Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
481/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähde enää tällä kertaa. Vuonna 1999 olin 165 cm ja 65 kg, kun pudotin painoa 8 kg. Uudenvuoden lupaus. Ne tuli seuraavana vuonna takaisin korkojen kera. Kaalikeittoa pari kertaa viikossa, omenaviinietikkaa, iltasyömiset pois ja lisää liikuntaa. Noilla se paino tippui. Mutta muistettakoon, että esim. kaalikeittoon ja omenaviinietikkaan kyllästyy.

Toisen kerran pudotin painoa v. 2006 raskauden ja synnytyksen jälkeen. Olin jälkitarkastuksessa 78 kg ja lääkäri sanoi ihan ystävällisesti, että kannattaa muistaa, ettei enää tarvita energiaa kahden edestä, vaikka imetys kuluttaakin energiaa. Hormonit hyrräsi ja ystävällinen muistutus kirveli. Aloin ihan hulluna käydä vaunulenkeillä ja jumpata. Kotona pyöri pilates nauhalta melkein joka ilta, kun mies tuli töistä. Sain 10 kg painosta pois siihen mennessä kun palasin töihin. Töissä se sitten taas alkoi nousta. Pieni aloitti päiväkodissa, nukkui levottomasti, minä heräilin öisin ja söin herkkuja työpäivän aikana pystyäkseni hereillä. Liikuntakin väheni.

Viimeinen laihdutus oli v. 2018. Sekin alkoi uudenvuodenlupauksesta. Nuorempi lapsista oli ekaluokalla koulussa. Usein kävin lenkillä ennen töihin lähtöä, kun muuten ei ollut aikaa ja töiden jälkeen hain hänet iltapäiväkerhosta kävellen aina kun sää salli. Se oli karppausvillityksen aikaa, joten lautasella oli lihaa tai kalaa salaatin kanssa. Aamupala rahkaa ja marjoja tai kaksi keitettyä kananmunaa (yäk). Alkupainoksi olen merkinnyt 77 kg. Juhannuksena saavutin alle 70 kg, joka oli minun oma tavoite. Päiväkirjan mukaan paino on ollut elokuussa 72 kg, eli nopeasti se lähti sitten nousemaan, kun karppaaminen alkoi tökkiä. Tällä hetkellä en ole käynyt puntarissa moneen kuukauteen, mutta viimeksi työterveystarkastuksessa terkkarilla painoin 77 kg. Olisin iloinen, jos pääsisin alle 70 kiloon uudelleen, mutta ei se kestä kuitenkaan. En syö erityisen epäterveellisesti ja liikun jonkin verran vapaa-aikana, mutta kyllähän ne annoskoot voisi olla pienemmät. Nyt joulun aikaan taas huomasin, että lastaan lautaselle enemmän ruokaa kuin 16-vuotias urheilullinen teinimme.

Vierailija
482/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten laihoja nuo karppiuskovaiset ovat, mutta ainakin näyttävät olevan äärettömän kärttyisiä ja vttumaisia. Jotain se *oikeiden rasvojen* syönti siis näköjään ihmiselle tekee.

Oikeat rasvat on hyväksi ihan kaikille. Ei vain sinun määrittelemille ihmisille.

Ehkä sun myös kannattais käyttää sopivia rasvoja. Saattaisi auttaa tuohon harhakäsityksiin muista ihmisistä. Aivot toimii rasvalla ja sen laadulla on väliä.

Rasvoja tarvitsee koko keho, mutta aivot käyttää kyllä energiana glukoosia. 

Joopa joo. Perehdy vähän enemmän. Saatat oppia jotain aineenvaihdunnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan reilut 80kg ja aloitin tänään kuntopyöräilyn samalla kun katson elokuvia.

Ajattelin katsoa, että putooko paino pelkästään sillä fillarin antamilla tuloksilla

M30

Vierailija
484/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Astuin vaa´alle aamulla ja lukema JÄRKYTTÄVÄ 94 kg! Pituus 170. Mitä olen päästänyt itselleni tapahtumaan? Okei sairauksien vuosi, mutta silti!

Vierailija
485/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Mahtava päivä tämän projektin kannalta: erinomaisen tehokas ohjattu treeni ja onnistuneet ruokavalinnat ja -ajoitukset!

Porkkanaraastetta tehtiin iso kulho ja sitä otin kaikilla aterioilla - on ihan mahtavaa joulumenun vastapainona edelleen. Aamiaiseni on tavallisesti viili+siemenseos, mutta tänään keitin ruispuuroa ja lisäsin siihen reilusti puolukkaa. Ajattelen, että tuo viilisetti on ehkä hyvä siirtää iltapalaksi, koska se on valmis tietty annos. Ei siis tule ongelmaa sen suhteen, että koostaisin jonkin mätön.

Avausviestissäni sanoin, etten aio punnita tseäni tms. mutta nyt ehkä vähän sittenkin sillä kannalla, että pitäisikö kuitenkin ottaa jokin mittajuttu. Joko paino tai sitten jokin kehon mitta - ehkä se paino on simppelein?

Vaaka on ystäväsi, ei vihollinen ja erinomainen työkalu painonhallinnassa:

https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/2816dabc-417d-458f-a521-053dcb6c5f…

Vierailija
486/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin mennä vielä kävelylle, mutta väsyttää niin älyttömästi.

Nukahdin puoleksi tunniksi, olin niin väsynyt. Mutta sain kuin sainkin itseni kävelylle, auttoi kun sain perheenjäsenestä seuraa. 3,5 km kävelylenkki tehtiin, kai siihen voi olla tyytyväinen? Minkä pituisia kävelyjä muut teette, jos siis käytte kävelyllä?

Hyvin tehty! Normikauppamatkani on yhteensä 3km. Fiilistelykävelylenkki on vajaat 5km. Sitä pidemmistä kipeytyvät lonkat.

Vierailija
487/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Mahtava päivä tämän projektin kannalta: erinomaisen tehokas ohjattu treeni ja onnistuneet ruokavalinnat ja -ajoitukset!

Porkkanaraastetta tehtiin iso kulho ja sitä otin kaikilla aterioilla - on ihan mahtavaa joulumenun vastapainona edelleen. Aamiaiseni on tavallisesti viili+siemenseos, mutta tänään keitin ruispuuroa ja lisäsin siihen reilusti puolukkaa. Ajattelen, että tuo viilisetti on ehkä hyvä siirtää iltapalaksi, koska se on valmis tietty annos. Ei siis tule ongelmaa sen suhteen, että koostaisin jonkin mätön.

Avausviestissäni sanoin, etten aio punnita tseäni tms. mutta nyt ehkä vähän sittenkin sillä kannalla, että pitäisikö kuitenkin ottaa jokin mittajuttu. Joko paino tai sitten jokin kehon mitta - ehkä se paino on simppelein?

Ja iltapäivälehden artikkeli hyvää tietoa :D:D

Vierailija
488/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Ja iltapäivälehden artikkeli hyvää tietoa :D:D

Se itse asiassa oli erittäin hyvää tietoa, kannattaa lukea.

Vierailija
489/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana ollaan. N45 163 cm ja painoa nyt 68 kg. Normaali "hyvä" painoni on 10 kg kevyempi, sellaisena olen ollut koko aikuisikäni. Paitsi nyt vuoden aikana olen lihonut tuon 10 kg.

Keinoni: alkoholin juomisen vähentäminen tai jopa kokonaan lopettaminen. Olen lihonut iltatissuttelulla. Sen aikana on tullut myös syötyä huonoja ruokia. 

Olen oikeasti järkyttynyt, kun mitkään housut eivät mahdu ja paidat kinnaa. Kun näen itseni valokuvissa, olen kauhuissani. Kyllähän minä tiedän, etten mikään valtavan lihava ole vieläkään, mutta siihen normiolooni verrattuna kyllä. Mitkään vanhat vaatteet eivät oikeastaan mahdu. 10 kg painonnousu näin lyhyessä ihmisessä kyllä näkyy ja tuntuu.

Tavoite siis se 58 kg. Liikuntaa harrastan jo valmiiksi aika lailla. Koetan lisätä sitä samalla, kun iltatissuttelu jää toivottavasti kokonaan pois. Nyt jo kaksi iltaa onnistunut ;)

Vierailija
490/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Mustajoen höpinöitä :D

Vierailija
491/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Voihan se olla vaikka farkutkin (jotka esim vaikka nyt mahtuvat puoleen reiteen ylös) tai muu vaate, jos et halua tässä vaiheessa käyttää vaakaa tai mittanauhaa.

Vierailija
492/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukahdin puoleksi tunniksi, olin niin väsynyt. Mutta sain kuin sainkin itseni kävelylle, auttoi kun sain perheenjäsenestä seuraa. 3,5 km kävelylenkki tehtiin, kai siihen voi olla tyytyväinen? Minkä pituisia kävelyjä muut teette, jos siis käytte kävelyllä?

Hyvin tehty! Normikauppamatkani on yhteensä 3km. Fiilistelykävelylenkki on vajaat 5km. Sitä pidemmistä kipeytyvät lonkat.

Varmaan lonkkakivutkin hellittää painonputoamisen myötä!

493/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Voihan se olla vaikka farkutkin (jotka esim vaikka nyt mahtuvat puoleen reiteen ylös) tai muu vaate, jos et halua tässä vaiheessa käyttää vaakaa tai mittanauhaa.

Joo jokin tuollainen voisi toimia - ja se, etten käytä vain löysiä vaatteita. Kaivelin jo kaapissa hollille mm. ei-joustavia housuja. Varsinaisesti naftit vaatteet olen aina hoksatessani hävittänyt (minulla ei siis ole kyse viime aikojen akillisestä pullahtamisesta, jolloin olisi paljon liian pientä vaatetta kotosalla), mutta eiköhän siellä ole jokunen bleiseri, johon ei allit meinaa mahtua ja just housuja, jotka sivuutan koska joustovyötäröiset on mukavammat.

Mittanauhaa en löytänyt, missä lie ompelusten seassa. Täytyy napata uusi ja ottaa ainakin muutama mitta lähtötiedoiksi itselle. Samalla voin kirjata lähtöpainonkin.

Vierailija
494/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän tavoitteena että 3-5 kertaa viikossa olisi tunti liikuntaa, kolme varttia vähintään silloin kun alan, mutta välillä parin tunnin ja joskus pitempiäkin koko päivän. Talvikaudella sisäliikuntaa suurin osa, varsinaisesti kävelemässä käyn vain silloin kun on pakko ulkoilla eikä pääse hiihtämään, kesällä pyöräilyä ilman muuta. 

495/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Omat kokemukset on sellaiset, että vaaka on harvakseltaan hyvä seuraamaan, ettei paino ala nousta. Viikottaisen (ja päivittäisen jota en oikeastaan olekaan harrastanut) punnitsemisen kanssa minulla on se ongelma, että painoni heittelee aika lailla mm. kuukautisten ja fyysisen aktiivisuuden mukaan. Toisaalta ehkä  päivittäispunnitus, mutta tulosten peilaaminen pidemmälle ajalle olisi hyvä - siis vaikka niin, että seuraisi, miten kahden viikon keskiarvo käyttäytyy. Kuulostaa vaan vähän siltä, että värkkäisin kieli solmussa excelin ja sitten unohtaisin sen!

Vierailija
496/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kaksi tuntia kuntopyörällä fillaroin 45km.

Myös treenasin lihaksiakin monitoimikoneella.

Illalla mässäilin ja nyt tässä töiden ohella tein kyykkyjä. Ensiksi syväkyykky sarjoja 10 + 10 + 20 ja sitten alkoi polvessa tuntua kipeeltä. Sitten pelkkiä kyykkyjä 10 + 10 + 10 + 10.

Saa nähdä mitä vaaka näyttää kun pääsen töistä.

Odottavilla hetkillä on hyvä vähän treenailla täällä töissä.

Tänään sitten taas kuntopyörällä polkemista.

M30

497/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Illalla mässäilin ja nyt tässä töiden ohella tein kyykkyjä. Ensiksi syväkyykky sarjoja 10 + 10 + 20 ja sitten alkoi polvessa tuntua kipeeltä. Sitten pelkkiä kyykkyjä 10 + 10 + 10 + 10.

M30

Kotona aina oleva laite on ihan huippu, kun sen vaan ottaa rutiinina käyttöönsä. Taidan ottaa sinusta mallia ja sisustaa takkahuoneen niin, että on valmiina liikuntaa varten paikat ja välineet. Nyt ovat kyllä olemassa, mutta sisustus on tehty töllön katselun ehdoilla.

Vierailija
498/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Joo jokin tuollainen voisi toimia - ja se, etten käytä vain löysiä vaatteita. Kaivelin jo kaapissa hollille mm. ei-joustavia housuja. Varsinaisesti naftit vaatteet olen aina hoksatessani hävittänyt (minulla ei siis ole kyse viime aikojen akillisestä pullahtamisesta, jolloin olisi paljon liian pientä vaatetta kotosalla), mutta eiköhän siellä ole jokunen bleiseri, johon ei allit meinaa mahtua ja just housuja, jotka sivuutan koska joustovyötäröiset on mukavammat.

Mittanauhaa en löytänyt, missä lie ompelusten seassa. Täytyy napata uusi ja ottaa ainakin muutama mitta lähtötiedoiksi itselle. Samalla voin kirjata lähtöpainonkin.

Minä pengoin vaatekaappiani ja löysin farkut, jotka eivät menneet kunnolla jalkaan. Nyt menee ylös asti, mutta vetoketju tai nappi ei vielä mene kiinni. Sovitan niitä aina kuun ensimmäinen päivä. Toiveessa on, että viimeistään kesäkuussa saan ne käyttöön.

eri

Vierailija
499/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M30

Kotona aina oleva laite on ihan huippu, kun sen vaan ottaa rutiinina käyttöönsä. Taidan ottaa sinusta mallia ja sisustaa takkahuoneen niin, että on valmiina liikuntaa varten paikat ja välineet. Nyt ovat kyllä olemassa, mutta sisustus on tehty töllön katselun ehdoilla.

Niin, sitähän voi sisustaa tarpeen mukaan.

Tuli myös eilen tangollakin nostettua painoja.

Aika tehokas liike on nostaa tanko rinnalle ja sitten kattoa kohti ja samallalailla takas lattialle ja monta samanlaista toistoa peräkkäin.

Kevyillä painoilla on hyvä aloittaa, ettei riko heti paikkojansa. Tähän nykyiseen painooni voi vaikuttaa lakutkin, sillä tuntuu nyt aika kevyeltä.

Hitsit myös mikä olo tuli, kun poljin eilen sen kaksi tuntia. Jotenkin vapauttava olo tuli.

Liikunnalla on aikamoiset vaikutukset oloon.

M30

Vierailija
500/3110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Omat kokemukset on sellaiset, että vaaka on harvakseltaan hyvä seuraamaan, ettei paino ala nousta. Viikottaisen (ja päivittäisen jota en oikeastaan olekaan harrastanut) punnitsemisen kanssa minulla on se ongelma, että painoni heittelee aika lailla mm. kuukautisten ja fyysisen aktiivisuuden mukaan. Toisaalta ehkä  päivittäispunnitus, mutta tulosten peilaaminen pidemmälle ajalle olisi hyvä - siis vaikka niin, että seuraisi, miten kahden viikon keskiarvo käyttäytyy. Kuulostaa vaan vähän siltä, että värkkäisin kieli solmussa excelin ja sitten unohtaisin sen!

Mulla on älyvaaka, joka lähettää tuloksen kännykkään talteen. Sieltä sitten näkee trendin. Ja punnitsen itseni päivittäin juurikin siksi, että painoni vaihtelee paljon (lähinnä hankalan vatsan takia). Jos kerran viikossa punnitus osuisi juuri siihen päivään, kun vatsa on täynnä nestettä, niin voi tulla motivaatio-ongelmia. Varsinkin silloin aluksi, kun aloitin elämäntapamuutosta. En todellakaan oleta joka päivä pienempiä lukemia, mutta trendi alaspäin näkyy selvästi, enkä mene paniikkiin noiden huonojen vatsapäivien takia. Mulle toimii tämä, jollekin toiselle joku toinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi