Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?

Vierailija
09.11.2022 |

Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.

Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.

Kommentit (911)

Vierailija
881/911 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nään unia:

- havittelen piiloon uhkaavia olentoja

- harhailen jossain luonnossa vailla päämäärää

- rakkaudenhavittelu-unia joissa intiimeillä hetkillä aina herään

Vierailija
882/911 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penny Lame kirjoitti:

Pitäisi pakata ja roudata hirvittävä määrä tavaraa jonnekin. Yleensä niitä pitää pakata matkalaukkuihin ja mitään ei saa jättää, muut ihmiset ovat todella ärsyyntyneitä ja passiivis-aggressiivisia siksi että minua joutuu odottamaan. Tavaraa tuntuu myös aina ilmestyvän lisää sitä mukaan kun sitä pakkaan ja roudaan, eikä mitään voi jättää kyydistä. Yleensä tavarat ovat omiani, mutta joskus harvoin minulle langetettu tehtävä.

Toinen toistuva on varmaankin klassikko: etsii vessaa mutta aina kun löytää, siinä on jotain vikaa tai se on varattu, käyttää sitä ei voi ikinä. Joskus voi olla kokonainen hallillinen vessoja joita on eri tavoin mahdoton hyödyntää mitenkään.

Yksi ehkä yleisin on se että tapahtuu jotain sellaista joka saa minut näyttämään syylliseltä johonkin asiaan, ja se saa kaikki ihmiset ympärilläni vihaamaan minua. Enkä voi mitenkään todistaa syyttömyyttäni.

Susta saa kyllä ihan kunnon sekopään kuvan. Huhhuh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/911 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet, että jos näkee unta josta kusta edesmenneestä, niin se ihminen ei tunnu siinä unessa samalta? Olen nähnyt unia esim kuolleista isovanhemmistani, ja vaikka he ovat siinä unessa elossa, he ovat jotenkin omituisia ja näyttävätkin erilaisilta, jotenkin kumimaisilta. Hankala selittää, mutta jospa joku saisi tästä kuvailusta kiinni :)

Ei voi huomata, kun unet ovat subjektiivisia kokemuksia. Mun unissa tutuista ihmisistä en näe kuvia vaan tunnen heidän aurat, vaikka katsoisin heitä päin. Unissani en näe ulkonäöllisiä piirteitä tutuistani. Ulkopuoliset ihmiset näkyvät unissani varjoina.

Vierailija
884/911 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmennyt mieheni ei olekkaan kuollut, vaan tulee mustasukkaisuuksissaan uhkailemaan, hakkaamaan ja tappamaan minut.

Tämä uni on toistunut useita kertoja ja usein herään itkuuni tästä unesta.

Tirppi

Vierailija
885/911 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän alapeukkua kommentille, että unissa "vierailevat" tutut- elävät ja kuolleet- ovat sen unennäkijän aivojen tuotosta ja siksi saattavat olla outoja, kuten unet muutenkin ovat?

Painostusta uskovaiseksiko?

Vierailija
886/911 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään en koe sellaisia unia. Elämäni on nyt niin hyvällä tolalla, ettei  kai ole tarvetta nähdä sellaisia unia.

Viimeksi olen ihan kivoja unia nähnyt

Aikoinaan näin ex miehestä ja anopista painajaisia

Vierailija
887/911 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen vain ihania sexiunia joka yö 🥰🍆🍆🍆

Vierailija
888/911 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi joka nimittelee toista sekopääksi niin etkö ole kuullut stressistä? Itsekin näen välillä hulluja häiriintyneitä unia ja herättyäni olotila on ihan toinen.

Vierailija
889/911 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki kotikaupunki yllättää toistuvasti. 

Huikea looginen päättelykykyni 😅

Huomaan, Amsterdam sijaitseekin Kalliossa Ensi linjalla heti ympyrätalon ja virastotalon hoodeilla. Ajattelen,  että tottakai, ihan loogista, miten en ole tullut ajatelleeksi tätä aiemmin. Virastotalon henkilökunta käy lounaalla ainoastaan Hollannissa, joten Amsterdam sijoittuu lähettyville, koska matka kauemmaksi veisi liikaa aikaa ruokatunnista. 

Katajanokalta alkaa Barcelona, koska Gaudi on syntynyt Skattalla. 

Myös Köln ilmestyy Helsinki-uniini, mutta en osaa sitä paikallistaa. 

Ainakaan vielä. Amsterdam ja Barcelona ovat vakiintuneet toistuvissa unissani niille sijoilleen, joten kyllä Kölnkin paikkansa loogisine selityksineen saa. 

Vierailija
890/911 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hän on se oikea" 😝

Ärsyttävä, pikkumainen luennoitsija, josta hereillä en todellakaan uneksi, kävelee käsi kädessä kanssani ja painan pääni hänen slipoveriaan vasten. Yllätys, miten hienolta rakastuminen tuntuu. Hän on se oikea! Kujertelen vielä ihan onnessani.  

Lionel Richie ratsastaa minua vastaan mokkanahkahousuissa ja ilman paitaa ja nähdessään minut, kuuluu musiikkia:"Hello, is it me you lookin' foooor.. "Hänhän se on se oikea. 

Minulla on treffit Hjallis Harkimon kanssa ja kun näen hänet,,tiedän heti,  että hän on se oikea.,oikein sanon ääneen : "Sinä olet se oikea!" 

En todellakaan valvemaailmassa  usko, että on olemassa vain se yksi ainoa mies, joka voi olla "se oikea", ja inhoan kaikkea siirappista ja yltiöromanttista. 

Ja hereillä olen ihan onnellisesti naimisissa, enkä kenenkään yllä mainitun kanssa. 

Vierailija
891/911 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti unissani toistuu nämä kolme skenaariota:

1. Astun hissiin ja lopulta se aina putoaa alas. Yleensä tiedostan että ei kannattaisi mennä hissiin, sillä se tulee putoamaan. Silti menen, ja lopputulos on aina se että hissi putoaa. Herään ennen kuin hissi osuu maahan

2. minulla on tarve päästä vessaan ja vihdoin kun löydän vessan (yleensä yleinen vessa), se koppi tai jopa koko vessa on niin saastainen, että oksettaa. Seinät, lattiat, katto, kaikki, ihan veren, paskan ja moskan peitossa ja silti joudun hädältäni siellä asioimaan. KA-MA-LAA!!

3. Olen mökilläni ja siellä on aina outo tunnelma ja lopulta uni eskaloituu siihen, että pakenen henkeni edestä karhua mökkiin ja pelastun viime hetkellä. Sitten tajuan, että yksi koirani tai molemmat ovat jääneet ulos ja lähden niitä sitten pelastamaan ja taas mennään. Myös kamalaa. Kaikki nämä kolme unta toistuvat säännöllisesti ja ovat kamalia :D

Vierailija
892/911 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on useita unia, joiden teema toistuu tai on toistunut usein.

1. Hammasunet: hampaat ovat suussa aivan löysällä tai alkavat jo irtoilemaankin. Tämä uni toistui niin että se meni aina vain hullummaksi. Yhdessä unessa en saanut suuta kiinni kun hampaat kasvoivat suuriksi ja teräviksi. Ja yksi versio oli se, kun syljin suun täydeltä niitä hampaita pesualtaaseen. Jossain kohtaa nämä unet loppuivat.

2. Koulu-unet: unessa toistuu se, että tietyt lukion kurssit ovat suorittamatta. Kokeita pitäisi uusia jotta kurssin saisi läpi ja saisi siitä suorituksen. Usein suorittamatta olivat ne samat tietyt kurssit ja aina vain vetkuttelin etten mennyt opettajan kanssa sopimaan niiden suorittamisesta. Nämäkin unet ovat muutaman vuoden pysyneet poissa.

3. Hissiunet: hissi menee joko liian alas eikä pysähdy pohjakerrokseen. Tai hissi menee liian ylös useita ullakkokerroksia. Tai se hissi jää kahden kerroksen väliin. Tai hissi ei pysähdy ellei itse paina oikealla sekunnilla stop-nappulaa. Tai että hissi kulkee ylös ja aivan järkyttävää vauhtia niin että unessa huimaa ja täytyy pitää seinäkaiteista kiinni.

4. Vessaunet: just näitä samoja mitä muillakin, että se vessanpönttö on jossain julkisella ja avoimella paikalla ja siinä sitten pitäisi toimittaa asiansa. Välillä niitä pönttöjä on ulkona rivissä kuin jossain katsomossa, usein niistä puuttuu ovi tai sinne pitää nousta jotkut portaat ja istua jossain ylhäällä että kaikki varmasti näkevät. Tai jotain muuta yhtä sekopäistä.

5. Unet lapsuuden kotikaupungista: näitä on yllättävän usein ja tiet ja rakennukset ovat tietysti niin miten ne olivat 30 vuotta sitten. Niissä ei ole useinkaan ole mukana uusia taloja, liikenneympyröitä tai teitä vaan kaikki on niin kuin silloin ennen.

Vierailija
893/911 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen usein unta, jossa joku yrittää pakottaa minua silittämään tai pitelemään isoa ja karvaista hämähäkkiä.

Vierailija
894/911 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiire ja pitää pakata/pukea, tavarat/vaatteet katoavat tai vaihtavat paikkaa.

Yritän pelata jalkapalloa tai jääkiekkoa mutta kohoan ilmaan/jähmetyn paikoilleni enkä osu palloon/kiekkoon.

Putoan/kaadun eikä ole voimia nousta pystyyn.

Olen ryhtymässä intiimiin kanssakäymiseen mutta toinen osapuoli ilmoittaakin yhtäkkiä että ähäkutti, enpäs annakaan.

Pakenen lohikäärmettä/karhua/vanhoja koulukiusaajia enkä pääse piiloon.

Läheiseni mokaavat niin että tyttäreni kuolee.

Hampaat hajoavat/suu täyttyy roskalla eikä niitä saa syljettyä suustaan.

Käyn vessassa mutta hätä ei lähde.

Eli kaikin puolin ihan jees meininki öisin.

Vierailija
895/911 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monta kertaa viime vuosina nähnyt unia jostain todella suuresta ja vanhasta puutalosta jonka yläkerroksissa ja vintillä seikkailen. Menen muka huoneista toiseen ja aina löytyy ovi tai portaikko josta pääsee johonkin? Jossain huoneessa voi olla joku tuttukin, muutaman sanasen vaihdettuani jatkan matkaa ja taas löytyy jotain mielenkiintoista.

Olis vaan kiva tietää mistä tuo uni tulee?

Vierailija
896/911 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tehdä jotain kiireellistä nettihakua, mutta se ei ota onnistuakseen. Haku toimii siten, että piirustan sormella johonkin tasopintaan kirjaimia ja muita merkkejä samoilla eleillä, joilla aikoinaan kirjoitettiin Palm-laitteisiin piirustikulla.

Vierailija
897/911 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen melko usein unia zombeista. On tapahtunut jonkinlainen maailmanloppu, ja maailma on täyttynyt zombeista. Sitten minä ja jotkut muut henkilöt yritämme selviytyä ja paeta zombeilta. En itse ole kuitenkaan unissani joutunut zombien nappaamaksi. Pidän kyllä zombiteemasta sarjoissa, elokuvissa ja peleissä.

Toinen toistuva teema on kouluun sijoittuvat unet. Joko olen vielä opiskelemassa lukiossa tai yliopistossa, tai palaan opiskelemaan. Sitten jotenkin reputan jonkin kokeen tai kurssin. Yrittääköhän mieleni kertoa minulle, ettei minun kannata lähteä enään opiskelemaan?

Nuorempana näin usein unia, joissa pystyin lentämään. Lensin kuitenkin vain metrin tai pari maanpinnan yläpuolella.

Vierailija
898/911 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monta kertaa viime vuosina nähnyt unia jostain todella suuresta ja vanhasta puutalosta jonka yläkerroksissa ja vintillä seikkailen. Menen muka huoneista toiseen ja aina löytyy ovi tai portaikko josta pääsee johonkin? Jossain huoneessa voi olla joku tuttukin, muutaman sanasen vaihdettuani jatkan matkaa ja taas löytyy jotain mielenkiintoista.

Yleinen näkemys tuntuu olevan, että talo kuvastaa unimaailmassa omaa itseä. Huoneet ovat sinun sisäisen maailmasi eri puolia, ja kaikenlaiset yllätykset kuvastavat että olet löytänyt itsestäsi uusia puolia. Tällainen vertauskuvallinen tulkinta ei ole mitään paranormaalia, vaan enemmän psykologiaa. Jostain syystä aivot vain kääntävät unimaailmassa omaan itseen kohdistuvan tutkiskelun talon tutkimiseksi, olethan sinä itse vähän kuin oma "sisäisen maailman kotisi".

Vierailija
899/911 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

näen jatkuvasti unta siitä että olen lähtenyt jonnekin, esim opiskelupaikkakunnalle hotelliin ja löydän kissani repustani/rinkastani mukanani. tietysti mitään häkkejä, valjaita, vessoja tai mitään mukana.

Vierailija
900/911 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli myös pitkään talo jossa ina kävin unessa öisin. Joku voisi tulkita että se liittyy siihen että löytää itsestään uusia puolia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä