Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18593)
Tukkuun kai tarvitaan tukkukortti vai voiko siellä nykyään kuluttaja-asiakkaatkin asioida?
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle ruuat satasella kuussa voi olla haasteellisempi kuin suuremmassa perheyksikössä per nuppi. Mut kyllä ne meidänkin pienet ruokamenot perustuivat paljolti appivanhempieni tilan tuotoksiin. Oli kasvikset ja lihat niin sanotusti omasta takaa. Ja kun ruokakuntaa oli puoli tusinaa, saattoi asioida tukussa ostamassa ravintoloille pakattuja isompia eriä yms yms.
Mitä olen tukussa käynyt, niin ei siellä ainakaan halpaa ole. Tavallisessa Prismassa on liha- ja maitotuotteet halvempia, ja Cittarissa vihannekset. Joku tuote oli päiväyksen takia alennuksessa, mutta siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ole tainnut kukaan ottaa kantaan ikään. No minäpä otan. Eli vauvana, työttömänä sohvakalana ja vanhuksena on helppo syödä vaikka 80€/kk. On täysin eri asia jos olet kasvava teini tai kilpaurheilija 25v. Toki on hämmentävää, että somessakin ammattiurheilija-aikuiset laittaa kuvia annoksista, jossa puol desiä riisiä ja pari kuivaa kanan palasta. Mutta uskon, että silläkin energialla jaksaa sit hiihtää tai uida sen 30km. Ihmisillä monesti vääristynyt kuva syömisensä määristä, ja monesti olen kyllä järkyttyneenä katsonut kun työkaveri halee kinkkibuffasta 3 lautasellista ruokaa Itselle riittää ihan se 4 sushi makia, vähän salaattia ja jotain lämmintä kanasettiä. Ruokajuomaks vettä ja jälkkäriks kahvi.
Ikä, paino, sukupuoli, sairaudet (esim. syömishäiriö, kilpirauhasen vajaatoiminta) ja päivän aktiivisuustaso vaikuttaa luonnollisesti ruokamääriin ja ruokaan kuluvaan summaan. Urheilijoiden yksi annos voi somessa näyttää pieneltä, mutta niitä erilaisia annoksia voi päivässä kulua helposti 6 tai jopa 7, joten rahaa palaa ruokaan kyllä. Urheilevana on monesti järkevämpi syödä pienempiä annoksia, jotta olo pysyy kevyenä liikkuessa, kun vatsa ei ole täynnä ruokaa.
Itse käyn hyvin harvoin sushibuffetissa, mutta hinnan puolesta en mene sinne närppimään muutamaa sushin palasta vaan syön sen verran kuin mieli tekee. Arkiruokailuissa on sitten tiukempi linja.
En ymmärrä, miten ihmiset onnistui syömään enemmän kuin 100€/kk? Mitä he sit syö? Siis meillä ei ainakaan puurot ja leivät maksa yli 0,10€ annos ja tänään esim. Syötiin Xtran pyttipannu 1kg pakaste. Maksoi muistaakseni 2,2€ mutta tosta söi 3 ihmistä. Tietty ois tullut halvemmaks ostaa se 1kg perunaa 1€ ja lenkkimakkara 0,7€ mutta viikonloppuisin herkutellaan eikä jaksa olla keittiössä
Vierailija kirjoitti:
Päivässä menee nelihenkiselle perheelle n 100€ kun syödään terveellisesti mm. Smoothiet, lohet, marjat yms
On se kumma, että muut meistä ei saa menemään satasta päivässä ruokaan vaikka syödäänkin terveellisesti. Mitä sun smoothieen tulee? Kultahippuja?
"No ihan miten sen vatsan haluaa opettaa! Itse en ole tunkenut suuhun paljoakaan, eikä siksi vatsa kerjää ja mongerra että kun pitäisi saada kallista proteiinia. Ihan riittää että syö kerran päivässä salaattia niin vatsa on täynnä! Paino ei nouse eikä laske eli vissiin ketoosilla oon koko ajan. Ei haittaa. Terve ja hoikka olen ja rahaa säästyy ihan muuhun."
Mitäköhän tämän henkilön päivän yksi salaatti oikein sisältää? Oletan, että tässä on kyse jostain 50 kilosesta naisesta, joten salaatissa pitäisi olla noin 1500 kcal päivän tarpeisiin. Voihan sitä toki opettaa kehonsa tulemaan toimeen vaikka 500 kalorilla päivässä, mutta tervettä syömistä se ei kyllä pidemmän päälle ole.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten ihmiset onnistui syömään enemmän kuin 100€/kk? Mitä he sit syö? Siis meillä ei ainakaan puurot ja leivät maksa yli 0,10€ annos ja tänään esim. Syötiin Xtran pyttipannu 1kg pakaste. Maksoi muistaakseni 2,2€ mutta tosta söi 3 ihmistä. Tietty ois tullut halvemmaks ostaa se 1kg perunaa 1€ ja lenkkimakkara 0,7€ mutta viikonloppuisin herkutellaan eikä jaksa olla keittiössä
Osaa kiinnostaa enemmän ruuan ravintosisältö, ja halvimmat einekset jää kauppaan, kun tilalle ostaa laadukkaampaa ravintoa. Yhdellä ruoka-annoksella ei myöskään koko päivää pärjää.
Vierailija kirjoitti:
"No ihan miten sen vatsan haluaa opettaa! Itse en ole tunkenut suuhun paljoakaan, eikä siksi vatsa kerjää ja mongerra että kun pitäisi saada kallista proteiinia. Ihan riittää että syö kerran päivässä salaattia niin vatsa on täynnä! Paino ei nouse eikä laske eli vissiin ketoosilla oon koko ajan. Ei haittaa. Terve ja hoikka olen ja rahaa säästyy ihan muuhun."
Mitäköhän tämän henkilön päivän yksi salaatti oikein sisältää? Oletan, että tässä on kyse jostain 50 kilosesta naisesta, joten salaatissa pitäisi olla noin 1500 kcal päivän tarpeisiin. Voihan sitä toki opettaa kehonsa tulemaan toimeen vaikka 500 kalorilla päivässä, mutta tervettä syömistä se ei kyllä pidemmän päälle ole.
Mä tein joku aika sitten kulhollisen salaattia, lähtökohta oli ihan terveellinen, en enää muista mitä kaikkea siihen laitoin. Mutta viimeistelin sen sitten purkillisella valkosipuliaiolia. Ei tosiaan jäänyt kalorit vajaaksi.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa kiinnostaa enemmän ruuan ravintosisältö, ja halvimmat einekset jää kauppaan, kun tilalle ostaa laadukkaampaa ravintoa. Yhdellä ruoka-annoksella ei myöskään koko päivää pärjää.
No sanoiko tuo että söivät vain sen yhden annoksen. Vai sanoiko että esimerkiksi tuosta kilon pyttäristä tuli annos kolmelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ole tainnut kukaan ottaa kantaan ikään. No minäpä otan. Eli vauvana, työttömänä sohvakalana ja vanhuksena on helppo syödä vaikka 80€/kk. On täysin eri asia jos olet kasvava teini tai kilpaurheilija 25v. Toki on hämmentävää, että somessakin ammattiurheilija-aikuiset laittaa kuvia annoksista, jossa puol desiä riisiä ja pari kuivaa kanan palasta. Mutta uskon, että silläkin energialla jaksaa sit hiihtää tai uida sen 30km. Ihmisillä monesti vääristynyt kuva syömisensä määristä, ja monesti olen kyllä järkyttyneenä katsonut kun työkaveri halee kinkkibuffasta 3 lautasellista ruokaa Itselle riittää ihan se 4 sushi makia, vähän salaattia ja jotain lämmintä kanasettiä. Ruokajuomaks vettä ja jälkkäriks kahvi.
Ikä, paino, sukupuoli, sairaudet (esim. syömishäiriö, kilpirauhasen vajaatoiminta) ja päivän aktiivisuustaso vaikuttaa luonnollisesti ruokamääriin
Sushibuffan hinnan 15€ takia sun pitää ahmia ruokaa ja aiheuttaa itselles huono olo? Kyllä ihan syön vaan itse yhden lautasellisen ruokaa (salaattia, kanaa ja pari maku-sushia) ja janojuomana vettä minkään turhan sokerilimpsan sijaan. Panostan itseeni ja tulevaisuuteen. Ei ole mitään järkeä maksaa jostain, että saisi olla sairas ja lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sun lukutaito on ja ymmärtämisen taso? Tossa mainittiin erikseen vielä puurot ja leivät ja annettiin yksi esimerkki, sen päiväisestä lounaasta kun ei vielä illalliseksi aika ole. Miten saat väännettyä tosta että yhdellä ruoka-annoksella ei myöskään pärjää koko päivää pärjää. Ja jos ton 1kg:n pyttipannu jakaa kolmeen osaan, niin 333 grammaa on suhteellisen täyttävä määrä perunaa, sipulia ja makkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä, paino, sukupuoli, sairaudet (esim. syömishäiriö, kilpirauhasen vajaatoiminta) ja päivän akt
Sushibuffan hinnan 15€ takia sun pitää ahmia ruokaa ja aiheuttaa itselles huono olo? Kyllä ihan syön vaan itse yhden lautasellisen ruokaa (salaattia, kanaa ja pari maku-sushia) ja janojuomana vettä minkään turhan sokerilimpsan sijaan. Panostan itseeni ja tulevaisuuteen. Ei ole mitään järkeä maksaa jostain, että saisi olla sairas ja lihava.
No ei ole kyllä järkeä maksaa ylihintaa buffetista jos aikoo närppiä vain pari palaa ruokaa. Mieluummin senkin rahan sitten käyttää terveellisiin ostoksiin. Toki jos ruoan hinnalla ei ole väliä niin samahan se että miten rahansa törsää.
Mikä on ylihintaa buffetissa? Kyllä se kanasalaatti maksaisi ravintolassa ihan jopa 20€ eli 15€ on halpa hinta että saa vatsansa täyteen lounaalla. Terveellisesti ja järkevästi syöminen ei tarkoita mitään näeppimis. Oksettaa lähinnä ihmiset (selkeästi lihavat ja köyhät) jotka hamstraa sitä ruokaa ja hakee lisäannoksia. Aivan järkkyä eikä mitenkään terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ylihintaa buffetissa? Kyllä se kanasalaatti maksaisi ravintolassa ihan jopa 20€ eli 15€ on halpa hinta että saa vatsansa täyteen lounaalla. Terveellisesti ja järkevästi syöminen ei tarkoita mitään näeppimis. Oksettaa lähinnä ihmiset (selkeästi lihavat ja köyhät) jotka hamstraa sitä ruokaa ja hakee lisäannoksia. Aivan järkkyä eikä mitenkään terveellistä.
Juu, kyllä hampurilaisiakin myydään yli 50 euron hintaan jos sikseen tulee. Aivan varmasti aina löytyy kalliimpaa kun lähdetään ravintolaruokia vertaamaan. Tuossa nyt kuitenkin taisi olla tarkoitus verrata että mitä sillä rahalla saisi kaupasta ostettua.
Aamulla puuro, hedelmä, kahvi. Päivällä pasta/riisi/kvinoa, kana, parsakaali, lehtikaali, herneet ja juurekset. Muuna aikana itse tehty leipä levitteellä. Ennen hallituksen leikkauksia ostin vielä hedelmiä ja marjoja mutta nyt nekin oli pakko jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Herkutellaan Xtran pakasteilla. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä hampurilaisiakin myydään yli 50 euron hintaan jos sikseen tulee. Aivan varmasti aina löytyy kalliimpaa kun lähdetään ravintolaruokia vertaamaan. Tuossa nyt kuitenkin taisi olla tarkoitus verrata että mitä sillä rahalla saisi kaupasta ostettua.
Silloin harvoin (noin kerran kuukaudessa) kun käy yhteistyökumppanin kanssa lounastapaamisella, niin se 15€ ruoka menisi per annos ihan missä vaan. Hävettäisi kyllä itseäni hamstrata jotain ruokaa buffetissa. Kyllä sen ruoan arvo ja hinta on ihan sama tilaako keittiöstä vai nostaako itse seisovasta pöydästä. Miksi pitäisi väkisin syödä extra-kaloreita, kun en kotonakaan santsaisi kanasalaattia? Syön siis aina lounaaksi salaatin ja kerran kuukaudessa maksan 15€, että saan jonkun toisen tekemän kanasalaatin eteeni (ja extrana pari maki-sushia). Ja toki jälkkärikahvin.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla puuro, hedelmä, kahvi. Päivällä pasta/riisi/kvinoa, kana, parsakaali, lehtikaali, herneet ja juurekset. Muuna aikana itse tehty leipä levitteellä. Ennen hallituksen leikkauksia ostin vielä hedelmiä ja marjoja mutta nyt nekin oli pakko jättää pois.
Marjoja voi onneksi itse kerätä mutta multakin jäi banaanit kauppaan kun kilohinta oli 2€/kg aiemman euron sijasta. Kesällä tosin aina ollut tuore ananas ja vesimeloni 0,99€/kg että katotaan olisko vielä tänä kesänä. Jos on, niin sit ostan mutta muuten en kyllä. Ja oon kyllä rikas mutta haluan myös pysyä rikkaana, niin en halua tuhlata ruokaan mitään ylimääräistä. Ostan mieluummin sijoituskämppiä ja sijoitan start Up -yrityksiin. Valintojaan nää tietty on. Jos olisin jo opiskelijana halunnut tuhlata rahaa ruokaan niin en ois varmaan ikinä päässyt tähän asemaan, että mulla itsellä on valta päättää et mitä ostan ja milloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkutellaan Xtran pakasteilla. Huh.
O ko siinä jotain pahaa, että herkuttelee valmiiksi tehdyllä ruoalla? Itse varmaan keittelee joka päivä eläviä rapuja ja naurat jos jonkun muun ruoka maksaa alle 3€?
Yhdelle ruuat satasella kuussa voi olla haasteellisempi kuin suuremmassa perheyksikössä per nuppi. Mut kyllä ne meidänkin pienet ruokamenot perustuivat paljolti appivanhempieni tilan tuotoksiin. Oli kasvikset ja lihat niin sanotusti omasta takaa. Ja kun ruokakuntaa oli puoli tusinaa, saattoi asioida tukussa ostamassa ravintoloille pakattuja isompia eriä yms yms.