Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
961/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on tullut ihan siivoushullu tän ketjun "takia". 😂 Arvatkaapa mitä tein ensimmäiseksi kun tulin töistä kotiin? Nappasin varsi-imurin esiin ja vedin sillä joka huoneen. Meni tasan 10 minuuttia(koti 70 neliön). Ihan huikea tunne. Että jaksoin ja että innosti. Nä kyllä vannon varsi-inurin nimeen niin että ei tosikaan. En normi-imuria saa kaapista ulos en niin millään.

Toinen outo edistys oli että aamulla ennen töihin lähtöä tein keittiössä 5 minuutin pikasilauksen. Yleensä sinne jää kahviluppeja ja leivänmuruja ja roinaa pöydille ja muutama lehti jonka lukeminen kesken jne. Nyt oli siistiä ja kiiltävää kun tulin töistä ja ai että tulin hyvälle mielelle.

Kun sais ton äijän myös toimimaan siistimmin! 🤔 On usein olo että mä olen Viivi ja äijä on Wagner.

Vierailija
962/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku auttaa? Minulla isoin ongelma on pyykki. Meillä on 4 lasta ja mies on usein töissä 12 tuntia päivässä. Kaikki lapset vielä kotona ja pyykättävää on joka päivä. En osaa mitenkään järjestää tätä pyykkirumbaa. Tuntuu, että teen sen jotenkin niin vaikeen kautta ja se ahdistaa minua. Pesen kyllä joka päivä yhden koneellisen mutta kaikki se järjestäminen, peseminen,kuivaaminen ja viikkaaminen tuntuu todella raskaalta. Miten voisin jotenkin helpottaa työtäni. Onko jotain vinkkejä tähän? Kiitos jo etukäteen.

-Väsynyt äiti

Auttaisko sellainen pesutorni? Saisit pyykit saman tien kuivaksi. Ehkä motivoisi laittaa kaappeihinkin nopeammin kun saa saman tien kuiviksi.

Isommat lapset mukaan pyykkejä ripustamaana ja veikkaamaan. Vaikka sellainen yhteinen hetki missä rupatellaan. Tai vaikka pelaten: jokainen kun on saanut 5 tai 10 vaatetta viikattua paikoillaan saa puheenvuoron ja saa kertoa miltä päivä on tuntunut ja miltä tuntuu nyt jne. Ja muiden on oltava hiljaa ja kuunneltava. Voi laittaa vaikka aikarajan 5min per puheenvuoro.

Mutta älä nyt kuitenkaan vaadi itseltäsi liikaa. 4 lapsen kanssa elämä on aika hurjaa sirkusta aamusta iltaan. Ja sinähän olet se huoltovastaava joka huolehdit että homma toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks boomeri taas äänessä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku auttaa? Minulla isoin ongelma on pyykki. Meillä on 4 lasta ja mies on usein töissä 12 tuntia päivässä. Kaikki lapset vielä kotona ja pyykättävää on joka päivä. En osaa mitenkään järjestää tätä pyykkirumbaa. Tuntuu, että teen sen jotenkin niin vaikeen kautta ja se ahdistaa minua. Pesen kyllä joka päivä yhden koneellisen mutta kaikki se järjestäminen, peseminen,kuivaaminen ja viikkaaminen tuntuu todella raskaalta. Miten voisin jotenkin helpottaa työtäni. Onko jotain vinkkejä tähän? Kiitos jo etukäteen.

-Väsynyt äiti

Auttaisko sellainen pesutorni? Saisit pyykit saman tien kuivaksi. Ehkä motivoisi laittaa kaappeihinkin nopeammin kun saa saman tien kuiviksi.

Isommat lapset mukaan pyykkejä ripustamaana ja veikkaamaan. Vaikka sellainen yhteinen hetki missä rupatellaan. Tai vaikka pelaten: jokainen kun on saanut 5 tai 10 vaatetta viikattua paikoillaan saa puheenvuoron ja saa kertoa miltä päivä on tuntunut ja miltä tuntuu nyt jne. Ja muiden on oltava hiljaa ja kuunneltava. Voi laittaa vaikka aikarajan 5min per puheenvuoro.

Mutta älä nyt kuitenkaan vaadi itseltäsi liikaa. 4 lapsen kanssa elämä on aika hurjaa sirkusta aamusta iltaan. Ja sinähän olet se huoltovastaava joka huolehdit että homma toimii.

Voi ihana kiitos! Tämä piristi kyllä iltaani. Jotenkin aivot niin muusina, jolloin luovat ratkaisut jää jotenkin pois. Kokeilen tämän tyyppistä huomenna jo. Meillä on kuivausrumpu, mutta vaatteet eivät meidän perheessä ole niin laadukkaita niin sitten tuppaa kutistumaan.

Vierailija
964/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on tullut ihan siivoushullu tän ketjun "takia". 😂 Arvatkaapa mitä tein ensimmäiseksi kun tulin töistä kotiin? Nappasin varsi-imurin esiin ja vedin sillä joka huoneen. Meni tasan 10 minuuttia(koti 70 neliön). Ihan huikea tunne. Että jaksoin ja että innosti. Nä kyllä vannon varsi-inurin nimeen niin että ei tosikaan. En normi-imuria saa kaapista ulos en niin millään.

Toinen outo edistys oli että aamulla ennen töihin lähtöä tein keittiössä 5 minuutin pikasilauksen. Yleensä sinne jää kahviluppeja ja leivänmuruja ja roinaa pöydille ja muutama lehti jonka lukeminen kesken jne. Nyt oli siistiä ja kiiltävää kun tulin töistä ja ai että tulin hyvälle mielelle.

Kun sais ton äijän myös toimimaan siistimmin! 🤔 On usein olo että mä olen Viivi ja äijä on Wagner.

Samoin mulle kävi! Olen yllättänyt itseni monta kertaa!

Vierailija
965/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Väsynyt äiti

Voimia! Olisiko pienet laatikot tai korit hyvät pienten lasten vaatteille? Ei tarvis viikkaa jokaista vaatetta vaan heittäis vaan niihin koreihin vaatekaapin sisään ? Kunhan ei rypisty liikaa.

Vierailija
966/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sottainen mies, sotkee keittiön perusteellisesti kun tekee jotain pientäkin ruokaa ja vessan sotkee aina käydessään. Siivosin alussa hulluna perässä kaiken kunnes oivalsin että hänhän osaa siivota kun vaan jätän sotkut silleen. Nykyään siivoan enää kerran viikossa, imuroin ja katselen puhdasta kotia.

Vierailija
967/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et saa itseäsi tänään siivoamaan niin toivon sinun tekevän yhden asian itsesi takia. Laita silmät kiinni, ja kuvittele herääväsi siistiin kotiin. Nouset ylös sängystä, jossa on puhtaat ja raikkaat lakanat. Nouset ylös ja kävelet kohti pesuhuonetta. Siistissä pesuhuoneessa peset hampaita ja laitat hammasharjan omalle paikalleen , siistiin kaappiin. Menet keittiöön ja keität kahvia. Otat puhtaan mukin kaapista ja kaadat kuuman kahvin kuppiin. Laitat kahvipaketin takaisin siistiin kaappiin ja menet istumaan ruokapöydän ääreen, jossa on vain maljakko täynnä kauniin värisiä kukkia. Mitä tänään tekisin? Vapaa päivä, ei mitään siivottavaa. Tämän kaltaisia mielikuvitusharjoituksia tein, koska olin erittäin erittäin pohjalla. Nyt tämä tarina on todellisuuttani. Ap

En usko tämän koskaan olevan mahdollista omassa kodissani koska se vaatisi liian paljon töitä. En jaksa en vaan jaksa

Vierailija
968/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Väsynyt äiti

Voimia! Olisiko pienet laatikot tai korit hyvät pienten lasten vaatteille? Ei tarvis viikkaa jokaista vaatetta vaan heittäis vaan niihin koreihin vaatekaapin sisään ? Kunhan ei rypisty liikaa.

Meinasin tulla ehdottamaan juuri tätä samaa, että pienten lasten vaatteille korit/laatikot jonne ne voi heittää viikkaamaata, ei millään lasten legginsseillä ja collegepaidoilla kuitenkaan ole niin väliä jos on muutama ryppy.

Isommat lapset opetetaan sit jokainen viikkaamaan omat pyykkinsä, samoin osallistumaan pyykkien ripustamiseen. Jos nurisevat, niin keksi joku motivaattori mikä heihin toimii, esim. karkkipurkki josta saa ottaa karkin jos on auttanut pyykkien laittamisessa :) 

Myös äänikirja/hyvä musiikki/telkkarin tai youtube-videon katselu samalla kun viikkaa pyykkiä, auttaa ainakin mua, jos on iso urakka :) Toki neljän lapsen kanssa voi olla hankalaa löytää rauhallista hetkeä itsekseen puuhailuun! Joten siksi lapset mukaan. Voit keksiä heille erilaisia haasteita vaikka, kuka viikkaa nopeiten, kuka löytää eniten pareja pyykistä tulleille sukille jne. 

Vierailija
969/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Väsynyt äiti

Voisiko näistä olla jotain apua:

- kuivaava pesukone x2 tai pesukone x 2 + kuivausrumpu (tai jotain tämäntapaista)

- jokaiselle oma nimetty koppa, johon laitetaan jokaisen puhdas pyykki. Jokainen joka vaan osaa edes jotenkin viikata niin laittaa pyykit itse kaappiin, ikä tietty huomioiden. (eli koneesta tai narulta otetaan puhdas pyykki ja lajitellaan kullekin omaan koppaan). Vaatekaappiin kiva kuva tai vaatteen nimi mikä vaate tulee mihinkin paikkaan kaapissa, hyllyllä, korissa.

- likavaatteet voisi lajitella jo sitä mukaan ku niitä tulee: tummat, valkoiset, hieno, lakana tms omiin likavaatekoppiin tai jos mahdollista niin ihan oma likavaatekaappi, jossa omat elfakorit. Joillakin myös jokaisessa huoneessa likakoppa, jossa riisuudutaan.

.

Uskoisin että lapset innostuvat, jos ottaa mukaan jonkun suloisen pyykkilelupehmon, joka opastaa. Tämän tulisi olla uusi / tai tietenkin kierrätettykin käy, mutta siis että se on "vakuuttava" roolissaan, sillä ois ihan oma tehtävänsä tässä.

On myös olemassa vaateviikkareita, ja niitä pystyy myös tekemään DIY:nä itse esim. pahvista.

Meillä ainakin innostuivat lapset vaateviikkarista.

Tsemppiä paljon. <3

Vierailija
970/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et saa itseäsi tänään siivoamaan niin toivon sinun tekevän yhden asian itsesi takia. Laita silmät kiinni, ja kuvittele herääväsi siistiin kotiin. Nouset ylös sängystä, jossa on puhtaat ja raikkaat lakanat. Nouset ylös ja kävelet kohti pesuhuonetta. Siistissä pesuhuoneessa peset hampaita ja laitat hammasharjan omalle paikalleen , siistiin kaappiin. Menet keittiöön ja keität kahvia. Otat puhtaan mukin kaapista ja kaadat kuuman kahvin kuppiin. Laitat kahvipaketin takaisin siistiin kaappiin ja menet istumaan ruokapöydän ääreen, jossa on vain maljakko täynnä kauniin värisiä kukkia. Mitä tänään tekisin? Vapaa päivä, ei mitään siivottavaa. Tämän kaltaisia mielikuvitusharjoituksia tein, koska olin erittäin erittäin pohjalla. Nyt tämä tarina on todellisuuttani. Ap

En usko tämän koskaan olevan mahdollista omassa kodissani koska se vaatisi liian paljon töitä. En jaksa en vaan jaksa

Kaikki on mahdollista, moni muukin täällä kertoo onnistuneensa, niin sinäkin pystyt varmasti! Aikaa siihen menee jos ei jaksa urakoida, mutta kyllä tolla ap:n 15min päivässä taktiikalla joskus vielä valmista tulee, tsemppiä!

Vierailija
971/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisitko jostakin ulkopuolista apua?

Vierailija
972/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksatko tehdä peruskotityöt? (tiskit, roskat, petivaatteet, imurointi, wc-pesu ym)

Vierailija
973/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukarhu -pehmolelu voisi sopia hyvin oppaaksi lapsille pyykinpesujuttuihin.

Vierailija
974/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista vinkeistä vaatteiden pesuun lapsiperheessä! En ole viestin kirjoittaja mutta täälläpäin on vähän samanlainen ongelma!

Vierailija
975/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksatko tehdä peruskotityöt? (tiskit, roskat, petivaatteet, imurointi, wc-pesu ym)

Jotenkuten jaksan. Tää ketju on muuten kiva paikka. Täällä ei tuomita. Työ on tällä hetkellä niin kuormittavaa psyykkisesti ja hektisiä aikoja eletään. Työpäivän jälkeen en jaksaisi siivota ollenkaan. Joskus ruoanlaitto jää pois. Koti ahdistaa suunnattomasti ja tuntuu että kukaan ei ymmärrä tilannettani. Yritin puhua ystävän kanssa ja hänkin vain tokaisi että kaikilla on vähän raskasta tällä hetkellä.

Vierailija
976/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sottainen mies, sotkee keittiön perusteellisesti kun tekee jotain pientäkin ruokaa ja vessan sotkee aina käydessään. Siivosin alussa hulluna perässä kaiken kunnes oivalsin että hänhän osaa siivota kun vaan jätän sotkut silleen. Nykyään siivoan enää kerran viikossa, imuroin ja katselen puhdasta kotia.

Onnea tästä! Minun mieheni ei siivoa vaan jatkaa kokkailua kerrostuvan sotkun kanssa. Lopulta ei tasoilla ole tyhjää tilaa, mutta tavara vaan kerrostuu. Kauppakassista laittaa vain jääkaappitavaran kylmään ja kuivatavarat jäävät lattialle ostoskasseihin, jotka jäävät lojumaan maahan.

Vierailija
977/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkuten jaksan. Tää ketju on muuten kiva paikka. Täällä ei tuomita. Työ on tällä hetkellä niin kuormittavaa psyykkisesti ja hektisiä aikoja eletään. Työpäivän jälkeen en jaksaisi siivota ollenkaan. Joskus ruoanlaitto jää pois. Koti ahdistaa suunnattomasti ja tuntuu että kukaan ei ymmärrä tilannettani. Yritin puhua ystävän kanssa ja hänkin vain tokaisi että kaikilla on vähän raskasta tällä hetkellä.

Saisitko nukuttua päiväunet työpäivän jälkeen?

Vierailija
978/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisitko nukuttua päiväunet työpäivän jälkeen?

Entä pystyisiköhän työn kuormittavuutta keventämään jotenkin? (Monestihan nämä seikat tulisi tarkastella siis myöskin esimies -ja johtamistasolla.)

Vierailija
979/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selvitä pienessä vuokrakämpässä, jossa säilytystilaa ei yksinkertaisesti ole? Olen omasta mielestäni aika järjestelmällinen ihminen, mutta kun kunnon säilytysjärjestelmiä ei vaan ole. Ei ole varastotilaa, vaatehuonetta, siivouskaappia, kunnon vaatekaappeja. Missä säilytän siivousvälineet, matkalaukut, imurin, työkalut, joulukoristeet sun muut? Kokkaan paljon ja keittiön kaapeissakin on liian vähän tilaa kaikille niille ruoka-aineille ja astioille joita käytän.  Matkalaukun olen hyödyntänyt jo kausivaatteiden säilöön. Mutta on se aika kurjan näköistä kun olkkarin seinän vieressä iso matkalaukku ja käsimatkalaukku ja imuri sekä muuta sälää. Tosi pienellä budjetilla vielä tällä hetkellä niin ei ole varaa sijoittaa mihinkään säilytysjärjestelmiin. 

Vierailija
980/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selvitä pienessä vuokrakämpässä, jossa säilytystilaa ei yksinkertaisesti ole? Olen omasta mielestäni aika järjestelmällinen ihminen, mutta kun kunnon säilytysjärjestelmiä ei vaan ole. Ei ole varastotilaa, vaatehuonetta, siivouskaappia, kunnon vaatekaappeja. Missä säilytän siivousvälineet, matkalaukut, imurin, työkalut, joulukoristeet sun muut? Kokkaan paljon ja keittiön kaapeissakin on liian vähän tilaa kaikille niille ruoka-aineille ja astioille joita käytän.  Matkalaukun olen hyödyntänyt jo kausivaatteiden säilöön. Mutta on se aika kurjan näköistä kun olkkarin seinän vieressä iso matkalaukku ja käsimatkalaukku ja imuri sekä muuta sälää. Tosi pienellä budjetilla vielä tällä hetkellä niin ei ole varaa sijoittaa mihinkään säilytysjärjestelmiin. 

Mahtuisiko jokin kaappi mihinkään kohtaan esim. olkkarissa?

Onko sängynalunen käytössä?

Saisiko ja mahtuisiko seinäkaapit johonkin kohtaan? esim Ikean bestå

Onko se kaikki olemassaoleva säilytystila otettu tehokkaasti käyttöön, mikä nyt asunnossasi on? Ja kaikki turha pois?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan