Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
ÄLKÄÄ SOTKEKO niin ei tarvi siivota koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
ÄLKÄÄ SOTKEKO niin ei tarvi siivota koko ajan.
Sitähän me tässä harjoitellaan :( ei tää oo niin yksinkertanen asia huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo ihan sekaisin mitä PH -aineita millekin pinnalle voi ja kannattaa käyttää, minkälaisia aineita millekin. Joka paikassa vähän eri ohjeita :O
Mä en jaksa välittää siitä sopiiko joku jollekin pinnalle, kunhan ei lotraa esim. laimentamattoman kloorin kanssa joka paikassa. Menen sen perusteella, että kyseinen puhdistusaine tehoaa tietynlaisiin tahroihin. Ymmärtääkseni kloori, uuninpuhdistaja, ikkunanpesuaineet ja keittiön puhdistusaineet ovat pitkälti emäksisiä. Toimivat pinttyneisiin tahroihin ja rasvaan. Kylppärinpuhdistusaineet ovat happamia, ja ne auttavat irrottamaan kalkkipinttymiä. Yleispuhdistusaineista en ole varma, mutta ne taitavat olla useimpiin siivouskohteisiin soveltuvia, eivätkä ole pH:ltaan kummassakaan äärilaidassa. Ja voihan sitä tehdä omia miedompia puhdistuscocktaileja. Laimentaa veden joukkoon vähän tiskisaippuaa ja sekaan antimikrobiaalisia tai hyväntuoksuisia eteerisiä öljyjä. Antimikrobiaalisia ominaisuuksia on ainakin seuraavilla: teepuu, laventeli, piparminttu ja greippi.
Ja se täytyy muistaa, että erilaisia puhdistusaineita (tai liuottimia) ei saa sekoittaa! Niistä voi syntyä myrkyllisiä kaasuja. Eikä tietenkään saa käyttää vahvasti happamia tai emäksisiä tuotteita herkille materiaaleille kuten puulle. Ei myöskään sellaiselle metallille, joka ei ole ehjää ruostumatonta terästä. Esimerkiksi emäksinen viemärinavaaja tai hapan etikka voi helposti syövyttää vanhan putkiston tai rättipatterin, josta seuraa vesivahinko.
:O Näitä tällasii mietinkin voiko olla jotain tällasii seikkoja, ja myöskin että vaikkapa joku aine haprastuttaakin saumat tai kaakelit, pinnan lavuaarista, hanasta ym ym.
Mites pyykkietikka pesukoneeseen?
Sopii ihan hyvin ohjeen mukaan käytettynä, koska vesi laimentaa etikkaa miedommaksi. Samallahan etikka tavallaan puhdistaa koneesta mahdollisia pesuaine- ja kalkkijäämiä. :) Lavuaarinpesuun voi käyttää laimennettua klooria, jos haluaa kunnolla desinfioida sen. Jos vähempi riittää, niin itse putsaan sen usein ihan laimennetulla käsitiskiaineella. Noita saumajuttuja en ole tutkinut tarkemmin, koska meillä on niin erikoiset kylppärin pintamateriaalit, ettei saumoja ole näkyvillä juuri yhtään. :D Vessanpöntönrajassa oleva silikonisauma tuskin pahastuu mistään puhdistusaineesta, mutta kaakelisaumojen kanssa olisin sen verran varovainen, että en jättäisi mitään puhdistusainetta vaikuttamaan niiden pinnalle, vaan hankaisin ja huuhtelisin aineen samantien pois. Kun itse siivoan monen paikan niin, että annan puhdistusaineen olla hetken aikaa, ehkä 10 minuuttia, ja sitten tulen pesemään sen pois. Esim. wc-ankka saa olla hetken pöntössä, niin ei ole niin suurta tarvetta jynssäämiselle. :) Tosiaan saumojen, puun, maalattujen pintojen ym kanssa kannattaa olla varovaisempi.
Soveltuukohan pesuaineeksi nestemäinen mäntysuopa laminaatille ja parketille? Laimennettuna veteen tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo ihan sekaisin mitä PH -aineita millekin pinnalle voi ja kannattaa käyttää, minkälaisia aineita millekin. Joka paikassa vähän eri ohjeita :O
Mä en jaksa välittää siitä sopiiko joku jollekin pinnalle, kunhan ei lotraa esim. laimentamattoman kloorin kanssa joka paikassa. Menen sen perusteella, että kyseinen puhdistusaine tehoaa tietynlaisiin tahroihin. Ymmärtääkseni kloori, uuninpuhdistaja, ikkunanpesuaineet ja keittiön puhdistusaineet ovat pitkälti emäksisiä. Toimivat pinttyneisiin tahroihin ja rasvaan. Kylppärinpuhdistusaineet ovat happamia, ja ne auttavat irrottamaan kalkkipinttymiä. Yleispuhdistusaineista en ole varma, mutta ne taitavat olla useimpiin siivouskohteisiin soveltuvia, eivätkä ole pH:ltaan kummassakaan äärilaidassa. Ja voihan sitä tehdä omia miedompia puhdistuscocktaileja. Laimentaa veden joukkoon vähän tiskisaippuaa ja sekaan antimikrobiaalisia tai hyväntuoksuisia eteerisiä öljyjä. Antimikrobiaalisia ominaisuuksia on ainakin seuraavilla: teepuu, laventeli, piparminttu ja greippi.
Ja se täytyy muistaa, että erilaisia puhdistusaineita (tai liuottimia) ei saa sekoittaa! Niistä voi syntyä myrkyllisiä kaasuja. Eikä tietenkään saa käyttää vahvasti happamia tai emäksisiä tuotteita herkille materiaaleille kuten puulle. Ei myöskään sellaiselle metallille, joka ei ole ehjää ruostumatonta terästä. Esimerkiksi emäksinen viemärinavaaja tai hapan etikka voi helposti syövyttää vanhan putkiston tai rättipatterin, josta seuraa vesivahinko.
:O Näitä tällasii mietinkin voiko olla jotain tällasii seikkoja, ja myöskin että vaikkapa joku aine haprastuttaakin saumat tai kaakelit, pinnan lavuaarista, hanasta ym ym.
Mites pyykkietikka pesukoneeseen?
Sopii ihan hyvin ohjeen mukaan käytettynä, koska vesi laimentaa etikkaa miedommaksi. Samallahan etikka tavallaan puhdistaa koneesta mahdollisia pesuaine- ja kalkkijäämiä. :) Lavuaarinpesuun voi käyttää laimennettua klooria, jos haluaa kunnolla desinfioida sen. Jos vähempi riittää, niin itse putsaan sen usein ihan laimennetulla käsitiskiaineella. Noita saumajuttuja en ole tutkinut tarkemmin, koska meillä on niin erikoiset kylppärin pintamateriaalit, ettei saumoja ole näkyvillä juuri yhtään. :D Vessanpöntönrajassa oleva silikonisauma tuskin pahastuu mistään puhdistusaineesta, mutta kaakelisaumojen kanssa olisin sen verran varovainen, että en jättäisi mitään puhdistusainetta vaikuttamaan niiden pinnalle, vaan hankaisin ja huuhtelisin aineen samantien pois. Kun itse siivoan monen paikan niin, että annan puhdistusaineen olla hetken aikaa, ehkä 10 minuuttia, ja sitten tulen pesemään sen pois. Esim. wc-ankka saa olla hetken pöntössä, niin ei ole niin suurta tarvetta jynssäämiselle. :) Tosiaan saumojen, puun, maalattujen pintojen ym kanssa kannattaa olla varovaisempi.
Kiitos, hyvät ohjeet ja vinkit. :)
Voi harjoitella kodinhoitoa helpoista tehtävistä.
Esim.
Petivaatteiden vaihto ja likaiset pesuun
Pedin petaus
Käsipyyhkeiden, pyyhkeiden vaihto ja likaiset pesuun
Jotkut ihmiset saattavat hämmästellä, jopa moittia toisen karsimispuuhia.
Muista: Tee se, mikä sua (ja perhettäsi) vie eteenpäin kohti onnellista kotia!
[/quote]
Maksulliset noutopalvelut. Jos saat itse raivattua niin noutopalvelu kyllä noutaa kotoa ja hoitaa lajittelun. Käytin tällaista kun sisareni, todellinen hamsteri, kuoli enkä kertakaikkiaan jaksanut ja kyennyt kuljettamaan kaikkea tavaraa pois.
Ainakin Sorttiasemat ja Lassila&Tikanoja noihin aikoihin hoiti noudon. Koin että todella hintansa väärti.[/quote]
Täältä myös suositus maksulliselle noutopalvelulle! Muutama vuosi sitten lapsiperheenä käytimme sellaista palvelua ennen muuttoa. Lähinnä varastoon oli kertynyt kaikenlaista.
Tässä kaupungissa esim. työpaja-tyyppinen taho hoitaa noudon ja kuljetuksen kierrätettäväksi. Helppoa ja kohtuuhintaista mielestäni.
on ihanaa aamuisin mennä keittiöön joka siisti, ei tiskejä jne. Kun saa kodin siivottua (2krt/viikko) tuntuu kuin olisi lottovoittaja ja piristää myös mieltä. Tuttavissa jatkuvasti masennusta valittavat eivät paljoa siivoile kotonaan. Muidenkin asioiden hoito hakusessa. Sitten vuodesta toiseen valitetaan kun on masennusta. Masennus lähtee kun siivoaa vaikkapa aluksi kotinsa, maksaa laskunsa ajoissa jne.
Yksinkertaisilla muutoksilla elämässä voit nähdä huomisen jo parempana. Kokeile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aikuinen tytär, jolla on koti epäjärjestyksessä ja joskus roskat jopa haisevat ja kaikki vähän rempallaan.
Miten kannattaisi rohkaista tytärtä huolehtimaan kodistaan? Vai onko edes rohkaistava?Tärkein asia on, että et moiti häntä. On monta syytä, miksi emme saa kotia järjestykseen. Kukaan ei voi tehdä sitä hänen puolestaan. Voit kyllä siivota hänen asunnon, mutta hän ei tule oppimaan uusia tapoja, jolla ylläpitäisi kodin siistinä. Ihana kuulla, että sinä äitinä olet huolissasi tyttärestäsi( tai että edes mietit asiaa). Kysymys onkin, häiritseekö se häntä? Huomaatko hänellä olevan muita huolen aiheita? Onko tyttäresi aina ollut epäsiisti vai vaaditko häneltä siisteyttä, kun hän asui kotona? Vaikka hän on tyttäresi ja olet ehkä huolissasi niin hän on silti aikuinen ja vastuu on loppupeleissä hänellä. Ap
Määrätty perussiisteys oli oltava, ihan pellossa ei saanut elää. Oli osallistuttava viikkosiivoukseen. Täydellisyyttä en vaatinut, mutta mitään kaaosta ei saanut olla.
Kun hän muutti kotoa, kämppä ajautui heti kaaokseen. Hän säilyttää ihan kaiken, teini-iän vaatteitakin kun voi vielä käyttää esim. remppavaatteina ym selityksiä. Tarjoan joskus apuani ja yhdessä ollaan monet kerrat siivoiltukin, mutta uusi sotku on jo nurkan takana.
Saattaa olla, että häntä ei vain kiinnosta tai että hänelle ei siisteys ole henki ja elämä tai muuten tärkeää. Itse olen ihan samanlainen. Onneksi nykyisessä taloyhtiössäni otetaan rennosti näissä asioissa - tiedän, että jotkut ovat saaneet noottia tai jopa häätöpyynnön, jos lattioilla on ollut liikaa tavaraa (vaatteita) tai muuta "palokuormaa" (ei siis mitään lehtien vuosikertoja, vaan esim. taidetta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki ikkunanpesuun: laadukas mikrokuituliina.
Ikkunalastan heitin kiertoon vuosia sitte.
Käytätkö kuitenkin liinan kanssa pesuainetta?
Peset ihan märällä vai nihkeällä?
Miten kuivaat, kuivalla mikrokuituliinallako?Niin paljon kysymyksiä.
En IKINÄ saa ikkunoista ja peileistä täysin puhtaita, aina jää jotain ihme kukerrusta.
Olen toivoton ikkunanpesijä. 😕😕
Mä en ole koskaan pessyt ikkunoita, ja olen asunut nykyisessä kämpässä 7 vuotta. Onneksi on parvekelasit, jotka joskus pestään taloyhtiön palkkaaman firman puolesta. Eipä noissa ikkunoissa pahemmin mitään skeidaa ole. Nyt olen muuttamassa pois, enkä taatusti pese niitä edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki ikkunanpesuun: laadukas mikrokuituliina.
Ikkunalastan heitin kiertoon vuosia sitte.
Käytätkö kuitenkin liinan kanssa pesuainetta?
Peset ihan märällä vai nihkeällä?
Miten kuivaat, kuivalla mikrokuituliinallako?Niin paljon kysymyksiä.
En IKINÄ saa ikkunoista ja peileistä täysin puhtaita, aina jää jotain ihme kukerrusta.
Olen toivoton ikkunanpesijä. 😕😕Mä en ole koskaan pessyt ikkunoita, ja olen asunut nykyisessä kämpässä 7 vuotta. Onneksi on parvekelasit, jotka joskus pestään taloyhtiön palkkaaman firman puolesta. Eipä noissa ikkunoissa pahemmin mitään skeidaa ole. Nyt olen muuttamassa pois, enkä taatusti pese niitä edelleenkään.
Miksi et pese? Etkö osaa vai etkö viitsi? Vai tuntuuko urakka liian isolta? Jos ei likaset niin sit se ei periaatteessa haittaa
Vierailija kirjoitti:
Soveltuukohan pesuaineeksi nestemäinen mäntysuopa laminaatille ja parketille? Laimennettuna veteen tietenkin.
Mun mielestä siitä jää haalea jälki. Pese mieluummin matot sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä siitä jää haalea jälki. Pese mieluummin matot sillä.
Suosittelen samaa, mäntysuopa matoille. Kaupoissa myydään pesuaineita, joissa lukee jo heti pullon etiketissä mihin soveltuu. Katson aina niistä, kun olen epävarma
Vierailija kirjoitti:
Mieheni unohtelee tavaroita ympäriinsä. Inhosin sitä että tasoilla on paperilappuja, ruuveja ym joista en tiedä minne laittaisin. Ostin läpinäkyvän ison muovilaatikon kannella. Se on meidän makuuhuoneen nurkassa ja laitan miehen ajelevat kamppeet sinne laatikkoon. Kun mies etsii jotain hukassa olevaa asiaa niin käy katsomassa laatikkoon. Pari kertaa laatikko on täyttynyt ja silloin mies on itse ottanut aikaa ja käynyt siellä olevat paperit ym läpi ja siivonnut osan pois.
- minun ei tarvitse nalkuttaa tai kysellä minne voin laittaa tämän ja tuon asian
- tavarat eivät loju enää tasoilla ärsyttämässä
- mies tietää mistä etsiä kamojaan
- olen huomannut että mies nykyään vie itsekin epämääräisiä papereitaan tuonne laatikkoon. Siis sellaisia joita pitää esim säilyttää varalla muutamia viikkoja.
Tosi hyvä :))
Ammattisiivoojat käyttävät astianpesuainetta moniim pintoihin. Ei konetiskiainetta kuitenkasn!
happy gal kirjoitti:
on ihanaa aamuisin mennä keittiöön joka siisti, ei tiskejä jne. Kun saa kodin siivottua (2krt/viikko) tuntuu kuin olisi lottovoittaja ja piristää myös mieltä. Tuttavissa jatkuvasti masennusta valittavat eivät paljoa siivoile kotonaan. Muidenkin asioiden hoito hakusessa. Sitten vuodesta toiseen valitetaan kun on masennusta. Masennus lähtee kun siivoaa vaikkapa aluksi kotinsa, maksaa laskunsa ajoissa jne.
Yksinkertaisilla muutoksilla elämässä voit nähdä huomisen jo parempana. Kokeile.
Mulla on yks kaveri, jolle kerroin tästä karsimishaasteesta, että olen sellaiseen lähtenyt mukaan. Sanoi mulle, että hyvä jos kaksi viikkoa jaksan, mutta onhan sekin jo jotain. On kuitenkin itse alkanut karsimisurakkaan. Sen koti on roinaa täynnä, siis todella täynnä, kulkuväyliä ummessa, tasot täynnä tavaroita ja eläimet kaiken keskellä. Hän katsoo nyt aiheekseen nokittaa ja kertoa oman karsimisprojektin etenemisestä. Oma vaatimaton varttini vs hänen satunnainen kaksituntisensa.
Olen aidosti iloinen hänen puolestaan ja että hänkin karsii tavaroitaan. Tahti vaan hirvittää, kun latoo surutta jätesäkkeihin tavaroitaan ja muutaman viikon päästä on hankkimassa samanlaisia tavaroita kotiinsa. Pitäisi kai jaksaa ymmärtää kaveria ja näitä ailahteluja.
Mulle oli oikeasti hyvä vinkki tuo jossain ketjun alkupäässä mainittu, että opettele hoitamaan asiat loppuun asti, siis ihan pienetkin hommat ja erityisesti juuri ne. Mulla on paha tapa jättää asioita puolitiehen. Esim. eilen illalla nukkumaan mennessä keräilin kaikki likaiset tiskit tiskipöydälle ja ajattelin, että en jaksa enää laittaa koneeseen, teen sen vasta aamulla. Mut sitten sisuunnuin kun muistelin tätä ketjua, ja laitoin ne saman tien koneeseen, meni 1min sijasta ehkä 3min, ja totesin, että kone tulikin niin täyteen, että sain ajastaa sen yöksi päälle, ja aamulla odottikin tiskivuoren sijasta koneellinen puhtaita astioita :)
Vierailija kirjoitti:
happy gal kirjoitti:
Mulla on yks kaveri, jolle kerroin tästä karsimishaasteesta, että olen sellaiseen lähtenyt mukaan. Sanoi mulle, että hyvä jos kaksi viikkoa jaksan, mutta onhan sekin jo jotain. On kuitenkin itse alkanut karsimisurakkaan. Sen koti on roinaa täynnä, siis todella täynnä, kulkuväyliä ummessa, tasot täynnä tavaroita ja eläimet kaiken keskellä. Hän katsoo nyt aiheekseen nokittaa ja kertoa oman karsimisprojektin etenemisestä. Oma vaatimaton varttini vs hänen satunnainen kaksituntisensa.
Olen aidosti iloinen hänen puolestaan ja että hänkin karsii tavaroitaan. Tahti vaan hirvittää, kun latoo surutta jätesäkkeihin tavaroitaan ja muutaman viikon päästä on hankkimassa samanlaisia tavaroita kotiinsa. Pitäisi kai jaksaa ymmärtää kaveria ja näitä ailahteluja.
Hyvä sinä :) tosi kiva kuulla, että olet saanut innon tähän! Kannattaa varoa, kenelle omista suunnitelmistaan kertoo. Itse suosittelen, ettei näistä karsimispuuhista puhu kenellekään( paitsi jos on aidosti joku henkilö, joka tsemppaa sinua). Joskus on hyvä omassa rauhassa kehittää uusia tapoja, ja niitä pieniä onnistumisia pitää osata juhlia!!:) koska se tulee olemaan sinun vahva pohja menestykselle. Eli uskonprosessiin.Yritä käyttäytyä kodissa niin, että olet jo saavuttanut tavoitteesi. Eli olet jo onnistunut omaksumaan uusia tapoja. Mitä se päivän aikana vaatii? Tee asiat heti, äläkä mieti liikaa. Motivaatio ja itsevarmuus tulee TEOISTA :) et kasvata motivaatiota tai itsevarmuutta miettimällä sitä
Tässä kohtaa on hyvä miettiä, miksi tunsit tuskaa? Onko tuskan takana jokin toinen tunne? Joskus me ihmiset valitsemme negatiivisia ( liioiteltuja)sanoja, kun haluamme sanoittaa tunteemme. On tärkeää löytää ne oikeat sanat kuvailemaan omaa tilannetta. Tai miettiä, mikä sen tunteen takana on? Oletko kiinni menneisyydessä? Miksi olit kiintynyt lasten tavaroihin? :) kysyn tätä siis rakkaudella
Jotkut askartelut ja piirrustukset on kiva säilyttää, mutta suurin osa niistä askarteluista on ollut lapsen hyviä hetkiä. He ovat saaneet niistä iloa SILLÄ HETKELLÄ, kun ovat niitä askarrelleet. Vinkkinä sanoisin, että kannattaa säästää ne teokset, jotka tuovat eniten iloa. Esim. 5 kpl vuodessa. Muut ovat olleet sen hetken ilo. Jos lapsesi ei niitä halua enää aikuisiällä niin voit tietenkin säilyttää muutaman itsellesi. Ole tässä kohtaa kuitenkin realistinen: onko minulla säilytystilaa ja aionko koskaan katsoa siihen laatikkoon?
Toki saa säästää joka ikisen muiston, jos siltä tuntuu.
Ja jos ei halua säästää yhtäkään niin sekin on ihan ok. Rakastat lapsiasi silti yhtä paljon kuin he, jotka ovat säästäneet heidän lapsien jokaisen lelun, piirustuksen ja jopa kinderyllätykset. Ap