Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
941/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut yhtä vaate/tavarakasaa huoneeni nurkassa jo monta päivää. En jaksa aloittaa sitä, koska siellä on kaikkea epämääräistä sälää ja mikään niistä ei oo kiva homma järjestellä. Kaikkia niitä tarvitsen, joten ei karsimista sinänsä. Mutta nyt laitan ajastimen puhelimeen ja tulen kertomaan sit et miten kauan siinä meni :D tsemppiä kaikille!

Innolla odotan sua kertomaan, tsempit!!!

Vierailija
942/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan peruskoulun kotitaloustuntien opetuksia? Mulla sellainen muistikuva, että melkeinpä kaikki tehtiin ihan hirevän monimutkaisesti, tarkkaan ohjeita seuraamalla.

Pystyy yksinkertaistamaan ja tekemään erilailla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut yhtä vaate/tavarakasaa huoneeni nurkassa jo monta päivää. En jaksa aloittaa sitä, koska siellä on kaikkea epämääräistä sälää ja mikään niistä ei oo kiva homma järjestellä. Kaikkia niitä tarvitsen, joten ei karsimista sinänsä. Mutta nyt laitan ajastimen puhelimeen ja tulen kertomaan sit et miten kauan siinä meni :D tsemppiä kaikille!

Olihan tää sattumaa mut meni n. 14 minuuttia. Ihan hirveen tylsä homma oli :D vaikeinta oli viedä kaikki tavarat ihan lopulliseen omaan paikkaan. Olisin koko ajan halunnu jättää ne väliaikaseen pinoon xD toinen vaikee homma oli se et pysyn siinä kasan luona :D laitoin neuleen henkariin ja sit samalla huomasin et kaappi on ihan sekasin. Teki heti mieli alkaa järjestellä sitä haha :D taidan ottaa vielä pari hommaa tänään. Seuraavaks imuroin sängyn alta ja sit sen jälkeen lajittelen sukat koska noi kaks häiritsee mua nyt. Tsemppiä kaikille!

Vierailija
944/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset on siivoojia ja toiset järjestelijöitä. Itse kuulun jälkimmäisiin. Kaikki tavarat ovat ojennuksessa ja omilla paikoillaan. Mutta ne villisti sikiävät villakoiralaumat, niitä en saa kuriin sitten millään. Help!

Vierailija
945/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mitä itse joskus harrastan tavaroiden paikoilleen viemisen kanssa, on laittaa vaikkapa 50 asiaa kodissa paikoilleen. Ei mene kauan, mutta näkyy jo jossain. Voi siis olla väärässä paikassa olevia asioita oikeille paikoille, roskia roskiin, pyykkejä pyykkiin, eteisen vaatteita ja kenkiä säilytyspaikkoihin. Mitä nyt kullakin kodista löytyy. Jos ei löydy noin monta asiaa, niin hyvä tilanne! 

Vierailija
946/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun idea tässä on se : sun täytyy oppia uusia tapoja! Ei ole mitään yhden kerran raivausprojektia ja se siitä!vaikka kerroinkin, että olen ollut siisti 5 vuotta niin ei se tarkota sitä, ettenkö joutuisi karsimaan tavaraa. Nykyään teen sen kerran viikossa 15 min. Ja olen tehnyt sen aina torstaisin. Mutta alussa se pitää olla päivittäistä. Eli se 15 minuuttia karsit ja sen lisäksi opit uusia tapoja hoitaa asiat loppuun asti. Ihan käytännön vinkkejä esimerkkinä seuraavaksi

1. Tästä lähtien peset heti kahvi/ tee kupin, kun olet juonut loppuun. Ihan sama, vaikka sinulla olisi iso tiskivuori odottamassa.

2. Tästä lähtien et laita yhtäkään likaista vaatekappaletta lattialle tai nojatuolille. Ihan sama, vaikka makuuhuoneen lattia olisi vaatteiden peitossa.

Viet sen heti pyykkikoriin.

3. Tästä lähtien laitat kengät aina siististi omalle paikalleen, kun tulet kotiin. Suljet haamastahnan korkin, jos läikytät kahvia, teetä, mehua- pyyhi heti!

Näitä pieniä askareita opettelet, vaikka koti olisi ihan sekaisin. 15 minuuttia päivässä raivaat sitten niitä muita kohtia/ huoneita. Ap

Mä olin aivan kauhea sottapytty ja hamsteri nuorempana. Lopulta sain muutettua asennettani sen verran että teen heti kun jokin osuu silmään. Koska tiedän että mulla on keskittymisvaikeuksia ja jos en heti tee niin se kummittelee mielessä tai unohtuu kokonaan ja sit kun taas bongaan sen niin ärsyttää. Eli kun tekee heti niin mielestä vapautuu tilaa. Nyt en edelleenkään ole maailman siistein mutta normaalimpi.

Vierailija
947/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan tää sattumaa mut meni n. 14 minuuttia. Ihan hirveen tylsä homma oli :D vaikeinta oli viedä kaikki tavarat ihan lopulliseen omaan paikkaan. Olisin koko ajan halunnu jättää ne väliaikaseen pinoon xD toinen vaikee homma oli se et pysyn siinä kasan luona :D laitoin neuleen henkariin ja sit samalla huomasin et kaappi on ihan sekasin. Teki heti mieli alkaa järjestellä sitä haha :D taidan ottaa vielä pari hommaa tänään. Seuraavaks imuroin sängyn alta ja sit sen jälkeen lajittelen sukat koska noi kaks häiritsee mua nyt. Tsemppiä kaikille!

Jee, sä sait tehtyä! Mahtavaa ja miten nopeasti!

Mä otan illalla myös jonku tylsän kasan/homman.

Tästä vaan eteenpäin!

Vierailija
948/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset on siivoojia ja toiset järjestelijöitä. Itse kuulun jälkimmäisiin. Kaikki tavarat ovat ojennuksessa ja omilla paikoillaan. Mutta ne villisti sikiävät villakoiralaumat, niitä en saa kuriin sitten millään. Help!

Yksinkertaista hommia, ainakin silloin tällöin:

- Ota käyttöön lattiamoppi (sellainen jossa on siis lasta) ja laita siihen esim. kertakäyttöinen liina tai mikrokuituliina, ja joka päivä tai joka toinen päivä -tai edes kerta viikossa - lattiapintojen vetely sillä.

- Wc-pönttö: pelkkää pesuainetta likoamaan muutamaksi minuutiksi ja pöntön vetäisy

- Wc- lavuaari: suihkuta pesuainetta suihkepullosta, anna vaikuttaa hetki ja huuhtele vedellä

Vierailija
949/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mitä itse joskus harrastan tavaroiden paikoilleen viemisen kanssa, on laittaa vaikkapa 50 asiaa kodissa paikoilleen. Ei mene kauan, mutta näkyy jo jossain. Voi siis olla väärässä paikassa olevia asioita oikeille paikoille, roskia roskiin, pyykkejä pyykkiin, eteisen vaatteita ja kenkiä säilytyspaikkoihin. Mitä nyt kullakin kodista löytyy. Jos ei löydy noin monta asiaa, niin hyvä tilanne! 

Aivan mahtava vinkki!! Niin superhyvä.

Tämän jos haluaa jakaa pienemmiksi tehtäviksi, niin vaikkapa ensin 5 tavaraa, sitten 5 tavaraa, sitten 5, 5, 5 jne...., että tulee yht 50 tavaraa

tai

1 tavaran, sitten 2 tavaraa, sitten 4, 6, 10, 12, 15 = yht 50

tai

10 tavaraa, sitten 10, 10, 10, 10 = yht 50

Vierailija
950/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soveltuukohan pesuaineeksi nestemäinen mäntysuopa laminaatille ja parketille? Laimennettuna veteen tietenkin.

Siinä mielessä vähän huonosti, että saattaa jättää kalvomaisen pinnan, johon tarttuu lika ja pöly entistä tiukemmin. Käytän mieluummin yleispuhdistusainetta. Ja välillä pyyhin ensin nihkeällä mopilla pelkän veden kanssa ja kuivaan heti perään, ettei laminaattien väliin pääse vettä. Jos löytyy yksittäisiä tahroja, hankaan ne erillisellä rätillä puhdistusaineen kanssa pois. Aina ei tarvitse käyttää puhdistusainetta koko lattiaan, vaan mikrokuitumoppi ja vesi riittää.

Vierailija
951/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki ikkunanpesuun: laadukas mikrokuituliina.

Ikkunalastan heitin kiertoon vuosia sitte.

Käytätkö kuitenkin liinan kanssa pesuainetta?

Peset ihan märällä vai nihkeällä?

Miten kuivaat, kuivalla mikrokuituliinallako?

Niin paljon kysymyksiä.

En IKINÄ saa ikkunoista ja peileistä täysin puhtaita, aina jää jotain ihme kukerrusta.

Olen toivoton ikkunanpesijä. 😕😕

Mä en ole koskaan pessyt ikkunoita, ja olen asunut nykyisessä kämpässä 7 vuotta. Onneksi on parvekelasit, jotka joskus pestään taloyhtiön palkkaaman firman puolesta. Eipä noissa ikkunoissa pahemmin mitään skeidaa ole. Nyt olen muuttamassa pois, enkä taatusti pese niitä edelleenkään.

Pyyhkäisepä kostealla mikrokuituliinalla, niin voit yllättyä miten paljon ikkunalaseista irtoaa ihan jo pölyä.

Vierailija
952/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi kuulostaa ehkä hassultakin, mutta mua on siivoamisessa auttanut yksinkertaistaminen. Eli olen vähentänyt reilusti kaikkia siivousaineita, jokaiselle pinnalle ja huoneelle ei tarvi olla omaa pesuainepulloa. Helpompi tarttua toimeen, kun ei tarvi etsiskellä kymmenien pullojen joukosta oikeaa. Mulla on oikeastaan vain yksi (ympäristöystävällinen)yleispuhdistussuihke joka käy oikeastaan kaikkeen siivoamiseen, sitten mäntysuopa (lähinnä saunanpesuun, mattojen pesuun tms.), lasinpesusuihke. Klooripullo löytyy varmuuden vuoksi, mutta sitä ei usein tarvi käytettää. Etikka ja ruokasooda. Ja viimeisimpänä ostin Aurin siivousvideoiden inspiroimana Power Paste -puhdistusaineen, mutta sitä en ole ehtinyt vielä kovasti testailla. :) Tiskiainetta käytän usein muuallakin kuin keittiössä, esim. suihkun pesemisessä. Ainiin, uuninpuhdistusaineen jouduin ostamaan myös vähän aikaa sitten kun uuni oli päässyt pahaan kuntoon, normaalisti kun sen pesee tarpeeksi usein niin ei tarvi tujuja kemikaaleja siihenkään. 

Joo ei tarvitse mitään sataa putelia. :) Itse pyrin siihen, että säilytän kutakin siivousainetta ja -tarviketta siinä tilassa, jossa sitä käytän, tai eniten käytettyjä helposti käden ulottuvilla. Keittiöstä löytyy suihkutettavaa Sanytolia ja sellaista metallipintojen puhdistus-/kiillotusainetta. Niin ja tietenkin tiskiaineet ja uuninpuhdistusainetta, vaikka se onkin harvemmin käytössä. Kylppäristä löytyy klooria, wc-ankkaa ja itse sekoittamaani vesi-etikka-eteeristä öljyä -seosta. Siivouskaapin ylähyllyn perukoille olen työntänyt ne mitä ei tarvitse viikoittain, kuten ikkunanpesuaineen ja mäntysuovan. Käden ulottuvilla siivouskaapissa on suihkutettava yleispuhdistusaine ja itse tekemäni sekoitus denaturoitua alkoholia+eteerisiä öljyjä. Tuota on helppoa ja turvallista suihkia vaikka verhoihin ja sohvatyynyille, niin saa nopeasti raikastettua niiden tuoksua.

Vierailija
953/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau löysinpä positiivisen ketjun. Näitä viestejä oli kiva lueskella ja jotenkin tuli fiilis karsia tavaraa taas pitkään aikaan.

Vierailija
954/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soveltuukohan pesuaineeksi nestemäinen mäntysuopa laminaatille ja parketille? Laimennettuna veteen tietenkin.

Mun mielestä siitä jää haalea jälki. Pese mieluummin matot sillä.

Suosittelen samaa, mäntysuopa matoille. Kaupoissa myydään pesuaineita, joissa lukee jo heti pullon etiketissä mihin soveltuu. Katson aina niistä, kun olen epävarma

Ok. Kiitti. Tykkään niiiiin paljon mäntysuovan tuoksusta ja on edullistakin, siksi kysyin.

Mnä käytän mäntysuopaa vessan lavuaarin ja pytyn pesemiseen

Vierailija
955/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattisiivoojat käyttävät astianpesuainetta moniim pintoihin.

Ei konetiskiainetta kuitenkasn!

Kiva vinkki tämä astianpesuainevinkki. :) Mihin kaikkeen voi käyttää? Voiko esim. wc-lavuaarin, entä wc-pöntön puhdistukseen?

Kyllä voi!

Vierailija
956/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattisiivoojat käyttävät astianpesuainetta moniim pintoihin. Ei konetiskiainetta kuitenkasn!

Kiva vinkki tämä astianpesuainevinkki. :) Mihin kaikkeen voi käyttää? Voiko esim. wc-lavuaarin, entä wc-pöntön puhdistukseen?

Minä käytän astianpesuainetta kaikkeen tai usein pelkkää mikrokuituliinaa nihkeänä, mutta jos pesuaine on tarpeen niin tiskiaine. Jos ei ole mitään pahoja kalkkipinttymiä sopii hyvin kylppäriinkin. Pesen lavuaarin parin päivän välein niin, että otan tipan tiskiainetta, harjaan (kylppärin omalla) tiskiharjalla pikaisesti lavuaarin ja hanan. Hanan kiillotus vielä käsipyyhkeellä, mikrokuituliinalla tai paperilla ja siinä se sitten onkin paraatikunnossa koko ajan. Av-veteraanit käyttävät tietysti pimpulia.

Vierailija
957/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä, mahtavaa; mäntysuopaa ja tiskiainetta jatkossa wc-pytylle ja lavuaarillekin!

Vierailija
958/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään vielä kerran tai kaksi 15min jotain karsimista, eiks vaan.

Vierailija
959/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään vielä kerran tai kaksi 15min jotain karsimista, eiks vaan.

No okei :)

Vierailija
960/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku auttaa? Minulla isoin ongelma on pyykki. Meillä on 4 lasta ja mies on usein töissä 12 tuntia päivässä. Kaikki lapset vielä kotona ja pyykättävää on joka päivä. En osaa mitenkään järjestää tätä pyykkirumbaa. Tuntuu, että teen sen jotenkin niin vaikeen kautta ja se ahdistaa minua. Pesen kyllä joka päivä yhden koneellisen mutta kaikki se järjestäminen, peseminen,kuivaaminen ja viikkaaminen tuntuu todella raskaalta. Miten voisin jotenkin helpottaa työtäni. Onko jotain vinkkejä tähän? Kiitos jo etukäteen.

-Väsynyt äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi