Mitä mieltä siitä että te-toimisto tyrkyttää 3kk ilmaista työkokeilua että mahdollisesti pääsee matalapalkkatöihin?
Ensin teet ilmaiseksi töitä että pääset töihin johonkin 1500 euroa nettona käteen kuukaudessa. Näillä hinnoilla tuolla palkalla ei tee mitään. Onko ihmisarvoista elämää?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle 1500e olisi iso raha.
Minulle myös. Aikoinani opiskelijana ja yksinhuoltajana 1500 e kuukausiansiot olisi tuntuneet suorastaan utopistisilta, kun omat yhteenlasketut tuet asumistukineen päivineen oli noin 1000 e, ja silläkin rahalla oli maksettava vuokra ja elätettävä itsensä lisäksi yksi lapsi. +50 % lisää tuloja kuukauteen, sillähän ois ostanut ja tehnyt vaikka mitä!
Edes silloin en kyllä elänyt mitenkään jatkuvassa köyhyydessä, vaan käytiin silloin tällöin ulkona syömässä, ostettiin vaatteita uusina jne. Tarkkaan ne piti kyllä laskea. Jotenkin nää valitukset, että 1500 e tai jopa 2500 e palkoilla ei muka Suomessa saa ihmisarvoista elämää, tuntuu siksi omasta näkökulmasta tosi liioitelluilta ja siltä, että niiden kirjoittajalla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä on oikeasti olla köyhä.
No mutta kun sen kokopäivätyön tekemisen tarkoitus on se, että saa sen verran rahaa että ei tarvitse viettää sellaista elämää kuin ns. oikeasti köyhät! Siksihän siellä töissä käydään että ei tarvitse elää koko ajan kädestä suuhun, vaikka ei voisikaan ostaa mitä huvittaa - harva voi.
Ymmärrän harmituksen siinäkin tapauksessa, että ei ole töissä ja kituuttaa ja tinkii (eläke, opiskelija, työtön), mutta että uhraamalla kokopäiväisen työpanoksensa saa rahaa joko ilmaisessa työkokeilussa parisataa työmarkkinatuen päälle tai hikiset 1500 euroa - juuei.
Se mitä yritin viestissäni tuoda esille oli, että ei minun elämäni edes 1000 e/kk ollut jatkuvaa kituuttamista ja joka jutussa tinkimistä, niin on vähän vaikeaa ymmärtää, miten 500 e tai ylikin enemmän kuukaudessa tienaava ei omasta mielestään pysty saamaan ihmisarvoista elämää. Mihin tällaisten ihmisten kaikki rahat kuluvat? Tietysti jos on esim. isoja lainoja, se voi muuttaa asiaa.
Paljonko 1500 palkasta menee veroja? Jos 1400-1500 jää käteen niin sehän on vielä mielestäni ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele, niin ei tarvitse vinkua matalapalkka-alalla. Ei kukaan estä sinua opiskelemasta ja menemästä eteenpäin.
Kukas ne matalapalkka-alan työt tekee jos kaikki opiskelee ja menee elämässä eteenpäin? Eikö heidän palkalla ja elämänlaadulla ole mitään merkitystä?
Ei kultalusikka kermaperseessä syntynyt ymmärrä esimerkiksi siivoojien arvoa kun ajattelu on tasolla:sähkö tulee pistorasiasta ja lika vain katoaa jonnekkin yms.
Hyvätuloiset työssäolevat osaavat arvostaa matalapalkkatyötä tekeviä. Työttömät ne ovat jotka ei arvosta siivoajia tai muitakaan tärkeää perustyötä tekeviä. Maksattavat oman elämisensä matalapalkkaisilla ja päälle räkäisesti nauravat miten he eivät itse ikinä alentuisi tekemään esim. siivoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele, niin ei tarvitse vinkua matalapalkka-alalla. Ei kukaan estä sinua opiskelemasta ja menemästä eteenpäin.
Kukas ne matalapalkka-alan työt tekee jos kaikki opiskelee ja menee elämässä eteenpäin? Eikö heidän palkalla ja elämänlaadulla ole mitään merkitystä?
Ei kultalusikka kermaperseessä syntynyt ymmärrä esimerkiksi siivoojien arvoa kun ajattelu on tasolla:sähkö tulee pistorasiasta ja lika vain katoaa jonnekkin yms.
Hyvätuloiset työssäolevat osaavat arvostaa matalapalkkatyötä tekeviä. Työttömät ne ovat jotka ei arvosta siivoajia tai muitakaan tärkeää perustyötä tekeviä. Maksattavat oman elämisensä matalapalkkaisilla ja päälle räkäisesti nauravat miten he eivät itse ikinä alentuisi tekemään esim. siivoamista.
Oi, miten romanttinen käsitys sinulla on hyvätuloisista työssä olevista ihmisistä. Minä olin nuorena muun muassa siivoojana ja monessa tehtävässä, jossa esimerkiksi käyteltiin kassakonetta tai kuljeteltiin tavaroita paikasta toiseen. Ylenkatsetta ei tullut matalapalkkaisilta, mutta sitä sai päivittäin konttorityöntekijöiltä ja niiltä, jotka muuten vain katsoivat olevansa yhteiskunnan hierarkiassa korkeammalla.
Minä olen nykyisin poikkeuksellisen korkeasti koulutettu. Siivoaminen ei enää onnistu fyysisistä syistä, mutta kassatöihin, autonkuljettajaksi ja monenlaisiin toimistotöihin sopisin ihan hyvin - mutta minua ei oteta. Osaatko kuvitella syitä siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle myös. Aikoinani opiskelijana ja yksinhuoltajana 1500 e kuukausiansiot olisi tuntuneet suorastaan utopistisilta, kun omat yhteenlasketut tuet asumistukineen päivineen oli noin 1000 e, ja silläkin rahalla oli maksettava vuokra ja elätettävä itsensä lisäksi yksi lapsi. +50 % lisää tuloja kuukauteen, sillähän ois ostanut ja tehnyt vaikka mitä!
Edes silloin en kyllä elänyt mitenkään jatkuvassa köyhyydessä, vaan käytiin silloin tällöin ulkona syömässä, ostettiin vaatteita uusina jne. Tarkkaan ne piti kyllä laskea. Jotenkin nää valitukset, että 1500 e tai jopa 2500 e palkoilla ei muka Suomessa saa ihmisarvoista elämää, tuntuu siksi omasta näkökulmasta tosi liioitelluilta ja siltä, että niiden kirjoittajalla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä on oikeasti olla köyhä.
No mutta kun sen kokopäivätyön tekemisen tarkoitus on se, että saa sen verran rahaa että ei tarvitse viettää sellaista elämää kuin ns. oikeasti köyhät! Siksihän siellä töissä käydään että ei tarvitse elää koko ajan kädestä suuhun, vaikka ei voisikaan ostaa mitä huvittaa - harva voi.
Ymmärrän harmituksen siinäkin tapauksessa, että ei ole töissä ja kituuttaa ja tinkii (eläke, opiskelija, työtön), mutta että uhraamalla kokopäiväisen työpanoksensa saa rahaa joko ilmaisessa työkokeilussa parisataa työmarkkinatuen päälle tai hikiset 1500 euroa - juuei.
Se mitä yritin viestissäni tuoda esille oli, että ei minun elämäni edes 1000 e/kk ollut jatkuvaa kituuttamista ja joka jutussa tinkimistä, niin on vähän vaikeaa ymmärtää, miten 500 e tai ylikin enemmän kuukaudessa tienaava ei omasta mielestään pysty saamaan ihmisarvoista elämää. Mihin tällaisten ihmisten kaikki rahat kuluvat? Tietysti jos on esim. isoja lainoja, se voi muuttaa asiaa.
Paljonko 1500 palkasta menee veroja? Jos 1400-1500 jää käteen niin sehän on vielä mielestäni ihan ok.
Noin 8% (vähintään) menee jo eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja oli palkka kuinka pieni tahansa. Luulisin että se pari prosenttia saattaisi vähintään vielä mennä veroja jos työ on vakituinen eli olet koko vuoden töissä. Käteen jäisi jotain 1350e tai alle.
Niin no, olin ensin 6 kk työkokeilussa ja sen jälkeen sain sieltä ensimmäisen omaa koulutusta vaataavan työpaikan. En kadu hetkeäkään, että olin ilmaisena orjana ;)
Itse asiassa minulle kävi juuri noin. Kyllä se oli ihmisarvoista elämää. Nykyään asiani tosin ovat huonommin, mutta silloin meni aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
TE täti/setä tekee diilin firman kanssa ilmaisen työvoiman tarjoamisesta ja vastalahjaksi TE täti/setä saa kuukausittain taskurahaa firmalta. Helppoa ja kannattavaa!
Vierailija kirjoitti:
Niin no, olin ensin 6 kk työkokeilussa ja sen jälkeen sain sieltä ensimmäisen omaa koulutusta vaataavan työpaikan. En kadu hetkeäkään, että olin ilmaisena orjana ;)
Milloin tämä tapahtui? Jokin aika sitten kiellettiin oman alan kokeileminen ellet ole ollut pitkään poissa työelämästä. Ja hyvä niin, ei veronmaksajien kuulu kustantaa kenellekään työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 8% (vähintään) menee jo eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja oli palkka kuinka pieni tahansa. Luulisin että se pari prosenttia saattaisi vähintään vielä mennä veroja jos työ on vakituinen eli olet koko vuoden töissä. Käteen jäisi jotain 1350e tai alle.
On kyllä siinä kintaalla kannattaako lähteä tuolla palkalla, etenkin jos työ ei anna muuta kuin perus vitutusta tai kuormitusta noin muuten.
onhan se väärin, että ap loiselle maksetaan vielä 3kk tukia yhteiskunnan varoilla ja vielä korotettuna. menisit töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä siinä kintaalla kannattaako lähteä tuolla palkalla, etenkin jos työ ei anna muuta kuin perus vitutusta tai kuormitusta noin muuten.
eli suuria tukia pitäisi laskea, että alkaisi työt kiinnostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä työkokeilupaikkoja kellekkään pakoteta? Voit ihan itse etsiä sen paikan ja mennä sinne vain yhdeksi kuukaudeksi. Vaikka työkkäri nyt ehdottaisi jotain SPR kirpputoria 3 kk sopimuksella ja 8 tunnin päivillä.
Voi olla myös pakottava. On ollut näin jo useamman vuoden ja työkkärillä on toisinaan valmiita paikkoja mihin voivat laittaa karenssin uhalla hakemaan. Joskus Sipilän aikaan tuli uudistus että palveluihin voidaan velvoittaa vaikka työllistymissuunnitelmassa ei olisi mainintaa asiasta.
Kuntouttava on asia erikseen ja siihen vaaditaan myös työnhakijan suostumus.
Työkokeiluun ei voi pakottaa. Aika pitkälle pitää juttua lukea, jotta kohdan löytää, mutta selvästi se siellä sanotaan.
https://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle/artikkelit/tyokokeilu-nain-k…
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Itse myin kotini ja opiskelen asuntorahoilla yliopistossa. Ikää vajaat 50 vuotta.
Yli 20 vuotta työkokemusta takana. AMK-tutkinto. Täydet ikälisät. Palkka 2000 euroa/kk/netto.
-ei kenenkään elätti-
Vierailija kirjoitti:
Itse olin saanut vakituisen unelmatyöpaikan työkokeilun kautta kahden vuoden työttömyyden jälkeen.
Mietin, missä olisin kaikkein mieluiten töissä, pyysin työkkäriltä mahdollisuutta mennä sinne työkokeiluun, jäin työkokeilun jälkeen ensin määräaikaisen työsuhteisiin ja lopulta minut vakinaistettiin.
Jos pakotetaan työkokeiluun, miettisin jos keksisin paikan tai alan mikä oikeasti kiinnostaa. Työkokeilun viikkotuntimäärä sovitaan työnantajan kanssa, ja vähimmillään sitä voi tehdä yhtenä päivänä viikossa. Jotkut pienet yritykset, järjestöt yms. voivat arvostaa tällaista apua. Parhaimmillaan saa jotain mielekästä tekemistä, työkkäriltä rauhaa ja CV:ssä näyttää hyvältä jos tekee edes jotain.
Hienoa sinulle! Oikeasti.
Itse en vaan kolmen tutkinnon jälkeen keksi enää työtä, joka kiinnostaisi ja johon olisi mahdollisuus. Mielekästä tekemistäkin minulla on jo.
Jos työnantaja arvostaa apua, niin voi näyttää sen arvostuksensa rahana.
Vierailija kirjoitti:
Minä ottaisin paikan, ja koko harjoittelun ajan etsisin parempaa paikkaa. Työtöntä ei kukaan palkkaa. Muutama kk ilmaistyötä on pienempi paha kuin elämänmittainen työttömyys. Kotona työkyky häviää parissa vuodessa, eikä sitten enää selviä mistään työstä.
En kertakaikkiaan tajua tuota älyvapaata olettamaa että ihmisen kaikki osaaminen, henkinen pääoma ja taidot jotenkin mystisesti häipyisivät kahden vuoden aikana ja hän invalidisoituisi mystisesti työttömyyden takia. Ei hyvänen aika. Tällöinhän kaikki hoitovapaalta palaavatkin olisivat pilalla. Minun piireissäni ihmiset ovat hypänneet hyvinkin vaativiin hommiin työttömyyden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos miettii että vielä lapset pitäisi tuolla 1500€ palkalla elättää niin eihän siitä mitään tule. Kyllä tavallisten matalapalkka-alojen arvostus on nolla. Niin ei tietysti pitäisi olla. Perustulo voisi vähän kompensoida tuossa, mutta ei sekään ole mikään taikasana jos asenne yhteiskunnassa on se ettei pienipalkkaisille juuri mitään tarvitse maksaa, hakekoot luukulta lisätukea.
Hyvin voi elättää lapset 1500 eurolla ja allekkin.
Ei oo pakko asua pk-seudulla.Tässä puhutaan nyt työn tekemisestä ja siitä onko 1500€ kohtuullinen palkka. Ei siis puhuta maalla asuvista monen lapsen äideistä jotka elää tukien varassa. Palkkana tuo ei riitä jos lapsiakin vielä pitää elättää.
En minä elä tukien varassa. Kyllä 1500e palkka riittää.
Olet ku setettava hölmö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos miettii että vielä lapset pitäisi tuolla 1500€ palkalla elättää niin eihän siitä mitään tule. Kyllä tavallisten matalapalkka-alojen arvostus on nolla. Niin ei tietysti pitäisi olla. Perustulo voisi vähän kompensoida tuossa, mutta ei sekään ole mikään taikasana jos asenne yhteiskunnassa on se ettei pienipalkkaisille juuri mitään tarvitse maksaa, hakekoot luukulta lisätukea.
Hyvin voi elättää lapset 1500 eurolla ja allekkin.
Ei oo pakko asua pk-seudulla.Tässä puhutaan nyt työn tekemisestä ja siitä onko 1500€ kohtuullinen palkka. Ei siis puhuta maalla asuvista monen lapsen äideistä jotka elää tukien varassa. Palkkana tuo ei riitä jos lapsiakin vielä pitää elättää.
En minä elä tukien varassa. Kyllä 1500e palkka riittää.
Olet ku setettava hölmö
Anteeksi mitä?
Kuten olen sanonut monta kertaa niin minulle se olisi riittävästi koska nyt saan pelkän työmarkkinatuen.
Töitä tehdään palkkaa vastaan. Ei tarvitse suostua ilmaseen työhön.
Itse olin saanut vakituisen unelmatyöpaikan työkokeilun kautta kahden vuoden työttömyyden jälkeen.
Mietin, missä olisin kaikkein mieluiten töissä, pyysin työkkäriltä mahdollisuutta mennä sinne työkokeiluun, jäin työkokeilun jälkeen ensin määräaikaisen työsuhteisiin ja lopulta minut vakinaistettiin.
Jos pakotetaan työkokeiluun, miettisin jos keksisin paikan tai alan mikä oikeasti kiinnostaa. Työkokeilun viikkotuntimäärä sovitaan työnantajan kanssa, ja vähimmillään sitä voi tehdä yhtenä päivänä viikossa. Jotkut pienet yritykset, järjestöt yms. voivat arvostaa tällaista apua. Parhaimmillaan saa jotain mielekästä tekemistä, työkkäriltä rauhaa ja CV:ssä näyttää hyvältä jos tekee edes jotain.