Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18560)
Ruokavaliossani paljon kasviksia ja proteiinia ja kyllä niiden syöminen maksaa, harrastan liikuntaa lähes joka päivä, joten kyllä ruokaa kuluukin sen mukaan, dieetilläkin. Parsakaali on halvinta pakasteparsakaalta, kirsikkatomaatit oli tarjouksesta 0,79 e/rasia, mandariinit tarjouksesta 1,29 e/750 g, mehukeitto maksaa Lidlissä 1,69 e ja riittää noin viikoksi, on mielestäni terveellisempää ja luonnollisemman makuista kuin funlight. Myslikin on tarjouksesta ostettua, ainesosat maksaisivat enemmän.
T. Ei sadalla eurolla syövä
"Elämä ei ole syömistä."
Eihän tuossa esimerkissä syöty kuin 3-4 h välein mikä on ihan normaali ateriarytmi. Liikkuvilla ihmisillä säännöllinen syöminen kuuluu kyllä oleellisena osana päivärytmiin, kun aineenvaihdunta toimii tehokkaasti.
Mun vuoden 2023 ruokakuluni kotona olivat 1.219,12 eli 101,59 euroa kuukaudessa.
Söin sen lisäksi 79 kertaa ulkona, eli jos nekin ateriat olisi olleet kotitekoisia, ei sata euroa olisi riittänyt.
T: ostomämmiä ja kaupan karitsaa ahmiva sinkkupimu
Mun vakio, edelleenkin on, kerään viikon pulloja, tölkkejä. Lidliissä on usein näitä isoja jogurttipurkkeja hintaan reilu 2 e. Tarjouksessa.
Laitan kulhoon purkin jogurttia, puoli purkkia vettä, 5 dl kaurahiutaleita ja yön yli jääkaappiin. Aamulla jaan 7 murokulhoon. Ennen syömistä laitan jotain makeaa sekaan.
Tulipa eilen ostettua makkarapaketti Lidl Urho perinteinen 400g 1,99€ mitä 100g sisältää> rasvaa 18g proteiinia 8g suolaa 1,4g kuitua 0g 217 kcal
Verrataan Organic Chikbeans by Motatos ( Kikherne) 234g 0,99€ Rasvaa 3,8g proteiinia 8g Suolaa 0,2g kuitua 5,8g 121 kcal
Molemman ovat kg hinnaltaan edullisia, luulisi jokaisen ymmärtävän eron terveydelle. Jos syö joka viikko paketin makkaraa> lasketaampa tulos 400g mukaan eli 52 viikoa
Makkara 3,744 kg rasvaa, 1,664 proteiinia 291g suolaa 45136 kcal kuitua 0g
Kikherne 0,790 kg rasvaa 1,664 proteiinia 41,6g suolaa 25168 kcal kuitua 1206 g
Entä raha? makkara 104€/v Valmiit( 230g tetra) n 72€/v Itse keitetyt 25€/v ( tarjouksesta kuivatut 60snt + postitus 60 snt 0,5 kg)
Vierailija kirjoitti:
Mun vakio, edelleenkin on, kerään viikon pulloja, tölkkejä. Lidliissä on usein näitä isoja jogurttipurkkeja hintaan reilu 2 e. Tarjouksessa.
Laitan kulhoon purkin jogurttia, puoli purkkia vettä, 5 dl kaurahiutaleita ja yön yli jääkaappiin. Aamulla jaan 7 murokulhoon. Ennen syömistä laitan jotain makeaa sekaan.
Itse ostan omat K-menu 1litran jogurttini Citymarketista. Maksaa 0,89€.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan tätä omaa ruokavaliota ei saa sadalla eurolla mitenkään:
Aamupala: kaurapuuroa, raejuustoa, itsepoimittuja marjoja, maapähkinävoita
Välipala: maitorahkaa ja mehukeittoa
Lounas: uunimunakas parsakaalilla, kirsikkatomaatteja, 1 Elovena välipalakeksi (en syö näitä joka päivä, nyt ei ollut muuta hiilihydraattia aterialle töihin, ostin joskus tarjouksesta paketin)
Välipala: 2 mandariinia, pähkinöitä 15 g
Päivällinen: kaali-jauhalihakeitto (10 % naudan jauhelihasta), 3 näkkileipää juustosiivuilla ja kalkkunaleikkeellä
Salitreenin jälkeen 1 dl heraproteiinia (tätä en laske ruokakuluihin)
Iltapala: maitorahkaa, mysliä, mehukeittoa, pähkinöitä
Lounaan jälkeen kävin kuntosalilla, noin 1,5 h treenit ja teen fyysistä työtä. Tavoitteena tällä hetkellä pudottaa painoa, joten kalorit on jopa hieman miinuksella, syön pieniä aterioita 3-4 h välein, koska se toimii
Tästä on vaikea päätellä hintoja, koska tuossa ei ole määriä. Syötkö esimerkiksi koko purkillisen raejuustoa tai rahkaa aina kerralla. Kuinka monta munaa munakkaassa, koko parsakaali ja koko rasia tomaatteja kerralla? Meneekö yhteen keittoannokseen kuinka paljon siitä jauhelihasta? Kallista mehukeittoa et varmaan kaupasta osta, jos sinulla olisi itsepoimittuja marjojakin,
Nuudelipaketti ja vähän murustaa jauhelihaa kylkeen. Vitamiinit purkista.
Tein taas viikko-ostokseni, joista monesta riittää paljon pidemmälle. No, lasketaas. Aijoo, eikä mikään ollut tarjouksessa. 1 litra kaurahiutaleita, 0,79€, margariini 0,35€, 1 litran jogurtti 0,89€, ruisleipäpaketti 450g 0,88€, kalkkunaleikkele 1,49€. Salaattiainekset 8€ (joka päivälle fetajuustolounassalaatti + jää yli leivän päälle käytettäväksi). 1kg spaghetti 0,75€, 1kg riisi 0,85€ soijasuikaleet 2,99€ ja pakastekasvis 1kg 1,89€, jauhelihapaketti 300g 1,79€, ketsuppi 0,69€. Yhteensä 20,67€ ja ostan käytännössä aina nuo, ja jos vielä pastaa, ketsuppia ja margariinia edellisviikolta jäljellä niin otan kananmunia tai herneitä ja vuorottelen mitä puuttuu tai on jäljellä mutta summa aina aika sama. Eli 4 x 21,36€ niin mulla menee 85,44€ kuukaudessa ruokaan. En onneksi polta tai juo tai välitä makeista, joskus leivon jotain, yleensä lettuja. Tykkään myös sienestää ja marjastaa, mutta en itse niitä niin välitä syödä, niin myyn syksyisin aina eteenpäin ja saan lisärahaa hupikassaani.
Aijoo lisäys, vaikka mulla meneekin yleensä kuukaudessa se noin 85€ ruokaan niin ei tarkoita, etten siihen voisi käyttää enemmän. Olen siis ihan hyväpalkkaisessa ammatissa ja asun halvasti maaseudulla, mutta itseäni kiinnostaa enemmän sijoitus ja matkustus, mihin rahoja säästän. Sekä käyn viikottain uimahallissa. En ole ikinä ostanut kaupasta pihvejä tai äyriäisiä, koska miksi pitäisi? Ravintoloissa käyn vain lomilla koska silloin en tietenkään pysty kokkaamaan ja käymään kaupassa samalla lailla. Ellen siis ole jossain mökkikohteessa mutta hotellilomilla. En myöskään marise tai narise ikinä mistään, koska ajattelen että niin makaa kuin petaa.
Vertailin ylempänä makkaraa ja Kikherneitä ja kävin juuri n 20km fillarilla, leipomosta kaappasin mukaani leipää halvalla.
Minullakin menee rahaa sijoituksiin ja työskentelen parina päivänä viikossa. ( En saa latiakaan tukia) Meillä mennään terveys edellä ja myöhäisheränneenä vasta tajusin, kuinka hyviä kasvisproteiinit todella ovat. Lapsen on maailmalla ja velaton koti ja möksä. Ei enään kiinnosta rahan perässä juoksu. Harrastan kalastusta, remppaamista,sienestystä,marjastusta ja liikun paljon fillarilla ja jäällä potkukelkalla. Tämä terveellinen ruokavalio on yksi harrastukseni, minä kun en voi maitoa missään muodossa käyttää. Proteiinin ja kalsiumin saanti on vähän haastavampaa.
Ja samanikäisiä on jo haudassa ja vähintään ylipainoisia ja osalla kovat lääkitykset. Yrittäkään nyt hyvät ihmiset vähän tutkia mitä suuhunne työnnätte :)
Vierailija kirjoitti:
Vertailin ylempänä makkaraa ja Kikherneitä ja kävin juuri n 20km fillarilla, leipomosta kaappasin mukaani leipää halvalla.
Minullakin menee rahaa sijoituksiin ja työskentelen parina päivänä viikossa. ( En saa latiakaan tukia) Meillä mennään terveys edellä ja myöhäisheränneenä vasta tajusin, kuinka hyviä kasvisproteiinit todella ovat. Lapsen on maailmalla ja velaton koti ja möksä. Ei enään kiinnosta rahan perässä juoksu. Harrastan kalastusta, remppaamista,sienestystä,marjastusta ja liikun paljon fillarilla ja jäällä potkukelkalla. Tämä terveellinen ruokavalio on yksi harrastukseni, minä kun en voi maitoa missään muodossa käyttää. Proteiinin ja kalsiumin saanti on vähän haastavampaa.
Ja samanikäisiä on jo haudassa ja vähintään ylipainoisia ja osalla kovat lääkitykset. Yrittäkään nyt hyvät ihmiset vähän tutkia mitä suuhunne työnnätte :)
Mikähän tämän kirjoituksen tarkoitus oli? Avaatko vähän.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa eilen ostettua makkarapaketti Lidl Urho perinteinen 400g 1,99€ mitä 100g sisältää> rasvaa 18g proteiinia 8g suolaa 1,4g kuitua 0g 217 kcal
Verrataan Organic Chikbeans by Motatos ( Kikherne) 234g 0,99€ Rasvaa 3,8g proteiinia 8g Suolaa 0,2g kuitua 5,8g 121 kcal
Molemman ovat kg hinnaltaan edullisia, luulisi jokaisen ymmärtävän eron terveydelle. Jos syö joka viikko paketin makkaraa> lasketaampa tulos 400g mukaan eli 52 viikoa
Entä raha? makkara 104€/v Valmiit( 230g tetra)
En kyllä tajua miksi ihmeessä sitten ostit sitä makkaraa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä raha? makkara 104
Syötti varmaan sille ylipainoiselle, joka on jo haudassa, kun hän ajaa pyörällä jään päällä 20 ilometriä?
Vierailija kirjoitti:
Äskeinen 85€/kk kommentoi: juuri näin! Minulla ei ole mitään lääkitystä (okei, käytän monivitamiiniporetabletteja 0,05€) eikä sairauksia ja kaikki veriarvot hyvät. Piilorasva, suola ja sokeri eli just ne makkarat ja einekset ja herkut on pahimmat. Niillä peitetään lisäaineiden makua ja kilohintaa tuotteelle tulee hurjasti. Eli kärjistäen mutta totuuteen perustuen; tuntemani ylipainoiset ihmiset ovat myös niitä köyhiä, jotka huomaamattaan tai välinpitämättömästi syövät sitä valmisruokaa ja herkkuja. Ja sitten iskee masennus ja rahat loppu ja lääkitystä tarvitsee moneen asiaan. Joutuu helposti sairaus, velka ja masennuskierteeseen, jota koittavat helpottaa syyttämällä tilanteestaan muita. Milloin ruoka on liian kallista ja tukirahoja saa liian vähän jne. Kaikki lähtee kuitenkin omista valinnoista. Onnettomuuksille ei mitään mahda, mutta moneen asiaan voi vaikuttaa ennakoivasti. Sitä puskurirahaa voi kerätä säästöön pienillä valinnoilla. Koulussa pitäisi enemmän opettaa taloutta ja terveyteen liittyviä asioita. Niillä ennaltaehkästäisiin monia huonoja valintoja.
Katselemalla lihavien rikkaiden valtioiden kuvia.
Nälkä katoaa kun heillä menee hyvin.
Nälkiintuneiden lasten kuvia on media Ylessä pullollaan ja sekin vie ruokahalut.
Rahastus ja kurjuuden maksimointia hallitus ajaa kuten aina ennenkin. Ei kannata kuluttaa eikä herkutella jotta he lihoisivat ja hyötyvät siitä.
Säästöä tulee kun syö kuin hiiri. Muutama bäkkäri ja hernekeitto sekä pitkässä liemessä muita keittoja syömällä pysyy terveenä. Puuroa myöskin se pitää nälän loitolla.
Kahvia tulee juotua paljon ja röökiä menee myös paljon. Sekin pitää nälän loitolla. Terveys valistus on ruoka ympyröissä ollut thln ym tapa kasvattaa kulutusta ja siten rikastua ja aiheuttaa haittoja enemmän ja nopeasti suurelle joukolle ihmisiä. He eivät ole itse sitä koskaan noudattaneet kun ei ole rahasta kiinni heidän elämä. Köyhyys on heidän ansainta muoto sekä valheiden levitys. Valtio rahastaa jotta heidän elintaso olisi mahdollisimman vakaalla pohjalla kurjistamisen kautta. Ei siis kannata uurastaa jos vähällä tulee toimeen. Näin ne päättäjätkin tekee rahastaa ja elää mukavasti kuin rikoksissa maissa. Lihavuus on heillä yleistä ja siksi ne opit pitäisi julkaista heidän kuvaillaan mediassa.
Lidl makkaraa ostin ,koska se on minulle herkkua harvakseltaan, eilen söin härkäpapujauhelihakaalikeittoa ja aika vähän rasvaa tullut syötyä vaikka kävin keskiviikkona aika lenkin pilkillä. Taidan tehdä makkaraperunat pöhöttimessä ;)
Tarkoitus oli verrata makkaran ja Kikherneiden ravinto-arvoja. Ja tavallaan vastasin maalla elävälle hyvä palkkaiselle immeiselle jolla rahaa säästyy sijoituksiin ja matkoihin.
Tässä listaa kaveri sai sydärin 44 vuotiaana ( oli hoikka) vaimonveli 55v sydäri ( Hoikka ,tupakoimaton) vaimon opiskelukaveri kuoli 53v( todella turvonnut) isäni velipuoli kuoli 54 v ( en tuntenut) sisarpuoleni sai aivohalvauksen 59 v ( kohtuulliset elämäntavat) tuttavani vaimo sai aivohalvauksen n 40 v ( pulska) naapurini kuoli 41v aivohalvaukseen
Ja julkkikset päälle
Vein taannoin työttömän kaverini kauppaan, koska hänellä ei ole omaa autoa. Ostin samalla itselleni viikonloppuherkut eli perunoita (teen niistä ranskiksia), kanawingsejä ja juureksia (laitan uuniin ranskisten kanssa tikuiksi) ja selleriä sekä Xtran 0,5l saunalonkeron. Alle 10€ pääsin. Kaverini osti pakastepitsan, banaaneja, jonkun tuoremehun, 24 packin olutta ja kaks askia tupakkaa ja hänellä meni rahaa yli 60€. No valintoja Autossa sanoi että kun hänellä ei nyt ole yhtään rahaa ja laskutkin maksamatta, niin onnistuuko että maksaa aiemman velkansa mulle myöhemmin? Itseäni tilanne nauratti. Olen ihan perustuloinen enkä mene vararikkoon jostain 30€ lainasta kaverille mutta hämmentäviä valintoja ihmiset kyllä kaupassa tekevät ja elämässään muutenkin.
Jospa keskinäisen kehun kerhosta siirryttäisiin siihen mitä itse saat "satasella kuussa" -aiheeseen.
Se on mielenkiintoisempaa kuin naapurin ja tutun kumminkaimojen elämäntapa- ja ostosvalintojen mollaus vaikka se kuinka omaa kilpeä kiillottaisi.
Mutta syöminen on välttämätöntä, jos aikoo elää.