Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?
Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.
Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.
Kommentit (911)
Mä olen unissani toistuvasti muuttamassa uuteen kotiin (ei siis mihin tahansa asuntoon, vaan The Kotiin), mut siellä pyörii aina joitain täysin outoja ihmisiä, joilla on näköjään täysi oikeus asustella siellä myös. Joskus mä olen lähtevinäni sit valtaamaan myös seinänaapurin kämppää, koska pitäähän mulla piruvie oma koti olla!
Todella usein oon myös duunissa ihan oudoissa mestoissa (esim. kahlaten sukellusveneessä, missä pitää tietysti olla huolissaan kaloista jotka yrittävät häätää mut pois), kaikki menee pipariks ja homma kusee.
Ja sit nää unet missä mä olen myöhässä jostain, aina ei ole edes ihan selvää että mistä, mut satavarmasti missaan jotain oleellista.
On kivojakin unia: niihin liittyy lentäminen, seksi jonkun yllättävän henkilön kanssa (esim. Arnold Schwartzeneggerin, mut silloin olin vähän puutteessa) tai oho, lisää seksiä lennossa jonkun kans.
Näin aika usein unta että olen menossa uudestaan alokkaaksi armeijaan. Johtuu varmaan siitä että olen käynyt aika usein kertausharjoituksissa. Uni ei ole mikään painajainen, lähinnä siinä ihmettelen että enkö jo kertaalleen käynyt intin. Unessa usein joku kantapeikko saattaa myös mainita että etkös ole käynyt jo intin ja asiaa yhdessä ihmetellään.
Yo kokeet alkamassa ja pitäisi vielä lukea.. sellaista.
Helvetin usein lentomatkailua. Usein vielä jollain bayraktarin kokoisella minikoneella, joka lentää metrin korkeudella maasta, ja sillä mennään maasta toiseen yllättävän nopeasti. Lentokentällä eksymistä ja stressaamista.
Oon usein unissani opiskelemassa samaa alaa kuin 40v sitten, sit aina siinä ihmettelen, miten onnistunkin salaamaan, et mulla on jo se ammatti. Yo-kirjoituksiin joudun usein ja viimeiseen työpaikkaani, mistä jäin eläkkeelle...
Ja tosi usein osaan loikkia pitkälle/leijua
AP - kuvaamasi unet kertovat jostain häpeästä. Itse olen nähnyt kaikki nuo samat unet ja olen lukenut useastikin että nuo kertoo juuri häveliäisyydestä, häpeämme itseämme (niinkun kaikki varmasti tekee jossain vaiheessa elämää) tai paljastumisen pelosta. Sisällä on jotain mitä emme halua muiden tietävän ja unessa pelkäämme paljastuvamme ja aivot muuttaa sen oudolla tavalla johonkin ihan hassuun muotoon mitä ei ole edes koskaan oikeasti tapahtunut (istun housut kintuissa vessanpöntöllä ja edessä on hirveästi yleisöä enkä voi nousta ylös ja pyyhkiä)
Edellisessä työpaikassa 8aatana vieläkin unissani vaikka olen ollut työttömänä jo 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi unta toistuu, toisessa multa lähtee etuhampaat irti, toisessa löydän omasta kodistani huoneen jonka olemassaoloa en ole muka ennen tajunnut. Mitä nämä nyt sitten merkitsevät jos mitään...
Unissa kuulemma talo tai koti tarkoittaa omaa itseä. Eli löydät itsestäsi jonkun uuden puolen.
Vesi tarkoittaa kuulemma tunteita. Eli jäätynyt vesi, jäätyneet tunteet, tsunami ja tulvat, varmaan tukahdutetut tunteet, jotka ryöpsähtää ja joita itse pelkää.
Muurahaisista ja käärmeistä tuli nähtyä unia viime aikoina. Todella levottomia unia. Niitä oikein kuhisee unissani ja mä oon niiden keskellä.
Olen ehkä tämän jo kirjoittanutkin. Näin usein unta, jossa olin jossain paikassa ulkona, mutta edessäni avautui kauempana ihana maisema, joskus vuoria, joskus kauniita taloja jne. ja tuli haikea ajatus, että tuonne kun pääsisin. Unet oli helppo selittää silloisella elämäntilanteellani, joka oli monella tavalla muutoksessa.
Näen yleensä existä unta, jotka oikeassa elämässä pettivät/väkivaltaa, niin unessa seurustelu on epäilyä, pelkoa että tilanne alkaa kohta(käyn läpi sitä vielä yli 30v jälkeen)
Onneksi ovat vähentyneet nuo unet.
Lähden töistä mutta en millään löydä pukukopille. En edes tiedä missä se on. Toinen: Olen pahasti myöhässä töistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kirpputorilla, jossa näen ties mitä kiinnostavaa, jonka haluan unessa ostaa, mutta en jostain syystä osta vaikka hintakin olisi varsin edullinen. Esimerkiksi viime yönä unessa oli muovikassillinen täynnä vanhoja Valitut palat-lehtiä, jotka olisivat muuten maksaneet 30 euroa, mutta minä olisin saanut ne 10 eurolla. Todella mielelläni ostaisin tuohon hintaan hyväkuntoisia Valitut Palat-lehtiä 1980-luvulta ison muovikassillisen.
Minulla taas jos on kausi että rahasta tiukkaa niin unessa olen jossain rihkamakaupan sisällä, enkä voi ostaa edes mitään.
Olen tosi usein lapsuuden kodissa tai isovanhempien kodissa, teema vaihtelee, usein paikalla on sekalainen seurakunta ja jokin ongelma. Kumpikin näistä paikoista on poistunut elämästäni, lapsuudenkoti myytiin 15 vuotta sitten ja isovanhempien koti odottaa huonokuntoisena tyhjillään purkamista. Olen tulkinnut tämän paikan niin että turvallisessa ja erittäin tutussa ympäristössä saan unessa harjoitella eri tilanteita.
Viime aikoina karhu on vieraillut unissani. En pelkää sitä unissa. Karhu on utelias minua kohtaan. Joskus se hyökkää. Silloin poljen fillarilla karkuun. En pelkää, vaan tiedän, että kohta se lopettaa. Joskus seison vain paikallaan, ja karhu pysähtyy.
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt mainitsin selkounet, niin olen miettinyt, voiko selkounissa tarkastella ympäristöään tarkemmin kuin tavallisissa unissa. Olen aika vakuuttunut siitä, että unissa (tai hallusinaatioissa) asiat eivät oikeasti ole kovin viimeisteltyjä, vaan vähän sinnepäin. Mietin, voiko selkounissa olla niin, että katsoo jotain yksityiskohtaa, sanotaan nyt vaikka jotain eläintä, ja toteaa, ettei se oikeasti olekaan sen eläimen näköinen, vaan joku kammottava kuvatus.
Ap
Olen joskus selkounessa yrittänyt paljastaa sen uneksi juuri detaljeja tutkimalla. Ja nopeasti, niin ettei aivo ehtisi generoida ympäristöä. Muistan kerran, kun istuin unessa oman kotini lattialle ja käänsin yhtäkkiä maton nurkan nurinpäin ja tuijotin sen alapintaa toooosiiii läheltä, mutta mitään ei paljastunut. Matto oli kuin mikä tahansa räsymatto. Näin erivärisiä ja kuvioisia kuteita ja loimilangat selvästi. Vähän pölyäkin.
Ainut, että meillä ei ole räsymattoa kotona. Mutta sitähän en muistanut unessa miettiä.
Herättyäni mietin vaan, että jos se EI olisi ollut unta, niin mitenhän mies olisi suhtautunut mun äkilliseen lattialle romahtamiseen, mattoon tarttumiseen ja sen tiukkailmeiseen tuijottamiseen 5 sentin etäisyydeltä. Olisi varmaan itse miettinyt näkevänsä outoa unta.
Näen toistuvasti unta jossa olen lähdössä lentokoneella mutta epäröin ja olen ahdisunut ja vahva tunne että ei pidä lähteä. Usein se uni päättyy siihen että en lähde, mutta välillä lähden.
Myös sellaisesta mystisestä ostoskeskuksesta näen unta, ei siis mikään todellinen paikka, mutta aina samanlainen siinä unessa ja vaeltelen siellä hieman eksyksissä mutta innoissani. Sitä seuraa usein se että menen metroasemalle (muistuttaa Lontoon tubea) ja matkaan jonnekin, mutta usein huomaan meneväni väärään suuntaan tai muuten ahdistun.
Myös vesi näkyy usein, joko pitää ylittää joku lampi tai synkän näköinen vesi lautalla tai uimalla ja siinä on jotain tosi pelottavaa tai sitten liittyy jotenkin veteen uppoaminen.
Usein näen unta, jossa olen menossa kouluun uutta luokkaa aloittamaan, vaikka olen jo aikuinen. Usein tämä kouluympäristö on yliopisto, jossa minulla on jostain syystä vielä yksi kurssi suorittamatta, ja sitten stressaan siitä että saanko kurssin ajoissa valmiiksi. Kurssi saattaa olla vaikkapa joku peruskoulun teknisen työn tai matematiikan juttu, joilla ei ole mitään tekemistä oman akateemisen alani kanssa. Jossain vaiheessa alan ihmetellä, että johan minä olen valmistunut maisteriksi ja olen sen myötä työelämässä, mutta silti opinnot ovat muka kesken.
Näen myös toisinaan unia, jossa olen omassa kotikaupungissani, mutta paikat ovat hieman erilaisia kuin todellisuudessa. Vanhempani saattavat esimerkiksi asua varhaislapsuusvuosien kodissamme, josta muutimme jo ollessa 11-vuotias, ja myöhempi kotitalo on unessa myös meidän, mutta tyhjillään.
Nuorempana näin paljon unia lentämisestä. Joka kerta ajattelin että "aiemmin olen nähnyt tästä unta, mutta nyt lennän oikeasti", ja sitten tuo paljastuu jälleen uudeksi uneksi. Ylipäätään on tyypillistä, että unessa mietin toden ja unen rajaa ja sitä kuinka realistisia unet joskus ovat, ja sitten huomaan myös tämän pohdinnan olleen unta.Kuitenkin se pohdintatilanne oli aivan yhtä todentuntuinen kuin tämä hetki juuri nyt.
Kesyjä unia teillä. Omat unet ovat kuin kauhuelokuvaa usein, eivät onneksi aina.
Viime yönäkin oli sellainen, että huh huh.
Vakiopainajaiseni on sellainen, että en olekaan valmistunut korkeakoulusta, vaan että minulla on vielä joku yksi ruotsin, englannin tai uskonnon(?) kurssi suorittamatta. Yleensä siihen liittyy unohdus ja että seuraavan kerran kurssi järjestettäisiin vasta vuoden päästä. Samaan aikaan kuitenkin unessa tajuan, että oikeastihan valmistuin jo noin vuosikymmen sitten, että miten tämä on mahdollista.
En tiedä mistä tulee, kun en asiaa valveillaoloaikana mieti lainkaan, eikä tuolla tavalla ole oikeasti edes koskaan käynyt. Ehkä se sitten liittyy huonoon itsetuntoon tai liian suureen velvollisuuden tuntoon.