuslaskennan eron?

Jos ostat tänään 30.4.2024 kilon kaurapuuroa, on se sun ruokamenosi huhtikuussa.

Kun laitat aamupuuron toukokuussa, voit laskea, että tämä puurolautasellinen maksoi 10 senttiä. Tämä on kustannuslaskentaa.

Ja samaa minun kohdallani käytännössä:

Eli minä lasken kotivaran täydennyksen kuukauden ruokamenoihin, samalla tavallahan sieltä otan käyttöön myös aiemmin ostettuja aineksia kuukauden aikana, kyllä se tasaa ne kulut riittävän hyvin vuositasolla. Jokainen hiiva- ja jauhopaketti, jokainen sipsipussi, jokainen makaronipussi, tonnikalapurkki ja lehtitaikinapakkaus jonka ostan, menee juuri sen ostokuukauden kuluihin, silloin ne maksan. Voin silti laskea erikseen, paljonko on maksanut se kaikki ruoka, mikä ollaan syöty kuukauden aikana - ne eivät ole sama asia!!! Ja siksi niitä erilaisia laskutapoja viesteissäni näkyy. Jos ostettujen tuotteiden hinta ylittä syötyjen tuotteiden hinnan, niin siitä voi päätellä, että silloin varasto on kasvanut, ja päinvastoin.

Ske

Vierailija
4853/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jaksat, katso sivuilta 178-179 miten minä lasken. -Kampin pimu 

Vierailija
4854/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syönyt tänään klo 05.30 yhden ruisreissumiespuolikkaan ja kurkkua päällä. Ei muuta. Kraanavettä noin 4-5 dl.

Makaroonia ja ketsuppia pullosta iillemmalla, jos tulee nälkä. Kello on nyt 17.37.

Miksi ruoasta kirjoitellaan?

Elämän tarkoitus ei ole syöminen ja ruoka. Todella köyhä mielensisältö.

Voi kuule! Ruoka on paljon muutakin kuin pelkkä polttoaine. Alkaen nyt vaikka vuonna 1248 perustetusta Confrérie de la Chaîne des Rôtisseursista eli Paistinkääntäjien Veljeskunnasta. Siihen verrattuna Michelin-opas on vielä nuori.

Vierailija
4855/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se nyt noin hankalaa ole. Mä lasken ihan todella vuositasolla mutta kyllä laskea voi yhden aterian hinnan koska juuri ne ruoka-aineet on jo ostettu. Ei siinä kuukauden kirjanpitoa tarvitse sulkea.

Jos olet eilen ostanut jääsalaatin 1,19, viisi tomaattia 1,00, kymmen kananmunan kennon 2,09 ja teet niistä tänään salaatin ja syöt siitä puolet, on ihan laskettavissa paljonko se tuli maksamaan.

Puolet salaattipussista 0,60

Yksi tomaatti 0,20

Puolikas kananmuna (2,09/10 kpl/ 2) 0,10

Salaattiannoksesi tänään maksoi siis 0,90 euroa.

P.s. hinnat on oikea ja otettu Prisman sivuilta

Vierailija
4856/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä puolikas kananmuna on jollakulla? Keitetyn munan voi toki helposti puolittaa, mutta miksi? Ei se nyt niin valtavan kokoinen ole, etteikö jaksaisi kokonaista syödä, itse heitän salaattiin monesti jopa 2 kokonaista munaa. Puolikkaalla munalla proteiinipitoisuus jää ainakin kovin alhaiseksi.

Vierailija
4857/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä jännittää enemmän kuin euroviisukarsinnat. Olen kylässä vieraalla paikkakunnalla ja tunnin päästä iltakasilta tsekkaamaan täkäläiset -60%:set. Mitähän jännää sitä mussuttaa semifinaali 2:sta katsoessa?

-winner-

Vierailija
4858/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä jännittää enemmän kuin euroviisukarsinnat. Olen kylässä vieraalla paikkakunnalla ja tunnin päästä iltakasilta tsekkaamaan täkäläiset -60%:set. Mitähän jännää sitä mussuttaa semifinaali 2:sta katsoessa?

-winner-

Ei oo totta!!! Toi on niiiiiiiin jännää 😲

Minä aattelin törkeästi tehdä popkornia.

Vierailija
4859/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Onko sulla ennakkosuosikkia? Tiistain semifinaalin jälkeen järkytyksekseni huomasin pitäväni sekä brittien että irkkujen kappaleista ( w95m on tietty suosikki, mutta tänä vuonna ei tartte järsiä kynsiä, kun se ei ole voittoa haslimassa). Tämänpäiväisistä virolaisten kappale on mun mieleen sopiva.

Ske

Vierailija
4860/18607 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä puolikas kananmuna on jollakulla? Keitetyn munan voi toki helposti puolittaa, mutta miksi? Ei se nyt niin valtavan kokoinen ole, etteikö jaksaisi kokonaista syödä, itse heitän salaattiin monesti jopa 2 kokonaista munaa. Puolikkaalla munalla proteiinipitoisuus jää ainakin kovin alhaiseksi.

Tuleehan puolikas kananmuna puolta halvemmaksi. Se kai tarkoitus on, jos meinaa satasella kuussa syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän