Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä siitä että te-toimisto tyrkyttää 3kk ilmaista työkokeilua että mahdollisesti pääsee matalapalkkatöihin?

Vierailija
10.11.2022 |

Ensin teet ilmaiseksi töitä että pääset töihin johonkin 1500 euroa nettona käteen kuukaudessa. Näillä hinnoilla tuolla palkalla ei tee mitään. Onko ihmisarvoista elämää?

Kommentit (220)

Vierailija
81/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ollut hyväpalkkaisia toimitusjohtajan hommia tarjolla?

Turpa kii Bensku ja mee höylään sitä luottokorttias

Vierailija
82/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne kokeilupaikat ikinä oikeasti ketään palkkaa. 3kk, ja sen jälkeen saavat uudet 3kk ilmaiset kokeilijat. Hyvävelisysteemi, yrittäjällä hyvät välit työkkärin johtoon ja saavat ilmaiset työntekijät ja valtio maksaa työntekijöiden elannon.

TYökokeilu ei ole palkaton koeaika! Yrityksen ei ole edes tarkoitus palkata kokeilijaa, joka on tutustumassa alaan eli lopettakaa nyt työttömät se valittaminen työnteosta palkatta, työkokeilussa ette ole töissä, teidän ei tarvitse tehdä töitä! Olette ohjaajan kanssa tekemässä asioita, ette itsenäisesti täyttämässä hyllyjä tai pesemässä kurahousuja.

Työkokeilussa on tietyt tavoitteet - ne on sovittu kanssanne - eikä muuta tarvitse tehdä kuin käydä ne läpi esim. oppia kassatyö tai varastokirjanpito. Lopettakaa valittaminen ilmaistyöstä ja ymmärtäkää, että se on kokeilu. Karenssia ei voi saada, vaikka ei rehkisi, koska työkokeilusopimuksen mukaan ette ole korvaamassa yhtäkään vakityöntekijää.

Olin kerran kaupassa työkokeilemassa ja samaan aikaan siellä oli myös toinen kokeilija, yksi jonkinlainen opiskelija (joka oli työsuhteessa saman ryhmän toiseen toimipaikkaan, ilmeisesit oli tuolla kuitenkin opiskelijastatuksella ja tuloilla), kaksi tai kolme merkonomiopiskelijaa ja neljä tettiläistä (unohdinkohan vielä jonkun?). Meitä taisi olla enemmän kuin palkallisia sillä kyseessä oli pienehkö market.

Onneksi työkokeilusopimus oli alle kuukauden mittainen. Sain hyvää palautetta mutta silti kuulemma vain virallisen hekemuksen kautta palkataan ja alle kuukausi on kuulemma lyhyt aika tietää mitään vaikka samaan hengenvetoon sanoi ettei minua ole tarvinnut neuvoa ja tein töitä itsenäisesti. Sanomattakin selvää että ei ole työkokeilut enää kiinnostaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle 1500e olisi iso raha.

Ohis.

Katsoin eilen Uudenmaan uutisia ja siinä kysyttiin sopivansuuruisesta palkasta. Mieleeni jäi kaksi vastaajaa. Nuori eläkeläinen, joka sanoi että 2000e riittäisi. Ei sitten osannut kuitenkaan kertoa, mitä menoja se kattaisi.

Toinen vastaaja ajatteli, että rahaa pitää olla sen verran, että voi ystävien kanssa viettää aikaa ja että ylipäätään voi tehdä asioita, joista tulee onnelliseksi. Kuulemma noin 1000e riittäisi :D

Yksi järkevä vastaaja oli. Hän sanoi, että 3000-4000e, niin sitten olisi riittävästi rahaa. Niin minustakin.

Minä en siis ole järkevä kun minulle riittäisi 1500e?

Riippuu monesta asiasta eli suurimmaksi osaksi asuinpaikasta ja asumismuodosta eli mitkä on asumiskustannukset.

Vierailija
84/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on kaiken sortin työttömyysasisntuntijoita neuvomassa työttömiä.

Itse haen aktiivisesti töitä. En vain pääse.

Mietin nyt että olisiko pajatoiminta, työkokeilu vai kuntouttava mun juttu.

Todennäköisesti en kumminkaan pääse mihinkään töihin sillä ikää on reippaasti.

Samanikäinen tuttu ei päässyt koulutukseen. Vaikka sanoi olevansa valmis työskentelemään myös eläkkeellä.

Huomenna mulla on aika virkailijalle ja miten siellä kannattaisi toimia?

Ota sinne termarissa kahvi ja purkissa pipareita ja jutelkaa tovi vaikka jouluvalmisteluista.

Vierailija
85/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et vain halua töihin kuten ei kukaan muukaan palstailija. Mikään ei kelpaa paitsi kotona makaaminen.

Vierailija
86/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa, minkälaisia työkokeilupaikkoja on?

Vierailija
87/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole muuta koulutusta kuin kesken jäänyt peruskoulu ja 30 vuoden ryyppyputki, 1500 euroa on ihan kiva raha niillä ansioilla.

Vierailija
88/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amazonille vaan töihin. Ei vessataukoja ja palkka surkea.

Yhdysvaltain jättiyritysten työntekijät jonottavat leipäjonoissa - johtajat tienaavat miljardeja.

Silti osavaltiossa yrityksen 10 000 työntekijästä 1000 joutuu turvautumaan valtion leipäjonoihin.

Tämän lisäksi Amazon ei maksanut käytännössä lainkaan liittovaltion tuloveroa viime vuonna. Yritys on pystynyt välttämään verot täysin laillisesti, käyttämällä erilaisia sääntöihin kuuluvia verohyvityksiä ja -helpotuksia.

Tämä malli tännekin. Eikös vaan.

Kyllä. Sitä mallia täällä ollaan jo hartaasti kopioitukin. Hyvä esimerkki on nämä sähköyhtiöitten 3 miljoonan euron vuosituloilla mässäilevät pomot, jotka myyvät niin kallista sähköä, että tavallisella palkansaajalla on vaikeuksia maksaa laskuja, työttömistä nyt puhumattakaan.

Vierailija
89/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa, minkälaisia työkokeilupaikkoja on?

Lähinnä sellaisia missä pystyt tekemään oikeita töitä ja korvaat työvoimaa. En ainakaan ole kuullut että joku kokeilisi sairaanhoitajan, insinöörin tai lakimiehin hommia. Kyllä ne ennemmin on jotain kunnan avustavia tehtäviä, kaupan hyllyttäjiä tai sitten tehdas tai varastohommia.

Vierailija
90/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo harjoittelut tai työkokeilut olisi tosi kiinnostavia. Melkein mitä hyvänsä työtä on kiinnostavaa tehdä vähän aikaa, nähdä uusi työympäristö jne. Toisaalta jos ei nappaa, ei tarvitse 3 kk jälkeen jatkaa. Kolmessa kuukaudessa oppii suorittavissa töissä sen mitä on opittavissa ja muutenkin alasta ja organisaatiosta.

Tykkäisin myös siitä, että aina parin kuukauden välein tapaisi uusia ihmisiä, saisi "lukea" ne ja sitten ei tarvitsisi enää nähdä niitä.

Valitettavasti olen tällä hetkellä niin huonossa kunnossa, että edes päivä viikossa kuntouttavaa työtoimintaa ei sovi. Terveenä työttömänä kaiken tuollaisen voisi ottaa leikin kannalta siihen saakka, että löytyy se työ, mitä tahtoo tehdä.

Itse en siis näe tässä kysymystä siitä, onko se taloudellisesti kannattavaa vai ei, vaan että siinä on tilaisuus oppia jotain uutta, nähdä uusia ihmisiä (töissä yleensä tapaa ihmisiä joihin ei ikinä törmäisi muuten, hyvässä tai pahassa. Kuten myös mt-palveluiden ryhmissä.)

Olen lievästi autistinen enkä edes pidä ihmisistä, mutta olen huomannut että tietynlaisia älyllisiä virikkeitä saa vaan menemällä paikkoihin ja näkemällä ihmisiä. Minusta on todella kiinnostavaa päästä tehtaisiin sisälle katsomaan, miten ne toimivat, ja olisi tosi helmeä voida kokeilla linjan jokaista työtehtävää vähän aikaa. Tietysti pitkästyisin tehdastyössä hengiltä pitkän päälle, mutta aloituksessahan olikin kyse työkokeilun kannattavuudesta.

Mutta tosiaan kun ei pysty mihinkään.

Vierailija
91/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelemalla ja kokeilemalla ei laskuja ja asuntoa makseta. Kyllä se oikea vähintään TES palkka täysillä tunneilla olla pitää.

Vierailija
92/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pääse työkokeilun jälkeen palkkatöihin. Se on kusetusta. Jos joku haluaa työntekijän niin se palkkaa työttömän ilman työkokeiluakin. Itse olen ollut työkokeiluissa ja harjoitteluissa ja olen ollut hyvä työntekijä. Sen jälkeen en saanutkaan luvattua työpaikkaa. 

Vierailija
93/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.

Katsoin eilen Uudenmaan uutisia ja siinä kysyttiin sopivansuuruisesta palkasta. Mieleeni jäi kaksi vastaajaa. Nuori eläkeläinen, joka sanoi että 2000e riittäisi. Ei sitten osannut kuitenkaan kertoa, mitä menoja se kattaisi.

Toinen vastaaja ajatteli, että rahaa pitää olla sen verran, että voi ystävien kanssa viettää aikaa ja että ylipäätään voi tehdä asioita, joista tulee onnelliseksi. Kuulemma noin 1000e riittäisi :D

Yksi järkevä vastaaja oli. Hän sanoi, että 3000-4000e, niin sitten olisi riittävästi rahaa. Niin minustakin.

Riippuu monesta asiasta eli suurimmaksi osaksi asuinpaikasta ja asumismuodosta eli mitkä on asumiskustannukset.

Oma talo maalla.

Vierailija
94/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo harjoittelut tai työkokeilut olisi tosi kiinnostavia. Melkein mitä hyvänsä työtä on kiinnostavaa tehdä vähän aikaa, nähdä uusi työympäristö jne. Toisaalta jos ei nappaa, ei tarvitse 3 kk jälkeen jatkaa. Kolmessa kuukaudessa oppii suorittavissa töissä sen mitä on opittavissa ja muutenkin alasta ja organisaatiosta.

Tykkäisin myös siitä, että aina parin kuukauden välein tapaisi uusia ihmisiä, saisi "lukea" ne ja sitten ei tarvitsisi enää nähdä niitä.

Valitettavasti olen tällä hetkellä niin huonossa kunnossa, että edes päivä viikossa kuntouttavaa työtoimintaa ei sovi. Terveenä työttömänä kaiken tuollaisen voisi ottaa leikin kannalta siihen saakka, että löytyy se työ, mitä tahtoo tehdä.

Itse en siis näe tässä kysymystä siitä, onko se taloudellisesti kannattavaa vai ei, vaan että siinä on tilaisuus oppia jotain uutta, nähdä uusia ihmisiä (töissä yleensä tapaa ihmisiä joihin ei ikinä törmäisi muuten, hyvässä tai pahassa. Kuten myös mt-palveluiden ryhmissä.)

Olen lievästi autistinen enkä edes pidä ihmisistä, mutta olen huomannut että tietynlaisia älyllisiä virikkeitä saa vaan menemällä paikkoihin ja näkemällä ihmisiä. Minusta on todella kiinnostavaa päästä tehtaisiin sisälle katsomaan, miten ne toimivat, ja olisi tosi helmeä voida kokeilla linjan jokaista työtehtävää vähän aikaa. Tietysti pitkästyisin tehdastyössä hengiltä pitkän päälle, mutta aloituksessahan olikin kyse työkokeilun kannattavuudesta.

Mutta tosiaan kun ei pysty mihinkään.

Luuletko että jos työ nappaa niin sitten vaan päätät jatkaa? Työnantajalla ei olekkaan sulle tarvetta, ei tässä eikä seuraavassakaan mielekkäässä työkokeilupaikassa niin kuinka pitkään otat leikin kannalta sen että et pääsekkään palkkatöihin?

Voi se jollekin olla mielekästä että tapaa uusia ihmisiä jne. mutta sitä varten on vapaaehtoistyöt jne. Ei tälläistä ilmaistyön muotoa pidä valtion ylläpitää vain tuota tarkoitusta varten.

Vierailija
95/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.

Oma talo maalla.

Riippu taas siitä onko maksettu tai ei ja minkäsuuruiset on lyhennykset ynnä muut menot asumisesta ja onko puoliso jakamassa kustanuksia.

Itsellenikin riittäisi 1500e mutta esim. autoa en tuollaista palkkaa varten pitäisi.

Vierailija
96/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.

Oma talo maalla.

Riippu taas siitä onko maksettu tai ei ja minkäsuuruiset on lyhennykset ynnä muut menot asumisesta ja onko puoliso jakamassa kustanuksia.

Itsellenikin riittäisi 1500e mutta esim. autoa en tuollaista palkkaa varten pitäisi.

Talo on maksettu. Auto on näin työttömänäkin.

Vierailija
97/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.

Oma talo maalla.

Silloinhan se on totta kai eri asia kuin että maksat tuosta esim. 500e vuokraa ja vasta suunnittelet/unelmoit oman asunnon hankkimisesta.

Vierailija
98/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.

Oma talo maalla.

Silloinhan se on totta kai eri asia kuin että maksat tuosta esim. 500e vuokraa ja vasta suunnittelet/unelmoit oman asunnon hankkimisesta.

Niin kuten sanoin minulle se riittäisi. Outoa että tätäkin piti perustella.

Vierailija
99/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.

Minusta se on lyhytnäköistä. Menot ovat toki erilaisia eri ihmisillä, mutta pitkässä juoksussa pienet tulot aiheuttavat sen, ettei niillä kokonaan pärjää.

Voi tulla sairastumista, yllättäviä menoja (kodinkoneet/silmälasit/tietokone tms.), asumiskustannusten nousua tai mitä tahansa muuta, joka keikauttaa taloutta. Sähkölaskut voi ottaa esimerkiksi tänä talvena.

Vierailija
100/220 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.

Minusta se on lyhytnäköistä. Menot ovat toki erilaisia eri ihmisillä, mutta pitkässä juoksussa pienet tulot aiheuttavat sen, ettei niillä kokonaan pärjää.

Voi tulla sairastumista, yllättäviä menoja (kodinkoneet/silmälasit/tietokone tms.), asumiskustannusten nousua tai mitä tahansa muuta, joka keikauttaa taloutta. Sähkölaskut voi ottaa esimerkiksi tänä talvena.

Voi kuule kun olen viimeksi saanut 1500e joskus 5v sitten.

Sen jälkeen olen saanut 500-900e/kk.

On tässä ollut monenlaista yllättävää menoa ja työttömäksihän jouduin kun sairastuin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi