Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18592)

Vierailija
4041/18592 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotta sitten ostin 3 hengelle ruoat viikoksi litlistä 5+eur/viikko. Nyt menee yhden hengen ruokiin sama ja osa jää ostamtta.

Vierailija
4042/18592 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jää palkasta kun vuokrat, lainat, laskut ja lääkkeet on maksettu vain 119e neljälle viikolle kun seuraava palkka tulee. Siinä ei syödä terveellisesti, koska ruoka niin kallista. En saa sossusta mitään tukiakaan, eikä kukaan anna avustusta vuokralle jota helsingin kaupunki nostaa joka vuosi. 45 neliön kaksiosta pulitan nykyään melkein tonnin, mietinkin kun tietyn värisillä ihmisillä on varaa asua kalasataman uusissa taloissa. Eli siis around 26ekee viikko, makaroonia, munia, näkkileipää, jukurttia, tonnikalaa ( ps prisma edullisempi kuin lidl/sittari). Välillä duunin ruokalasta saa halvalla viikon kalakeitot, muuten kala jäänyt pois listalta. Nykyään ei oo enää ruokahaluuka, lekurit onnellisii kun paino tippunut pullukasta aliravituks

Olet jo aiemmin saanut lainaa eli ilmaista rahaa (josta nyt luonnollisesti joudut maksamaan korkoa) ja harmittelee ettei sossu maksa sun lainoja tai mitään tukia anna vaikka töissäkin käyt ja asut tonnin vuokralla. Jännä juttu kyllä että sitten pitää syödä edullisemmin kuin moni muu. Johonkin on rahat mennyt eikä lääkkeet ja sairaus ole vastaus, siinäkin kuin on tukikatto eli et voi maksaa kohtuuttomattoman paljon vuodessa sairauskuluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4043/18592 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kävin tänään nopee lähikaupassa ja meni 47€. Tosin ostin sipsipussin, jauhelihan, 2x röökiaski, 2x karkkipussi ja yhen bissen ja juustopaketin. Huomenna meen sit autolla tekemään viikko-ostokset ja Alkoon, joihin menee yhteensä helposti 300€. Meillä minä puoliso eli kyllä meillä nyt menee jo viikossa 150€/naama eli onks toi nyt sit joku 600€/kk henkilö. Toki tohon laskettu röökit ja viina ja herkut mukaan.

Vierailija
4044/18592 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn syömään alle 100€/kk jos syön lähinnä normaalistikin syömiäni salaattia, leipää ja vishyä. Mutta jos annan mielihaluille vallan eli korvaankin noi ruoat punaviinillä, juustoilla ja muilla katkarapuherkuilla niin tottakai maksaa viisi kertaa enemmän. Mulla riippuu siis siitä että mitä päätän kaupassa eli haluanko vaikka säästää ulkomaanmatkaan vai antaa vaan hetken mielihalulle vallan.

Vierailija
4045/18592 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn syömään alle 100€/kk jos syön lähinnä normaalistikin syömiäni salaattia, leipää ja vishyä. Mutta jos annan mielihaluille vallan eli korvaankin noi ruoat punaviinillä, juustoilla ja muilla katkarapuherkuilla niin tottakai maksaa viisi kertaa enemmän. Mulla riippuu siis siitä että mitä päätän kaupassa eli haluanko vaikka säästää ulkomaanmatkaan vai antaa vaan hetken mielihalulle vallan.

Miten kukaan elää pelkällä salaatilla, leivällä ja vissyllä? Onko normaali ruoka jotain hetken mielihalua, se että kokkaa normaalin tasapainoisen aterian?

Vierailija
4046/18592 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan elää pelkällä salaatilla, leivällä ja vissyllä? Onko normaali ruoka jotain hetken mielihalua, se että kokkaa normaalin tasapainoisen aterian?

Salaattejakin on monenlaisia, jotkut hyvin ruokaisia. Mutta ei ne sitten ihan halpoja kyllä ole.

Vierailija
4047/18592 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon pienikokoinen enkä syö punaista lihaa enkä pastaa tai perunaa. Oon elänyt jo 35 vuorta lähinnä salaatilla, enkä mitenkään muuten haluaisikaan elää. Ei sun tartte syödä samalla lailla kuin mä :D

Vierailija
4048/18592 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joku syö hetken mielijohteesta ja joku suunnittelee viikon ruoat? Ei tartte olla edes viisas, että tietää kumpi säästää rahaa :D

Vierailija
4049/18592 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tossa puhuttu mitään normaalista ruoasta? Vai onko susta punaviini, juustot ja katkarapuherkut joka päiväistä normaalia ruokaa?

Vierailija
4050/18592 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku väitti ettei salaatilla pysty elämään? Itse rakastan myös salaattia enkä käytännössä syö muuta. Toki mun salaatissa aina fetaa, ja värikkäitä kasviksia ja kanaa/kalaa/lohta/soijaa. Mistään pastasalaateista en tykkää, mutta riisi tai sen tyyppinen sopii poke bowleihin. Syön noita salaatteja lounaaksi ja illalliseksi. Joskus syön kasviskeittoa. Mutta en urheile ja olen hoikka nainen. Paino pysyy noin syödessä samana enkä halua lihoa. Leipää sit aamu ja iltapalaks.

Vierailija
4051/18592 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipalapatukat tai smoothiet tai rahkat tai kaupan vadelmat (kerätkää ite metsämansikat ja vadelmat ja mustikat ja lakat ja pakastakaa) tai vastaava maksaa. Jos syö aamulla ja illalla puuroa tai halpis/itsetehtyä leipää ja kaksi lämmintä ruokaa (tai salaattia) lounaaksi ja päivälliseksi niin pärjää 100€/kk. Todettu on. Mutta kiinnittäkää huomiota niihin turhiin juomisiin ja välipaloihin! Jos haluaa herkutella niin jäätelöä saa litran alle 2€:lla ja itsetehdyt popparit maksaa kulhollinen 0,20€. Voi myös tehdä letut vaikka niin, että jos siihen reseptin mukaan tuli 6dl maitoa, niin korvaa siitä puolet ihan vedellä. Ei lihotakkaan niin paljoa ja säästää. Samaa kaavaa voi noudattaa melkein kaikessa ruoanlaitossa, eli korvaa puolet siitä kalliista ainesosasta halvemmalla. Ei vaikuta makuun ollenkaan.

Vierailija
4052/18592 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välipalapatukat tai smoothiet tai rahkat tai kaupan vadelmat (kerätkää ite metsämansikat ja vadelmat ja mustikat ja lakat ja pakastakaa) tai vastaava maksaa. Jos syö aamulla ja illalla puuroa tai halpis/itsetehtyä leipää ja kaksi lämmintä ruokaa (tai salaattia) lounaaksi ja päivälliseksi niin pärjää 100€/kk. Todettu on. Mutta kiinnittäkää huomiota niihin turhiin juomisiin ja välipaloihin! Jos haluaa herkutella niin jäätelöä saa litran alle 2€:lla ja itsetehdyt popparit maksaa kulhollinen 0,20€. Voi myös tehdä letut vaikka niin, että jos siihen reseptin mukaan tuli 6dl maitoa, niin korvaa siitä puolet ihan vedellä. Ei lihotakkaan niin paljoa ja säästää. Samaa kaavaa voi noudattaa melkein kaikessa ruoanlaitossa, eli korvaa puolet siitä kalliista ainesosasta halvemmalla. Ei vaikuta makuun ollenkaan.

Ostan noista välipaloista vain maustamatonta halvinta maitorahkaa/jogurttia välipalaksi tai aamu/iltapalalle, enkä silti pääse 100 euron ruokakuluihin. Jäätelöt, popparit ja letut jää syömättä, koska ne ei ole mitään jokapäiväistä ns. kunnon ruokaa, mutta kyllä ihan perusruokaan menee enemmän rahaa jos haluaa monipuolisesti syödä edes 2000 kcal ruokavalion edestä. Puuro ei pidä yksistään nälkää pitkälle ja salaattiinkin tarvitsee jotain proteiinia tuomaan kylläisyyttä. 

Vierailija
4053/18592 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä alehamsterin reilun viikon ostokset:

sitrus risifrutti, viljapossunpotkaa n. 1,7 kg, milano salami 100 g, kirjolohikeitto, amerikan pekoni, savumaukas maalaispalvi 250 g, hummus 275 g, kananpojan grillicombo cajun-ananas 550g, mustamakkara 683 g, lempeän tulinen kananfilekeitto, tomaatti-vuohenjuustokeitto, kaurapaahtoleipä 500 g, rouhesämpylöitä 8 kpl, nämä 60 % yht. 20,71 e.

Tarjous/normaalihinta: n. 1,4 kg banaaneja, varsiselleri 400 g, kirsikkatomaatteja, naughty brgr lime-jalopenohillo, 2 kg perunoita, parmigiano regiano juusto 80 g, nämä yhteensä 7,89 e. Kaikki yhteensä 28,6 e. Kuun alusta ostokset yht. 40,17 e. Riittää reilusti kuun puolivälin jälkeen.

Ruokaa tuossa on yhdelle mummolle enemmän kuin riittävästi, osa menee pakkaseen. Tiedän että jotkut haluavat natkuttaa esimerkiksi noista potkista, pyydän anteeksi konkareilta kun kerron itsestäänselvyyksiä niistä.

Alehamsteri täydentää viikon ostoksiaan:

2 euron hevikkilaatikko: reilu kilo tuoreita tomaatteja, 2 tuorekurkkua, iso makea sipuli, pienehkö kesäkurpitsa, jäävuorisalaatti, 7 pientä vihreää chiliä. Ostokset kuun alusta 42,17 e. 

Alehamsterin ostokset noin viikoksi - lainaan nyt näitä omia viestejäni, jotta kokonaiskuva olisi selkeämpi.

Vapaan lehmän piimä, kanaduo korean style & smoked chili 1,158 kg, ylikypsä palvikasslersiivu 150 g, minicoctail taskut, vapaan kanan munia 10 kpl. Nämä 60 %, yht.11,04 e.

Tarjous/normaalihinta: tempurajauhoseos 2 kpl, hummus tahini säilyke 2 * 380 g, punasipuli 0,5 kg, lime jalopenohillo, kellogs riisimuroja, heinz yellow mustard 240 g, fontana extra virgin oliiviöljy 250 ml,  linkosuo ginger wasabi snack 120 g, nämä yht. 14,15 e. Kaikki yht. 25,19 e. Ostokset kuun alusta 67,36 e.

Näillä mennään ensi viikkoon, edellisistä ostoksista jäljellä vielä aika paljon. Tässä oli jo muutamia ns höpöostoksia vappusyömisiin. Jos nyt pari noista poimisi - riisimuroista teen sulatetun suklaan kanssa makeaa tarjottavaa. Piimä muuttuu ohrasuurimoiden kanssa savolaistyyppiseksi rieskaksi.  Ohrasuurimoita jää jäljelle vain hiukan, niitä pitää sitten muistaa ostaa lisää muutaman viikon sisään.

Vierailija
4054/18592 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alehamsterin viestistä tulikin mieleeni, että vappusima pitäisi laittaa jo kohta käymään! Lisäksi koivunmahlaa pitäisi alkaa kohta juoksuttaa - se tosin on sallittua vain omista koivuista tai maanomistajan luvalla.

Tällä viikolla olen lähinnä kaivellut pakastimesta syötävää, tosin viimeksi löytämäni kananuggetit olivat iso hitti. Niitä oli onneksi paaaaljon. Tänään teinkin amerikkalaisia pannukakkuja, kun pitää käyttää pois tuota maaliskuun 10. päiväyksellä olevaa maitoa... (se on ihan ok, ei juoksetu edes kuumennettaessa). Viikonloppuna tein pitsaa, käytin siihen pakastimesta viimeiset metvurstinkantojen jämät ja punalaputettuna ostetun kanakebabpussin (myös pakastimesta siis, tuo saattoi olla jopa ostettu -60% ilta-alesta, koska en yleensä noita osta, kun ovat-30% vielä aika hinnakkaita).

Huomenna pitää tehdä jauhelihakastiketta ja perunamuusia. Arvatkaa onko jauheliha punalaputettua ja perunat siskon pottukellarista?

Mutta muiden kiusaksikin teen vappuna munkkeja ja suolaisia voitaikinaleivonnaisia (pakastimessa olevasta taikinasta). Munkkirasva/kookosrasva on myös pakastimessa, ostin niitä kun olivat viime vapun jälkeen alennuksessa. Se uppopaistossa käytettävä rasva taitaa olla munkeissa kallein osuus. Jauhoja, hiivaa, sokeria ja voitakin löytyy kotoa ihan riittävästi, ja viime viikon ostoksissa (vai oliko sitä edeltävällä viikolla) ostin fariinisokeria simaan. Tosin jos teen raparperisimaa, niin käytän valkoista sokeria, tulee nätin väristä simaa! Katsotaan nyt, viikinkisima olisi myös hyvää, mutta en tiedä, onko minulla tarpeeksi hunajaa. Sain hunajaa joululahjaksi, mutta olen sitä käyttänytkin aika reippaasti.

Ske

Vierailija
4055/18592 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eläähän toiset nortilla, kaljalla, saarioisten pizzalla, maksalaatikolla ja lenkkimakkarallakin. Jos olisi pakko, niin valitsisin sen pelkkää salaattia ja vissyä- linjan.

Vierailija
4056/18592 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinia ja kuitua saa erittäin halvalla pavuista ja herneistä. Viimeksi ostin kikherneitä kuivattuina 1,2€ kg ja Kidney papujakin oli poistomyynnistä. Itse keitän painekattilassa 1 kg kerrallaan josta tulee 10 kpl pakasteeseen a 240g . Nuo eivät maistu oikein miltään ja aina laitan pussin salaatin, kastikkeiden, laatikkojen sekaan. Tänään on salaatin seassa pannulla paahdettuja Kikherneitä jotka maustin pippurilla ja savupaprikalla.   Itse keitellen 240g papuja joka vastaa kaupan annosta ja hintaa jää 30snt Kidneypavuilla 240g ja 12 snt Kikherneille 200g. Nämä on todella hyvää ja terveellistä sapuskaa.

Vierailija
4057/18592 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinia ja kuitua saa erittäin halvalla pavuista ja herneistä. Viimeksi ostin kikherneitä kuivattuina 1,2€ kg ja Kidney papujakin oli poistomyynnistä. Itse keitän painekattilassa 1 kg kerrallaan josta tulee 10 kpl pakasteeseen a 240g . Nuo eivät maistu oikein miltään ja aina laitan pussin salaatin, kastikkeiden, laatikkojen sekaan. Tänään on salaatin seassa pannulla paahdettuja Kikherneitä jotka maustin pippurilla ja savupaprikalla.   Itse keitellen 240g papuja joka vastaa kaupan annosta ja hintaa jää 30snt Kidneypavuilla 240g ja 12 snt Kikherneille 200g. Nämä on todella hyvää ja terveellistä sapuskaa.

Ja suoli sanoo trololololooo..

Vierailija
4058/18592 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon pienikokoinen enkä syö punaista lihaa enkä pastaa tai perunaa. Oon elänyt jo 35 vuorta lähinnä salaatilla, enkä mitenkään muuten haluaisikaan elää. Ei sun tartte syödä samalla lailla kuin mä :D

Nämä satasella syöjät eivät siis syö.

Vierailija
4059/18592 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin lisäämään kasvisproteiineja ja ajatus oli myös vähentää kovaa eläinrasvaa. On todella hyvä olo ja suolisto ongelmani ovat lieventyneet. Vaimokin on hoikistunut ;)  Esimerkiksi perunasoselaatikko. 10% naudanlihaa 330g ja Kidneypapuja 240g  Proteiinit lihasta n 66g pavuista 24g   kuitua lihasta 0g pavuista n 24g. Pavuissa on myös paljon tarkeitä mineraaleja. Kuitu on todella tärkeää keholle, se ehkäisee monia elintapa sairauksia kuten diabetesta, veri ja sydänsairauksia yleisesti. Ja erityisesti suojaa suolistosairauksilta kuten syövältä.  Tuttu mies oli iso, olutta ja makkaraa kului, kuoli yllättäen alle 50 iässä. Noita julkkiksiakin kupsahtelee alle 50 ikäisinä ja kannattaa aloittaa terveellisempi ruokavalio ennen kun on  myöhäistä. Oma tavoitteeni on pysyä terveenä liki 90 ikäiseksi.

Meillä menee n 150€/hlö /kk ruokaan.  Harvemmin makkaraa tai eineksiä. Vkl teimme ison kanarisoton ja ison lohilaatikon, molempia syömme Kikhernesalaatin kera. Tulevana vkl tehdään yllä mainittu soselaatikko.

Vierailija
4060/18592 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja suoli sanoo trololololooo..

Eikun trolololiloooooo ja wc-pönttö halki.

Ampu tulee..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi