Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?
Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.
Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.
Kommentit (911)
Vierailija kirjoitti:
Toistuva aihe on, että minulla onkin vielä koulut kesken, en olekaan valmistunut ja joku yksi tai muutama kursi puuttuu.
Valmistuin 2016, eikä opiskeluissa ollut erityisen suuria ongelmia.
Minulla on maisterin paperit vuodelta 1996, mutta yhä vielä silloin tällöin näen unia, joissa jokin kurssi on jäämässä suorittamatta.
Oletteko huomanneet, että jos näkee unta josta kusta edesmenneestä, niin se ihminen ei tunnu siinä unessa samalta? Olen nähnyt unia esim kuolleista isovanhemmistani, ja vaikka he ovat siinä unessa elossa, he ovat jotenkin omituisia ja näyttävätkin erilaisilta, jotenkin kumimaisilta. Hankala selittää, mutta jospa joku saisi tästä kuvailusta kiinni :)
Olen unessa aina exäni seurassa. Nyksää niissä ei näy koskaan.
Jos on jäinen tie, niin tietysti paras tapa kulkea on luistella varpaankynsien kärjillä ballerinamaisesti eteenpäin.
Valot ei tahdo toimia ja kännykässä on jotain ihme hieroglyfejä (siis muutenkin oudossa kännykässä)
Jos näkee unta että on herännyt niin ei ollenkaan mietitytä että miksihän asun lentokonehallissa (esim)
Maapallo vallattu, mutta onneksi vastarintaporukan jäsenenä sain pöllittyä viholliselta jättiläisjoutsenen, jolla voi ratsastaa ja joka syöksee lisäksi tulta!
Mutta koska oon vähän läski joutsenen kyytiin, pyydän paikalla olevaa Olavi Uusivirtaa(myös vastarintaporukkaa) että ota sie tää joutsen kun oot kevyempi!
Yhtä häröä meininkiä muinakin öinä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että jos näkee unta josta kusta edesmenneestä, niin se ihminen ei tunnu siinä unessa samalta? Olen nähnyt unia esim kuolleista isovanhemmistani, ja vaikka he ovat siinä unessa elossa, he ovat jotenkin omituisia ja näyttävätkin erilaisilta, jotenkin kumimaisilta. Hankala selittää, mutta jospa joku saisi tästä kuvailusta kiinni :)
Mielestäni unessa vierailevat edesmenneet ei ole mitään oikeita vierailijoita, vaan aivojen tuottamaa mielikuvahöttöä joka ilmenee unessa tyypillisesti surrealistisen outona.
- Mä olen unissa 90-luvun junioriajan urheilujoukkueeni kanssa liikuntahallilla pelissä tai turnauksessa.
- Sitten näen unta, että isosisko olisi löytänyt kumppanin. Herätessä tuntuu todella oudolta ja pahalta tajuta, että ei se ole vaan mahdollista. Meidän suvussa on todella huonot lahjat parisuhteille. Todella huonot kortit.
- Armeijan jälkeen näin todella pahaa unta ainakin 2-3 vuoden ajan. Unessa armeija on vasta puolivälissä, ja joudut käymään vielä toiset 180 vrk alikersanttina. Tajuat, että kaikki samat uudestaan läpi, eikä mitään uutta ja mielenkiinoista. Herätessä oli todella kumma olo, ja joutui selvittämään päätä jonkun aikaa. Kunnes tajusi, että armeija on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Kesyjä unia teillä. Omat unet ovat kuin kauhuelokuvaa usein, eivät onneksi aina.
Viime yönäkin oli sellainen, että huh huh.
Mä oon ihan tyytyväinen, ettei mun unet ole stressaavia suurimmaksi osaksi. Mä kun oon nyt nähnyt unia viime aikoina niistä mainitsemistani muurahaisista ja käärmeistä, niin herättyäni mulla on kaamea olo.
Kiinnostaisi kuulla niistä sun painajaisunistasi.
Pitäisi pakata ja roudata hirvittävä määrä tavaraa jonnekin. Yleensä niitä pitää pakata matkalaukkuihin ja mitään ei saa jättää, muut ihmiset ovat todella ärsyyntyneitä ja passiivis-aggressiivisia siksi että minua joutuu odottamaan. Tavaraa tuntuu myös aina ilmestyvän lisää sitä mukaan kun sitä pakkaan ja roudaan, eikä mitään voi jättää kyydistä. Yleensä tavarat ovat omiani, mutta joskus harvoin minulle langetettu tehtävä.
Toinen toistuva on varmaankin klassikko: etsii vessaa mutta aina kun löytää, siinä on jotain vikaa tai se on varattu, käyttää sitä ei voi ikinä. Joskus voi olla kokonainen hallillinen vessoja joita on eri tavoin mahdoton hyödyntää mitenkään.
Yksi ehkä yleisin on se että tapahtuu jotain sellaista joka saa minut näyttämään syylliseltä johonkin asiaan, ja se saa kaikki ihmiset ympärilläni vihaamaan minua. Enkä voi mitenkään todistaa syyttömyyttäni.
Vierailija kirjoitti:
Minä näen aika usein unta levitoimisesta ja lentämisestä. En kuitenkaan räpyttele unessa lentäessäni käsiäni, vaan liikkeeni muistuttavat yleensä enemmän vedessä sukellettaessa tehtäviä liikkeitä. Joskus kun näen unta, että kävelen, jalkani vain yhtäkkiä irtoavat maasta ja käveleminen jatkuu ilmojen halki.
Mä näen tämmöistä myös, mutta olen aina sisätiloissa, katonrajassa. Yleensä kotonani. Ponkaisen seinästä vauhtia ja liidän toiseen kohtaan.. uni on ahdistava jostain syystä vaikkei mitään varsinaisesti pahaa tapahdu. Ehkä siksi että ihmiset jotka ovat paikalla ovat kauhuissaan. Kummallista kyllä he eivät ole perheenjäseniäni eivätkä ketään joita tunnen.
Minulla on ollut yli kymmenen vuotta tapana nähdä unia, joissa muutan uuteen asuntoon. Osa unien asunnoista on muistuttanut entisiä asuntojani, ja osa on ollut todella omituisia mielikuvitusasuntoja. Nyt nuo muuttounet viimeinkin ovat vähentymässä, koska viihdyn nykyisessä asunnossa eikä tässä ole samanlaisia ongelmia kuin edellisissä asunnoissa.
Lisäksi noiden muuttounien yhteydessä näin joskus unia, joissa aloitin jopa opiskelun jossakin uudessa paikassa.
Moni uni kertoo täällä ahdistuksesta, tai pelosta. Kai ne on jotain ihmisen syvimpiä tuntoja, mitkä unissa purkautuvat.
Sinänsä hyvä ja puhdistavaa, että näkee unia. Alitajunta käsittelee keskeneräisiä asioita.
Mulla ollut monia samoja unia, kuin te olette täällä luetelleet. Elämäntilanteittain ovat vaihdelleet.
Olen oppinut niistä tietämään, mitkä asiat milloinkin aina painavat.
Nyt onneksi vähän seesteisempi elämäntilanne (50 + ja parisuhde, talous kunnossa). Nuorempana oli melkoinen vilinä unimaailmoissa kun pelotti, huoletti, painoi moni asia.
Mutta useimmin:
-lensin! Todella usein lensin. Mikä helpottava tunne, mutta samalla pelottava, jos putoankin?
- portaat ja mäet. Jyrkät portaat alas joista puuttuu askelmia tai mäki, jota pitkin pudoten voi syöksyä. Hirvittävä pudotus edessä.
- ampuminen, joku uhkaa ampua. Silloin olin todella stressaavassa elämänvaiheessa, kun näin näitä ampumisunia.
- talo, josta en saa ikkunoita peittoon tai ovia kiinni. Ja joku ulkopuolella uhkaa tulla sisään. Se oli elämänvaihe, jossa yritin seurustella väärien kumppaneiden kanssa.
Sellaisia muistoja...
Usein näen unta että olen myöhässä jostain. Töistä, bussista, mistä tahansa. Kulkeminen on hidasta kuin liisterissä mutta joutua pitäisi. Kännykkä ei toimi enkä saa viestiä lähetettyä. Todellisuudessa en ole varmaan myöhästynyt mistään ainakaan kymmeneen vuoteen enkä töistä koskaan. Jos on jokin aikataulu niin aina otan varttitunnin ylimääräistä aikaa jos vaikka auton kanssa tulee jotain ongelmia, tai muuta säätämistä. Tai sään vuoksi.
Kaksi unta toistuu silloin tällöin. Toisessa minulta alkaa lähteä hampaita suusta ja toisessa käärme/käärmeet hyökkii päälle. Pelkään ja inhoan käärmeitä.
Kymmenen vuotta sitten muutin nykyiseen taloon, keltainen väriltään:
Siitä lähtien olen nähnyt unta talosta, mutta se on kutakuinkin siinä ympäristössä, josta muutin pois (tai muista tutuista ympäristöistä).
Itseasiassa, näen samassa unessa unta kolmesta eri keltaisesta talosta. Jokainen niistä sijaitsee omassa tietyssä sijainnistaan, yksi niistä on aina samalla tavalla rikki eikä mikään määrä remontointia riitä, yhdessä niistä on aina talon etuseinä irti ja yksi niistä on valtavan iso. Jälkimmäisessä talossa on kellariin johtava autoliuska ja lukittu ovi, josta olen ensimmäisessä unessa kulkenut - se on valtava tila, jossa on huputettuja huonekaluja. Unissani tiedostan tuon tilan olemassa olon. En ole siellä enään käynyt, mutta ihmettelen miten minulla on varaa ylläpitää tuota tilaa.
Olen mökillä ja kävelen esim ulkohuussista tupaan. Sitten siellä pihalla alkaa karhu jahtaamaan. Viimeksi oli kyllä astetta eksoottisempi vivahde, kun se jahtaaja oli joku velociraptori tai tyrannosaurus xD
1. Katson lompakkoon ja kaikki pankkikortit ovat hävinneet. Etsin kortteja ja yritän keksiä, kuka ne on vienyt. Joskus kortit on korvattu väärennetyillä versioilla.
2. Olen jossain vieraassa kaupungissa ja etsin jotain ihmistä tai asiaa. Ahdistaa ja suututtaa, kun kaikki on niin vierasta ja hämmentävää ja tuntuu niin kuin kiertäisin vain kehää.
3. Käyn uudestaan jotain peruskoulun tai lukion opintoja, joita en kuitenkaan saa tehtyä, koska olen pudonnut kärryiltä aikaa sitten. Tätä unta on jatkunut vuodesta toiseen.
4. Kierrän jossain oudossa rakennuksessa, jossa ovien ja huoneiden paikat ja mittasuhteet tuntuvat muuttuvan koko ajan.
5. Nyt viime aikoina olen nähnyt unta, jossa pyydystän hiiriä valmistaakseni niistä ruokaa. En onneksi koskaan pääse siihen kokkausvaiheeseen, mutta jostain syystä tiedän, että siinä tarkoituksessa niitä metsästän 😞
Kevyttä askellusta ikäänkuin painottomassa tilassa niin, että joka askeleella ponkaisen kattoon, sitä on usein, mutta yleensä jossain vaiheessa unta huomaan kadottaneeni laukun tai kännykän ja sitä sitten haetaan heräämiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Näen usein painostavia unia, joissa on tavallaan normaalia, mutta ihmisillä on oudot nukkemaiset silmät, ikään kuin elottomat ja lasittuneet. Joskus näen unia, joissa ihmiset hajoavat yhtäkkiä osiksi ja käy ilmi, että he ovatkin olleet mannekiineja.
Lapsena mulla oli toistuvia unissa vierailevia hahmoja. Yksi oli nimeltään oliivipää, vaikka sen olennon pää muistuttikin enemmän viinirypälettä.
Viimeksi näin unta että ulosottomies yritti tulla ikkunasta. Kumma juttu, kokemukset heistä ovat olleet mukavia. Vielä kummallisempaa että itsellä ei ole mitään ulosotossa.