Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Soveltuukohan pesuaineeksi nestemäinen mäntysuopa laminaatille ja parketille? Laimennettuna veteen tietenkin.
Mä oon kaikki epämääräiset käyttänyt vessanpytyssä.
Kerran oli älyttömät jäljet pytyssä. Laitoin aurinkorasvaa työpäivän ajaksi.
Rasva oli irrottanut lian, kun töiden jälkeen näytin harjaa
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli oikeasti hyvä vinkki tuo jossain ketjun alkupäässä mainittu, että opettele hoitamaan asiat loppuun asti, siis ihan pienetkin hommat ja erityisesti juuri ne. Mulla on paha tapa jättää asioita puolitiehen. Esim. eilen illalla nukkumaan mennessä keräilin kaikki likaiset tiskit tiskipöydälle ja ajattelin, että en jaksa enää laittaa koneeseen, teen sen vasta aamulla. Mut sitten sisuunnuin kun muistelin tätä ketjua, ja laitoin ne saman tien koneeseen, meni 1min sijasta ehkä 3min, ja totesin, että kone tulikin niin täyteen, että sain ajastaa sen yöksi päälle, ja aamulla odottikin tiskivuoren sijasta koneellinen puhtaita astioita :)
Jes!!! Se voi aluksi tuntua todella raskaalta, mutta yritä tehdä tätä 3 viikkoa ja pikkuhiljaa se alkaa tapahtumaan automaattisesti. Et enää mieti sitä, stressaa sitä. Harhaluulo on se, että siistit ihmiset ovat koko ajan siivoamassa ja miettivät sitä uupuneena. No varmasti on näitäkin tapauksia. Tässä me pyritään siihen, että elämä olisi juuri helpompaa ja vähemmän ahdistavaa. Säästää myös aikaa muille, elämässä oikeasti tärkeille asioille. Tässä on enemmänkyse siitä, että astuu pois mukavuusalueelta ja haastaa itseään. Koska meissä ihmisissä on paljon enemmän voimaa kuin uskallamme edes kuvitella. Muista- se sattuu (tuntuu raskaalta) aluksi, mutta helpottuu ajan myötä. Okei tätä tekstiä ymmärtää varmasti vain ne? Jotka oikeasti kärsivät tästä ongelmasta, eli kodin sotkuisuudesta. Saa olla myös kriittinen tätä aihetta kohtaan, mutta muista, että kriittinen ajattelu vaatii avoimen mielen. On eri asia tuomita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
happy gal kirjoitti:
on ihanaa aamuisin mennä keittiöön joka siisti, ei tiskejä jne. Kun saa kodin siivottua (2krt/viikko) tuntuu kuin olisi lottovoittaja ja piristää myös mieltä. Tuttavissa jatkuvasti masennusta valittavat eivät paljoa siivoile kotonaan. Muidenkin asioiden hoito hakusessa. Sitten vuodesta toiseen valitetaan kun on masennusta. Masennus lähtee kun siivoaa vaikkapa aluksi kotinsa, maksaa laskunsa ajoissa jne.
Yksinkertaisilla muutoksilla elämässä voit nähdä huomisen jo parempana. Kokeile.
Mulla on yks kaveri, jolle kerroin tästä karsimishaasteesta, että olen sellaiseen lähtenyt mukaan. Sanoi mulle, että hyvä jos kaksi viikkoa jaksan, mutta onhan sekin jo jotain. On kuitenkin itse alkanut karsimisurakkaan. Sen koti on roinaa täynnä, siis todella täynnä, kulkuväyliä ummessa, tasot täynnä tavaroita ja eläimet kaiken keskellä. Hän katsoo nyt aiheekseen nokittaa ja kertoa oman karsimisprojektin etenemisestä. Oma vaatimaton varttini vs hänen satunnainen kaksituntisensa.
Olen aidosti iloinen hänen puolestaan ja että hänkin karsii tavaroitaan. Tahti vaan hirvittää, kun latoo surutta jätesäkkeihin tavaroitaan ja muutaman viikon päästä on hankkimassa samanlaisia tavaroita kotiinsa. Pitäisi kai jaksaa ymmärtää kaveria ja näitä ailahteluja.
Hyvä sinä :) tosi kiva kuulla, että olet saanut innon tähän! Kannattaa varoa, kenelle omista suunnitelmistaan kertoo. Itse suosittelen, ettei näistä karsimispuuhista puhu kenellekään( paitsi jos on aidosti joku henkilö, joka tsemppaa sinua). Joskus on hyvä omassa rauhassa kehittää uusia tapoja, ja niitä pieniä onnistumisia pitää osata juhlia!!:) koska se tulee olemaan sinun vahva pohja menestykselle. Eli uskonprosessiin.Yritä käyttäytyä kodissa niin, että olet jo saavuttanut tavoitteesi. Eli olet jo onnistunut omaksumaan uusia tapoja. Mitä se päivän aikana vaatii? Tee asiat heti, äläkä mieti liikaa. Motivaatio ja itsevarmuus tulee TEOISTA :) et kasvata motivaatiota tai itsevarmuutta miettimällä sitä <3 15 minuuttia päivässä (joka päivä) on nimenomaan siksi, että elämä ei olisi liikaa vain suorittamista. Ap
Voi apua! * usko prosessiin Ap
Tähän ei varmaan ole ratkaisua: vaikka kunnostautuisin siivous-/järjestysasiassa, pian kaikki kaatuu päänsärkyihini joiden vuoksi en voi kumarrella tai muutakaan.
happy gal kirjoitti:
on ihanaa aamuisin mennä keittiöön joka siisti, ei tiskejä jne. Kun saa kodin siivottua (2krt/viikko) tuntuu kuin olisi lottovoittaja ja piristää myös mieltä. Tuttavissa jatkuvasti masennusta valittavat eivät paljoa siivoile kotonaan. Muidenkin asioiden hoito hakusessa. Sitten vuodesta toiseen valitetaan kun on masennusta. Masennus lähtee kun siivoaa vaikkapa aluksi kotinsa, maksaa laskunsa ajoissa jne.
Yksinkertaisilla muutoksilla elämässä voit nähdä huomisen jo parempana. Kokeile.
Ei masentunut ihminen yleensä kykenen tuosta vaan kotiaan siivoamaan ja voi olla, että jopa sängystä ylös pääseminen suihkuun ottaa koville. Masennuksen mukana usein tulee kova uupumus, sekä henkinen että fyysinen. Toki on masentuneena tärkeää yrittää säilyttää toimintakyky, mutta realistisempaa on masentuneelle siivota vaikkapa yksi pieni asia kerralla kuin puunata koko talo katosta lattiaan. Tehdä vaikkapa suunnitelma että maanantaina putsataan vessanpönttö, tiistaina lakaistaan keittiön lattia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.
Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap
Jälleen tuo lapsellinen ADHD-kortti, tuon alle lakaistaan lähestulkoon mitä vaan. Jos ei ihminen osaa pitää järjestystä edes omassa kodissaan, miten hän selvitytyy työyhteisössä, jossa nykyisin vaaditaan juuri täysin muita ominaisuuksia kuin ADHD-diagnoosia.
Mulla on ADD ja kotini on aina siisti. Tavaroita karsimalla homma pysyy hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soveltuukohan pesuaineeksi nestemäinen mäntysuopa laminaatille ja parketille? Laimennettuna veteen tietenkin.
Mun mielestä siitä jää haalea jälki. Pese mieluummin matot sillä.
Suosittelen samaa, mäntysuopa matoille. Kaupoissa myydään pesuaineita, joissa lukee jo heti pullon etiketissä mihin soveltuu. Katson aina niistä, kun olen epävarma
Ok. Kiitti. Tykkään niiiiin paljon mäntysuovan tuoksusta ja on edullistakin, siksi kysyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
happy gal kirjoitti:
Mulla on yks kaveri, jolle kerroin tästä karsimishaasteesta, että olen sellaiseen lähtenyt mukaan. Sanoi mulle, että hyvä jos kaksi viikkoa jaksan, mutta onhan sekin jo jotain. On kuitenkin itse alkanut karsimisurakkaan. Sen koti on roinaa täynnä, siis todella täynnä, kulkuväyliä ummessa, tasot täynnä tavaroita ja eläimet kaiken keskellä. Hän katsoo nyt aiheekseen nokittaa ja kertoa oman karsimisprojektin etenemisestä. Oma vaatimaton varttini vs hänen satunnainen kaksituntisensa.
Olen aidosti iloinen hänen puolestaan ja että hänkin karsii tavaroitaan. Tahti vaan hirvittää, kun latoo surutta jätesäkkeihin tavaroitaan ja muutaman viikon päästä on hankkimassa samanlaisia tavaroita kotiinsa. Pitäisi kai jaksaa ymmärtää kaveria ja näitä ailahteluja.
Hyvä sinä :) tosi kiva kuulla, että olet saanut innon tähän! Kannattaa varoa, kenelle omista suunnitelmistaan kertoo. Itse suosittelen, ettei näistä karsimispuuhista puhu kenellekään( paitsi jos on aidosti joku henkilö, joka tsemppaa sinua). Joskus on hyvä omassa rauhassa kehittää uusia tapoja, ja niitä pieniä onnistumisia pitää osata juhlia!!:) koska se tulee olemaan sinun vahva pohja menestykselle. Eli uskonprosessiin.Yritä käyttäytyä kodissa niin, että olet jo saavuttanut tavoitteesi. Eli olet jo onnistunut omaksumaan uusia tapoja. Mitä se päivän aikana vaatii? Tee asiat heti, äläkä mieti liikaa. Motivaatio ja itsevarmuus tulee TEOISTA :) et kasvata motivaatiota tai itsevarmuutta miettimällä sitä <3 15 minuuttia päivässä (joka päivä) on nimenomaan siksi, että elämä ei olisi liikaa vain suorittamista. Ap
Olen huomannnut saman että eipä juuri kannata kertoilla karsimispuuhistaan. Voi saada aivan järkkyäkin ryöpytystä niskaansa. Toki naapurit saattavat kiinnittää huomiota, kun itte raahailee pois laatikoita, pusseja ja säkkejä, taas taas laatikoita, pusseja ja säkkejä, jne... :D mutta ei heidän kanssaan tarvii rueta sen enempää niistä.
Aivan superhyviä vinkkejä ja ohjeita. Varsinkin tämä: tee asiat heti, äläkä mieti liikaa. Ihan huippua!!!!! Kiitos <3
Vierailija kirjoitti:
Ammattisiivoojat käyttävät astianpesuainetta moniim pintoihin. Ei konetiskiainetta kuitenkasn!
Kiva vinkki tämä astianpesuainevinkki. :) Mihin kaikkeen voi käyttää? Voiko esim. wc-lavuaarin, entä wc-pöntön puhdistukseen?
Vierailija kirjoitti:
Tähän ei varmaan ole ratkaisua: vaikka kunnostautuisin siivous-/järjestysasiassa, pian kaikki kaatuu päänsärkyihini joiden vuoksi en voi kumarrella tai muutakaan.
Pystytkö esim 5-15min päivässä? Lepoja välissä.
Vältä kumara-asentoja ja pää ylöspäin.
Tämä ketju on antanut ihan huikeaa potkua hommiin. jes!!!!
Eilen ihan piti ostaa fiilistelytuoksukynttilä, sen sallin itselleni.
Älä anna tavaramäärän lannistaa sua.
Pikkuhiljaa hyvää tulee ja 1 minuuttikin jo auttaa eteenpäin menossa. En olisi oikein uskonut tätä, mutta kiinnostuksen vuoksi kokeilin, ja sehän toimii.
juu ei tarvitse paljoa tehdä, vaan edes jotain.... saattaa innostusta riittää enempään seuraavalla kerralla. Tulee hyvä mieli jos saa edes jotain tehtyä. Kaikkea ei tarvitse lerralla tehdä.
Kamppailin joo. Exä oli oikea sottapytty eikä tehnyt mitään muuta kuin söi kokoajan. Meni vaihtoon ja nykyinen vaimo pitää kodin ja keittiön kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
happy gal kirjoitti:
Olen huomannnut saman että eipä juuri kannata kertoilla karsimispuuhistaan. Voi saada aivan järkkyäkin ryöpytystä niskaansa. Toki naapurit saattavat kiinnittää huomiota, kun itte raahailee pois laatikoita, pusseja ja säkkejä, taas taas laatikoita, pusseja ja säkkejä, jne... :D mutta ei heidän kanssaan tarvii rueta sen enempää niistä.
Aivan superhyviä vinkkejä ja ohjeita. Varsinkin tämä: tee asiat heti, äläkä mieti liikaa. Ihan huippua!!!!! Kiitos <3
En lannistunut kaverini sanoista, vaikka se mielen hetkeksi aikaa matalaksi saikin.
Tämä ketju sain aikaan sen, että ryhdyin karsimaan. Tai paremmin sanottuna olen ottanut sen 15 min karsimisen päivittäiseksi rutiiniksi. Kumma kyllä, pään sisäisessä meinaamossa on moni asia jumittanut. Olen huomannut, että karsimisen myötä pään sisällä tulee lisää tilaa ajattelulle ja olo kevenee. Pienesti jo karsimisen jälki alkaa kodissani näkyä, vaikka urakkaa on jäljellä paljon.
Roskien viennin kanssa on oltava vähän varovainen, kun ne taloyhtiön roskikseen lajiteltuna laittaa. Pieniä määriä kerralla ja vähitellen niin säästyy jupinoilta.
No nyt on raivattu. Kaappi ja hylly kerrallaan. Tämän ketjun inspiroimana, kiitos kaikille. Olen niin tyytyväinen. Pitää vielä käydä makuuhuoneen kimppuun kun ehtii. Ja ikkunoiden pesu myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
happy gal kirjoitti:
En lannistunut kaverini sanoista, vaikka se mielen hetkeksi aikaa matalaksi saikin.
Tämä ketju sain aikaan sen, että ryhdyin karsimaan. Tai paremmin sanottuna olen ottanut sen 15 min karsimisen päivittäiseksi rutiiniksi. Kumma kyllä, pään sisäisessä meinaamossa on moni asia jumittanut. Olen huomannut, että karsimisen myötä pään sisällä tulee lisää tilaa ajattelulle ja olo kevenee. Pienesti jo karsimisen jälki alkaa kodissani näkyä, vaikka urakkaa on jäljellä paljon.
Roskien viennin kanssa on oltava vähän varovainen, kun ne taloyhtiön roskikseen lajiteltuna laittaa. Pieniä määriä kerralla ja vähitellen niin säästyy jupinoilta.
Hienoa!
Se on totta, tilaa tulee ajattelulle ja olokin kevenee.
Taloyhtiön roskikseen tosiaan maltillisesti roskia. Mä olen vienyt hyväntekeväisyyteen ja kierrätyskeskukseen niitä pusseja yms. Roskia on tullut ihan vaan muutama pussillinen lisäroskia karsimisen myötä.
Hyväntekeväisyyspaikka muuten oli ilolla vastaan, siitä tuli tosi hyvä mieli.
Olen katsonut yhtä vaate/tavarakasaa huoneeni nurkassa jo monta päivää. En jaksa aloittaa sitä, koska siellä on kaikkea epämääräistä sälää ja mikään niistä ei oo kiva homma järjestellä. Kaikkia niitä tarvitsen, joten ei karsimista sinänsä. Mutta nyt laitan ajastimen puhelimeen ja tulen kertomaan sit et miten kauan siinä meni :D tsemppiä kaikille!
Tämä voi kuulostaa ehkä hassultakin, mutta mua on siivoamisessa auttanut yksinkertaistaminen. Eli olen vähentänyt reilusti kaikkia siivousaineita, jokaiselle pinnalle ja huoneelle ei tarvi olla omaa pesuainepulloa. Helpompi tarttua toimeen, kun ei tarvi etsiskellä kymmenien pullojen joukosta oikeaa. Mulla on oikeastaan vain yksi (ympäristöystävällinen)yleispuhdistussuihke joka käy oikeastaan kaikkeen siivoamiseen, sitten mäntysuopa (lähinnä saunanpesuun, mattojen pesuun tms.), lasinpesusuihke. Klooripullo löytyy varmuuden vuoksi, mutta sitä ei usein tarvi käytettää. Etikka ja ruokasooda. Ja viimeisimpänä ostin Aurin siivousvideoiden inspiroimana Power Paste -puhdistusaineen, mutta sitä en ole ehtinyt vielä kovasti testailla. :) Tiskiainetta käytän usein muuallakin kuin keittiössä, esim. suihkun pesemisessä. Ainiin, uuninpuhdistusaineen jouduin ostamaan myös vähän aikaa sitten kun uuni oli päässyt pahaan kuntoon, normaalisti kun sen pesee tarpeeksi usein niin ei tarvi tujuja kemikaaleja siihenkään.