Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Lueskelin takavuosina paljon raivauksesta erilaisista blogeista ja sieltä on jäänyt mieleen tälläinen: you cant organize clutter, you can just get rid of it. Eli ei tosiaankaan kannata miettiä säilytysratkaisuja ja paikkoja siinä vaiheessa kun homma on kesken. Karsimiskohde voi olla vaikka kuinka pieni: kylppärin hylly, maustekaappi, yksi lipastonlaatikko.
Roinasta eli turhasta eroon pääseminen on todellakin kaikkien ohjeitten nro 1. Kuka sitä nyt turhalle alkaa järjestelyaikaansa antamaan, tai ostamaan turhalle jotain säilytyslootia?
Isoin ja tärkein syy siiihen, miksi tavaroistaan kuitenkin pitää kiinni, on pelko siitä, että heittää jotain tarpeellista pois, mitä myöhemmin katuisi ja kaipaisi. Tähän pulmaan on olemassa keino! Neuvo löytyi Clutterbugilta.
Neuvona on, että laita ne turhaksi olettamasi tavarat, vaatteet ym. johonkin pahvilootaan tai kassiin ja vie se sitten pois silmistäsi, esim. omaan varastoosi. Jos et tule tarvitsemaan ja kaipaamaan sieltä mitään ajan kuluessa, ne ovat oikeasti turhia. Jos taas alat kaipaamaan sieltä jotain, tavara on edelleen tallessa ja voit palauttaa sen tarpeellisten tavaroittesi joukkoon. Tällä tekiinkalla voit huoletta tehdä karsimisen, etkä vielä menetä mitään tavaraa lopullisesti.
Mutta muista sitten viedä se laatikolllinen tai kassillinen myös pois nurkistasi, jos et oikeasti sieltä mitään kaipaa ajankaan kuluttua. Muuten säilytät roinaa.
Ammattijärjestäjiltä saa apua. Heidän nettisivuiltaan löytää ilmaiseksikin jo tosi paljon ilmaisia vinkkejä. Se tosin vaatii ihmiseltä oma-aloitteisuutta, että ryhtyy itse jotain asialle tekemään.
Myös tämä tunnettu siivooja-Auri tekee siivouksia ihmisten puolesta ja vissiin ihan maksuttakin. Mutta ei käsittääkseni kuin pintasiivouksia eli kenenkään laatikoita tai kaappeja hän ei raivaa ja siivoa.
Myös joku kunnan tiimi, esim. nuorten työpaja tms., saattaa tulla avuksi.
Tai jos kirkon diakoniapalveluun kertoo roinaongelmansa, sieltäkin voidaan siivous järjestää.
Puhdas, kiiltävä hana wc:ssä, kylppärissä, keittiössä, kodinhoitohuoneessa, ym - on vaan niin huippua -
esimerkki miten hana puhdistetaan
https://www.rakentaja.fi/artikkelit/16922/nain_kodin_hanat_saihkyviksi_…
Mä olen jo ihan sekaisin mitä PH -aineita millekin pinnalle voi ja kannattaa käyttää, minkälaisia aineita millekin. Joka paikassa vähän eri ohjeita :O
Totta kai voit valita ne vinkit, jotka sinulle sopii. Jätä vesi juomatta :))
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo ihan sekaisin mitä PH -aineita millekin pinnalle voi ja kannattaa käyttää, minkälaisia aineita millekin. Joka paikassa vähän eri ohjeita :O
Osaisiko joku auttaa? Siivoukseen liittyen. Suositellaan ja ei suositella. voi eih.
Vierailija kirjoitti:
Veden juonti minusta on hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veden juonti minusta on hyvä!
Vinkkinä siis.
Onko sulla tietoa pihan siisteydestä?
Mistä voisi tilata esimerkisi poisvientiä eläkeläisillä pihalle kertyneelle romulle ja rojulle?
Kysymys isosta määrästä!
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli siis vinkki viestiin 100, joka kertoi veden juomisen ratkaisevasta vaikutuksesta. Voihan sitä keittää vaikka kahvit. Olen joskus lukenut ohjeen, että tarvii myös muistaa syödä, jos siivoaa tai raivaa pitemmän aikaa. Nälkäisenä vaan turhautuu ja kiukustuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla tietoa pihan siisteydestä?
Mistä voisi tilata esimerkisi poisvientiä eläkeläisillä pihalle kertyneelle romulle ja rojulle?
Kysymys isosta määrästä!
En osaa muuten auttaa, mutta voisiko olla apua noista Tori.fi ym hakusanavinkeistä ym ammattijärjestäjä hakusanoista? Joita oli eilen täällä.
Noista vaan joistakin kyselet vaikka puhelimitse suoraan.
Jos googletat.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, että tuppaan tähän ketjuun, mutta minulle on syntynyt uskoakseni samantyyppisiä oivalluksia kuin AP:lle.
Minulla on ADHD ja autismikirjon dg, jotka yhdessä tekevät sen, että yhtäältä sotkua syntyy herkästi ja toisaalta sitä ei huomaa, kun on niin omissa maailmoissaan. Minulle ratkaiseva oivallus oli sen ymmärtäminen, että voin siivota tavallani.
Esimerkiksi pyykkien viikkaaminen oli inhokkihommaani, ja usein pyykit seisoivat telineellä, kunnes menivät uusiksi käyttöön -> luovuin vaatehyllyistä ja aloin ripustaa kaiken henkariin, mikä on minulle paljon helpompaa ja mieluisampaa. Jos homma tökkii, ripustan hyvällä omallatunnolla vaatteen henkariin nurin enkä käännä sitä oikein päin pyykkitelineeltä ottaessa, koska käännän sen sitten päälle pannessa kumminkin.
Minulla tuppasi syntymään sotkua paikkoihin, joissa oleskelin paljon ja söin, eikä sen vieminen roskikseen vain tapahtunut. Joskus sain skarpattua, mutta sitten taas työpöytä tai sänky täyttyi roskista. Ratkaisin asian niin, että toin roskikset lähemmäs: työpöydän vieressä on nyt oma roskakori, johon laittaa syödyn purukumin ihan samalla vaivalla kuin sen liimaa pöydänkulmaan. Yöpöydällä on pieni ruukku, jonne laitan karkkipaperit, purkat ym.
Työpöydälleni tapasi aina kertyä "läjä" eli muistiinpanoja, papereita, vihkoja ja kirjoja ja etätyössä tarvittavia taulukoita ym, joille ei oikein ollut mitään paikkaa, koska eivät sopineet esim. kirjahyllyyn. Niitä ei voinut poiskaan laittaa, koska niitä saattoi tarvita kerran kuukaudessa. Tykkäsin, että se oli nimenomaan sillä tavalla avoimena pöydällä eikä esim. kansioissa, koska sitä sai helposti pengottua siinä. Siirsin tämän läjän kaappiin työpöydän viereen, edelleen saa pengottua mutta on poissa silmistä. Parin kuukauden välein käyn kasan läpi ja heitän pois turhaksi käyneet paperit.
"Vaatetuolin" eli tuolin, jolle kasautuu käytettyjä, mutta ei likaisia vaatteita sain ratkaistua sillä, että varasin vaatekaappiin laatikon, jonne laitan näitä puolikäytettyjä, ja pyrin katsomaan sieltä aina ennen kuin otan puhdasta uutta vaatetta rekistä. Sen oli pakko olla nimenomaan laatikko, koska näiden vaatteiden laittaminen henkariin oli niin vaivalloista, että se jäi tekemättä. Aina pyykätessä tyhjään laatikon pyykkikoriin. Vaateläjä ei siis kadonnut minnekään, mutta eipä ole näkyvillä ja pysyy hallinnassa, ja jos epähuomiossa jää joku pari tuntia pidetty villatakki sohvankarmille, on olemassa "oikea paikka", johon sen voi siitä kantaa.
Huippua:)) Isot onnittelut tosi hyvistä oivalluksista !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkkiKohtaan 1. sen verran että mielummin ajattelisin sitä kyllä laiskuutena kuin taidottomuutena. Jotenkin masentavaa että en nyt tuotakaan osaisi. 😂
Se on normaalia, ettei ihminen tykkää tehdä sitä, mikä tuntuu vaikealta. Ja siivoaminen, raivaaminen, aloittaminen, ja homman loppuun tekeminen niin ettei juutu matkalle, on monelle tosi vaikeaa. Kun oppii taitoja, joita on kerrottu mm. tässä viestiketjussa, homma helpottuu ja turhautuminen ja epätoivo vähenee, jopa loppuu. Tsemppiä kaikille siisteyshaasteen kanssa kamppaileville, iso kiitos Ap:lle ketjun aloittamisesta ja vinkeistä, samoin kiitos muillekin vinkkejä antaneille:)
Vierailija kirjoitti:
Muutamme mieheni kanssa pienempään asuntoon. Lapset muuttaneet pois, mutta heidän tavaroitaan on vielä lapsuuskodissaan : kirjoja, vaatteita, koulumuistoja, lapsuuden piirustuksia ja leluja ja vaikka sun mitä. Niitä on vaikea heittää roskikseen ja toisaalta tiedän, että nuoret muuttavat vielä useasti ja ei he eivät toisaalta arvosta niitä lapsuutensa muistojuttuja, vielä. En tiedä , miten niitten kanssa toimia. Olen alkanut käydä vaatteitani läpi, ja totta totisesti kaksi kolmasosaa on ainakin sellaisia, joita en ole pitänyt kymmeneen vuoteen. On pino lumpuille, hyväntekeväisyyteen ja pino myytäväksi. On paksuja talvitakkeja, joita olen säästänyt, että jos tulee sota!! Ehkä nyt voisi jo niistä luopua.
Aikuisten lasten tavarat ja lapsuusmuistot ovatkin hankala paikka. Omat lapseni ovat jo kolmekymppisiä, mutta vaikea oli karsia varsinkin piirustuksia ja askarteluja. Ensiksi kysyin lapsilta, mitkä ovat heille oikeasti tärkeitä. (Juuri mikään ei oikeasti ollut.) Sitten valitsin ne, joihin olin eniten kiintynyt ja valokuvasin ne. Ja lopuksi tuskaa tuntien vein tavarat roskiin. Tämä tapahtui viisi vuotta sitten ja vieläkin kirpaisee. Välillä katselen haikeana noita valokuvia puhelimelta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa välittää siitä sopiiko joku jollekin pinnalle, kunhan ei lotraa esim. laimentamattoman kloorin kanssa joka paikassa. Menen sen perusteella, että kyseinen puhdistusaine tehoaa tietynlaisiin tahroihin. Ymmärtääkseni kloori, uuninpuhdistaja, ikkunanpesuaineet ja keittiön puhdistusaineet ovat pitkälti emäksisiä. Toimivat pinttyneisiin tahroihin ja rasvaan. Kylppärinpuhdistusaineet ovat happamia, ja ne auttavat irrottamaan kalkkipinttymiä. Yleispuhdistusaineista en ole varma, mutta ne taitavat olla useimpiin siivouskohteisiin soveltuvia, eivätkä ole pH:ltaan kummassakaan äärilaidassa. Ja voihan sitä tehdä omia miedompia puhdistuscocktaileja. Laimentaa veden joukkoon vähän tiskisaippuaa ja sekaan antimikrobiaalisia tai hyväntuoksuisia eteerisiä öljyjä. Antimikrobiaalisia ominaisuuksia on ainakin seuraavilla: teepuu, laventeli, piparminttu ja greippi.
Sekä käytä rohkeasti Ikean kasseja. you know
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa välittää siitä sopiiko joku jollekin pinnalle, kunhan ei lotraa esim. laimentamattoman kloorin kanssa joka paikassa. Menen sen perusteella, että kyseinen puhdistusaine tehoaa tietynlaisiin tahroihin. Ymmärtääkseni kloori, uuninpuhdistaja, ikkunanpesuaineet ja keittiön puhdistusaineet ovat pitkälti emäksisiä. Toimivat pinttyneisiin tahroihin ja rasvaan. Kylppärinpuhdistusaineet ovat happamia, ja ne auttavat irrottamaan kalkkipinttymiä. Yleispuhdistusaineista en ole varma, mutta ne taitavat olla useimpiin siivouskohteisiin soveltuvia, eivätkä ole pH:ltaan kummassakaan äärilaidassa. Ja voihan sitä tehdä omia miedompia puhdistuscocktaileja. Laimentaa veden joukkoon vähän tiskisaippuaa ja sekaan antimikrobiaalisia tai hyväntuoksuisia eteerisiä öljyjä. Antimikrobiaalisia ominaisuuksia on ainakin seuraavilla: teepuu, laventeli, piparminttu ja greippi.
Ja se täytyy muistaa, että erilaisia puhdistusaineita (tai liuottimia) ei saa sekoittaa! Niistä voi syntyä myrkyllisiä kaasuja. Eikä tietenkään saa käyttää vahvasti happamia tai emäksisiä tuotteita herkille materiaaleille kuten puulle. Ei myöskään sellaiselle metallille, joka ei ole ehjää ruostumatonta terästä. Esimerkiksi emäksinen viemärinavaaja tai hapan etikka voi helposti syövyttää vanhan putkiston tai rättipatterin, josta seuraa vesivahinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se täytyy muistaa, että erilaisia puhdistusaineita (tai liuottimia) ei saa sekoittaa! Niistä voi syntyä myrkyllisiä kaasuja. Eikä tietenkään saa käyttää vahvasti happamia tai emäksisiä tuotteita herkille materiaaleille kuten puulle. Ei myöskään sellaiselle metallille, joka ei ole ehjää ruostumatonta terästä. Esimerkiksi emäksinen viemärinavaaja tai hapan etikka voi helposti syövyttää vanhan putkiston tai rättipatterin, josta seuraa vesivahinko.
:O Näitä tällasii mietinkin voiko olla jotain tällasii seikkoja, ja myöskin että vaikkapa joku aine haprastuttaakin saumat tai kaakelit, pinnan lavuaarista, hanasta ym ym.
Mites pyykkietikka pesukoneeseen?
Puolipitoisille vaatteille voi ostaa koukkuja mitkä laittaa oven yläkarmin yli ja siihen vaate henkariin. Myös pyöreä pystynaulakko lattialla on kätevä tuohonkin tarkoitukseen.