Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (18560)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tomaatti nyt ei ole halpaa kuin kuukauden kesällä, ja eikö nuo teidän suikaleet, kikit ja kookosmaidot tuoda muualta Suomeen. Käyttävät apinoita muuten tuohon kookosmaitotuotantoon; apina kiipee puuhuun aamusta myöhään yöhön että joku maailmanparantaja voi laittaa sitä litkua, mikä on tuotu lentokoneella Suomeen johon vegekuppiinsa ja sitten kumbaajaa kumbaajaa olen hyvä ihminen.
Pitää tietää mitä ostaa. On olemassa myös se kakkos luokan laari tomaateille joka kulkee nimellä "toisenlainen tomaatti" ja ne on monesti ihan yhtä hyviä ku ykkösluokan tomaatitki ja kilohinta on 1,60€ Nyt talven jäljiltä niitä ei ole mutta kesällä löytyy.
Mitä ihmettä on kakkosluokan toisenlaiset tomaatit? Kurkkuja olen nähnyt myytävän näin, mutten ikinä tomaatteja. Olen nuorena ollut ihan töissäkin sekä kurkku- että tomaattikasvihuoneella.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu jos asuu yksin ja jättää kaiken humpuukin pois,kokemusta on jo pitkältä ajalta.
Jos "pitkän aikaa sitten" söi satasella kuussa niin nykyään se on 200 tai yli e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puutu rahasummaan tai ruokiin mutta miten syödään tyyliin?
Mulla on ainakin aina Armanin puku päällä ja kravatti kaulassa ja puputossut jaloissa ja kultalusikat ja perintöhopeat ja Arabian Teema-lautaset ja klassista kamarimusiikkia ja sitten juon kertakäyttöpaperimukeista, jotka heitän takanani roihuavaan takkaan heti siemaistuani jumalaisen nektarin (kuten -60% rasvattoman maidon) niistä.
Luonnollisesti käytän ruokaliinaa ja yritän olla pieremättä pöydässä, vaikka röyhtäisy on sallittu.
-winner-
Toivottavasti myös keskustelet henkeviä sivistyneesti, vähintään siteeraat Dantea ja Sartrea puputossuillesi? Liputuspäivinä on kyllä ihan sallittua lausua Tommy Tabermannin runoja, jos samalla pöydässä on hopeisissa kynttilänjaloissa palamassa mehiläisvahakynttilät?
Ske
(joka oli tänään ihan töissätöissä, eväänään kotona aamulla tehty salaatti nahistuneista kirsikkatomaateista (oli 0,79€/rasia jo muutama viiko sitten ostettuna), nahistuneesta suippoparikan puolikkaasta (3 paprikaa 1€), muutama salaatinlehti "pikkusalaatti"-nimisestä salaatinkerästä, pari rkl raejuustoa, kourallinen niitä K-menu-chilipähkinöitä ja salaatinkastikkeena kaikki mahdolliset salaatinkastikejämät jääkaapista)
Ja ei, edelleenkään minulla ei ole sivupersoonia, vaikka se ajatus kovin näyttääkin jotakuta innostavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tomaatti nyt ei ole halpaa kuin kuukauden kesällä, ja eikö nuo teidän suikaleet, kikit ja kookosmaidot tuoda muualta Suomeen. Käyttävät apinoita muuten tuohon kookosmaitotuotantoon; apina kiipee puuhuun aamusta myöhään yöhön että joku maailmanparantaja voi laittaa sitä litkua, mikä on tuotu lentokoneella Suomeen johon vegekuppiinsa ja sitten kumbaajaa kumbaajaa olen hyvä ihminen.
Pitää tietää mitä ostaa. On olemassa myös se kakkos luokan laari tomaateille joka kulkee nimellä "toisenlainen tomaatti" ja ne on monesti ihan yhtä hyviä ku ykkösluokan tomaatitki ja kilohinta on 1,60€ Nyt talven jäljiltä niitä ei ole mutta kesällä löytyy.
Mitä ihmettä on kakkosluokan toisenlaiset tomaatit? Kurkkuja olen nähnyt myytävän näin, mutten ikinä tomaatteja. Olen nuorena ollut ihan töissäkin sekä k
se, että sinä et ole nähnyt "toisenlaisia tomaatteja" ei poista niiden olemassaoloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä on kakkosluokan toisenlaiset tomaatit? Kurkkuja olen nähnyt myytävän näin, mutten ikinä tomaatteja. Olen nuorena ollut ihan töissäkin sekä k
No aloitetaanpa ihan alusta sitten: Toisenlaiset tomaatit, kakkosluokan tomaatit tai vähemmän täydelliset tomaatit ovat tomaatteja, jotka eivä täytä normaalien, tavallisesti kaupassa myytävien tomaattien kriteerejä. Ne ovat esimerkiksi raakoja, niissä on kasvuvirheitä, ovat muotopuolia jne. Näitä tomaatteja sitten myydään kaupoissa (nimitys voi vaihdella) halvemmalla kuin tavallisia tomaatteja. Viimeksi kun kävin Prismassa, niin näyttivät olevan xtra-tomaatti- nimellä, tosin laatikossa oli jäljellä pari liiskaantunutta. Välillä sopivaan aikaan mennessä siellä on laatikoilla kukkuroillaan niitä epäkurantteja tomaatteja, hinta on usein ollut, 1,49€-1,99€/kg - kotimaisilla tomaateilla!
Samoin myydään kurkkuja.
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismassa ainakin sesonkiaikaan on ollut kotimaisia "Toisenlaisia tomaatteja" eli kakkoslaatua. Lämmitys- ja valotuskaudella eli nyt niitä tuskin kannattaa kauppaan asti toimittaa, vaan karsia kasvustosta jo raakoina pois. Kakkoslaadun myynti väistämättä syö ykköslaadun menekkiä, eikä kakkoslaadusta saatavalla hinnalla kata edes tuotantopanoksia.
Tähän aikaan vuodesta tarkan euron kuluttaja nauttii tomaattinsa säilykemuodossa. Joko kaupan paseerattuina tms. tuotteina tai kesän sadosta itse pakastaen tai kuivaten säilöttynä. Ainakin oman sadon kirsikkatomaateista tuli herkullisia kasvikuivurilla kuivattuina.
Mieheni on kokki lounasruokalassa enkä tee itse mitään ruokia. Käytän nolla e ruokaan kuussa
Koska apt ei enää ole täällä, niin olen nyt ottanut vastuulleni säännöllisen poppareiden syönnin. En tee niitä halvimmalla mahdollisella tavalla, koska maustan ne voisulalla.
Pitäisi tehdä pakastininventaari (punalaputettua täynnä!!! tietenkin). Nyt olisi hyvä aika syödä pois esimerkiksi raparperit ja maitohorsman versot, koska niitä pitäisi muutaman viikon päästä jo kasvaa pilvin pimein. No, siihen on vaikea uskoa, kun lumihanki on vielä yli polven. Ehkä se siitä sulaa, nytkin sataa vettä.
Olen yrittänyt etsiä kaupoista edullista lammasta. Meille kelpaisi ihan uusi-seelantilainen lammas, ei tarvitse olla kotimaista karitsaa. 19,90€/kg ei ole kovin edullista uusi-seelantilaiseksi. Mutta jos halvempaa ei löydy, niin tuohon on tyydyttävä. Pääsiäiseen kuuluu lammas. Ja mämmi. Pashaa ostan yhden pienen purkin, muut kun sitä eivät meidän perheessämme syö. Suklaamunia ostan sen verran, että saan virpojille antaa (palmusunnuntai on jo tänä viikonloppuna). Vaikea arvioida, montako virpojaa oven takana on kolkuttelemassa, joka vuosi on joku käynyt.
Meillä juhlitaan kaikkia kalenterissa olevia juhlia niillä ko. juhlien ruuilla. Jouluna kinkkua, pääsiäisenä mämmiä ;-) Juhannuksena savulohta (miehen sukulainen tekee mahtavaa savulohta). Ruunebergin torttuja, laskiaispullia (no niitä lehtitaikinaleivonnaisia, jotka sai porukan hermostumaan) jne. Elämässä on aika paljon pelkkää arkea, ja siksi juhlien juhlistaminen on mielestäni tärkeää. Ei se silti tarkoita, että kauheasti tuhlaisin juhlaherkkuihin, pyrin kyllä hankkimaan/tekemään ne edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Koska apt ei enää ole täällä, niin olen nyt ottanut vastuulleni säännöllisen poppareiden syönnin. En tee niitä halvimmalla mahdollisella tavalla, koska maustan ne voisulalla.
Pitäisi tehdä pakastininventaari (punalaputettua täynnä!!! tietenkin). Nyt olisi hyvä aika syödä pois esimerkiksi raparperit ja maitohorsman versot, koska niitä pitäisi muutaman viikon päästä jo kasvaa pilvin pimein. No, siihen on vaikea uskoa, kun lumihanki on vielä yli polven. Ehkä se siitä sulaa, nytkin sataa vettä.
Olen yrittänyt etsiä kaupoista edullista lammasta. Meille kelpaisi ihan uusi-seelantilainen lammas, ei tarvitse olla kotimaista karitsaa. 19,90€/kg ei ole kovin edullista uusi-seelantilaiseksi. Mutta jos halvempaa ei löydy, niin tuohon on tyydyttävä. Pääsiäiseen kuuluu lammas. Ja mämmi. Pashaa ostan yhden pienen purkin, muut kun sitä eivät meidän perheessämme syö. Suklaamunia ostan sen verran, että saan virpojille antaa (palmusunnunta
Ja tämä oli Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä jollain jakaa sitten mehukeitolle halvempaa, maistuvaa ja terveellistä reseptiä? Yleensähän kiisseleihin tarvitsee joko sokerillista mehua tai monesti ohjeissa on sokeria 1-2 dl, mikä on jo valtava määrä jos ei halua syödä lisättyä sokeria. Makeutusaineet ovat kalliita eivätkä kaikki sovellu kuumennukseen. Myös perunajauhot tms. sakeutusaine nostaa ainakin hiilihydraattimäärää. Itsetehty kiisseli ei myös montaa päivää säily verrattuna kaupan tuotteeseen.
Perinteisiä on sitten rusina, luumu ja sekahedelmäsopat. Niissä kannattaa ottaa huomioon että kaupan valmistuotteissa on paljon vähemmän sitä hedelmää mitä resepteissä. Sokerin määrän yleensä laitan korkeintaan puolet mitä resepti sanoo, nämä tehdään veteen, mausteena kanelia. esimerkiksi tämä kotilieden resepti aika ok https://kotiliesi.fi/
Tuo reseptin ohje on ainakin valtava sokeripommi. Kuivatut hedelmät ovat jo itsessään varsin hiilihydraatti/sokeripitoisia, siihen lisäksi vielä lisättyä sokeria. Alunperinhän idea oli syödä kevyesti, mihin kaupan sokeriton mehukeitto sopii, tuo kiisseli on lähinnä jälkiruokaan verrattava, ettei oikein päivittäiseen ruokavalioon sovellu, jos haluaa välttää nimenomaan sokeria. Aineksetkin maksaa jo enemmän kuin se Lidlin mehukeitto.
Kyllä mutta jos luit tekstin niin ehkä huomasit että resepti oli 3 litraan. Ja kommentti oli että korkeintaan puolet reseptin sokerimäärästä ja että reseptien hedelmämäärät suurempia kuin valmiskeittojen. Pääpointti että itsetehtyjen keittojen kalori- ja sokerimäärää on sangen helppo kontrolloida ja välttää samalla keinotekoisia aineksia.
En ymmärrä, miksi ihmiset yrittää noin äärimmäiseen kituuttaa! Itsekin katson hintoja toki ja kaupassa tarjouksia, mutta vaikka eilen baari-ilta. Niin menihän sitä rahaa varmaan joku 150 euroa. Niin mitä väliä sitä on yrittää kituuttaa ruuasta johonkin 100 euroon kuukaudessa?!
Olisikohan noissa 2 lk. tomaateissa jotain kauppakohtaisia eroja. Ei ole tosiaan ikinä näkynyt, mutta eihän noita välttämättä riitä koko Suomen laajuiseen myyntiin, kun nuo ovat kuitenkin viljelyn sivutuote, josta ei saa niin hyvää katetta. Voi olla jonkun paikallisen viljelijän satunnaisia eriä tietyissä Prismoissa. Omissa kasvihuonekesätöissä kauppaan meni silloin vain ykköslaatu ja kakkoslaatu kurkusta esim. säilyketeollisuuteen.
Ei ole mitään kakkoslaadun tomaatteja olemassakaan.Miksi kasvihuone toimittaisi kauppaan kakkoslaadun tomaatteja, eihän siinä ole mitään taloudellista tai laadullista järkeä. Sesonkikautena niiden hinta alenee, ehkä kirjoittaja ajatteli, että halpa kilohinta tarkoittaa aina kakkoslaatua.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt etsiä kaupoista edullista lammasta. Meille kelpaisi ihan uusi-seelantilainen lammas, ei tarvitse olla kotimaista karitsaa. 19,90€/kg ei ole kovin edullista uusi-seelantilaiseksi. Mutta jos halvempaa ei löydy, niin tuohon on tyydyttävä. Pääsiäiseen kuuluu lammas. Ja mämmi. Pashaa ostan yhden pienen purkin, muut kun sitä eivät meidän perheessämme syö. Suklaamunia ostan sen verran, että saan virpojille antaa (palmusunnunta
Cittareissa ainakin Tampereella karitsan paisti nyt 9,95€/kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä on kakkosluokan toisenlaiset tomaatit? Kurkkuja olen nähnyt myytävän näin, mutten ikinä tom
Mutta silloin ei voi myöskäån hyödyntää näitä toisenlaisia tomaatteja. Pitää ostaa muita tai olla ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ske, ja muutkin lampaansyöjät, en tiedä missä olette mutta Helsingissä on sekä Citymarketissa että K-Supermarketissa uusseelantilaista luutonta karitsanpaistia kilohintaan 9,95. Jos Lildl on lähempänä niin sieltä saa hintaan 14,90 kilo.
Huvikseni katsoin alueellisia eroja ja tismalleen sama karitsa maksaa Kuopion Citrarissa 19,99 eli tuplasti kalliimpi, kun taas Porissa saa 9,95.
- Kampin pimu
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi ihmiset yrittää noin äärimmäiseen kituuttaa! Itsekin katson hintoja toki ja kaupassa tarjouksia, mutta vaikka eilen baari-ilta. Niin menihän sitä rahaa varmaan joku 150 euroa. Niin mitä väliä sitä on yrittää kituuttaa ruuasta johonkin 100 euroon kuukaudessa?!
No nyt en kyllä allekirjoita tätä. Että jos yhdessä asiassa tuhlaa, ihan sama, antaa mennä kaikessa. Meni baariin sataviiskymppiä eilen, menköön sapuskaan sataviiskymppiä tänään. Mä ainakin olen tarkkana siinä missä voin. Jää sitten rahaa tuhlattavaksi johonkin muuhun, tai vaikka säästöön.
2 henkee noin 60e kk hävikki ruokia esim kurkku, tomaatti ,peruna, omeena ,banaani ,parsa,ym,ym 65s kilo ja tarjouksia jogurtti 70s kilo keittojuures 50s ,jäätälö 99s L .Tääl on 3 kauppaa 400m säteellä jokaisesta löytyy jotain ja kuorma pv kauppoihin on Ti ja To.