Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18560)

Vierailija
3141/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki kaikille mussuttajille: tehkää itsetehtyjä myslipatukoita. Helppoa kuin mikä ja hyvää on. Kaurahiutaleita, pähkinää, kuivattua hedelmää esim. Rusinaa ja jos urheilet/haluat protskupatukoita niin sitä protskujauhetta joukkoon. Sit vaan pötkylöiks ja uuniin. Netistä löytyy reseptejä satoja ja aina voi varioida, että mitä omasta kaapista löytyy tai mistä itse tykkää. Meillä lapset saa näitä pitkille matkoille evääksi ja aikuiset ottaa treeneihin mukaan. Ei tee mieli makeaa ja saa taskuun mahtuvan edullisen ja terveellisen välipalan.

Se suklaapatukka kaupan hyllyltä maksaa 0,55€. Itsetehtyihin myslipatukoihin tarvitsee raaka-aineita liki 10€ verran. Noista luettelemistasi aineksista ei saa patukoita, vain mysliä.

Esimerkki sinulle, joka et osaa katsoa nenääsi pidemmälle tai ajatella säästämistä: 10 dl kaurahiutaleita (0,78€), 250g rusinoita (0,65€), suolapähkinöitä 250g (0,95€), ja 2dl mehua (0,20€) ehkä sokeria/hunajaa/siirappia/kaakaojauhetta tms.? Niin oman variaation mukaan seos maksaa n. 2,60€ ja tuosta saa vähintään 25 patukkaa eli yhden patukan hinnaksi tulee n. 0,10€. Kyllä se on halvempi kuin se kaupan 0,55€ maksava 14g Jim-suklaapatukka. Ja jos syöt viikossa vaikka joka päivä yhden patukan, niin itsetehtynä se maksaa kuukaudessa 3,20€ ja kaupasta ostettuna 17,60€. Itse keksin 14,40€:lle kyllä muutakin käyttöä turhalle suklaapatukalle, jonka siis korvasin jo itsetehdyllä versiolla. Mutta yksinkertaisille ihmisille tämäkin lienee vaikea yhtälö.

Vierailija
3142/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Mutta tähän palataan aina uudestaan - pitkittynyt köyhyys aiheuttaa näköalattomuutta ja välittömän tyydytyksen kaipuuta. Se ei ole typerä päätös, koska se edellyttäisi sitä, että ihminen pystyisi oikeasti punnitsemaan eri vaihtoehtojen välillä.

Ske'

On aika törkeän alentuvaa väittää että pitkittynytkään pienituloisuus estäisi järkevän päätöksenteon ja pakottaisi vain välittömän tyydytyksen hakemiseen. Ei pienituloisuus merkitse että henkilö on kyvytön ajattelemaan ja tarvitsee holhousta.

Veikkaan että se perustuu tutkimukseen. Olosuhteet muokkaavat ihmistä ja ihminen sopeutuu nopeasti, koska sehän meidät piti hengissä. Köyhyydessä on kyse aivoissa tapahtuneissa muutoksista. Sitä ei ymmärrä sinunkaltaisesi fiilistelijäköyhä tai nämä eläkelä

Köyhä ei välttämättä ole syrjäytynyt. Mutta pitkäaikainen köyhyys aiheuttaa ihmisen käyttäytymisessä muutoksia. Katso vaikka eläimiä, joita on pidetty nälässä. Syökö ne niin, että siitä riittäisi seuraavaksi päiväksi vai hotkiiko ne kaikki samantien napaansa? Sama ilmiö on niillä, jotka on eläneet pitkäaikaisessa köyhyydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3143/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vähän aikaa sitten läheisen ihmisen hautajaisissa, ja kirkossa olo oli henkisesti rankkaa. Muistotilaisuuden kakkukahvittelussa oli tarjolla vähän liiankin makeaa täytekakkua, mutta kyllä sokerin vaikutuksen huomasi heti, olo oli nopeasti syömisen jälkeen tyynempi ja mieliala kohosi hieman.

Kyllä henkisesti rankassa tilanteessa, köyhyydessäkin, sokerilla voi olla sellaisia psykologisia vaikutuksia, joita ei välttämättä muut osaa nähdä. Sokerinsyönti ei ole mikään paras tapa hakea mielihyvää, mutta en oikeastaan edes ihmettele, jos osa köyhistä siihen helposti sortuu.

Vierailija
3144/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki sinulle, joka et osaa katsoa nenääsi pidemmälle tai ajatella säästämistä: 10 dl kaurahiutaleita (0,78€), 250g rusinoita (0,65€), suolapähkinöitä 250g (0,95€), ja 2dl mehua (0,20€) ehkä sokeria/hunajaa/siirappia/kaakaojauhetta tms.? Niin oman variaation mukaan seos maksaa n. 2,60€ ja tuosta saa vähintään 25 patukkaa eli yhden patukan hinnaksi tulee n. 0,10€. Kyllä se on halvempi kuin se kaupan 0,55€ maksava 14g Jim-suklaapatukka. Ja jos syöt viikossa vaikka joka päivä yhden patukan, niin itsetehtynä se maksaa kuukaudessa 3,20€ ja kaupasta ostettuna 17,60€. Itse keksin 14,40€:lle kyllä muutakin käyttöä turhalle suklaapatukalle, jonka siis korvasin jo itsetehdyllä versiolla. Mutta yksinkertaisille ihmisille tämäkin lienee vaikea yhtälö.

Onko tää lainaaminen mennyt kokonaan rikki? En saanut enää ollenkaan tehtyä lainausta, piti ihan itse kopioida.

No mutta. Ei toi nyt ihan sama ole kuin suklaapatukka kuitenkaan, etenkin kun tota ei oikein kunnolla saa pysymään kasassa ilman reilua määrää sokeria/hunajaa ja paistamista - ja palatakseni noihin edellisiin kommentteihin, suklaa nyt on vaan suklaata, ei sen tuottamaa makunautintoa voi korvata rusinoilla tai juoksulenkillä. Makuasiahan se on. Vielä nuukempi/tarkempi ihminen sekoittaisi raaka-aineet ja söisi lusikalla, mutta en siitäkään saa samaa asiaa itselleni irti kuin suklaapalasesta. Mielestäni vertailu pitäisi tehdä suurinpiirtein samoilla asioilla, tosin monen mielestä myslipatukka on paremman makuinenkin kuin suklaa.

Toisaalta, jos ihmisen mieli paranee vähänkin siitä suklaasta, niin 15€ kuukaudessa on kuitenkin aika paljon halvempaa ja etenkin helpompaa kuin terapeutin etsiminen nykysysteemissä.

Sinänsä myslipatukkakommentoija on oikeassa, pienistä säästöistä kertyy vuosien mittaan ihan merkittäviä säästöjä. Joskus kuitenkin täytyy miettiä sitä, mitä on itselle merkityksellistä (onko se säästö vai onko se se hetken nautinto? toiset tulevat iloisiksi, kun voivat olla käyttämättä rahaa lainkaan, toisille ihan pienten summien kanssa tärkeämmäksi tulee sillä rahalla hankitut asiat). Mitäänhän täältä ei mukaansa saa, ja perinnöstä tapellaan joka tapauksessa, olipa se pieni tai suuri, tai pelkkää velkaa.

Mun mielestäni taas on sulaa hulluutta kenenkään käyttää senttiälään kahviin. Se on pahaa, eikä siitä ole terveyshyötyjä. Tee on halvempaa, ja itsekerätyt yrttijuomat vielä halvempia. Säästän joka kuukausi ainakin kympin, kun en juo lainkaan kahvia, eli siis 120€ vuodessa. Sillä summalla saan ostettua aika monta suklaalevyä (tai popcorn-siemenpussia).

Vierailija
3145/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen edelleen, että ruoka koostuu makkarasta ja eineksistä. Ehkä olen itse höyrähtänyt?  90% ruuasta tehdään itse. Suositaan kasvisproteiineja ja korvataan niillä lihaa. Papuja tai Kikherneitä lisäillään salaatteihin, keittoihin ja kastikkeisiin.

Hummusta menee leivänpäälle. Kovaa eläinrasvaa tulee syötyä max 100g viikossa. Laskekaa nyt oikeasti paljonko makkaroissa ja eineksissä on rasvaa. 1 kg makkaraa sisältää tyypillisesti 300g ihraa ja eineksistä en tiedä , kun en niitä syö. 1 kg juustoa myös sisältää 300g rasvaa. Noilla makkara+eines elintavoilla tulee helposti rasvaa 100g vrk. 

Mitä söin lounaaksi jauheliha(7%) 200g härkäpapurouhe 1dl kaali 500g porkkana 150g sipuli 75g > keittoa a 50snt annos

Samalla kauraleipä päällä levite, hummusta, kalkkunaleike ja kurkkua  toinen 50snt . Kovaa eläinrasvaa lounas sisältää n 2,5g  eli saman rasvan saa kun syö 7,5g makkaraa. On kiistatonta, että runsas eläinrasvan syöminen lisää riskiä moniin sairauksiin. Kyllä syön lihaa ja ihan pihvitkin maistuu, mutta makkarat minimiin ja einekset pannaan.

Minulla on erittäin hyvät veriarvot, verenrasva-arvo ( trigly) alle puolet suositellusta. HDL korkeampi kuin LDL + BMI 23

Terveellisesti voi syödä myös edullisesti, aikaa ja opettelua se toki hieman vaatii. Omanikäisiäni on sairauseläkkeellä ja muutama kuollutkin, juurikin niitä makkaran ja oluen ystäviä.

Vierailija
3146/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Toisaalta, jos ihmisen mieli paranee vähänkin siitä suklaasta, niin 15€ kuukaudessa on kuitenkin aika paljon halvempaa ja etenkin helpompaa kuin terapeutin etsiminen nykysysteemissä.'

No nyt löytyi jo viisasten kivi terveydenhoidon kriisiinkin, ei tarvita mitään terapiatakuuta, annetaan vaan suklaalevy ja muuta mässyä. Ai niin, oli myös se ylipainoepidemia.

Vierailija
3147/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Toisaalta, jos ihmisen mieli paranee vähänkin siitä suklaasta, niin 15€ kuukaudessa on kuitenkin aika paljon halvempaa ja etenkin helpompaa kuin terapeutin etsiminen nykysysteemissä.'

No nyt löytyi jo viisasten kivi terveydenhoidon kriisiinkin, ei tarvita mitään terapiatakuuta, annetaan vaan suklaalevy ja muuta mässyä. Ai niin, oli myös se ylipainoepidemia.

No se nyt on sinun tulkintasi viestistäni.

Vierailija
3148/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 l omena-rypäle-puolukkamehua + ruokaisa lohisalaatti = 5,20

uunilenkkipaketti, appelsiini 1,3 kg, rasvaton luomumaito = 2,63

kaalikääryleet 4kpl, porkkana-kaurasämpylät 8 kpl, kirjolohifilee 230g, saarioinen isompi siskonmakkarakeitto 320g, saarioinen broileripyörykät+muusi annos 400g = 9,45

kartanon red curry+riisi 2kpl, kartanon burrito+riisi, 15 kpl kananmunia = 8,31

Näillä mennään seuraava viikko. Lisänä jotain purkkiruokaa (hernekeitto+nötkötti) hyllystä, jos nälkä yllättää.

-winner-

Aika hyvä satsi, tosin muistelen sinun tehneen halvempiakin löytöjä. Tuo kaalikääryleillä alkava ostos oli kyllä loistava tällläkin kertaa!

Ske

Paikkakuntamme Tunnettu Persu ja Tunnettu Kokoomus ostoskärryineen näkyivät S-kaupan jonossa juttelevan innolla kaupan osa-aikaisten kyykyttämisestä ja kärryjen sisällöstä päätellen veivät taaskin kaikki halvimmat tuotteet nenän edestä, kuten yläluokan edustajien kuuluukin ;DDDDDD

Käyn tänään vielä uuden kierroksen, kun paistopisteiden einesannokset ovat tänään alessa. Ja nuo ovat kaikki kaupan omia annoksia eli sitä kotiruokaa, jonka valmistukseen muuten itse käyttämäni ajan voin hyvinkin vaihtaa -60% hintaan.

-winner-

Vierailija
3149/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänliiton sivuilla suositellaan kovanrasvan vrk määräksi alle 24g. 

Vierailija
3150/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nistipata eli pussi pakaronia, halvin jauheliha ja sipuli ei riitä yhdelle 24 tunniksi, eikä riittäessäänkään pysy tuossa satasen kuukausibudjetissa, eli huonommin pitää syödä. 

Nistipata? Täytyykin muistaa tästä lähtien kaupassa, ettei osta noita ruoka-tavaroita, kaupan täti luulee vielä narkkariksi😅

Vierailija
3151/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää lainaaminen mennyt kokonaan rikki? En saanut enää ollenkaan tehtyä lainausta, piti ihan itse kopioida.

No mutta. Ei toi nyt ihan sama ole kuin

Minäkään en tykkää kahvista, mutta kyllä sillä on selkeitä terveyshyötyjä esim. maksalle.

Vierailija
3152/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt maanantaista asti muhennostani ja se ei vaan lopu. 1,2kg pakastekasviksia, purkki punaisia linssejä ja paketti jauhelihaa. Täyttävää ja maukasta.

Vierailija
3153/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nistipata eli pussi pakaronia, halvin jauheliha ja sipuli ei riitä yhdelle 24 tunniksi, eikä riittäessäänkään pysy tuossa satasen kuukausibudjetissa, eli huonommin pitää syödä. 

Nistipata? Täytyykin muistaa tästä lähtien kaupassa, ettei osta noita ruoka-tavaroita, kaupan täti luulee vielä narkkariksi😅

"Pakaroni"? Nyt taisi löytyä uusi "jauhenliha" ;DDDDD

Nistipata on myös uusi tuttavuus. Älkää vaan sitten lisätkö siihen niitä sieniä oman maun mukaan, sekakäyttö voi olla vaarallista ;D

-winner-

Vierailija
3154/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pakaroni"? Nyt taisi löytyä uusi "jauhenliha" ;DDDDD

Nistipata on myös uusi tuttavuus. Älkää vaan sitten lisätkö siihen niitä sieniä oman maun mukaan, sekakäyttö voi olla vaarallista ;D

-winner-

Itse asiassa, nyt kun tuli puheeksi ;-D

Ske

Vierailija
3155/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen edelleen, että ruoka koostuu makkarasta ja eineksistä. Ehkä olen itse höyrähtänyt?  90% ruuasta tehdään itse. Suositaan kasvisproteiineja ja korvataan niillä lihaa. Papuja tai Kikherneitä lisäillään salaatteihin, keittoihin ja kastikkeisiin.

Hummusta menee leivänpäälle. Kovaa eläinrasvaa tulee syötyä max 100g viikossa. Laskekaa nyt oikeasti paljonko makkaroissa ja eineksissä on rasvaa. 1 kg makkaraa sisältää tyypillisesti 300g ihraa ja eineksistä en tiedä , kun en niitä syö. 1 kg juustoa myös sisältää 300g rasvaa. Noilla makkara+eines elintavoilla tulee helposti rasvaa 100g vrk. 

Mitä söin lounaaksi jauheliha(7%) 200g härkäpapurouhe 1dl kaali 500g porkkana 150g sipuli 75g > keittoa a 50snt annos

Samalla kauraleipä päällä levite, hummusta, kalkkunaleike ja kurkkua  toinen 50snt . Kovaa eläinrasvaa lounas sisältää n 2,5g  eli saman rasvan saa kun syö 7,5g makkaraa. On kiistatont

Olen samaa mieltä. Mutta jotkut ovat täällä sitä mieltä, ettei edullisesti syötynä saa tarpeeksi kaloreita ja proteiinia. Että lihaa pitää syödä kilotolkulla ja se maksaa, eikä 100€ riitä siihen alkuunkaan. En tosissaan ymmärrä, miksi pitäisi syödä monta tuhatta kaloria päivässä jos sitä ei edes kuluta. Mutta monipuolisesta kasvispainotteisesta kptiruoasta tulee kuulemma puutostiloja ja ihmiset kuolevan nuorena. Mielestäni taas Ylipaino on sairaus ja makeanhimo addiktio. Itse suosin terveellistä, vähäkalorista ja edullista itsetehtyä kotiruokaa. Halvalla olen päässyt ja terve olen kuin pukki. Ja hoikkakin vielä.

Vierailija
3156/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla kauraleipä päällä levite, hummusta, kalkkunaleike ja kurkkua  toinen 50snt . Kovaa eläinrasvaa lounas sisältää n 2,5g  eli sa

Niin en tiedä, mutta vegaaniruokavaliossakin pitää ottaa vitamiinia purkista.

Vierailija
3157/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla kauraleipä päällä levite, hummusta, kalkkunaleike ja kurkkua  toinen 50snt . Kovaa

Vitamiineja voi ottaa purkista, jos haluaa tukea ruokavaliotaan tai on siihen erityinen syy. Itse olen korvannut kaikki mehut juomalla aamulla 1 vitamiiniporetabletin (0,05€) itsekeittämäni kaurapuuron kanssa (0,05€) tai vaihtoehtoisesti ruisleivän (0,05€), jossa päällä kalkkunaleikkele ja kurkkua (0,10€).

Vierailija
3158/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin purkan 0,035555787 senttiä ja sitten tomaatin joka oli hävikkikassista 0,08895758988 senttiä. Puoli desiä - 60 punalappumaittoa 0,051253115 senttiä.

Vierailija
3159/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista. Näillä hinnoilla menee satanen viikossa, jos syö normaalisti ja terveellisesti.

Onnistuu helposti, dokaa 2 viikkoa putkeen niin ei silloin juuri ruoka maistu, varsinkaan kun lopettaa juomisen.

Vierailija
3160/18560 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehdyissä myslipatukoissa kasvaa äkkiä hinta ja myös kalorit sekä sokerit käsistä, jos lisäilee hunajaa/maapähkinävoita. Kyllä osa kaupan patukoista voi tulla halvemmaksi ja terveellisemmiksikin, jos haluaa pitää sokerin määrän, kalorit ja hiilihydraatit aisoissa. Kalorit per patukka jää ainakin kaupan patukoissa pienemmäksi. Riippuu toki ihmisestä haluaanko runsas vaiko sitten vähäkalorisia patukoita.