Mitä mieltä siitä että te-toimisto tyrkyttää 3kk ilmaista työkokeilua että mahdollisesti pääsee matalapalkkatöihin?
Ensin teet ilmaiseksi töitä että pääset töihin johonkin 1500 euroa nettona käteen kuukaudessa. Näillä hinnoilla tuolla palkalla ei tee mitään. Onko ihmisarvoista elämää?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos miettii että vielä lapset pitäisi tuolla 1500€ palkalla elättää niin eihän siitä mitään tule. Kyllä tavallisten matalapalkka-alojen arvostus on nolla. Niin ei tietysti pitäisi olla. Perustulo voisi vähän kompensoida tuossa, mutta ei sekään ole mikään taikasana jos asenne yhteiskunnassa on se ettei pienipalkkaisille juuri mitään tarvitse maksaa, hakekoot luukulta lisätukea.
Miksi ihminen on pienipalkkainen? Koska ei osaa mitään eikä tuota mitään? Mistä silloin maksetaan?
Tuottaahan se sen työn jonka tekee. Siivooja tuottaa puhtautta, lastenhoitaja mahdollistaa äitien ( ja joidenkin isien) työssäkäynnin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos miettii että vielä lapset pitäisi tuolla 1500€ palkalla elättää niin eihän siitä mitään tule. Kyllä tavallisten matalapalkka-alojen arvostus on nolla. Niin ei tietysti pitäisi olla. Perustulo voisi vähän kompensoida tuossa, mutta ei sekään ole mikään taikasana jos asenne yhteiskunnassa on se ettei pienipalkkaisille juuri mitään tarvitse maksaa, hakekoot luukulta lisätukea.
Hyvin voi elättää lapset 1500 eurolla ja allekkin.
Ei oo pakko asua pk-seudulla.
Kyllä on pakko jos se työ on pk-seudulla ja koko suku on asunut siellä iät ja ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne kokeilupaikat ikinä oikeasti ketään palkkaa. 3kk, ja sen jälkeen saavat uudet 3kk ilmaiset kokeilijat. Hyvävelisysteemi, yrittäjällä hyvät välit työkkärin johtoon ja saavat ilmaiset työntekijät ja valtio maksaa työntekijöiden elannon.
TYökokeilu ei ole palkaton koeaika! Yrityksen ei ole edes tarkoitus palkata kokeilijaa, joka on tutustumassa alaan eli lopettakaa nyt työttömät se valittaminen työnteosta palkatta, työkokeilussa ette ole töissä, teidän ei tarvitse tehdä töitä! Olette ohjaajan kanssa tekemässä asioita, ette itsenäisesti täyttämässä hyllyjä tai pesemässä kurahousuja.
Työkokeilussa on tietyt tavoitteet - ne on sovittu kanssanne - eikä muuta tarvitse tehdä kuin käydä ne läpi esim. oppia kassatyö tai varastokirjanpito. Lopettakaa valittaminen ilmaistyöstä ja ymmärtäkää, että se on kokeilu. Karenssia ei voi saada, vaikka ei rehkisi, koska työkokeilusopimuksen mukaan ette ole korvaamassa yhtäkään vakityöntekijää.
Olin kerran kaupassa työkokeilemassa ja samaan aikaan siellä oli myös toinen kokeilija, yksi jonkinlainen opiskelija (joka oli työsuhteessa saman ryhmän toiseen toimipaikkaan, ilmeisesit oli tuolla kuitenkin opiskelijastatuksella ja tuloilla), kaksi tai kolme merkonomiopiskelijaa ja neljä tettiläistä (unohdinkohan vielä jonkun?). Meitä taisi olla enemmän kuin palkallisia sillä kyseessä oli pienehkö market.
Onneksi työkokeilusopimus oli alle kuukauden mittainen. Sain hyvää palautetta mutta silti kuulemma vain virallisen hekemuksen kautta palkataan ja alle kuukausi on kuulemma lyhyt aika tietää mitään vaikka samaan hengenvetoon sanoi ettei minua ole tarvinnut neuvoa ja tein töitä itsenäisesti. Sanomattakin selvää että ei ole työkokeilut enää kiinnostaneet.
Halusit siis kertoa mitä? Että työkokeilu ei ole koeaika? Että tettiläiset on paikalla max 2 vko?
Että pikkuisen oli liikaa ilmaistyöntekijöitä jos varsinaisia työntekijöitä oli vähemmän. Suhdeluku oli pielessä. Lisäksi jokainen meistä teki pääasiassa itsekseen töitä ja lisäksi esimies laittoi minut neuvomaan/vahtimaan näitä harjoittelijoita jo ensimmäisellä viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo pakko asua pk-seudulla.
Tässä puhutaan nyt työn tekemisestä ja siitä onko 1500€ kohtuullinen palkka. Ei siis puhuta maalla asuvista monen lapsen äideistä jotka elää tukien varassa. Palkkana tuo ei riitä jos lapsiakin vielä pitää elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo pakko asua pk-seudulla.Tässä puhutaan nyt työn tekemisestä ja siitä onko 1500€ kohtuullinen palkka. Ei siis puhuta maalla asuvista monen lapsen äideistä jotka elää tukien varassa. Palkkana tuo ei riitä jos lapsiakin vielä pitää elättää.
En minä elä tukien varassa. Kyllä 1500e palkka riittää.
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa saat cvhen 3 kk työkokemusta. Miten yksinkertainen pitää olla, että kuvittelee juuri siihen kokeilupaikkaan tuöllistyvänsä.
Mulla on täysin päinvastainen kokemus. Hain kahtena perättäisenä vuonna samaa pätkätyötä. Sama hakemus (kopioin sen edellisen vuoden hakemustekstin minkä olin saanut sähköpostiin) ja eri cv. Itse asiassa kolmesti olen kyseiseen työhön hakenut mutta ensimmäisen hakemusteksti oli eri. Ensimmäisenä vuonna cv:ssä oli myös nämä työkokeilut ja seuraavana ei. Ensimmäisenä vuonna en päässyt haastatteluun ja toisena pääsin. Silloin ongelmaksi tuntui tosin tulevan liian pitkä työttömyysaika (työkokeilut ei olleet tuona aikana). Ja olen oikea pitkäaikaistyötön jolla cv:ssä on pari hassua riviä lyhyttä työkokemusta ja ikää on jo nelisenkymmentä. Voihan se tietty olla että työvoimapulaa on joihinkin hommiin ja parempia hakijoita ei nyt sattunut olemaan.
Aiemmin olisin jopa työllistynyt erääseen työkokeilupaikkaan mutta ajokortittomuus ja huonot kulkuyhteydet torppasivat tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen on pienipalkkainen? Koska ei osaa mitään eikä tuota mitään? Mistä silloin maksetaan?
Tesin mukaan maksetaan. Tästä on useinkin ollut puhetta erään siivoustyöesimiehen kanssa. Hänellä on tapana seurata muitakin siivoojia kuin oman työpaikkansa että miten hoitavat hommansa. Kauhistuu aina miten pöpöt leviävät. Esim. sairaalassa siivoaja pyyhkii lattialta ensin eritteen kohdan ja jatkaa samalla pyyhkimellä koko huoneen lattian läpi (ja ehkäpä seuraavankin, sitähän ei voi tietää). Vähän kauhistuttaa miten esim. ovenkahvat pyyhitään. Ehkä se onkin niinpäin että sen verran tuottavuutta saa kun siitä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle 1500e olisi iso raha.
Ohis.
Katsoin eilen Uudenmaan uutisia ja siinä kysyttiin sopivansuuruisesta palkasta. Mieleeni jäi kaksi vastaajaa. Nuori eläkeläinen, joka sanoi että 2000e riittäisi. Ei sitten osannut kuitenkaan kertoa, mitä menoja se kattaisi.
Toinen vastaaja ajatteli, että rahaa pitää olla sen verran, että voi ystävien kanssa viettää aikaa ja että ylipäätään voi tehdä asioita, joista tulee onnelliseksi. Kuulemma noin 1000e riittäisi :D
Yksi järkevä vastaaja oli. Hän sanoi, että 3000-4000e, niin sitten olisi riittävästi rahaa. Niin minustakin.
Sinä ajattelet, että pitää itse maksaa asuminen, työmatkat jne. ja nuori ajattelee, että tuo on käyttörahaa, Kelahan maksaa jo nyt asumisen, sähköt, netin jne. Eli sama summa molemmilla.
Todellakin ajattelen, että omalla palkalla pitäisi pystyä kattamaan kaikki menot. Ja lastani opetan rahankäytössä. Ensin hoidetaan pakolliset kulut, kuten asuminen ja ruoka. Sen jälkeen hyödylliset asiat kuten netti, puhelin, auto/liikkuminen, vaatteet, kodintavarat. Vielä jos on rahaa, niin harrastukset ja hauskanpito. Säästämiseen kannustan myös.
Laskisin kyllä netin, puhelimen, auton jos sitä tarvitaan työssäkäyntiin ja vaatteet (jos ei tarkoiteta huvikseen shoppailua) nyt ainakin pakollisiin menoihin. Ehkä myös kodin tavarat. Palkka on liian pieni jos näihinkin ei raha riitä.
Robinhood kirjoitti:
Kaikki päättävässä elimissä ja porvarit pitäisi pistää itse tekemään työtä noilla ehdoilla ja palkoilla...
Voitte olla varmoja, että muutoksia tulisi alta nanosekunnin🙂😂
Tämä👍
Ei kai niitä työkokeilupaikkoja kellekkään pakoteta? Voit ihan itse etsiä sen paikan ja mennä sinne vain yhdeksi kuukaudeksi. Vaikka työkkäri nyt ehdottaisi jotain SPR kirpputoria 3 kk sopimuksella ja 8 tunnin päivillä.
Pääsin. Aloitin 54v ja eläkkeelle 63v, vieläpä kevyehköä vaihtelelevaa kunnan työtä. 2 muutakin pääsi. Joukossa oli kyllä pari outoa tyyppiä. Tiedä sitten miten nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä työkokeilupaikkoja kellekkään pakoteta? Voit ihan itse etsiä sen paikan ja mennä sinne vain yhdeksi kuukaudeksi. Vaikka työkkäri nyt ehdottaisi jotain SPR kirpputoria 3 kk sopimuksella ja 8 tunnin päivillä.
Tästä oli vuosi tai pari sitten puhetta virkailijan kanssa ja kun sanoin että enpä tee täyttä viikkoa että mitenkäs se sitten on niin virkailijan mielestä se on työnantajan asia päättää. Olin niin hölmistynyt että en edes älynnyt sanoa että tämä on kyllä minun palveluni ja työnantaja päättää vasta sitten kun palkkaakin maksaa. Taisi myös työkokeilun sopimus papereissa olla tuo kohta sellaisessa kohdassa että "työnantaja täyttää" jos en ihan väärin muista.
Tosiaankaan en tekisi täyttä päivää enkä edes 5 päiväistä viikkoa kerran vähempikin on työkokeilussa sallittua. Vähempi työaika estää käyttämästä minua ilmaisena työvoimana.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös pakottava. On ollut näin jo useamman vuoden ja työkkärillä on toisinaan valmiita paikkoja mihin voivat laittaa karenssin uhalla hakemaan. Joskus Sipilän aikaan tuli uudistus että palveluihin voidaan velvoittaa vaikka työllistymissuunnitelmassa ei olisi mainintaa asiasta.
Kuntouttava on asia erikseen ja siihen vaaditaan myös työnhakijan suostumus.
1500e/kk on silloin ihan ok summa, jos ei ole huollettavia lapsia ja asunnon vuokra edullinen. Mutta sitten taasen jos on monta lasta ja/tai asuu isossa kaupungissa, jossa vuokrat on korkeat, ei jää asumismenojen jälkeen paljoa extraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo pakko asua pk-seudulla.Tässä puhutaan nyt työn tekemisestä ja siitä onko 1500€ kohtuullinen palkka. Ei siis puhuta maalla asuvista monen lapsen äideistä jotka elää tukien varassa. Palkkana tuo ei riitä jos lapsiakin vielä pitää elättää.
En minä elä tukien varassa. Kyllä 1500e palkka riittää.
Minulle ei riittäisi jos olisi lapsia.
( ja niitä onkin, mutta tässä en puhukaan omasta tilanteestani )
Saan Kelan etuuksina 2000 euroa, perheessä minä ja kaksi teiniä. En ihan heti lähtisi tonniviidelläsadalla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hanki itse työpaikkasi, ei noihin ketään pakolla viedä. Ja kyllä, tuokin on ihmisarvoisempaa elämää kuin katkerana kiskoa bisseä sohvalla yksinään päivästä toiseen.
Tällaisen rikollisen asenteen takia meillä on ihmisten hyväksikäyttöjärjestelmä ja kokopäivätöitä joilla ei tule toimeen. Ja voit myös tunkea nuo loukkaavat olettamat bissen kiskomisesta, katkeruudesta ja yksinäisyydestä sinne mihin ei kuu kuumota.
Ap, et mene työkokeiluun. Työkokeilulle on selkeät säännöt. Menet mieluummin vaikka lyhyeen koulutukseen jossa pääset tekemään osa-aikatyötä josta saat soviteltua päivärahaa, tai mietit muuten mitä elämältäsi haluat.
Meillä on järjestelmä joka sallii työstäkieltäyrymisen ja silti saa hyvän asunnon, luksusluokaa, puhelimet, tietokoneet, pesukoneet, ihan kaiken. Ei tällaista ole muualla.
Olisiko lisätietoja miten tämä käytännössä toimii? Minulla ei toimeentulotuki -40 prosenttia riittänyt edes luksusruokaan, saatika sitten tietokoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä onko osaamista enempään. Jos ei, niin sitten pitäisi tehdä niitä matalapalkkahommia.
No ei nyt aivan näinkään.
Niitä matalia palkkoja pitää nostaa tai vaihtoehtoisesti verotus keventää lähes nollaan tai miksei kokonaan poiskin. Onhan meillä tasavero kuitenkin monessa muussa kuten ruoassa! ja sitähän pienituloisetkin luonnollisesti joutuvat ostamaan. Eli hekin maksaisivat edelleen niitä veroja. Eikös vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ottaisin paikan, ja koko harjoittelun ajan etsisin parempaa paikkaa. Työtöntä ei kukaan palkkaa. Muutama kk ilmaistyötä on pienempi paha kuin elämänmittainen työttömyys. Kotona työkyky häviää parissa vuodessa, eikä sitten enää selviä mistään työstä.
Siis muuttuuko ihminen ameebaksi, jos sillä ei ole töitä..? Kyllä työtrömälläkin on kognitiiviset taidot, aivot ja kaksi kättä..Kyllä hyvällä perehdytyksellä pystyy työhön ihan yhtä laisesti, kuin sellainen joka ei ole ollut työttömänä. Juuri tuollainen mätä asenne aiheuttaa pitkää työttömyyttä, kun kuvitellaan että ihminen taantuu lapsen asteellle tai luisuu heti johonkin pesukarhun valverytmiin jos ei ole palkkatöissä. (Ja ihmisille joilla on pesukarhun valverytmi, löytyy myös sopivia työpaikkoja ja työaikoja)
Ei muutu ameebaksi, mutta tietotekniikasta putoaa äkkiä ja muutenkin oppii sellaisen kiireettömän tavan toimia, joka on hyvä kotona mutta töissä se ei riitä. Moni kehittää myös ongelmia, kuten alkoholi, mt-ongelmaa jne.
On parempi tehdä huonosti palkattua työtäkin kun olla vasn kotona, kotona ne työllistymismahdollisuudet hiljalleen katoaa. Kun työantajalla on aina valinnanvaraa, ne oloneuvokset on niitä vähiten haluttuja.
Tuossahan ne on lueteltu. Bahama kuuluisi ensin osuuteen säästäminen ja sen jälkeen hauskanpito. Onpa tämä omilla tuloilla pärjääminen monille vierasta, kun näin tarkkaan pitää neuvoa.